inrijden: snel antwoord!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joeygurll

inrijden: snel antwoord!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 14:19

Scheve mond ik zit een beetje te twijfelen, ik mag een Welsh A inrijden en zelf ben ik 1.55 meter lang en ik weeg ongeveer 55 kilo, hij is 1.37.

en nog een spoedgeval! ik heb al 13 lessen gehad, zou ik dan ook kunnen inrijden? de baas: nienke (18) helpt me wel.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:22

Heb je 13 lessen gehad? Of rijd je al langer?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:23

Ik denk niet dat je te groot voor de pony bent, maar ik denk wel dat je het inrijden beter aan een meer ervaren iemand kan overlaten. Je zegt zelf maar 13 lessen gehad te hebben, misschien dat die Nienke de pony beter zelf in kan rijden. Ik vind het in ieder geval geen goed idee om een pony in te rijden als je nog maar zo weinig ervaring hebt, ondanks dat iemand bereid is je te helpen.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:27

Ik vind ook als je zo weinig lessen hebt gehad, je geen pony kunt inrijden.
Je weet zelf amper de basis, laat staan dat je dit aan een jong paard kunt leren. Ik denk dat je niet te groot bent om hem in te rijden, ligt er wel aan hoe oud hij is!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:28

Te groot of te zwaar voor de pony zal wel meevallen.

Maar een pony inrijden als je 13 lessen hebt gehad zou ik niet doen . Dan heb je veel te weinig ervaring om dat goed te doen, en er komt heel wat bij kijken. Je kan natuurlijk wel kijken hoe zij dat doet, daar leer je ook weer van.

joeygurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 14:33

dat is het nou, nienke is zelf te zwaar voor haar pony en dus heb ik een mailtje gestuurd dat ik nog maar 13 lessen gehad heb, er is al 2 keer op gezeten met tuig en is nu 3 jaar, er is een meisje (geke) en die rijdt al iets van 7 jaar een die wil dus wel helpen met inrijden. hopelijk begrijpt nienke mij en mag het! denk het wel!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:35

joeygurll schreef:
dat is het nou, nienke is zelf te zwaar voor haar pony en dus heb ik een mailtje gestuurd dat ik nog maar 13 lessen gehad heb, er is al 2 keer op gezeten met tuig en is nu 3 jaar, er is een meisje (geke) en die rijdt al iets van 7 jaar een die wil dus wel helpen met inrijden. hopelijk begrijpt nienke mij en mag het! denk het wel!

Ik vind 3 persoonlijk een beetje jong om er al echt op te gaan rijden.
Ook omdat je natuurlijk wat groter en zwaarder bent.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:40

joeylover schreef:
Ik vind 3 persoonlijk een beetje jong om er al echt op te gaan rijden.
Ook omdat je natuurlijk wat groter en zwaarder bent.

Ach, als het niet 7 dagen in de week een dik uur hard aan het werk is, zie ik het probleem niet zo..

10 tot 20 minuten per keer en dat een aantal keer per week (3/4 dagen per week) lijkt me niet zo slim Lachen

joeygurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 14:43

ik begin in de lente ongeveer dus heb ik al weer wat geleerd en ik kan maar 1/2 keer per week en vakanties vaker, want ik woon er wel zo'n 10 km vanaf en ik ga meestal op de fiets en ik zit nog met school

joeygurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 14:43

basisschool, hihi

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:07

Je hebt waarschijnlijk nog niet zo'n stevige zit, dus je loopt wel het risico dat je er een paar keer goed naast ligt. Maar daar had je al rekenign mee gehouden?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:15

Ik denk ook niet dat het nog verstandig is. Ik vind dat je echt eerst een beetje stevig in het zadel moet kunnen zitten ook met hele geke sprongen en een onafhankelijke zit moet hebben.

En ik denk dat als zo'n jong pony denkt van ha zo krijg ik haar der af, dus dat hij het zal blijven proberen. Kan het mis hebben hoor ! Niet elke pony/paard is hetzelfde.

Kendra4effah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:37

joey heeft wel eens gestijgerd en gebokt maar toen had de vader van nienke hem achterover getrokken en nu durft hij dat niet meer! hij wordt geruineerd zodra het kan! dus dat is een voordeel!

joeygurll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 15:39

sorry, kendra4effah is de account van mijn zus, ze stond nog ingelogd

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:19

Ook mij lijkt het ontzettend onverstandig.
Als je een pony wilt inrijden heb je toch écht meer ervaring én handigheid nodig. En ook rijd dat meisje wat wil helpen 'al 7 jaar', geloof me, de meesten die 7 jaar rijden kunnen ook geen paarden inrijden.
Wees verstandig, blijf lekker op de manege lessen, en denk voorlopig nog maar niet aan jonge paarden of pony's beleren. Laat de oude paarden eerst jou alles maar leren voordat jij het aan jonge dieren probeert over te brengen.

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:32

Ik zou geen pony ingaan rijden als je pas 13 lessen hebt gehad. Ik ben van mening dat inrijden door een goede en ervaren ruiter moet gebeuren.
Op de manege waar ik rij was er een pony die bij het inrijiden bokte en direct stilstond. De ruiter viel eraf en de pony vond het wel een leuk spelletje. En hij probeert het nu nog steeds regelmatig. Als een pony tijdens het inrijden iets verkeerd leert is het er heel moeilijk weer uit te krijgen. Daarom kan je dit toch het beste aan iemand met wat meer ervaring over laten denk ik

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:42

er zijn zoveel dingen die fout kunnen gaan... mijn advies is daarom nee laten doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:11

Te zwaar ben je in ieder geval niet.
Maar ik vraag me af of het wijsheid is om al een pony in te rijden als je pas 13x op een paard hebt gezeten. Na 13 lessen kán je gewoon nog niet onafhankelijk zitten, zodat je pony kan lopen zonder last van jouw te hebben. En zeker een jonge pony heeft een ruiter nodig die helemaal op zichzelf kan rijden en de pony dus niet stoort. Die heeft het al moeilijk genoeg om zijn balans te behouden.

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:25

Te zwaar ben je niet, maar of het verstandig is, tjsa ik snap het ook eigenlijk niet van de eigenaar dat ze niet iemand zoekt die meer ervaring heeft...

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:32

met 13 lessen aub geen pony inrijden
Laat de eigenaar iemand zoeken die er veel verstand van heeft en ook wat langer al bezig is met jonge paarden. dat meisje dat 7 jaar rijd.. rijd ze alleen op een manege? of heeft ze ook echt ervaren met beleren etc?

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:47

Zou het niet doen

simpel omdat je toch wel wat meer ervaring moet hebben

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:02

13 lessen? Hoe kun je een paard leren paardrijden als je zelf nog maar net rijd?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:19

mijn antwoord is nee... natuurlijk word je waarschijnlijk goed geholpen door de eigenaar e.d. maar met 13 lessen kan je nooit goede consquente hulpen geven aan een groen paard.
Zal voor dat beestje waarschijnlijk alleen maar zeer verwarrend worden, ook omdat je waarschijnlijk nog niet een goede onafhankelijke en stevige zit hebt... en natuurlijk omdat je een ZEER groot risico loopt om er veel af te vallen.

Dus mijn mening is voor jou en zeer zeker voor de pony is het beter van niet.

polo_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:24

Mijn vriendin (capopjekop hier) is 170 en rijd op een pony van 136,5. Je ziet snel zat of ie het kan houden of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:26

Om echt in te rijden heb je imo niet genoeg ervaring, maar om de pony aan gewicht te laten wennen...
Misschien is het Nienke te doen om "dood gewicht" en dan mag jij slachtoffer spelen?