Help,m'n paard krijgt wondjes van alle singels!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Help,m'n paard krijgt wondjes van alle singels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:21

M'n paard heeft ineens allemaal kale plekken bij de singel zitten. Ik reed hem eerst met een neoprenen singel, hier kreeg hij plekjes van. Toen met een gelsingel met afgeronde kantjes, hier kreeg hij ook plekken van. Toen ben ik overgestapt op een singelbontje, maar dit hielp niks.. Nu heb ik een hele simpele katoenen singel...ook wondjes Scheve mond

Wat kan ik nu nog proberen?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:22

Een leren singel?
Die kun je iig ook goed schoon houden IMO. Zelf heb ik er een van Kentaur en die kan ik je echt aanraden !

Is ze onder haar buik misschien ook erg vies? Misschien dat het zand schuurt oid?

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:24

Heb je hoge of lage singelstoten? Want bij lage singelstoten kan het wel eens voorkomen dat een paard daar niet tegen kan en wondjes krijgt.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:24

hij ligt wel veel, en is daar ook erg vaak vies. Daarom poets ik hem echt heel uitgebreid op die plek.

Een leren singel schuurt toch juist meer?

De singelstoten zijn heel lang. Ik heb nu een 60 cm singel en die sluit aan 1 kant helemaal op het zadel en aan de andere kant een paar vingers vrij..

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:29

Afbeelding
Is dit niet wat?

"Sterke singelhoes met gel voor optimale bescherming van de gevoelige paardenbuik. Eenvoudig om de singel te schuiven."

Of dit:
Afbeelding

"Zachte singelhoes van kunstbont."
Laatst bijgewerkt door lindatje op 21-01-05 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:30

lindatje schreef:
[image]
Is dit niet wat?

"Sterke singelhoes met gel voor optimale bescherming van de gevoelige paardenbuik. Eenvoudig om de singel te schuiven."

Idd, een singelhoes.
Je kan ook wol nemen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:35

En als je zo'n hoes nou over je singel schuift en je paard is toch nog steeds vies daar, dan schuurt dat toch nog? Zand gaat in het bontje zitten, bontje zit elke keer weer op dezelfde plaats tegen de buik... En dan kun je dat bontje elke keer wel in de was gooien, maar dat komt dat ding ook niet echt ten goede denk ik zo.
(btw, no offence tegen jou #Ymke#, geloof dat je je paard goed poetst, maar ik praat nu over het geval dat dat niet zo is Tong uitsteken).

Ivanka zoekt met rollen graag de vieste plekken op en is op die plaats ook regelmatig érg vies. Ik had eerst zo'n katoenen singel, kreeg ze ook wondjes van. Maar nu heb ik die leren singel, en ze heeft geen wondjes meer Lachen.
Singel is goed schoon te houden en haar buik tegenwoordig ook weer wel Knipoog.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:41

Niek heeft ook een hele gevoelige huid. Heb nu voor hem een singelbontje en dat gaat al een stuk beter.

Een lamsvellen singelbontje ook al geprobeerd?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:41

Een singel met elastiek kan wel een oplossing zijn. Mijn paard moet ook absoluut een singel met elastiek hebben, de rest kan ze niet tegen.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:50

Heb ik ook last van gehad t enige wat echt help is een singelbontje van lamsvel van Christ geloof ik? Maar die moet je af en toe wel goed wassen met een speciaal soort shampoo. Kun je allemaal bij de ruitersport zaak kopen. T is niet goedkoop maar een dierenarts die zalfjes elke keer moet voorschrijven is duurder en voorkomen is beter als genezen. Als je singel te klein is gaat t bontje schuiven door je been moet j m ff iets vaster op de singel naaien als je nie snap moet je ff maile leg k j uit.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:15

Mijn pony had ook altijd heel erg snel last van singelwonden (zwellingen, kale plekken, niet open).

Ik zorgde altijd dat hij schoon was op de plaats van de singel, dat ik een gelsingelshoes gebruikte (die heb ik nu te koop, zie profiel) en dat ik na het aansingelen ook nog zijn benen naar voren trok zodat het vel achter zijn ellebogen niet dubbel of gerimpeld zat.

Maar de aanschaf van de gelsingelhoes zoals diegene die Lindatje laat zien, was het beste! Ook te gebruiken bij de singel van het tuig bij het mennen!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:35

mijn pony heeft ook snel last van singelwondjes, en met een singelbontje helpt het wel, maar als het zweet van het singelbontje is opgedroogd, borstel ik hem weer zacht, want van die harde plekken gaat het alsnog open.
en van een leren singel kreeg hij wel kale plekken en zwellingen bij de singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:36

Ik heb eens een gelsingel gehad en daar kreeg Kawa juist wondjes van, terwijl hij dat bij leer een neopreen nooit gehad heeft.

Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar een leren.
Maar daar zit ook veel verschil in soepelheid in.
En natuurlijk hebben de duurdere weer de zachtere randen Scheve mond
Je kunt ze iig goed schoonhouden.
Ff zadelzeep na het rijden en klaar ben je.

Verder is het misschien een tip om na het poetsen nog met een vochtig(baby) doekje echt het laatste vuil weg te halen?
Geen idee of het werkt, maar je kunt het proberen.

En idd het voorbeen naar voren halen zodat er geen huidplooien meer zitten.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:40

Had mijn paard ook, probeer eens een wollen singelhoes.. werkt bij mij super.. al een jaar geen wondjes meer!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 19:47

ik heb een singelbontje nu erom heen en een singel met elastiek helpt ook niet...

Z'n benen naar voren halen ga ik proberen, doe ik m'n arabiertje wel altijd, dus ga ik nu bij hem ook maar invoeren.

bij z'n neusriem kreeg hij ook plekjes en daar heb ik nu een gelhoesje omheen zitten...

singelbontje is btw geen echte lamsvel maar een dikke nepperd..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:52

ik eb zoon gelpad voor de singel, is erg goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:01

lucky had dit ook maar had toen een neoprenen singel gekocht nu is het eigenlijk over..
Wat ik zou proberen is de voorbenen idd naar voor haen en misschien een bontje van echt lamswol?? Maar die wel verschrikkelijk duur..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:16

#Ymke# schreef:

Een leren singel schuurt toch juist meer?

Volgens de eigenaar van mijn verzorgpony's schuurt die juist minder (en hij is DA)

Daarnaast moet ik zeggen: De pony. die bij mijn verzorgpony's in de wei staat, had eerst een leren singel en nergens last van..daarna een neoprene singel geloof ik en toen had ze ineens ook allemaal wondjes..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 20:18

maar er is denk ik ook nog verschil in leer en leer? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:20

Citaat:
Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar een leren.
Maar daar zit ook veel verschil in soepelheid in.
En natuurlijk hebben de duurdere weer de zachtere randen

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:23

Voordat je opzadelt een flinke lik vaseline in je handen warm en zacht wrijven en op de huid smeren waar ze de plekken krijgt.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 20:24

iemand toevallig ervaring met een speciale leren singel?

Merk ofzo, en waar moet ik dan opletten? ik wil geen 100 euro uitgeven voor een singel, maar 10 euro is ook weer overdreven Haha!

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:05

Een stalgenootje heeft een singel met schapenwol eraan vast gekocht (het schapenwol kan je er met klitteband zo aftrekken om het even te wassen).

Zij is hier erg tevreden over!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:40

Heb je al zoiets geprobeerd?

Afbeelding

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:46

Kim had daar ook een wond,maar sinds ik haar benen altijd even naar voren trek,na het aansingelen,niet meer.
Het was al genoemd,maar ik doe het toch nog even een keer Knipoog
Oh ja,ik heb een neopreensingel.