ikke schreef:Als je castratie thuis goed verloopt, loop je fluitend rond, ben je happy. Je was immers voor weinig klaar.
Treden er complicaties op, moet de dierenarts meerdere keren langskomen, ontstekingsremmers en andere ellende; dan sla je jezelf voor je kop dat je niet naar de kliniek bent gegaan.
Uiteraard is de kliniek geen 100% garantie dat er niks mis gaat, maar de risico's zijn veel kleiner; alles gebeurt onder klinische omstandigheden, zo schoon als mogelijk en zonder gejacht en gejaag omdat het snel-snel moet gebeuren. Nazorg gebeurt op de kliniek, zodat er bij compicaties veel sneller een arts bij is, zodat de eventuele gevolgen ook minder zijn.
Helemaal mee eens!!!
Heb zelf mijn paard vorig jaar laten castreren op 9 jarige leeftijd.
In de wei, want punt 1 geen vervoer en punt 2 niet zoveel geld om naar kliniek te brengen. Goedkoopste optie die ik had was ook 475 euro voor kliniek, dus dat was wel ff meer dan het dubbele voor een thuiscastratie.
Achteraf dus wel complicatie, maar deze was niet tijdig door de DA erkend! Na een maand zat de wond nog niet dicht en 6 weken erna bleek dat er een harde bult ter grootte van een tennisbal tussen zn benen zat! (he, had ik hem net laten opereren om die ballen te verwijderen
)
Weer behandeling: 3 weken 2x daags wassen met een soort zeep, ook in de wond spuiten (errug smerig) en WEER een AB kuur.
Paard heeft uiteindelijk ontregelde darmen gekregen van de 3 AB kuren in 1 jaar tijd en moest daar weer spullen voor krijgen...
Uiteindelijk nog veel minder geld kwijt geweest aan de thuiscastratie dan aan die in een kliniek, maar als die complicatie niet met een simpele ABkuur genezen was, had hij alsnog geopereerd moeten worden in de kliniek!
Zeker bij wat oudere paarden, is het risico een stuk groter. Het hele zaakje is volledig ontwikkeld en er moet ook meer kracht uitgeoefend worden tijdens de operatie.