Hulpteugels...alle soorten en maten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij soms hulpteugels?

ja
40 (62%)
nee
24 (37%)

Totaal aantal stemmen: 64

Belli

Hulpteugels...alle soorten en maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 14:45

Hoi iedereen

ik word knettergek van alle reacties die op hulpteugels worden gegeven, en op bokt zijn dat er veel... dus mss is het een goed plan om hier al je gedachten van hulpteugels te spuien !!!
En geef gerust commentaar op mijn gedacht Cool !

Ik vind dat het moet kunnen, soms is het gewoon nodig, als je een jong paard hebt moet dat naar mijn zin eerst heeeeeel diep lopen, als ie maar met zn hoofd tussen zijn benen loopt... ik vind het dan veel makkelijker om ze op te richten, want door dat ze zo diep lopen worden ze veel losser in de rug en uiteindelijk ook veel lichter in de mond. Oprichten kan daarna altijd... Soms vind ik dat het bij een paard moet, door 2 dagen achter elkaar met een slof te rijden kan je veel verbetering veroorzaken! Maar ik vind het ook van zin dat je een galopaapuyement kunt uitvoeren met een trensje...
Ik vind het zever, dat je "niet kan rijden als je een hulpteugel gebruikt" bla bla bla... want als je weet hoe je ze moet gebruiken zie ik geen probleem... naar mijn gedacht moet je naargelang welke tak van de paardensport je beoefent (in mijn geval dressuur) elke dag rijden en er discipline op houden... (je ambitie hangt hier natuurlijk ook vanaf) Ik gebruik soms slofteugel en ja dat helpt en ik gebruik hem voor een kwartiertje max. halfuur en ik zie meteen verschil. Maar ik vind net zo goed dat je niet moet overdrijven met het gebruik van een hulpteugel!

Laat nu al jullie gedachten de vrije loop... maar zorg wel dat stel je er super hard tegen bent dat je erbij schrijft Waarom? Omdat;.. want ik kan ook zeggen ik ben er tegen of voor... gewoon omdat ik het van iemand heb gehoord snap je...

Dit wordt zeer interessant denk ik !!! Heel leerzaam!!!
Alvast bedankt voor de komende reacties

XXX

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:51

nee nooit
Ook niet op de jonge paarden
Die moeten leren lopen op eigen benen, op mijn simpel gegeven hulpen.

ook op de verklote dieren heb ik het nooit gebruikt, want dat was eerder zelf moord plegen.

Ik heb echt wel eens geproefd aan de martingaal of slof, maar of die hing te los en had geen werking, of ik had dan weer een paard wat er tegenin vocht.
Of merkte totaal geen verbetering in het rijden.

Zo gaat het mij beter af.
En ben er na honderden paarden achter, dat het niet nodig is voor mij.

Verder vind ik genoeg gedicusieerd hierover.

Ik heb geen moeite met goed gebruik van welk hulpmiddel dan ook, al gebruik ik hetzelf niet.
Alleen denken zoveel ruiters het goed te begruiken, maar is dat duidelijk niet zo.
Maar dat krijg je ze toch niet aan het verstand gepeuterd.

Dus, ga niet verder in dit topic. Lachen

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 14:55

runningkawa schreef:
Verder vind ik genoeg gedicusieerd hierover.

Ik heb geen moeite met
goed
gebruik van welk hulpmiddel dan ook, al gebruik ik hetzelf niet.
Alleen denken zoveel ruiters het goed te begruiken, maar is dat duidelijk niet zo.
Maar dat krijg je ze toch niet aan het verstand gepeuterd.

Ja ik word er gewoon gek van dat in allemaal topics daar commentaar op gebaseerd is daarom deze topic !
Ik ga volledig akkoord met dat stukje !!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:01

wekelijks Haha!

martingaal

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:19

Ik gebruik al heel lang geen hulpteugel meer. Maar ik weet dat een thiedemann of martingaal heel erg kunnen helpen is sommige gevallen...

Van een slof wordt ik soms echt gek, dan zie je mensen die echt niet om kunnen gaan met zo'n ding hard trekken en schoppen tegelijk... brrr... Maar als je met een slof kunt rijden, en je vind het nodig... doen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:48

ik gebruik elke keer als ik ga rijden een hulpteugel...

mijzelf!!!!

Tong uitsteken

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:57

Ik gebruik geen hulpteugels en om de gegeven redenen van TS vind ik het onnodig. Gaat alleen maar om snelheid en niet om het paard zelf.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:12

Ik gebruik met springen altijd een martingaal. Is ook een hulpteugel. En bij goed gebruik is er niks mis met een hulpteugel vind ik.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:16

Ik gebruik weleens een hulpteugel, maar eigenlijk alleen met longeren.
Lucien heb ik heel lang een slofteugel aan gehad met buiten rijden. Later alleen nog bij ritten in groter verband, zoals de paardenvierdaagse en boktritten.

En toen Zorro niet zo lang onder het zadel was en steeds zijn hoofd omhoog gooide en er vandoor ging, gebruikte ik wel een martingaal.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:28

ik heb met springen een martingaal. die hangt zo los dat hij niet eens in kan werken maar het is puur voor mijn eigen idee.
Verder heb ik vroeger met slof gereden, in de les, uiteindelijk werd Ian daar alleen maar slechter door dus ik gebruik nu zeker geen slof meer
longeren die ik wel met een bijzetje

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:29

Buiten en met springen hang ik er echt een martingaal aan, wil graag de macht over mijn pony houden als ze in galop er vandoor stuift (op een buitenrit) Als al die professionele ruiters nog een martingaal gebruiken, wie benik dan, met mijn 50 cm, om te denken dat ik zonder kan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:44

Als ik naar het strand ga of als ik een andere grote rit ga maken een martingaal; wel zo veilig tussen al die rondracende vrachtwagens etc. als mijn pony het lieft in galop naar huis crosst.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:55

Alleen bij het longeren

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:58

Ik gebruik geen hulpteugels met rijden, allen met longeren een pessoa teugel. Tong uitsteken

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 18:36

Ipsilonka schreef:
Ik gebruik geen hulpteugels en om de gegeven redenen van TS vind ik het onnodig. Gaat alleen maar om snelheid en niet om het paard zelf.

Dat is net de reactie waar ik uit wil leren.. want mijn paard moet voorwaarts zijn aan het been, maar moet niet onder me weglopen... het heeft niets te maken met snelheid... wil je dat uitleggen?

xxx

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:51

Belli schreef:
Dat is net de reactie waar ik uit wil leren.. want mijn paard moet voorwaarts zijn aan het been, maar moet niet onder me weglopen... het heeft niets te maken met snelheid... wil je dat uitleggen?

xxx

Zo bedoelde ik het woord snelheid niet! Ik bedoelde dat ik vind dat je zelf het paard de tijd moet geven om een bepaalde oefening te kunnen en door hulpteugels kun je ze erin dwingen. Waardoor het lijkt alsof ze het kunnen, maar de basis prut is. Schijnheilig

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:05

Ik maak op zijn tijd gebruik van een slof, mijn pony reageerde daar super op mijn paard niet dus voor hem gebruik ik het eigenlijk niet. ik longeer hem met " de broek" (pessoa teugel), of met de dubbele lijnen.
Met bijzet zet je je paard vast en dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn....
Maar ik ben van mening dat elk paard anders is en dus het gebruik of juist niet gebruikt van de hulpteugel daarop aangepast moet worden. Die van mij hoeft je niet te longeren met slof dan springt hij achterover is een paar keer gebeurd... maar met broek gaat hij super terwijl best veel paarden daar weer in gaan hangen....
Het is voor mij echt paard af hankelijk en als ik niet goed met een hulpteugel om kan gaan gebruik ik hem ook niet.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:23

Alleen met longeren. Ik heb vroeger wel met slof gereden, maar ik vind het ontzettend onhandig. Je hebt al snel de neiging om met het verpakken van de teugels ook de slofteugel korter te pakken. Dus geen hulpteugels meer voor mij tijdens het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:34

Tijdens het rijden en longeren gebruik ik geen hulpteugels..
Vroeger pakte ik nog weleens de Gogue maar ik vind het teveel gedoe..
Ik wil eigenlijk wel een pessoa om mee te longeren..

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:09

Ik rij af en toe met slof. Dit bevalt me goed. Hij hangt 9 vd 10 keer los, maar hij is er wel. Ik waak ervoor dat ik niet afhankelijk word van de slof. Bij springen doe ik een martingaal om (extra zekerheid puur voor mezelf). Bij longeren gebruik ik slof, touwtje of pessoa teugel. Dit doe ik 1 keer per week. 2 keer per week longeer ik zonder iets.
Hulpteugels moeten kunnen vind ik. Mitst je ze goed gebruikt. Ik heb eerst 2-3 keer les genomen mét slof om zo hem goed te leren gebruiken en gewoon de gedachte achter de slof te voelen (wanneer hangt hij los, wanneer word hij gebruikt)
Het commentaar "als je met slof kan rijden, dan heb je hem neit meer nodig" vind ik echt onzin. SLof kan gewoon een hulpmiddel zijn waar je mee moet kunnen rijden voordat je hem goed kan gebruiken.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:19

Buiten een martingaal, gewoon voor de zekerheid. Maar voor de rest gebruik ik niks en zal ik ook nooit iets gebruiken. Mijn mening is dat je er ook zonder al die dingen geraakt, al zal het misschien wat trager gaan. Ik laat mijn paard liever rustig met een bepaalde oefening kennis maken en neem voor alles de tijd dan dat ik ga lopen klooien met hulpteugels.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 21:05

Ipsilonka schreef:
Zo bedoelde ik het woord snelheid niet! Ik bedoelde dat ik vind dat je zelf het paard de tijd moet geven om een bepaalde oefening te kunnen en door hulpteugels kun je ze erin dwingen. Waardoor het lijkt alsof ze het kunnen, maar de basis prut is. Schijnheilig

Dan lees je het verkeerd Haha! want voor ik met stang en trens of hulpteugels of wat voor bijkomende spulletjes dan ook begin moet de basis er heel goed inzitten... en dat verwacht je bij een goed opgeleerd jong paard.

ja dat zou idd al te gek zijn als je een paard waar de basis niet inzit met hulpteugels gaat bestormen.

Citaat:
Het commentaar "als je met slof kan rijden, dan heb je hem neit meer nodig" vind ik echt onzin

Ga ik volledig mee akkoord

XXX

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:33

Alleen tijdens het longeren, elastiek of dubbele longe...

Voor buitenrijden overweeg ik er ook een....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:56

met rijden niet, aan de longeerlijn soms met bijzets (losjes, met longeerlijn via bit aan de longeersingel)

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:01

mensen denken dat ze met een hulpteugel van hun probleem afzijn.. en hun oplossing hebben gevonden omdat een paard het niet meer doet(als ze iig erop rijden) maar zodra de teugele r een keerr afmoet begint het gedonder weer vanaf het begin af aan
mits ze het eraan hangen zonde rhet te gebruiken (maja.. waar hang je het er anders voor aan )