om met paarden om te gaan is geen kracht nodig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shana

om met paarden om te gaan is geen kracht nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 08:31

hello

ik heb een vraagje !

een vriendin van me heeft een jong paard en ze wil hem gaan inrijden !
ik vind het heel belangrijk dat een paard eerst aan de hand respect voor je heeft alvorens je met hem gaat rijden ! als ik een jong paard train dan ga ik eerst met hem aan de hand wandelen en leer hem om gaan met allerlei enge dingen , ook leer ik hem met de lange lijnen sturen vanop de grond !
nu heb ik haar dat gezegd maar ze zegt , dit gaat niet want dit is een heel sterk paard en ik kan hem aan een halster buiten niet houden ! ze is er een paar keer mee gaan wandelen samen met haar man omdat hij meer kracht heeft !
ik ben van mening dat als je je paard aan de hand niet de baas bent dat je vroeg of laat problemen krijgt met de training ! in de weide of paddock luistert hij wel goed maar het is de bedoeling dat het een recreatiepaardje wordt dus vind ik dat je die belangrijke stap niet mag overslaan en dat je hem eerst aan de hand volledig moet leren respect hebben voor je !

wat vinden jullie ervan ?

zij zegt jouw paarden hebben niet zoveel kracht als de mijne , ik heb daar op geantwoord dat je een paard niet stuurt met kracht ! als je grondwerk met je paard doet en hem je leert dat hij je moet respecteren als kuddeleider dat je elk paard kunt leren volgen aan een halster ! als je niet met je paard kan gaan wandelen aan een halster maar daar een bit en hulpmiddelen voor nodig hebt ben je volgens mij toch verkeerd bezig !

of een paard nu 80 cm hoog is of 1 m 80 , met de juiste aanpak heb je geen kracht nodig om met het dier om te gaan ! OK dan!

wat is jullie mening hierover ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 08:33

leuke theorie maar ik ben het niet met je eens, ook ik rij wel paarden die ietwat verwend zijn en geloof mij die moet je soms eerst van jouw gelijk overtuigen, en dat gaat niet altijd even zachtzinnig.

Daarbij leid ik een paard ALTIJD met bit en hoofdstel buiten, hoe goed de band ook is, het blijven dieren!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:40

Ook ik ben het niet helemaal met je theorie eens, het zou ideaal zijn maar je hebt ook nog altijd te maken met onverwachte omstandigheden, als je dan net als ik met een joekel van een paard aan een halstertje de weg over gaat en hij schrikt zich rot, wil ik niet weten waar we dan eindigen.....

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:45

Maar ze wil hem dus inrijden zonder dat hij normal aan de hand kan lopen. Ik denk eigenlijk dat een pony pas goed zal luisteren als je erop zit als hij op de grond ook respect voor je heeft. En als ze daar op de weg zoveel kracht bij nodig heeft is dat opzich geen ramp maar misschien moet ze toch nog maar wat grondwerk gaan doen in de bak en in de wei.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:47

Dat is leuk bedacht, maar nu de praktijk. Blijkbaar weet jij er genoeg van om je vriendin te leren om aan de hand haar paard onder controle te krijgen.....??

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:47

Ik ben het met je eens als je zegt dat wanneer je geen respect op de grond hebt, je dit ook niet in het zadel zult krijgen. Daarbij is het belangrijk de veiligheid niet uit het oog te verliezen!
Als het paard buiten niet te houden is aan het halster lijkt het me zeker verstandig hier eerst aan te werken, eventueel eerst met bit en dan later weer afbouwen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:55

Ik ben het wel met je eens hoor. Als een paard echt gaat, gaat ie ook als ik met mijn 53 kilo's aan het bit hang wel aan de haal. Ben ook met je eens dat als je 'm aan de hand niet baas kan, dat je dan ook problemen zult krijgen als je er op gaat rijden.

Maar toch zou ik voor de zekerheid meestal een bit gebruiken om een paard buiten te hanteren...... je hebt nl. wel ietsje meer te vertellen..... en dus is het toch ietsje veiliger (met de nadruk op ietsje Tong uitsteken ).

Maar als het paard thuis wel braaf en onder controle is zou ik niet inzien waarom ze 'm niet kan gaan beginnen met inrijden, ik neem toch aan dat ze dat niet buiten doen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 09:59

ik ben het met jullie eens dat je niet met een paard zomaar met halster en touw de weg opgaat , daar moet eerst in de paddock aan gewerkt worden ! is het respect er in de paddock dan ga ik er pas mee op straat aan een halster !

als je respect krijgt van je paard en zij je als kuddeleider ziet dan blijft je paard bij je als hij van iets schrikt ! als zij ziet dat jij rustig blijft zal je paard ook terug rustig worden , je paard is een spiegel van jezelf !

tenfold : ik kan mijn vriendin helpen maar ze is juist zoals ik al heel lang met paarden bezig en heeft zo haar eigen methodes en ze staat niet echt open voor NH ! ze kan heel goed met paarden omgaan maar er is 1 schakeltje dat ontbreekt en dat is het volledige vertrouwen van haar paard en ik ben van mening als je niet het volledige vertrouwen van je paard hebt het gevaarlijk is om dit paard dan in te rijden ! ik ben bezorgd om mijn vriendin maar ze laat me niet toe haar te helpen wat natuurlijk haar volste recht is maar ik zie het al zo voor me waar ze problemen mee gaat krijgen ! ze heeft al een paar keer pech gehad met een paard en ik hoop voor haar dat dit paard het perfecte paardje wordt voor haar en daarom wil ik haar zo graag helpen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:00

nou ik weet wel toen ik stage liep bij een hengstenhouderij ik niks was voor die dekhengsten..

kom ik aan lopen met mn 50 kilo.. hallo hengst van dik 600 kilo.. loop je ff mee naar de bok??

en dan al die vreemde fokmerrie's die bij eigenaar nooit in handen komen.. thuis is t: staldeur open-> touwtje naar de wei spannen en ze lopen vanzelf..

en nu moeten ze in een x met een klein meisje richting de hengsten naar een donkere opvoelbox..

nou ik weet 100% zeker dat ik gewoon door mijn gewicht weinig te vertellen had..

maar als ik thuis bij mijn eigen paard van 600 kilo ga wandelen..
zal ze mij niet zo snel omver krijgen omdat ik haar ken en zij kent mij!
ze weet dat ik de baas ben en niet met mij laat sollen

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:03

Als het op kracht aankomt is het paard toch altijd sterker. Dat gevecht moet je dus proberen te voorkomen. Neemt niet weg dat in noodsituaties kracht en gewicht best handig kan zijn. Het paard dat ik verzorg (Appaloosa, 1.55m) wilde ik wat grondwerk aan het halster meedoen. Daar dacht hij de eerste keer anders over (hij wilde me ski-les geven in de bak). Ik heb me met mijn gewicht achterover laten vallen, en dat bracht hem wel (met verbaasde blik) tot staan (heeft wel geholpen trouwens, hij laat het nu uit zijn hoofd). Neemt niet weg dat ik veel trotser op mezelf geweest zou zijn als ik die situatie door mijn natuurlijke leiderschap had kunnen voorkomen Haha! .

Overigens heb ik geen ervaring met het inrijden van paarden, maar ik zou veel meer respect hebben voor iemand die een paard probleemloos kan hanteren en beleren met een halstertje, dan iemand die daar bit en kracht voor nodig heeft.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:06

shana schreef:
als je respect krijgt van je paard en zij je als kuddeleider ziet dan blijft je paard bij je als hij van iets schrikt ! als zij ziet dat jij rustig blijft zal je paard ook terug rustig worden , je paard is een spiegel van jezelf !

Als paarden in het wild in paniek zijn, dan is het ieder voor zich en de bangste paarden lopen altijd voorop. Dat is tenminste wat ik geleerd heb van de documentaires over de zgn halfwilde paarden in USA.

Dus jouw theorie zal best opgaan bij kleine "schrikjes" maar als er echt iets gebeurd waar het dier van in paniek raakt, is rennen de instintieve reactie...... niet kijken waar de hengst is.

En dan is zo'n bitje om 'm ff om te trekken (als je snel genoeg bent, tenminste) soms net voldoende om je paard weer bij z'n positieve te brengen en zich weer op jou te richten.
Laatst bijgewerkt door Sosha op 19-01-05 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:07

Paarden zijn altijd sterker dan jij zelf maar je kunt ze wel overbluffen met het kleine beetje kracht wat je wel bezit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:13

Huisvrouw, om ze te kunnen overbluffen moet een paard wel weten hoe je kunt reageren. M.a.w er moet een basis van opvoeding in zitten. Een jong paard dingen aanleren gaat altijd gepaard met meer kracht dan bevestigde dingen onderhouden/oppakken. Dat is met kracht op de teugel zo met rijden, en kracht op het hoofd d.m.v. halster en hoofdstel bij het leiden.

Een ding dat bij het leiden altijd verkeerd wordt gedaan is dat men het paard te kort vastpakt. Laat een meter vrij, geen druk op het touw of de teugel en desnoods een ketting over de neus en een zweep op de hand. Leren leiden moet je leren. Zowel mens als paard.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:24

Ik bedoelde eigenlijk dat je met je houding alleen al de 'baas' of 'leider' kunt zijn van je paard. Met je eigen kracht kun je een paard laten 'denken' dat jij toch sterker bent en dus op je vertrouwd want als leider bescherm je ook je onderdanige (jouw paard dus) en zal het paard sneller ook iets voor jou doen. Ik vind het boekje van Monty Roberts een heel mooi voorbeeld van hoe je kan zorgen dat je paard je als leider toe laat en voor je zal werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:25

ja en nee, Als ik met Lucky buiten ga wandelen doe ik hem ook een hoofdstel en geen halster. Als Lucky gaat rennen dan hou ik hem gewoon niet. en met hoofdstel heb ik daar meer controle over..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:40

Huisvrouw schreef:
Ik bedoelde eigenlijk dat je met je houding alleen al de 'baas' of 'leider' kunt zijn van je paard.

Die houding komt kijken bij het werken met het paard als het los loopt. In de roundpen geef je het paard de kans om desnoods een half uur dom rondjes te gaan rennen voordat hij er achter komt dat hij toch niet bij je vandaan kan, en er beter aan doet om zich toch maar te onderwerpen. Die kans heb je niet als je het paard leidt. Discussies zijn dan niet mogelijk, confrontaties op dat moment absoluut niet wenselijk.

Overigens vind ik Monty Roberts in deze context het meest verkeerde voorbeeld wat je kunt gebruiken. Ook Monty Roberts heeft zijn problemen gehad bij het "temmen" van Shy Boy, omdat deze niets van hem moest weten en uiteindelijk alleen maar eieren voor zijn geld koos omdat hij uitgeput was en niet meer kon. Met dat verschil dat hij de ruimte had om eerst 1 dag en een nacht te proberen weg te rennen...

Als je al een voorbeeld wilt hebben voor een manier van leiden en wat je met houding bij je paard kan doen, neem dan Pat Parelli. Echter heb je in dat geval de tijd nodig om je paard van tevoren te conditioneren, en kun je het leiden aan de hand niet zonder uitgebreide voorbereidingen doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:56

Citaat:
ze is er een paar keer mee gaan wandelen samen met haar man omdat hij meer kracht heeft !

Misschien luistert het paard beter naar hem omdat hij hij duidelijker is naar het paard toe. Mannen richten zich vaak wat meer op wat het paard moet doen, terwijl vrouwen soms meer bezig zijn met hoe het voor het paard is of zich afvragen of ze het wel goed doen en daardoor onduidelijke (lichaams)taal spreken.

Daardoor kan het lijken alsof je sterker moet zijn om dit paard te laten luisteren.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:16

Iedereen heeft zijn eigen manier om met paarden om te gaan en zijn eigen visie op wat juist is en wat niet.
Wie ben jij om te zeggen dat jouw methode beter is? Je kunt jouw visie uitleggen en evt. je hulp aanbieden, maar uiteindelijk bepaalt ze zelf hoe ze met haar paard omgaat.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:25

ok hier iemand met zeer weinig en dan nog kort durende kracht

zoiezo heeft een kracht meting aan gaan met een paard absoluut geen zin ook niet met een ponytjes van 80 cm (die trekt ook zo 250 kg weg , zonder enige moeite)

veel mensen vergissen zich daarin een shetje van 200 kilo trekt zonder problemen net zoals een pony/paard van 400 kilo 400 kilo weg
en zijn in verhouding dus erg sterk

paardje moet leren JOUW te volgen en iedere keer als hij / zij dat even vergeet moet je m dat weer vertellen
de meeste zullen uitblijven proberen (nee niet allemaal dagelijks maar wel af en toe ) vooral hengsten en de dominante onder de paarden
doen ze in de natuur ook , niks vreemd aan dus

ook ik ben wel eens een probleem tegen gekomen dat als je een paard verteld dat jij de baas bent ze je (proberen ) aan te vallen
en absoluut geen respect voor jou stem en zelfs zweep hebben

round up is dan absoluut niet daar waar je moet beginnen maar aan de hand etc eerst vertrouwen winnen

als een paard buiten echt wil gaan houd je m met meerdere mensen nog niet , het is de sport dat ze jou zo goed vertrouwen dat ze jou over het enge geloven , maar dieren met angst (net als mensen ) kunnen eventjes blind worden voor al het ander om zich heen
en dan kan soms een bitje of stem ed net dat gene zijn om ze eventjes een split second uit die angst te rukken (bij wijze van spreken dan dus) zodat ze zich weer achter jou kunnen en zullen verschuilen ..

als ze bang zijn van jou versterkt dat alleen de angst en houd je m zeker niet of hij/zij moet banger zijn van jou dan het enge wat je tegen komt totdat je zo iets engs tegen komt wat nog enger is dan jij en dit is dus GEEN goede basis

het ene paardje heeft t zo door (en vertrouwt je heel snel ) en de ander heeft wat meer tijd nodig

dat ze voor de zekerheid een extra handje mee neemt is zeker met een jong paard wat haar dus duidelijk nog niet zo goed vertrouwt miss helemaal geen verkeerd idee , maar uiteindelijk zou het voor beide partijen een stuk beter gaan als die vertrouwens band er wel is

dat je dus sterk moet zijn ben ik het dus absoluut niet mee eens
maar je moet wel een paard met loshangend lijntje naast / achter je laten lopen ,zeker niet continu druk er op , alleen dan kan je ook de extra druk geven als hij / zij te hard willen gaan

en natuurlijk zal het vast wel helpen als je paard DENKT dat jij sterker bent , maar dat alleen lijkt me niet zo'n goed uitgangs punt

vetrouwen op de grond is zeker een basis voor vetrouwen op het paard
maar net zo als ieder mens anders werkt werkt ook ieder paard anders
100% vertrouwen op de grond betekend niet automatisch 100% vertrouwen er op en andersom , sommige parden krijgen juist meer vetrouwen van er op dan er naast maar er moet zeker wel een basis vertrouwen aan wezig zijn om er uberhaubt normaal op te kunnen komen

zo dat is mijn mening en ga dus helemaal met tenfold mee
ieder zijn eigen methode manier ieder zijn eigen paard

maar uitgangs punt je moet lichamelijk sterk zijn ben ik het dus niet mee eens
Laatst bijgewerkt door nickyu op 19-01-05 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:25

Mijn paard heeft om de een of andere reden ook meer respect voor mannen dan voor vrouwen. Het kan ook zijn omdat mannen een zwaardere stem hebben ofzo... geen idee. Misschien ben ik altijd wel te soft geweest als vrouwelijk baasje. Soms weet je het ook niet waar de reden precies ligt.
De ene methode werkt beter bij een bep paard dan de ander. Ook past de ene methode beter bij jezelf dan de andere methode. En als een bepaalde methode niet bij je past kun je er ook niet goed mee werken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:32

mijn man en niet paarden man laat ik ook wel eens met mijn paarden lopen , hij houd zich alleen maar met het doel bezig van a naar b
en heeft een zeer duidelijke lichaamstaal
waardoor sommige paarden braver achter hem aan hobbellen dan achter mij , puur omdat hij zeer duidelijk is in zijn lichaamstaal met wat hij wil
geen gemaar geen gescheld geen geweld geen kracht , niet denken , doen

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 12:49

Sosha schreef:
Als paarden in het wild in paniek zijn, dan is het ieder voor zich en de bangste paarden lopen altijd voorop. Dat is tenminste wat ik geleerd heb van de documentaires over de zgn halfwilde paarden in USA.

Dus jouw theorie zal best opgaan bij kleine "schrikjes" maar als er echt iets gebeurd waar het dier van in paniek raakt, is rennen de instintieve reactie...... niet kijken waar de hengst is.

En dan is zo'n bitje om 'm ff om te trekken (als je snel genoeg bent, tenminste) soms net voldoende om je paard weer bij z'n positieve te brengen en zich weer op jou te richten.

als in het wild paarden ergens van schrikken dan rennen ze een klein stukkie weg , kijken naar de kuddeleider en als de kuddeleider rustig blijft zullen ook gelijk alle andere paarden rustig worden !
paarden in het wild zijn steeds op hun hoede voor leeuwen enz , daarom schrikken ze bij het minste geritsel ! onze gedomesticeerde paarden kun je vrij " schotvast " maken , hiermee wil ik zeggen dat als je een paard van veulen af met enge dingen laat kennismaken ( plastiek , paraplu , harde knallen enz enz ) je paard vrijwel nergens meer van schrikt ( ik liet zelfs mijn man al toeterend met zijn wagen achter mijn paard rijden ! schrikken ze toch nog ergens van zullen ze hoogstens even opzij springen en kijken naar jouw reactie , blijf jij rustig wordt je paard dit ook !

een paard dat echt zo erg schrikt en weg wil rennen hou je zelfs niet met het strafste bit , het blijven inderdaad dieren maar als je steeds met je paard bezig bent met in je achterhoofd , nou als hij nou maar niet schrikt dan is er geen vertrouwen en dat voelt je paard met als gevolg dat hij inderdaad gaat schrikken !

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:57

hahaha je hebt wel degelijk kracht nodig hoor. Natuurlijk om je paard vast te kunnen houden op het moment dat hij denkt de andere kant uit te gaan lopen. Natuurlijk als hij echt wil dan gaat ie, maar als jij 0,0 kracht zet op het touw is het wel een heel koud kunstje, en dat getuigd ook niet van enig overwicht. En dan de andere kant. Wie is er vaak de leider van de kudde? iig geen mager scharminkel zonder spieren, nee een stevig paard, die sterk is zowel in spieren als in wilskracht. Dat maakt ook een verschil als jij met je paard loopt. Ben jij een vrij dun persoon zonder kracht, dan zul je ongetwijffeld meer moeite hebben om baas te worden. Het zal je wel lukken zolang je wilskracht sterk genoeg is. Maar naar mijn mening heeft het 1 direct ook met het ander te maken.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 14:40

sherwood schreef:
hahaha je hebt wel degelijk kracht nodig hoor. Natuurlijk om je paard vast te kunnen houden op het moment dat hij denkt de andere kant uit te gaan lopen. Natuurlijk als hij echt wil dan gaat ie, maar als jij 0,0 kracht zet op het touw is het wel een heel koud kunstje, en dat getuigd ook niet van enig overwicht. En dan de andere kant. Wie is er vaak de leider van de kudde? iig geen mager scharminkel zonder spieren, nee een stevig paard, die sterk is zowel in spieren als in wilskracht. Dat maakt ook een verschil als jij met je paard loopt. Ben jij een vrij dun persoon zonder kracht, dan zul je ongetwijffeld meer moeite hebben om baas te worden. Het zal je wel lukken zolang je wilskracht sterk genoeg is. Maar naar mijn mening heeft het 1 direct ook met het ander te maken.

ik ben een zeer fijn persoon en ik houd al mijn paarden aan een simpel halster en touw , soms longeer ik ze enkel met een touw om de nek of breng ze van de ene wei naar de andere met enkel een touw om de nek !
tuurlijk moet je " kracht " uitoefenen , wijken voor druk noemen ze dat maar , je zet licht druk op het touw en als hij voorwaarts komt beloon je hem door het touw te laten vieren , zo leer je een paard reageren op minimale druk ! als jij gaat trekken aan het touw en het paard sleurt aan de andere kant van het touw en zegt ja hallo ik ga naar links ipv naar rechts dan gaat hij naar rechts hoor , want wat is mijn 55 kg tegen 600 kg ! loopt je paard steeds van je weg en sleurt hij het touw uit je handen is het beter om terug even wat los grondwerk te doen en de dominantie op punt te zetten dan om een bit in zijn mond te doen en hem via pijn te laten luisteren ! als je met loswerken je als kuddeleider kunt opstellen volgt je paard je overal aan een doorhangend touw

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:19

Shana, dit zijn principes uit de NH. Hoe lang heb jij er over gedaan om deze principes je eigen te maken? En wat nog belangrijker is: je paard(en)? Of is dit pure theorie? De praktijk ziet er toch heel vaak heel anders uit. En een bit indoen is echt geen overbodige luxe als je wandelt en dat extra beetje controle wilt houden
Rij jij alleen maar bitloos?