Ik heb even een vraag. Sinds een aantal maanden staat er nu een halfinger bij Mexx. Heel gezellig, en hardstikke leuk totdat we hooi gaan halen. We halen samen ons hooi aangezien de pony's samen in 1 stal staan en dus samen eten. De haflinger is een stevige dikbil van zeker 1.50m. Mexxje is een shetlandertje van net een meter.
Ik vind dat mexx één derde eet van het hooi dat we halen. Mexx eet verschrikkelijk langzaam, kouwt 20x op 1 hapje en eet van 1 plak hooi mischien 5 kleine hapjes (en dan is het op doordat de haflinger de rest al heeft opgekouwt)
De eigenaar van de haflinger vind dat als ze 1 of 2 balen (van de 16) meer betaald dan mij dat het dan goed is.. Ik en het daar niet mee eens.. Ik heb geen zin om voor haar paard eten te gaan betalen.
We zijn nu 2x om hooi geweest en 2x gezeur erover. Ik he de eerste keer gedacht nou vooruit en heb op 2 euro na de helft betaald maar was dat deze keer niet van plan..
Wat vinden jullie? Hoeveel eet een shetlander en hoeveel eet een halfinger van 16 balen hooi?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-05 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Sting
Geplaatst: 17-01-05 11:55
Sting eet nu een half pak per dag. Hoeveel een shet eet weet ik niet . Sting is BTW ook een haf, en ook een dikkerd (nou ja, momenteel niet )
Anoniem
Geplaatst: 17-01-05 11:59
de pony's krijgen 3 plakken per dag aangezien ze nog rond genoeg zijn.
nickyu
Geplaatst: 17-01-05 12:05
bij ons op stal at de fjord 2 x de hoeveel heid van een shet aan hooi denk dat het verschil tussen een fjord en een half niet mega groot is (kwa hooi consumptie dan ) alleen krijgt de shet veel minder biks ed
__Marloes__
Geplaatst: 17-01-05 12:18
Volgens mij heb jij gelijk hoor Debo. Het is onzin als jij voor die Haf moet betalen. 1/3 van de prijs lijkt mij heel redelijk en dat klopt denk ik ook wel.
sherwood
Geplaatst: 17-01-05 13:03
shet eet hier als hij hooi kreeg in de zomer 1 plak per dag. Dat kon hij vaak niet eens op. Nu eet hij met de grote mee zo veel hij kan, maar ik denk niet dat hij nu meer dan 1 plak per dag zou eten. Hij is nu 1,5 jaar oud, en ongeveer 90cm.
Dennis
Geplaatst: 17-01-05 13:39
Mijn pony's krijgen ong 2 plakken per pony per dag. Ik deed met alleen Dennis een week met 1 baaltje! Nu, met 7 pony's, gaat er ong 1 baal per dag door heen. Meestal voer ik voor het naar school gaan en 2 uurtjes voor ik 's avonds voer is de ochtend voerbeurd meestal op.
qwinty
Geplaatst: 17-01-05 13:41
Asl jullie nou om en om het hooi kopen is er toch geen probleem? Mijn haflingers krijgen 3 plakken met zijn tweeen..
laura2span
Geplaatst: 17-01-05 14:22
mij lijkt de beste oplossing om ze apart te zetten. maar ik denk idd wel dat een haf meer eet dan een shet hoewel shetten ook veel weg kunnen stoppen. maar een haflinger heeft een groter lichaam dus meer eten nodig. ik zou toch nog een keer gaan praten met die mensen want het idd onzin dat je voor je shet evenveel moet betalen als voor haar haf.
deedee19
Geplaatst: 17-01-05 14:41
Red Bull en Ulvy krijgen twee keer per dag hooi, maar Ulvy eet bijna niks daarvan dus die laat ik gewoon mee eten met RB. Maarja zowel Ulvy als RB zijn van mij dus dat ligt bij jou iets anders.
Ik zou inderdaad ook niet voor een ander gaan betalen dus ik geef je groot gelijk.
LovingTweety
Geplaatst: 17-01-05 14:46
qwinty schreef:
Asl jullie nou om en om het hooi kopen is er toch geen probleem? Mijn haflingers krijgen 3 plakken met zijn tweeen..
Dan betaald ze alsnog hooi voor een paard die niet van haar is
Anoniem
Geplaatst: 17-01-05 15:04
bedankt allemaal.. inderdaad LT dat is geen optie dan betaal ik nog de helft. Apart zetten is helaas geen optie. Mijn container is een loop stal dus kunnen ze niet apart staan. Daarbij is het mijn stal en daar reken ik haar ook niets voor. Vind het jammer dat het zo moet gaan... weet nu waarom ik het zo lekker vond mijn eigen plek te hebben...
qwinty
Geplaatst: 17-01-05 15:31
hmm nee ok das waar. Uhm even denken. Dan zou ik gewoon zeggen waar het opstaat klaar het klopt niet dat ze jou even laat betalen dat is waar.. En anders zeg je dat je iets voor haar paard wil hebben omdat hij bij jou staat ( gewoon een kleinigheidje ) Dan ben je er wel vanaf of ze moet zeggen dat ze gewoon het hooi wat haar paard eet betaald dan is het ook klaar.. Ik zou gewoon eens met haar over hebben..
deedee19
Geplaatst: 17-01-05 15:56
Ja als ze jou ook al niks betaald om haar paard bij Mexx te hebben staan zou ik gewoon stalgeld gaan vragen hoor. Dan komt ze er vanzelf wel op terug
Ireen_
Geplaatst: 17-01-05 16:17
ik denk dat jij wel ongeveer goed zit met 1/3 probeer het anders gewoon eens uit? even de pony's scheiden, de haflinger 2/3e geven en mexx 1/3e. als ze ongeveer gelijk klaar zijn met eten heb je gelijk als mexx eerder klaar is dan zal hij meer dan 1/3e eten.
Anoniem
Geplaatst: 17-01-05 17:14
en shet eet idd ongeveer 2 plakjes per dag. dus dat je zoveel moet betalen is natuurlijk belachelijk!
Serendipity1
Geplaatst: 17-01-05 17:36
Ze staat er gratis, en gaat dan ook nog moeilijk doen om het voer? Die heeft lef. Waarschijnlijk geen optie, maar zij kan dan misschien al het hooi kopen? En anders gewoon over praten, jij bent immers de baas Het hoeft jou geen geld te kosten.
Anoniem
Geplaatst: 17-01-05 17:53
Het 'probleem' is dat het wel mijn stal en afrastering is maar de wei is niet van mij. Ik mag een stuk gebruiken van de camping waar ik reseptioniste ben geweest. Ik ben toen ondslagen omdat ik zwanger werd en heeft zij mijn baan over genomen.., Ondertussen heeft ze ook een paardje gekregen en zocht daar dus land voor. Rydar was net weg dus kon de haflinger wel bij Mexx op het stuk. We mogen er allebij 'gratis' staan, ze maakt dus enkel gebruik van mijn stal en spullen en niet echt van mijn weiland...
Ik heb het met haar besproken maar het wil er gewoon niet in geloof ik. Ze kan het een derde deel van me krijgen en verder vind ik t mooi geweest.
Deau
Geplaatst: 17-01-05 17:57
Mijn shet eet ook super sloom, als ik mijn shet samen met mijn fjord 4 plakken hooi geef dan eet mijn shet er ong 1 plak van op. Misschien iets, als je voor elk paard 4 wortelen koopt, moet je kijken als de haf er 4 op heeft waar Mexx ergens is. Bij mij eet mijn shet even sloom bij een wortel als bij het hooi en als mijn fjord er 4 op heeft is mijn shet net klaar met de eerste wortel.
IlsjePilsje
Geplaatst: 17-01-05 18:09
Mijn mini eet van de 4 plakken die ze moet delen met mijn fjord ongeveer een halve plak. Ze is dan wel iets kleiner dan mexx (ongeveer 80 cm)...maar toch denk ik dat de verhoudingen niet veel schelen.
Toen ze nog alleen stond at ze 1/2 plak per dag en dan vond ik 's avonds nog vaak 1/4 in een hoekje gepropt.
Lars is wat dat betreft ook een buldozer en Vera een slome eter.
Toen wij Vera net hadden, had ik het er nog over met mijn vriend. Hij maakte de vergelijking met een bal. Vera is een klein tennisballetje en Lars een voetbal....reken dan maar eens uit wat het meeste in gaat..... en kijk ook een naar de verhoudingen qua inhoud. Misschien een rare vergelijking, maar het hielp mij wel om te begrijpen dat Vera echt niet zo heel veel kon eten ( ik maakte me een beetje zorgen dat ze zo weinig at vandaar)
Ik zou dus zeker niet meer dan 1/3 betalen...
Anoniem
Geplaatst: 17-01-05 18:26
Vervelend. IIG succes!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-05 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt
MaiNat
Geplaatst: 17-01-05 18:27
Wat stom.EEn shet eet veel minder! ik zou het nog maar met haar r over hebben. Wat misschien een idee is ze allebei vast te zetten tydens het voeren. Het lijkt me ook verre van ideaal als ze samen eten want anders kan die ander ook beginnen aan mexx voer. Of gewoon 2 stapels met hooi maken. 1 voor jou bv 6 balen en 1 voor die ander bv 16 balen. Een shet eet 1 tot 1.5 baal per week, meer niet. Succes!
Anoniem
Geplaatst: 17-01-05 20:43
mochten we er niet uit komen gaat ze zelf maar een stal kopen maar denk dat t wel goed komt..
laura2span
Geplaatst: 17-01-05 21:53
en als je nou een draadje ofzoiets voor de stal spant dat jou shet daar net onder door kan en haar haf niet. dan kan jij je shet binnenvoeren en zij haar haf buiten. het enige probleem is dan dat mexx zijn hooi op eet maar ja kleinigheidje blijf je houden
Anoniem
Geplaatst: 18-01-05 10:06
haha ja dat heb ik een keer met Rydar(fjord) en Mexx geprobeerd maar de volgende dag stond Rydar achter het touwtje