Naast onze manege ligt een fietspad, zo breed dat er net een auto op past, met hooguit een fietser of wandelaar ernaast, zeker geen paard met begeleider. Er zijn om de zoveel meter opritten naar huizen, en als er een auto aan komt, kan je daar even wachten met je paard, een auto moet dus hooguit een seconde of 20 wachten voor hij je voorbij kan. Omdat naast het pad een gewone weg ligt, is dat pad alleen voor bestemmingsverkeer, alleen wordt het regelmatig als sluiproute gebruikt, omdat het een stuk korter is om naar een bepaald punt te komen, dan als je de gewone weg neemt.
Daarstraks was ik aan het wandelen, en op een bepaald moment komt een auto me tegemoet rijden. In plaats van te wachten bij een oprit, rijdt de auto in volle snelheid door zodat ik geen kans heb te reageren. De auto rijdt vlak langs me, vlak langs m'n paard, die vervolgens van schrik uithaalt en de auto trapt (ze trapte recht naar achter, zo dicht reedt de auto dus langs, hooguit 20 cm lang haar kont!).
Ze raakt de auto, ik hoor de klap en stop dus meteen en draai me om, om de schade te bekijken. De auto remt ook af, maar trekt direct weer op en rijdt in volle vaart verder.
Ik vond het allemaal nogal vreemd, want volgens mij moet de ruiter simpelweg altijd zijn paard onder controle hebben, had ik dit nu niet en zijn we dus gewoon schuldig. Verder geen probleem want ze is natuurlijk verzekerd. Mijn moeder zei dat de automobilist schuldig is, omdat deze op een plaats reed waar dit niet mocht (geen bestemmingsverkeer namelijk, dat zijn maar een paar huizen en daar ging ze niet heen), en met een veel te hoge snelheid veel te dicht langs kwam rijden.
Mijn vraag dus nu, wie is schuldig, ik vind het namelijk nog steeds vreemd, ik zou in zo'n geval nooit doorrijden, de inzittende moet de klap toch gehoord hebben.
alvast bedankt