Natural Horsemanship meningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

Natural Horsemanship meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:48

Okeej, zoals de titel zegt: wat is jouw mening over natural horsemanship?

Mijn eerste en enige ervaring in het kort: paard durfde niet in trailer, op advies naar een natural horsemanship-trainer (je snapt me wel) gedaan, een heel bekende, maar ik noem geen namen.
Goed, paard erheen, weer dikke paniek in trailer (wel gedrogeerd) en eigenlijk was daar maar 1 vrouw die goed paard kon kalmeren. Ach gut Uiteindelijk was het advies dus negatief, ze konden niks met het paard na maanden van proberen. Advies was aflaten maken, dier was niet te vertrouwen. Is dus gebeurt, terwijl dier eigenlijk alleen angst had voor trailer, verder heel braaf onder zadel e.d. echt toppaardje. Scheve mond

Mijn ervaring is dus negatief!

Ik weet niet of dit stuk hier hoort te staan, anders verzet rustig!
Heb met zoekfunctie gezocht naar andere topics, maar niks gevonden, maar anders iemand een doorverwijzing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:53

Ik doe wel aan NH maar ik volg het niet echt bij de regels. Ik doe gewoon wat mijn gevoel mij zegt en dat zit vaak wel goed.

Jammer dat het niet goed is gegaan bij jou en raar tegen jou hebben gezegd dat je hem maar af moet laten maken. Normaal zijn de meesten van mening dat ieder paard een eigen karakter heeft en dat ze allemaal te helpen zijn wat voor problemen ze ook hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-05 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:54

even voor duidelijkheid: was niet mijn paardje, maar van vriendin.
Natuurlijk was uiteindelijk haar beslissing om dier in te laten slapen, maar ze vertrouwdde blind op hem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:57

sorry, de computer was een deel vergeten! Maar wat naar dat ze hem heeft laten afmaken. Heeft ze een gezond paard dat ze helemaal vertrouwde af laten maken omdat hij niet meer in de trailer wilde??? Of het paard meer problemen dan alleen niet in de trailer gaan?

Ik zit op school, de computers hier zijn gaar dus ik moet hem steeds wijzigen omdat hij hele delen vergeet! Boos!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:15

Citaat:
Advies was aflaten maken, dier was niet te vertrouwen. Is dus gebeurt,

Dat zegt iets over de persoon die dit advies geeft en niet over zijn/haar methode.

Daarbij: de term Natural Horsemanship wordt door zovelen gebruikt. Het is niet eens een eenduidige term, dus dat maakt een antwoord nogal onmogelijk. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:22

PeruaansePas schreef:
.
Daarbij: de term Natural Horsemanship wordt door zovelen gebruikt. Het is niet eens een eenduidige term, dus dat maakt een antwoord nogal onmogelijk. Lachen

idd *LOL*

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:34

Sorry ,hoor ,maar wat is dit dom van je vriendin !!!

Hoe lang had ze haar paard al?

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:50

Ik vind het een kwalijke zaak dat je vriendin een verder braaf en gezond paard vanwege zo'n manier heeft laten afmaken.
Tuurlijk, een bekende trainer zegt het, maar iemand heeft toch zelf ook wel verstand om daar dan niet naar te luisteren in zo'n extreem geval...

Verder braaf, jammer hoor, dan maar niet op de trailer. Maar tenminste wel een leuk paard.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:59

O.M.G.!!! Dat meen je niet, echt abnormaal om een paardje om zo'n onbenullige reden af te maken. Eerlijk gezegd zou ik ook niet in de trailer durven als ik een paard was, zo krap....

Maargoed. Je kan zeggen dat je nu geen goede ervaring met nh hebt maar er bestaan zooveel methodes en zoveel personen die die methodes toepassen dat je geen algemeen antwoord kan geven. Het kan natuurlijk altijd dat je ook met nh een paard niet in de trailer krijgt maar om hem daarom af te maken......

(sorry, beetje onsamenhangend iets maar ik vind het gewoon erg Boos!)

InaTap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:43

Wat raar dat het advies was om je paard te laten afmaken terijl het alleen maar neit goed te trailer in ging :S.
Ik zelf heb geen ervaringen met NH maar ben van mening dat je moet doen wat voor jou werkt en niet vast gaan zitten aan 1 methode

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:07

Was er niet meer met dat paard aan de hand dan alleen die angst voor de trailer? ik kan me nit voorstellen dat iemand daardoor een gezond en lief paard laat afmaken. Ik denk ook niet dat dit advies zoveel te maken heeft met NH maar meer met degene die dat advies geeft. Volgens mij bestaan er ook heel veel verschillende NH methodes en i.m.o kan je niet in het algemeen zeggen dat NH goed of slecht is.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:13

Fielychi schreef:
Mijn eerste en enige ervaring in het kort: paard durfde niet in trailer, op advies naar een natural horsemanship-trainer (je snapt me wel) gedaan, een heel bekende, maar ik noem geen namen.

Iemand die zulke adviezen geeft mag van mij met naam en al op internet. En sorry hoor, maar dat iemand zo'n advies klakkeloos aanneemt is in mijn ogen ook geen paard waard Boos! .

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:41

Heel apart dit. Ik vraag me nu toch werkelijk af welke bekende NH-trainer dit was.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:46

Ik vind dit wel een raar verhaal opzich hoor..
Waarom zou je een paard moeten afmaken omdat hij de trailer niet op wil, maar verder super braaf is?? Dan ga je toch niet op wedstrijden met je paard??

Maar wat ik er verder van meegekregen heb, qua rijden en omgaan met paarden zie ik er weinig slechts aan..

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 02:15

ik ben absolute voorstander van NH !

een van mijn paarden durfde ook niet in de trailer en heb dit opgelost met NH , nu wandelt dit paard zo gewoon rustig de trailer op en geloof me dit paard was absoluut niet op de trailer te krijgen ! meerdere " paardemensen " hadden me gezegd , verkoop dit paard want je krijgt hem er nooit op maar ik heb gewoon mijn gevoel gevolgd en me gaan verdiepen in NH en mijn paard is verandert van een agressief, bang en vervelend paard naar een rustig en ontspannen paard !

NH is vind ik een geweldige methode maar er zijn zoals gezegd heel veel mensen die met NH werken en uiteindelijk enkel de basis ervan kennen waardoor ze met hun handen in hun haar komen te zitten als het om een moeilijker paard gaat dan een " standaard " paard !

je gevoel volgen , correct zijn en enorm veel geduld is de sleutel tot omgaan met je paard !

ik vind dus NH toppie !!!!

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 07:51

Ik vindt het een hele rare reden om een paard daar voor af te maken.

Ik heb ook een pony gehad die absoluut niet op de trailer ging. Ik heb haar uiteindelijk aan mensen in de buurt verkocht zodat ze haar rijdend mee konden nemen. Maar daarvoor af maken Verward !

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:10

Mijn pony was panisch om de trailer in te gaan,dit hebben ze op een NH manier opgelost( kennissen van mij, die hadden t ergens geleerd), en ze loopt er nu zo in! Ook t paard van n vriendin van mij is er heel goed door geholpen!
Ben ook wel benieuwd wie dit is!!! K bedoel, als er volgens mij 1 dfing niet NH is, is om te zeggen dat je een paard af moet laten maken!!! Verward

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:23

nou om je paad daarom af te laten maken Scheve mond
nee, het kan er bij mij niet in om dan te zeggen.. jongen/ meid! nu is het mooi genoeg geweest, je gaat dood!

mijn pony heeft ook wat trailerproblemen, veel instructies die ik heb gehad hadden nog gezegd dat ze geen les meer wilden geven omdat mijn pony de kop in de wind stak...

ook al is ze wat koppig.. ik ben er van overtuigd dat een trailerprobleem verholpen kan worden (als het gebeurd op de juiste manier).....
maar af laten maken.. nee hier kan ik zelfs heel kwaad over worden.. ben blij dat het niet mijn vriendin is

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:24

Odi schreef:
Iemand die zulke adviezen geeft mag van mij met naam en al op internet. En sorry hoor, maar dat iemand zo'n advies klakkeloos aanneemt is in mijn ogen ook geen paard waard Boos! .

!! Lachen volledig mee eens..

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 20:54

Okeej, bedankt voor jullie antwoorden, maar ik vroeg jullie eigen mening over het Natural Horsemanship, niet over mijn verhaal...

Om even iets duidelijkheid proberen te creeeren: het dier zou over het algemeen niet te vertrouwen zijn. Details ken ik niet echt, zo lang heeft ze het paard niet gehad. Maar eigenlijk waren er nooit echt grote problemen, alleen de trailer dus.
Mijn instructrice heeft het paard weleens gezien en zei direct: dat paard klopt niet in zijn hoofd. Er waren dus meer mensen met paardenkennis van mening dat het dier op 1 of andere manier niet te vertrouwen was.
Zelf vertrouwde mijn vriendin het ook niet helemaal, maar dit was vooral nadat haar gezegd werd dat het dier niet te vertrouwen was. Scheve mond

Om geen risico te lopen om het dier te verkopen (stel dat bij nieuwe eigenaar wel iets zou gebeuren) heeft ze niet zomaar besloten het dier af te laten maken hoor!
Hier is een aardige tijd overheen gegaan en heeft vreselijk veel verdriet en problemen, omdat ze niet weet of ze het juiste heeft gedaan. Verdrietig

De naam ga ik niet noemen, hij is erg bekend en als ik namen ga noemen krijg ik alleen maar trammelant. Scheve mond

Groetjes!

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:05

wat grof!

Een paard gewoon laten afmaken omdat hij de trailer niet in wou. Dan heb je een domme vriendin(niet persoonlijk maar wie doet nou zoiets). Daar kan ik niet bij.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 21:08

lees nou.... alsjeblieft

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:59

PeruaansePas"]
Daarbij: de term Natural Horsemanship wordt door zovelen gebruikt. Het is niet eens een eenduidige term, dus dat maakt een antwoord nogal onmogelijk.
[/quote]

[quote="Odi schreef:

Wat zijn we weer vriendelijk Even off-topic; d'r zijn hier op Bokt steeds minder mensen een paard waard.
Verder wordt de term NH ook door velen MIS-bruikt. Zo ken ik het voorbeeld van een trainster die een kennis zonder zadel of hoofdstel op een niet ingereden pony wilt laten zitten. Kennis weigerd dit wijzelijk en vraagt trainster het zelf te doen. Trainster weigert, want zij heeft kinderen...
Persoonlijk vindt ik dat je met NH veel goede dingen kan bereiken, maar net als vele anderen luister ik vooral naar m'n eigen gevoel.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 08:43

Fielychi schreef:
Okeej, bedankt voor jullie antwoorden, maar ik vroeg jullie eigen mening over het Natural Horsemanship, niet over mijn verhaal...

Om even iets duidelijkheid proberen te creeeren: het dier zou over het algemeen niet te vertrouwen zijn. Details ken ik niet echt, zo lang heeft ze het paard niet gehad. Maar eigenlijk waren er nooit echt grote problemen, alleen de trailer dus.
Mijn instructrice heeft het paard weleens gezien en zei direct: dat paard klopt niet in zijn hoofd. Er waren dus meer mensen met paardenkennis van mening dat het dier op 1 of andere manier niet te vertrouwen was.
Zelf vertrouwde mijn vriendin het ook niet helemaal, maar dit was vooral nadat haar gezegd werd dat het dier niet te vertrouwen was. Scheve mond

Om geen risico te lopen om het dier te verkopen (stel dat bij nieuwe eigenaar wel iets zou gebeuren) heeft ze niet zomaar besloten het dier af te laten maken hoor!
Hier is een aardige tijd overheen gegaan en heeft vreselijk veel verdriet en problemen, omdat ze niet weet of ze het juiste heeft gedaan. Verdrietig

De naam ga ik niet noemen, hij is erg bekend en als ik namen ga noemen krijg ik alleen maar trammelant. Scheve mond

Groetjes!

er zijn maar weinig paarden die gek zijn in hun hoofd !! een tumor kan een oorzaak zijn maar ik had dit dan eerst laten onderzoeken , is er geen tumor dan is het een gedragsprobleem en dat krijg je bijna altijd met de juiste aanpak opgelost !

ik ben hier zo zeker van omdat het paard waar ik het hierboven al over gehad heb , door vele als gek werd bestempeld !
dit paard heeft een trauma door mishandeling door vorige eigenaars en viel me aan , wou niet in de trailer en was echt een gevaar voor me ! ik heb meer dan 1 keer zijn hoeven vlak naast mijn oren horen gaan omdat hij naar me trapte !

daarmee wil ik zeggen dat mensen snel zeggen tja dat paard is gek , afmaken maar !

het heeft 2 jaar geduurd voor dit paard me vertrouwde en een beetje handelbaar werd maar nu is dit een geweldig goed paard ! hij loopt vanzelf de trailer in en is zelfs heel lief tegen me , we hebben leren met elkaar omgaan !

ik kan steeds boos worden als mensen zeggen tja dat paard is gek , omdat met de juiste aanpak meestal dit probleem opgelost kan worden zonder zelf agressief te zijn tegen het paard

mijn redding heeft met mijn paard NH geweest en daarom geloof ik er zeer sterk in !

groetjes

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:34

Volgende week komen ze van dreamstables mijn paard halen voor de trailercurcus en ik heb er alle vertrouwen in, en ik ga het weekend van 29 januari een NH weekend doen daar. Heb er al heel veel zin in.
Mijn ervaringen zijn opzich wel heel positief, maar je hebt natuurlijk verschillende methodes en ik ben zelf niet zo'n voorstander van Hempflink (niet om mensen hier af te katten hoor, dit is gewoon mijn mening)