Heb jullie ideeen, tips en mening nodig!!!.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joycje

Heb jullie ideeen, tips en mening nodig!!!.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 09:56

Hallo allemaal,

Al een tijdje loop ik rond met een idee En wilde eigenlijk even vragen of hier animo voor is...

Wat mij is opgevallen is dat er veel mensen rondlopen met een ongelooflijk slechte basis. En dat er steeds meer mensen zijn die doorhebben dat op sommige manege's het niveau ernstig slecht is..

Nou vroeg ik me af.. Stel dat ik een Z2 paard aanschaf. Vanaf een jaar of 8. Eentje die superbraaf is en kanonvast. Daar wil ik ongeveer 6 lessen in de week op gaan geven.

Beginnen met een basis voor zitlessen.

Het ontwikkelen van onafhankelijke zit.

Goede theoretische onderbouwing. (die evt schriftelijk te verkrijgen is).

Een stuk anatomie van het paard meenemen.

De zin en onzin van het rijden volgens één bepaald systeem..

Verschillende systemen uitleggen.

De uitleg over het hoe en waarom van het rijden.

Enz enz enz....

Hebben jullie enig idee of hier animo voor zou zijn???? Zou je zoiets van de grond kunnen krijgen.

Planning voor prijs is 15 euro per uur.

Dus ik zou zeggen roepen jullie eens Lachen) met commentaar en toevoegingen.

groetjes joyce

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:58

klinkt op zich wel goed maar denk dat er voor mensen die nog niet zo lang rijden of alleen maar manege ervaring hebben teveel knopjes op een z2 paard zitten. Maargoed ook dat valt weer te leren natuurlijk. Het klinkt op zich wel goed, en de prijs is niet te duur

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 10:08

Juist de bedoeling om van de fijngevoeligheid van een Z2 paard "gebruik" te maken.. Lachen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:12

Klinkt op zich wel goed, zeker met je lesprijs, maar hou er wel rekening mee dat heel veel mensen op zoek zijn naar een bomvast, superbraaf Z-paard dat nog niet zo oud is en dat daardoor de prijs nogal kan oplopen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:13

moet het Z2 paard niet een driftkop zijn, die van alles schrikt.. Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:15

Ik vind het een goed idee, ik moet nu ook altijd me verzorgsters zelf leren rijden (ipv omtrekken en vooruitschoppen enzo) het zal ook een hoop paardenleed kunnen schelen, en als je het voor het paard leuk houd en de mensen er erg door verbeteren vind ik het een super plan

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 10:19

Het voordeel dat ik heb is dat het paard iedere dag naar buiten kan. Er kan zo gepland worden dat hij/ zij ook gewoon een dag vrij kan hebben en lekker in een groep naar buiten kan.
thanks voor jullie reacties.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:28

Ja dat lijkt me inderdaad wel belangrijk. Je moet het ook voor het paard leuk en afwisselend houden. Ook wat type ruiuters betreft. Zorg dat er ook mensen op rijden die het allemaal al wel kunnen zodat hij op niveau blijft.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 10:31

ja idd... Zelf ben ik ook van plan hem evt bij te rijden.. Er moet afwisseling in blijven. Ook wil ik in de zomerperiode een pauze in kunnen lassen.. Ff alleen de wei op en paard wezen.. moet zuinig zijn op goede paarden.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:32

Lijkt me indd wel een goed idee Lachen
Op veel maneges leer je indd niet zo heel goed rijden... Scheve mond
Zou ik wel een heel braaf paard uitzoeken...dat niet snel schrikt Knipoog
Succes ermee!!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:32

Leuk idee hoor maar hoe wil je dat financieel haalbaar maken??? Of doe je aan liefdadigheid?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:54

wel een harstikke goed idee zo help je veel ruiters op een goede manier rijden!
ik zou wel voor een paard kiezen wat niet teveel hoogte heeft, vooral beginnende ruiters kunnen nog wel eens angstig zijn voor een groot paard, misschien kan je ook veel mensen zo van hun angst afhelpen!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:09

Tja ik weet het eigenlijk niet. Mijn instructrice bied momenteel namelijk ongeveer hetzelfde aan, een braaf Z paard voor lessen zowel voor beginners als gevorderden. We hadden beiden verwacht dat hier wel interesse voor zou zijn maar het valt eigenlijk toch wel tegen Scheve mond Mocht je dit toch willen proberen dan zou ik eerst een hoop klanten onder voorbehoud ronselen en dan opzoek gaan naar een geschikt paard. Stel dat je het andersom doet en er blijkt geen animo voor te zijn dan zit je mooi met je paard Scheve mond

Dergelijke lessen lijken me ook wel iets voor mezelf maar dat is gewoon haast niet te bekostigen denk ik. Ik zou dan zowel les volgen op mijn eigen paard en nog eens basislessen op andermans paard, dat zou mij gewoon teveel geld kosten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:22

Ik zou het een geweldig idee vinden. Lachen

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:46

tja natuurlijk is het ook te doen op je eigen paard... Daarvoor wil ik ook zeker wel de mogelijkheid bieden. Mits je paard natuurlijk oud genoeg en sterk genoeg is..

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:53

Goed plan. Wat ik het verzorgertje (7) van mijn shet laatst weer hoorde zeggen. Ze vond sporen zielig want ze leerde dat je heel hard moet schoppen als je benen geeft en met sporen doet dat pijn.....:S. Nouja, vooral dat keihard schoppen en linkerteugels is links en rechterteugels is rechts, erger ik mezelf aan. Het kost gewoon moeite om dat weer af te leren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:26

Ik zou alleen toch niet voor een Z2 paard gaan maar eerder een goede doorgewinterde M aangezien er bij Z2 al veel meer knoppen erbij zijn gekomen die vooral met evenwichts oefeningen eens tegen zouden kunnen werken.
Dat was even mijn bescheiden mening Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:00

OK dan! Het is een leuk idee, theoretisch....
Natuurlijk willen we allemaal wel zo les geven en les krijgen, maar vaak is dat gewoon financieel niet haalbaar...
Er komen meer dingen bij kijken dan een Z2 paard aan te schaffen.
Deze paarden zijn vaak net wat slimmer dan een brave doerak en hebben dan ook een rijk gevulde trukendoos Bloos .
Ze zijn fanatieker en verwachten geen stuiterende ruiter meer...
Om van bom- en schrikvast nog maar niet te spreken! Bloos!

Een fijn en juist opgeleid Z2 paard wat echt netjes loopt, heeft vaak net dat beetje angst waar een goede Z2 ruiter mee om kan gaan, een beginner niet en als die goed als leerpaard zal fungeren is die volgens mij niet rendabel als lespaard..!!

Of je moet natuurlijk geld te veel hebben Bloos ....

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 16:09

haha ik wacht nog steeds op het boompje op mijn rug Knipoog.

Ik heb vanmiddag een leuk paardje aangeboden gekregen dat ik voor vijf euro bakhuur mag gebruiken. Het is een leuk paardje waar met een beetje gesleutel nog heel wat aan kan gebeuren.. Tis voor mij vooral belangrijk dat het een goed paard is dat wat kan overbrengen op de ruiter.. De ruiter moet van het paard kunnen leren in plaats van andersom... Ik ga eens een maand met het paardje aan de slag om te kijken of ik er iets van kan maken.. Dat zou de aanschaf van het paard alweer kunnen schelen...

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 16:09

wat vinden jullie trouwens van de prijs???? Wat zou je er zelf voor geven. of voor vragen???

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:20

Citaat:
Dergelijke lessen lijken me ook wel iets voor mezelf maar dat is gewoon haast niet te bekostigen denk ik. Ik zou dan zowel les volgen op mijn eigen paard en nog eens basislessen op andermans paard, dat zou mij gewoon teveel geld kosten.

Citaat:
tja natuurlijk is het ook te doen op je eigen paard... Daarvoor wil ik ook zeker wel de mogelijkheid bieden. Mits je paard natuurlijk oud genoeg en sterk genoeg is..

O, maar zo bedoelde ik het niet hoor Knipoog Mijn paard kan af en toe nogal heet zijn en zitlessen op een ervaren Z paard lijkt mij dus juist erg aantrekkelijk voor erbij zeg maar Knipoog Alleen de financiën hè, dat is dan juist het probleem.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:05

ik weet niet wat je zelf voor niveau rijdt en of je gediplomeerd bent
maar de prijs lijkt me niet gek
verder zul je vooral in je eigen omgeving moeten kijken of er animo voor is. verder weet ik wellicht nog een paard voor je Haha!

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:29

Weliswaar randstad en enigszins "elite" manege Bloos
maar ik betaal 20 euro voor een half uur soortgelijke priveles op een soortgelijk paard!

Dus je prijs is wat mij betreft ok! (als het in de buurt was had je je eerste klant al binnen Haha!)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:56

Vind je dat niet een beetje zonde van het paard? Klinkt misschien een beetje dom, en je bent er misschien ook wel bij. Maar zo'n paard heeft zoveel meer potentie dan dat er op dat moment uit komt, dus eigenlijk steek je de gek aan met dat paard. En waarom perse een Z paard?
Misschien een rare vergelijking, maar het zou zijn alsof je een meester/juf die een groep 3 klas lesgeeft voor een groep neer zet die aan de universiteit studeert (er van uitgaand dat zij een hoger niveau hebben dan kindertjes uit groep 3 natuurlijk Schijnheilig.
Dat paard weet al veel meer dan de ruiter. Lijkt me maar saai voor het paard.. ondanks dat je hem zelf ook nog rijdt..
Ik zou eerder voor een paard gaan wat wat ouder is en hooguit M gelopen heeft. (Is ook vriendelijker voor je portomonee)

Dat terzijde vind ik het wel een heel goed plan. Ik ben er inderdaad ook achter gekomen dat ik zit als een debiel (onderbenen, hakken, schouders etc, etc). En we hebben allemaal ook geleerd schoppen met de beentjes, dat is vooruit.. (dan valt dat inmiddels wel wat mee, mag ik hopen... Bloos)

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 18:02

zoals mijn vorige bericht al zegt ben ik door de reacties op verschillende fora toch wel aan het denken gegaan of het perse een Z paard moet zijn.. iets minder zou ook kunnen. Het belangrijkste is dat het een superbraaf paard is dat vooral ook sterk genoeg is en kan laten voelen wat nodig is aan de ruiter... Bewustwording van de ruiter is erg belangrijk.. Verder is het voor het paard ook zeker belangrijk dat hij buiten komt en dat hij ook nog gewoon paard kan zijn. ik wil niet dat het een klinisch dood manegepaard wordt...