diergerichte HBO opleidingen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

diergerichte HBO opleidingen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 19:22

Ik zoek een HBO opleiding die iets met dieren te maken heeft. Iets van veehouderij, maar dan meer dan dat. Ook een stukje management, dus meer dan alleen beetje diertjes verzorgen. Ook tropische (dierentuindieren) vind ik erg leuk. Maar ik kan niks vinden aan opleidingen, en weet ook niet goed waar ik moet zoeken... Ik ken dan wel het van hall instituut in leeuwarden, maar daar wil ik niet heen. Dat is me te ver weg. En de HAS in den bosch ken ik ook. Zit er niks meer in het oosten? Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt Haha!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:40

Hm... word moeilijk. Ik dacht ook gelijk aan het Van hall, maar als je daar niet heen wilt....
Nee, geen id

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:03

In Dronten zit een HBO Paardenhouderij en Management

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:09

Hoi Machie,

Er is helaas niet echt veel op dier-gebied op het hbo.
Nog 2 maandjes en dan heb ik mijn van Diermanagement (blij dat ik daar weg ben).

Paardenhouderij is op meerdere scholen op hbo-gebied te volgen, de stoas is er, en verder kom je dan toch gauw op de non-recreatiedieren uit. (Koeien en varkens) Maar dat is ook niet wat je wilde he?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 22:29

nope, ik wil echt met dieren bezig zijn, en dan meer dan alleen paardehouderij oid, want ik weet maar al te goed dat daar gegen werk ik te vinden is. En dat je daarvoor vooral veel geld nodig hebt Haha! Ik wil juist met alle dieren kunnen werken.. Pff, ik ga maar weer druk opzoek, ik weet het echt nog niet...

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:34

Hogeschool Larenstein, zit in Deventer, doen HBO op alle diergebied

Linet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:17

Op mijn school, het Groenhorst College in Barneveld, hebben ze volgens mij ook sinds kort HBO opleidingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:45

Volgens mij is zo'n opleiding als jij bedoelt er niet. Dus en praktijk en management en bedrijfskunde?

Ik zit op de HAS Dronten, Bedrijfskunde - Paard & Management, beetje praktijk gehad (ruiter, koetsiersbewijs, examen groomen en longeren). Maar grotendeels bedrijfskundig gericht.

Erika3 zit op Leeuwarden, en doet daar eenzelfde opleiding als ik, maar heeft meer praktijk. En ik heb het idee dat ze haar opleiding niet zo goed geregeld vindt.

Diermanagement, heb ik alleen nog maar negatieve verhalen over gehoord (Yokie kan je wellicht pb'en hierover)

Je hebt de HAS in Wageningen (Larenstein), Leeuwarden (v. Hall), Den Bosch en Dronten (CAH) bij mijn weten. Verder stikt het van de groene scholen, maar die zijn veelal MBO, en niet altijd zo kwalitatief goed...

Kan je niet met je mentor, decaan, of anderzins studiebegeleider vragen? Of ga gewoon diverse hogescholen af, en kijk welke studies ze aanbieden? Succes met uitzoeken en je keuze!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 08:53

Ik heb de has in den bosch gedaan. Ik ben zeer te spreken over deze opleiding . Heel breed en ook gewoon erg leuk. Ik heb hier de opleiding veehouderij gedaan. Als je meer wil weten moet je maar een pbtje sturen met wat je precies wil weten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 09:07

machie schreef:
nope, ik wil echt met dieren bezig zijn, en dan meer dan alleen paardehouderij oid, want ik weet maar al te goed dat daar gegen werk ik te vinden is. En dat je daarvoor vooral veel geld nodig hebt Haha! Ik wil juist met alle dieren kunnen werken.. Pff, ik ga maar weer druk opzoek, ik weet het echt nog niet...

Dan kun je beter een MBO opleiding dierverzorging gaan volgen.

Met een HBO-opleiding kom je niet echt met dieren te werken, eerder (als je al een baan in de sector vindt) met ménsen-die-met-dieren-werken.

Ik heb Diermanagement gestudeerd, en daarbij enkele modules Paardenhouderij op Larenstein gevolgd.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 21:47

ja maar ik wil dus MEER dan alleen met dieren werken, en ik ga echt niet NOG een MBO opleiding doen. Ik wil gewoon een hoger niveau halen, want vaak is het toch, hoger niveau, is meer kans op meer euro's, en dat is met paarden wel handig Haha!

Ik ben zelf wel weg van een opleiding bij van Hall, maar ik wil niet weg uit deze buurt, ga ik daar heen, moet ik op kamers wat inhoudt dat ik mn paard moet verkopen. Stoppen met het andere paard, en dat wil ik gewoon echt niet!! En dan zijn er genoeg mensen die zeggen, ja maar een studie is meer waard en blablabla, maar ik wil mn paard echt zo niet kwijt Die is voor mij belangrijker dan studie...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 08:42

Citaat:
Ik ben zelf wel weg van een opleiding bij van Hall, maar ik wil niet weg uit deze buurt, ga ik daar heen, moet ik op kamers wat inhoudt dat ik mn paard moet verkopen.

Een paard en een studie kunnen samengaan hoor. Je kunt er ook voor kiezen om je paard wel te houden. Ik heb in mijn eindexamenjaar mijn pony gekocht (zelf betaald!) en ben daarna ook verhuisd naar een andere stad. Ik heb mijn pony meeverhuisd en ik heb ipv van lid te worden bij een vereniging, gekozen voor een bijbaan. Ik heb nooit spijt van gehad van mijn keuze, hoewel het af en toe best zwaar was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:15

Wat PeruaansePas zegt klopt. Ik heb mijn paard inmiddels weer terug aan huis staan (kon er niet tegen op pension te staan) maar heb dat kunnen betalen door extra te lenen bij IBG. Qua tijd kon ik het zeker aan, omdat je het dan drukker hebt, motiveert het je ook om serieus met paard bezig te zijn, en daarna serieus wat voor studie te doen, en dan kan je dan nog tijd voor jezelf hebben. Ik merk nu, dat ik nu ik hier geen paard heb, ik niet zo serieus voor school bezig ben, omdat ik meer tijd heb, en dus dingen voor me uit schuif. Toen m'n paard er nog was, moest ik plannen, en me daar ook aan houden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:18

Op de has den bosch krijg je zeker meer dan aleen dieren vakken. je krijgt marketing, bedrijfseconomie etc. verder kun je kiezen uit een breed scala aan keuze vakken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:32

Je zegt dat je geen extra MBO opleiding wil doen, maar zodra je een stap hoger komt, is het automatisch meer theorie dan praktijk.. dat is een afweging die je voor jezelf moet maken. Een HBO opleiding is nou eenmaal theoretischer, netzoals dat havo theoretischer is dan het vmbo (of hoe het nu ook maar heet Haha!)
Uiteindelijk is het toch wel de bedoeling dat je je geld gaat verdienen! Je paard mee verhuizen naar Leeuwarden kan heel goed. Of het ook echt aan te raden is, is iets anders.
De manege waar ik eerst reed hadden ook 2 zusjes hun pony neer gezet, omdat ze geen tijd meer voor haar hadden tijdens hun studie. Hij mocht gebruikt worden voor de lessen en ze hoefden er verder niets voor te betalen geloof ik. 2 jaar later hebben ze de pony weer opgehaald. Misschien is dat iets voor je. Dan zou ik hem wel op een manege in de buurt van Leeuwarden neer zetten... (daar kan ik je dan wel aan helpen, misschien Knipoog )

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:31

vhall in leeuwarden heeft heel veel van dat soort opleidingen, diermanagement, wildlife, paard&management, proefdier enz is best leuk
www.vhall.nl kan je kijken?
oh en in den bosch heb je scheikunde nodig en in leeuwarden alleen biologie (daarom ga ik ook naar Leeuwarden Schijnheilig )

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:53

Heey,

hier op bokt is nog iemand die nu een dieropleiding aan de HAS in Den Bosch doet en dat is Djoontjuh. Je kan haar ook eens pb'n of ze nog wat info heeft.

groetjes sjaslique

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:29

inib schreef:
Hogeschool Larenstein, zit in Deventer, doen HBO op alle diergebied

nou die gaat weg, naar Wageningen

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:40

Ben zelf laatstejaars aan de HAS Delft! Maar ik heb er eigenlijk wel spijt van dat ik geen MBO heb gedaan......ik kan goed leren, dat wel...dus heb geen moeite om mijn vakken te halen. Maar ik werk liever MET dieren en dat is met een HBO vaak wel ver te zoeken hoor! Ik heb gelukkig wel een hele goede kans gehad en heb zo strax mijn eigen kinderboerderij Haha! , maar wil je als HBO'er echt met dieren gaan werken, dan moet je vaak ook genoegen nemen met het lage loontje wat er aan hangt! Dus waarom dan een HBO gaan halen?
Als je echt een HBO wilt doen, is het van Hall zeker aan te bevelen. Het was dat ik die kans niet had, omdat ik mijn (toen) 4 paarden niet mee kon nemen, maar daar heb je gewoon veel meer kansen en mogelijkheden!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:38

Hier een van Haller! Zit nu in mijn tweede jaar em heb het er wel naar mijn zin. Doe nu de afstudeerrichtingen beleid en communicatie en paard en management en we hebben hier het voordeel dicht bij het praktijcentrum te zitten. Dit is namelijk het praktijkcentrum (www.ptcplus.com) waar ook de andere 'hassen' heen gaan maar wij elke week! Het voordeel van Friesland is dat het redelijk goedkoop is nog om je paard te stallen. Maarja de keuze is aan jou!!
Succes ermee!

Heb je nog vragen over t van Hall pb of mail me dan ff!!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:43

Wil je niet eens HLO gaan doen Machie Tong uitsteken ?

Wel lastig hoor, denk dat van Hall idd de beste optie is als je echt iets met dieren wilt, daar heb je meerdere studies in die richting.

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:16

Ik denk niet dat er echt zoiets te vinden is, de hbo opleidingen zijn allemaal meer op de management kant gericht.. Dat is ook de reden dat ik MBO ben gaan doen.
sorry hier heb je niet zo veel aan, maar ik denk dat je hetgeen dat jij zoekt niet zult vinden..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 07:18

Citaat:
Ik wil gewoon een hoger niveau halen, want vaak is het toch, hoger niveau, is meer kans op meer euro's, en dat is met paarden wel handig Haha!

Kies dan een managementopleiding doen en niet een diergerichte opleiding. Je bent met een diergerichte opleiding, na je studie altijd aan het uitleggen waarom je niet op een studiegerichte baan aan het solliciteren bent ("zijn er niet", is ook zo'n vreemd antwoord).

Wil je meer euro's ga dan een opleiding doen in de accountancy of makelaardij ofzo. Dan kun je van die goedverdiende euro's lekker je paarden houden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 17:44

dan ga ik wel gewoon iets met management doen Clown

Voor mij is het heel makkelijk (en darom weer niet Clown) Ik wil geld verdienen. En met voorkeur met paarden...

Kayla, ik heb wel weer genoeg van microbiologie Haha! En helaas is het me veeel te eentoning in de praktijk. Verder maakt het niks uit in de praktijk of je nu MLO of HLO hebt, verdient allebij beroert Clown

Ik wil dus niet uit huis omdat het dan erg duur wordt met mn paard. Ik heb mn eigen paard, ik rij hier 3 keer per week een paard die ik ook op wedstrijden mag gaan uitbrengen en dat moet ik dan allemaal opgeven. Net als mn vrienden... Die ga ik veeelste veel missen Haha! Voor het eerst in mn leven heb ik mn eigen plekje, en daar wil ik nog geen afstand van doen zeg maar...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:49

Probeer de zoekfunctie eens op Diermanagement, ik herinner me een aantal topics over deze studie van vorig jaar waar ook alternatieven in besproken werden. Ik heb zelf ook diermanagement gedaan, als je iets wil weten PB maar!