Zien paarden kleur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Passionato

Zien paarden kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 20:18

Naar aanleiding van een literatuuronderzoek voor mijn studie moet ik navraag doen bij "paardeneigenaren" wat hun mening is over: Zien paarden kleur?
En waar is dit beter te doen dan op bokt?
Wat denken jullie? Kunnen paarden onderscheid maken tussen verschillende kleuren, of zien ze bijvoorbeeld alleen in zwart/wit?
E hoe komen jullie bij die mening?

Bij voorbaat dank!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:28

Ik snap niet zo goed hoe je een mening kunt hebben over iets dat (deels) wetenschappelijk onderzocht is en waar gewoon feiten over bekend zijn (al is nog niet alles bekend).
Dat is gewoon zo of dat is niet zo, hooguit zou je je twijfels kunnen hebben bij de kwaliteit van het onderzoek, maar dan ga je wel heel ver.

jockeyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:31

ja ze kunnen kleuren zien, alleen de kleur groen niet! klinkt raar he?
maar groen zien ze als grijs aan!!

Babs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:33

Ik denk wel dat ze kleuren kunnen zien. De wasplaats bij mij op stal is in Finding Nemo stijl, dus heftig blauw met verschillende gekleurde figuren erop. Nou, m´n paard liep er de eerste paar keer langs alsof de wasplaats wilde bijten zo spannend vond ze het!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:33

paarden kunnen wel degelijk kleur zien, ik heb er zelf onderzoek naar gedaan, mocht je interesse hebben dan kan ik je het wel opsturen,

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:35

De aard van het Paard, S. Budiansky, Uitgeverij Het Spectrum.
In dat boek staat een aardig stukje over het gezichtsvermogen van paarden en niet al te zwaar wetenschappelijk, goed te begrijpen voor iedereen.
En ik snap nog steeds niet hoe je daar een mening over kunt hebben Verward

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:38

bij een manege die ik ken , was een pony die was bang voor oranje (pionnen)
Als ze groen waren , vond hij ze niet eng..

.. maar of ik dit geloof!! ...?!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:40

Mij werd vertelt...........:
Een paard ziet alleen felle kleuren zoals rood, oranje, gifgroen...... Dat soort kleuren. Hele donkere of lichte kleuren zien ze zwart/wit.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:51

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:55

ik heb wel eens gehoort dat een paard enkel het verschil tussen licht en donker ziet Verward weet dus helemaal niet of het klopt.
ik denk wel dat ze kleuren kunnen zien Lachen

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:57

PeruaansePas schreef:
Wil je weten welke kleuren een paard kan zien kijk dan op de site van de Belgian Horsemanship Organisation.

Grappig, die site wilde ik net gaan noemen Haha!
Goede, duidelijke uitleg. Ben al heel wat keertjes op die site geweest!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:04

ik ken een pony en die ging niet over een fel geel hindernis Haha!

ik geloof wel dat paarden kleuren zien Lachen
mischien bepaalde kleuren niet,maar wel dat ze kleur zien.

goede site was dat trouwens Lachen

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:26

volgens mij zien paarden ook kleuren, ik ken namelijk aardig wat paardjes die bang zijn voor bijv. ijsblauw, of felle kleuren

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:31

we hadden het er laatst op school over toevallig, en een paard kan geen kleur zien, ze zien alleen grijstinten. misscien ook leuk om te weten: een paard met een maanoog ziet ook in grijstinten, maar dan met veel meer contrast, lichte kleuren zien ze dus heel fel.

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:38

Ik heb ook een onderzoek gedaan naar wat paarden kunnen zien en naar wat de invloed van kleuren op het paard zijn. Als je interesse hebt laat je het maar weten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:58

DS_anne: daar wil ik wel meer van weten.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:01

Ik ben er net een boek over aan het lezen!
Ik zoek het even op...
"Heel lang heeft men gemeend dat paarden kleurenblind zijn. We weten nu dat dit niet het geval is, maar hun kleurgevoeligheid is minder dan die van onze ogen.Uit proeven blijkt dat paarden het beste op geel, dan groen en vervolgens op blauw reageren en het minst op rood."
Uit:Hoe lang slapen paarden, D. Morris, blz 34.

Alsjeblieft Haha!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:01

Klopt t DS_anne?

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:04

Ook ik heb wel interesse, DS_anne Lachen

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 22:13

Margreet schreef:
Ik snap niet zo goed hoe je een mening kunt hebben over iets dat (deels) wetenschappelijk onderzocht is en waar gewoon feiten over bekend zijn (al is nog niet alles bekend).
Dat is gewoon zo of dat is niet zo, hooguit zou je je twijfels kunnen hebben bij de kwaliteit van het onderzoek, maar dan ga je wel heel ver.

Ja sorry, misschien heb ik de vraag wel verkeerd gesteld..
Het gaat dus om een literatuuronderzoek (geweldig Knipoog )
Daarbij moeten we gewoon een onderwerp kiezen, het liefst iets waarvan redelijk veel wetenschappelijk onderzoek te vinden is.
Het gaat er dus om dat we de literatuur etc etc vergelijken met elkaar.
Een van de opdrachten was dus ook wat de paardeneigenaren zelf ervan denken, niet iedereen hoeft op de hoogte te zijn van het (wetenschappelijke) onderzoek, maar vaak worden er wel dingen gedacht ("aangevoeld").
Zoals hierboven al genoemd werd: ik denk wel dat ze kleuren zien, want die spuitplaats of hindernissen met felle kleuren vinden ze eng!
Uiteindelijk moeten we alles op een grote hoop gooien, vergelijken met het "wetenschappelijk hoofdartikel" dat we hebben gekozen, kijken hoe "wetenschappelijk" het is, en tot een soort eindbesluit komen.
Tjsa.. ze moeten wat verzinnen om je uren vol te maken Knipoog

In ieder geval bedankt allemaal voor de reacties!
OK dan!

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:56

als studentje reageer ik hier maar met de opmerking: pás op met iets 'wetenschappelijk' noemen...zeker met de opzet die je hier presenteert!

over het spectrum van paarden dat loopt van rood naar blauw zonder geel/groen tinten..

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:13

Die site is heel interessant...Zeker omdat je het idee krijgt dat je kunt 'zien' wat een paard ziet...

En verder ik denk wel dat ze kleuren zie ja, net als iedereen zo'n beetje hier ^^ In welke mate weet ik niet, alleen paarden weten dat echt zéker lijkt me.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:18

De hersenen spelen een hele belangrijke rol in de verwerking van de waargenomen beelden en hoe dat exact werkt zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen, wij kunnen niet "denken als een paard". In bewerkte foto's met als bijschrift "zo ziet een paard" geloof ik dus nooit zo, dat kunnen we nooit zo exact weten.

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:55

Daar heb je helemaal gelijk in Margreet.
We kunnen als mensen weliswaar een heleboel dingen te weten komen, maar je kunt nooit een exacte weergave geven van het zicht van een paard. Net als bij mensen zijn er ook onderlinge verschillen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van mensen die aangeven een bepaalde verstoring in het zicht te hebben terwijl daar geen wetenschappelijke verklaring voor is. En dat is met alles zo natuurlijk.
Er zijn al zo'n 8 verschillende gebieden ontdekt in de hersenen die zich bezig houden met het verwerken van de beelden die mensen binnen krijgen, en hoewel daar al heel veel over bekend is, is de precieze werking nog niet ontrafeld. Laat staan dat ze van paarden alles al weten Knipoog

Maargoed, het geeft een idee, het zijn met name de achterliggende theorieen die me interesseren. Die plaatjes zijn vooral voor de leuk Knipoog

jordy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 00:13

ik denk van wel hoor misschien niet zo goed als wij maar op felle kleurn reageren ze wel hoor