karoliena schreef:Nou mijn hengstje is totdat hij 6 maanden was in het wild opgegroeid, behalve de hoefsmid en als zijn moeder brokjes kreeg heeft hij alleen maar met soortgenoten contact gehad ik heb hierdoor veel problemen met hem gehad. Ik heb nu weer een veulen en die staat gewoon bij mij en daar ben ik elke dag mee bezig en ik heb nu een heel braaf veulen. Meerdere mensen hebben problemen met paarden die met soortgenoten zijn opgegroeid en met weinig mensen en vooral met shetjes komen die problemen vaak voor.
Mijn haflinger merrie heeft tot aan haar 2 en een half jaar op het land gestaan met paarden.
Omgang met mensen kon ze niet, de eerste keer halster om was een ramp, stilstaan kon ze niet, meelopen etc.etc. idem dit, helemaal niets.
En ik zou het zo weer doen, het is een goudeerlijk paard wat niemand kwaad zou doen en waar ik mee kan lezen en schrijven.
Als jij je paard van kleins af aan laat wennen aan de hoefsmid, en aan mee wandelen blijft dat heus wel hangen, al is het maar 10 minuten in de week.
Misschien dat de problemen uiteindelijk gewoon meer bij de mensen liggen dan bij het paard, wij zijn immers degeen die ze opvoeden
Ook de mijne ja
Dus een shet veulen van 1 a 2 jaar kost weinig tijd, net als een ander veulen in mijn ogen omdat ik dus meer voor de laat lekker gaan opvoeding ben.
Als die eenmaal voor de kar staat ligt het er dnek aan in wat voor mate je wilt mennen en ebzig zijn, afentoe een plezierritje kan je 2 tot 4 keer per week wel nemen, wil je lang bezig zijn of meer wedstrijd gericht zal je denk meer tijd in de training etc. moeten stoppen voor het gewenste resultaat, maar dat is helemaal je eigen keus.