Tips? Vandaag paarden inrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urbs

Tips? Vandaag paarden inrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 11:00

Vandaag is het eindelijk zover, ik mag twee paarden inrijden. Ze zijn nu 3 en 4 jaar oud Lachen Ik weet echt niet wat ik moet verwachten want dit is de eerste keer dat ik paarden ga inrijden....ze zijn helemaal gewend aan het zadel en hoofdstel dus dat is geen probleem....maar erop? Haha!
Eerst gaan we (eigenaar en ik) ze heel moe maken, even aan het werk zetten, en dan erop....Misschien ben ik morgen helemaal bont en blauw, misschien valt het allemaal reuze mee. Schijnheilig
Hebben jullie ervaring met het inrijden van jonge paarden? En tips misschien? Hoe lang duurde het inrijden bij jullie? En dan bedoel ik dus totdat je de gangen beheerst, niet aan de teugel rijden enzo, dat allemaal niet. Gewoon als je een beetje fatsoenlijk kan stappen, draven, galoperen en stilstaan. Tell me! Knipoog

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:10

dat hangt van paard tot paard af
bij het ene paard gaat het als niks en de andere doet er heel lang over en is heel erg weerbarstig Lovers
maar als ze al aan alles gewend zijn zal dat wel mee vallen hoor *LOL*

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:47

Leuk Haha!
Wij gaan ook weer beginnen met beleren op stal!
Tips: Zorg dat je iemand bij je hebt die er verstand van heeft! Dat is nog het allebelangrijkste!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:52

Nou als ik je verhaal zo lees kun jij er beter niet mee beginnen, kijk het eerst van iemand anders af!

Ook het paard moe maken is niet de oplossing. Je moet het paard leren plezier te krijgen in dat wat van hem gevraagd wordt. Met veel rust en geduld kom je er.

Het hangt geheel van het paard af hoe snel het gaat. Meestal houd ik me in de eerste weken voornamelijk bezig met stappen en draven. Galopperen is vaak veel gevraagd voor jonge paarden met iemand op de rug, dat komt later wel.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:39

Idd, doe het niet zelf als je niet weet hoe. Moe maken is niet de manier.
ik ben er nu ook met 1 bezig en daar doen we het stap voor stap. Gewoon met rust en een helder koppie.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:42

Moe maken is inderdaad geen goede manier, zo ontneem je het plezier. Het belangrijkste van alles is dat er iemand bij is die het al meerdere keren heeft gedaan, anders wordt het niks.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:49

ik weet er eerlijk gezegd ook weinig vanaf. Maar gewoon eerst rustig hangen en dan erop en dan aan de longe wat dingen doen en het dan rustig gaan opbouwen. Dat is hoe ik het heb gezien.

(als ik het helemaal verkeerd zeg moet je het zeggen)

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:11

Moemaken? Goed plan joh ! Nee, ik zou er dan echt niet aan beginnen. Eerst maar gewoon rustig hangen, terwijl eentje het paard vasthoudt en na ongeveer 3 keer is rustig een rondje rijden als iemand hem vasthoudt.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:41

Niet echt een verslag van de dag Knipoog
Verplaatst naar VMR.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:55

Voor alles is er een eerste keer mensen...

Elk paard is er anders in, ik zal je mijn gevallen even uitleggen.

Mijn ex-haf Wencke (nu van Loverhorse) deed de eerste keer erg moeilijk.
Ik ben eerst gaan hangen, maar dit was enorm onhandig, dus probeerde ik er gewoon op de zitten. Hangen kan een jong paard zeer makkelijk uit zijn evenwicht brengen, zo erg zelf dat deze kan omvallen.
Ik was er dus na veel moeite opgeraakt, en al meteen bokken. Werd ook gelanceerd. Dit was mijn eerste keer dat ik op een niet-zadelmak paard ging zitten, wou ik even er bij zeggen. Uiteindelijk heb ik hulp gevraagd van een echte prof, die ging er zelf opzitten. Wencke bleef een weekje bij hem en voor je het weet kon ik al gewoon rijden met haar en ook sturen. De eerste maand dat ik haar reed was ze erg bokkerig en hevig, maar de volgende maand was ze superbraaf, onvoorstelbaar.

Dus als het echt niet te doen is, laat een professionele africhter het doen, je bent er enkel goed met.

De andere 2 paarden waar ik nu met bezig ben zijn gewoon superpaarden.
We lieten ze tijdens het poetsenmet zadeltje op en bit in staan, tot ze het gewoon waren. Dan is mijn zus gewoon eens op te poetsplaats opgestapt terwijl ze vaststonden, en beide deden ze helemaal niets!
Dan ben ik aan de hand met hen gaan wandelen terwijl mijn zus op hen zat. Zo lieten we ze wennen aan de benen. (Natuurlijk voor we opstapten hebben we ze stemcommando's aan de longe geleerd, die handig waren voor het voorwaarts drijven in het zadel). Nu rijden we met zeer doorhangende teugels. Sturen zoveel als we kunnen met de benen, en 'overdrijven' met de bewegingen (bv. om met de teugels te sturen de hand, met loshangende teugel, helemaal opzij te bewegen).
De paarden lopen nu zelf helemaal uit vrije wil op de loodlijn, en zolang we geen problemen tegenkomen blijven we gewoon verder doen zoals we nu doen.

Marcia77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:18

Hoi!
Nou ik zou het zelf NIET proberen als je paard vaststaat !!!!! Niet persoonlijk bedoelt Ranouk maar als tip geef ik dit liever mee aan iemand die nog nooit paarden heeft ingereden. Dan kunnen er erg grote ongelukken gebeuren als hij verschiet, en dan lig jij op het beton!! en je paard is een verschrikkelijke ervaring rijker!
Ook zou ik als ik jou was, als de mogelijkheid er is, hulp vragen van een ervaren iemand. Maar als dat er niet is dan houd dat natuurlijk op en dan heb ik hier wat tips over hoe wij het aanpakken!
Eerst aan de longe en wat oefenen zoals : wat kloppen op het zadel, zodat hij zich realiseerd dat er wat op hem ligt, eens in de beugel gaan staan ( heb ook eens geprobeerd met hangen maar als hij dan wegspringt ben je nergens en land je makkelijk aan de andere kant , dus op je hoofd! en als je voorzichtig in een beugel gaat staan dan heb je wat meer controle over je eigen lichaam), de eerste keren heb ik ook nog weinig met de hulpen gedaan, leer hem eerst het gewicht eens dragen en laat de rest over aan degene met de longe (commando's ) en neem zo langzaamaan wat zaken over. En ook elk paard is anders bij de ene loop je aan de 10 maal of langer nog aan de longe en net als mijn pony kon na de eerst keer al los. Ga vooral af op wat jij zelf voelt wat goed is en niet wat andere zeggen. ( bv als jij voelt dat ze nog erg gespannen en denkt dat t allemaal wat veel is en de eigenaar zegt ga maar draven! dan zou ik het nog even rustig aan doen. ook is het belangrijk dat jij jou spanning niet overbrengt. Vertrouwen is heel belangrijk voor beiden.
Nou veel suc-6 en ik hoop dat je er nog wat aan hebt!!
Groetjes Marcia

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:27

ik vind dat je er iets gehaast mee begint
ik zou eert rustig met het zadel longeren en dan een beetje op de stem laten stappen ,stil draven , ect
en dan na een tijdje met je buik er gaan op hangen zodat ze wat gewicht voelen als dat goed gaat rustig gaan stappen.
en daarna kan je er helemaal gaan op zitten en dan weer rustig gaan stappen aan de longe en dat bouw dan op , beetje draven en galoperen op de stem terwijl je dan tegelijkertijd de hulpen duidelijk geeft.
en het sturen: laat iemand aan een lange touw ernaast lopen als je een bocht neemt stuur je en probeer ze dan afentoe van de persoon af te sturen. je kan dit doen door erop te zitten of in het tuig te zetten en er achter te lopen

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:26

mijn pony leerde heel snel; ik heb het bijna alleen gedaan en met dat stappen draven en galloperen en sturen kon bij mij in ong. een weekje

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 21:21

Dan nu wel een verslag van de dag: Bedankt voor de reacties en natuurlijk hielp iemand mij met ervaring van het inrijden van jonge paarden. In mijn eentje zou ik het nooit kunnen! Eerst gingen we met UItenbos Space aan het werk. Even gelongeerd met zadel + hoofdstel en losse beugels, zodat hij aan het geklop ging wennen. DIt vond hij niet echt spannend want dit hadden we al eerder gedaan. Toen ging de eigenaar hem vasthouden en ik er voorzoichtig op hangen. Hij was wantrouwend en ik moest de hele tijd praten. Wat maakte niet uit, ookal zei ik dat het een sukkelbeest was, als ik maar bleef praten met hem. Ook aaien en hem voor zover mogelijk gerust stellen. Tegelijkertijd ging ik zwaarder hangen. Ook dit ging nog goed. Toen voorzichtig gaan zitten en ervoor zorgen dat ik laag bleef met mijn hoofd en mijn benen zijn buik niet raakte. Toen stapje voor stapje lopen. Stoppen en weer aaien. Lopen, stoppen. Ik mocht rechterop gaan zitten. Toen weer lopen....toen wat meer van de man af. Dus toen moest ik gaan sturen, dit vond hij erg raar want toen leek het wel ofdat hij pas doorhad dat er iets op zijn rug zat....Ik op de volte om de man heen. Toen voorzichtig een paar passen draf, ook dit ging goed. Wel onregelmatig drafje maar ik zat dan ook voor geen meter! Ik zat een beetje naar voren om hem te kunnen aaien en met mijn benen van het zadel af, dus niet echt comfortabel! Maar het ging verbazend goed! Geen een bok, geen sprint! Ik blij, ik ben niet bang om te vallen, maar liever niet natuurlijk! Knipoog
Zo ben ik dus voor het begonnen een paard in te rijden, ik vond het heel leuk maar ook toch best wel spannend, want er gingen nogal wat verhalen rond over dit paard.....Alles is geodgekomen en na UItenbos Space hebben we ook nog even TIme Space gedaan, deze merrie is wat minder bang, maar ook wat nukkiger van nature. Dus dit werd spannend....maar weer ging alles goed, geen bok, geen sprint! TOen de paarden verwend en op stal gezet. Ik ga woensdag er weer op zitten. Heb ik het goed gedaan volgens jullie? (met de eigenaar natuurlijk) Graag jullie mening! Of wat zouden jullie anders doen? Lachen

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:30

Ja, dit is wel de goede manier! Ben blij te horen dat je hem niet moe hebt gemaakt en dat er iemand bij was die er verstand van heeft. Zo wat ik hoor hebben jullie het goed gedaan. En wat dat praten betreft, dat is super moet je veel doen en veel belonen.

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:36

ik zou hem eerst nog aan de longe laten lopen, dus als jij erop zit gewoon veder gaan met longeren, iig een paar rondjes, en daarna pas egt los. want anders zijn het ineens 2 grote veranderingen, en aan de longe kan hij ook een beetje wennen dat er spaning staat op de teugels en wat dit betekend

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:41

Super dat alles zo goed is gegaan! Ik vind persoonlijk dat jullie wat te snel gaan. Ik zou 1 nieuw ding tegelijk leren, stap voor stap. Bij deze is het nu goed gegaan, maar niet alle paarden kunnen het aan als je zo snel gaat. En als je ze overdondert beseffen ze niet zo goed wat er gebeurt waardoor ze later alsnog problemen kunnen geven. Ik doe zelf altijd eerst alleen zitten (zonder dat het paard loopt) dan zitten en stappen aan de hand. Dan een drafje en dan pas zelf sturen eerst ook weer alleen in stap en dan pas in draf.

Brittos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:00

ik heb zelf ook een pony ingereden, bij ons op stal rijden ze allemaal pony'sa en paarden in. laat iemand je in ieder geval helpen met opstappen, als het niet lukt met 1 iemand dan met 2. (laat iemand de longeerlijn beethouden als jij erop gaat) Eerst gaan hangen en kijken hoe de pony reageert.als je hangt een stukje gaan lopen en kijken of dat goed gaat. als dat goed gaat rustig je been over het zadel doen en heel rustig gaan zitten. Eerst gewoon lekker stappen en kijken of hij naar je been luisterd, ik zat op een piony die niks van het bit snapte hij wou alleen maar rennen, dit is na anderhalve week ongeveer overgegaan. ook reed hij na anderhalve week echt su[er. Haha! ik wens je veel succes Lachen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:55

Hoe lang je er over doet? Dat verschilt per paard en het verschilt natuurlijk ook wat je onder inrijden verstaat. Ikzelf versta onder inrijden dat het paard makkelijk te zadelen is, dat je op kunt stappen en aan de longeerlijn kan stappen, draven en galopperen. Nou, sommige paarden zijn na 3 dagen al zover dat dat allemaal kan, bij de andere duurt het een week.

Ik persoonlijk vind het een beetje raar dat je erop moet gaan zitten, jezelf klein maken en vooral je benen van de buik afhouden. Vervolgens even stappen en meteen beginnen met stuurwerk.

Wij gaan altijd even hangen en springen naast het paard, vervolgens aan de andere kant op de hals kloppen, zodat ze weten dat je ook aan de andere kant te vinden bent Tong uitsteken Daarna rustig zitten, wat bewegen, zadel wat heen en weer duwen met je benen en dan eens rustig gaan stappen aan de longeerlijn. Als dat goed gaat en het paard ontspant, kun je eens wat meer van degene die in het midden staat uit de buurt en wat meer zelf gaan stappen en goed de rem trainen. Ho is ho! Als dat goed gaat, dan komt het draven. Wij doen vrijwel meteen lichtrijden, zodat ze daar ook aan wennen. Gaat dat allemaal goed, dan weer vanuit de draf naar de ho toewerken. Gaat dat goed, dan de galop. Vervolgens ga je tijdens de stap en draf aan de longeerlijn wat sturen en dan los.

Dit gebeurt niet altijd in 1 dag, maar soms ook wel Lachen

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 15:49

Citaat:
Ik persoonlijk vind het een beetje raar dat je erop moet gaan zitten, jezelf klein maken en vooral je benen van de buik afhouden. Vervolgens even stappen en meteen beginnen met stuurwerk.

Het klein maken moest ik doen omdat ik anders meer een bedreiging vorm voor het paard. Een paard ziet wat er gebeurd, en als er plots een groot, misschien gevaarlijk, ding op zijn rug gaat zitten is dat natuurlijk eng! Dus dan gaat een paard vluchten. Als je je klein maakt lijk je minder gevaarlijk, dat is toch ook zo bij mensen? ALs je een klein hondje ziet denk je, aaaah, wat schattig! Zie je opeens een grote rottweiler gaan sommige mensen toch een stapje terug doen! Het stuurwerk was verder niet veel, alleen op de volte, meer niet. Het paard wou de hele tijd richting de eigenaar, en dat mocht niet, dus een heeel klein beetje (en zacht!) sturen. Verder over de benen van de buik houden: een paard voelt zich onveiliger als hij 'omsingeld' wordt. Dan ben je opeens overal! Niet zit je alleen op zijn rug, je raakt hem aan op zn hals enzo, dat is al heel eng en beklemmend. Als je OOK nog je benen aansluit is het NOG angstaanjagender, natuurlijk moet hij ook daar later aan wennen, maar alles op zn tijd toch? OK dan!

anja88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:17

RanouK schreef:
Voor alles is er een eerste keer mensen...

Ik vind er anders nog wel een behoorlijk verschil in zitten als iemand dat doet die bijvoorbeeld al verschillende keren z heeft gereden of als iemand dat doet die gewoon 'leek' is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:22

nou ik raad je in ieder geval, goede instructie aan!!
zonder zal je dat niet gaan lukken

ik weet niet meer hoe lang het bij mij heeft geduurd... mijn welshje is zowieso een doerak en gooit iedereen eraf die erop komt.. hij racet als een gek maar kan ook een lieverd zijn.

we hebben het wel rustig aan gedaan en ruim gehouden, dat is wel een tip.. niet overhaastten Lachen

Robinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:43

ik zou tog egt nog wat meer een band op bouwen met het paard, ookal ben je er nu al op gaan hangen enz als je het nu verpest, verpest je het voor een hele tijd, en kan het een nare ervaring zijn voor het paard.
op zich heb je nix fout gedaan, miss een beetje overhaast alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:15

ik denk niet dat je een band met een paard hoeft op te bouwen voordat je hem gaat inrijden, dan doen ze immers bij een africhtingsstal ook niet..

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 22:02

Citaat:
Ik vind er anders nog wel een behoorlijk verschil in zitten als iemand dat doet die bijvoorbeeld al verschillende keren z heeft gereden of als iemand dat doet die gewoon 'leek' is.

Ik ben het wel gedeeltelijk hiermee eens omdat je dan betere hulpen geeft misschien. Maar als ik op GP niveau rijd moet ik alsnog als een debiel gaan zitten, ook dan kan je niet je mooie dressuurhouding gaan uitoefenen want dan lig je er meteen af! Dus daarom denk ik ook dat een leek dit kan doen, als je een beetje een vaste en rustige zit hebt, en gevoel voor paarden, en niet bang bent, dan denk ik dat je net zo goed een paard in kan rijden als een GP amazone. (met de juiste begeleiding natuurlijk Knipoog )