Ik weet echt niet wat ik moet verwachten want dit is de eerste keer dat ik paarden ga inrijden....ze zijn helemaal gewend aan het zadel en hoofdstel dus dat is geen probleem....maar erop?
Eerst gaan we (eigenaar en ik) ze heel moe maken, even aan het werk zetten, en dan erop....Misschien ben ik morgen helemaal bont en blauw, misschien valt het allemaal reuze mee.
Hebben jullie ervaring met het inrijden van jonge paarden? En tips misschien? Hoe lang duurde het inrijden bij jullie? En dan bedoel ik dus totdat je de gangen beheerst, niet aan de teugel rijden enzo, dat allemaal niet. Gewoon als je een beetje fatsoenlijk kan stappen, draven, galoperen en stilstaan. Tell me!
! Nee, ik zou er dan echt niet aan beginnen. Eerst maar gewoon rustig hangen, terwijl eentje het paard vasthoudt en na ongeveer 3 keer is rustig een rondje rijden als iemand hem vasthoudt.
Geen een bok, geen sprint! Ik blij, ik ben niet bang om te vallen, maar liever niet natuurlijk!
Daarna rustig zitten, wat bewegen, zadel wat heen en weer duwen met je benen en dan eens rustig gaan stappen aan de longeerlijn. Als dat goed gaat en het paard ontspant, kun je eens wat meer van degene die in het midden staat uit de buurt en wat meer zelf gaan stappen en goed de rem trainen. Ho is ho! Als dat goed gaat, dan komt het draven. Wij doen vrijwel meteen lichtrijden, zodat ze daar ook aan wennen. Gaat dat allemaal goed, dan weer vanuit de draf naar de ho toewerken. Gaat dat goed, dan de galop. Vervolgens ga je tijdens de stap en draf aan de longeerlijn wat sturen en dan los.