HELP dochter (8) durft niet meer.... maar wil wel!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

HELP dochter (8) durft niet meer.... maar wil wel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:12

Zit met een redelijk groot probleem. Dochter lief (8 jaar in april 9) reed 2 maanden op een B-pony van een vrouw bij ons op stal. In het begin ging het super. Ze had de grooste lol en kon hem goed aan Lovers . Hij heeft namelijk de rotte eigenschap dat hij bij de uitgang van de bak de hoek induikt en zijn hoofd tussen zijn benen stopt. In het gegin was dat natuurlijk schrikken maar ze loste het probleem op door gewoon achterin de bak te blijven OK dan!

4 weken geleden ging het fout...... Het etter (sorry voor mijn taalgebruik) schoot er vandoor en probeerder haar er moedwillig af te werken (stijgeren, bokken ect). Ze verloor haar beugels en raakte ook haar teugels kwijt. Moet toegeven dat ik toen mijn handen voor mijn ogen heb gedaan en gewacht heb op de klap. Maar nee............hij dook de hoek bij de uitgang in deed zijn hoofd tussen zijn benen en........... ZIJ BLEEF ZITTEN!!!!!!!!!!!!!! *LOL* Natuurlijk helemaal over haar toeren en ze wilde er direct af. Ik heb haar toen overgehaalt om te blijven zitten en heb haar nog even laten hobbelen aan de longeer.

Sinds die tijd wil ze niet meer rijden op hem. Als ze wil dan alleen aan de longeer en verkrampt ze helemaal. Ik heb haar ook op Gamier gezet maar daar werdt ze nog banger op. Ik heb haar gevraagt of ze wel wil rijden. Heb haar zelfs aangeboden om een andere sport te gaan beoefenen maar dat wil ze niet. Ze wil dol graag rijden maar ze is gewoon doodsbang geworden. Hoe wij haar ook de hemel in prijzen wat we ook doen of zeggen ze neemt niets van ons aan. Ze zeult met alle paarden op stal maar zodra ze er op 1 zit is het een gespannen veertje.........

Om eerlijk te zijn weet ik het niet meer. Prive les op locatie zou misschien een optie zijn maar helaas ken ik alleen maar mensen die volwassen les geven en die geen ervaring hebben met kinderen. Bestaan er ook cursussen voor kinderen om hun angst te overwinnen??? Heeft iemand anders ervaring of tips hoe ik dit het beste kan oplossen???? Verward

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:17

Kunnen jullie ergens gaan lessen of is het de bedoeling dat de instructeur naar jullie toe komt?

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:20

Tazz schreef:
Kunnen jullie ergens gaan lessen of is het de bedoeling dat de instructeur naar jullie toe komt?

Het is geen probleem om ergens te gaan lessen maar dan rijdt ze op manage ponies en het is nou net de bedoeling dat ze weer vertrouwen krijg op deze pony..... Daar is de angst begonnen dus daar moeten we denk ik ook weer beginnen.....

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:21

misschien kan je het weer langzaamopbouwen eerst lekker poetsen dan er een keer zomder zadel opzitten en dan misschien een keer uitstapen.. gewoon heeeellangzaam...

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:23

Is het dan persé npdig dat ze op deze pony verder gaat? Geef haar een lief, opgevoed mini welshje een paar week te verzorgen en ze staat straks te springen om er op te mogen Haha! Ze moet eerst weer een beetje vertrouwen opbouwen, het lijkt me dat dat sneller gaat op een brave pony, dan op eentje die eigenlijk niet te vertrouwen is...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:25

Hoe is hij als hij al een tijdje gelopen heeft?
Zou longeren, zodat ie zn meeste energie kwijt is, voor het rijden misschien een oplossing zijn? Is er niet iemand anders die "het etter" misschien kan aanpakken, zodat ie het dan niet meer doet???
En anders.. tsja, toch misschien maar een wat liever paardje zoeken waar je dochter op kan rijden..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:27

Idd zorg voor een super makke kinderpony en laat haar daarmee lekker studderen!
Deze zal naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde uitproberen en dan ben je weer terug bij af...
Wij hebben zo'n pony staan, maar helaas kan ik je hem niet uitlenen, dan krijg ik mot met de kids!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:28

Nettie schreef:
Is het dan persé npdig dat ze op deze pony verder gaat? Geef haar een lief, opgevoed mini welshje een paar week te verzorgen en ze staat straks te springen om er op te mogen Haha! Ze moet eerst weer een beetje vertrouwen opbouwen, het lijkt me dat dat sneller gaat op een brave pony, dan op eentje die eigenlijk niet te vertrouwen is...

Ik snap waar je vandaan komt. Eigenlijk is Gaby (mijn dochter) een beetje het zelfde als ik...... eenmaal vertrouwen verloren..... Maar ik kan mijzelf er met "gezond" verstand een beetje overheen zetten. Zij niet. Het is zo jammer want in het begin werdt ze gewoon pissig op hem als hij weer zijn kuren had. Ze trok zich er niets van aan. Ze reedt er echt perfect op en je zag haar met sprongen vooruit gaan........En 1 keer ging het fout en heel dat vertrouwen is weg.... Ik snap het wel maar vind het zo rot voor haar..... Ze wil graag maar kan het niet meer.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:29

Nettie schreef:

wij hebben ook voor onze dochter een hele oude, super brave ex manegepony overgenomen van een manege, waar onze dochter heel veel van geleerd heeft. Oke ze zal met deze pony geen wedstrijden kunnen winnen, maar daar gaat het niet om! Ze heeft nu zoveel vertrouwen dat ze ook op haar jonge, drukkere pony durft te rijden! en ze was echt heel bang! Waarom perse een kind op een pony dwingen?? als ze bang is voor deze pony hoeft ze echt niet per definitie bang te zijn voor alle pony's. Laat haar desnoods op een oud braaf paard rijden, het gaat toch om het PLEZIER van het kind!!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:30

Ik denk toch dat je eerst goed moet weten wat jij en je dochter graag willen... op deze pony verder of niet? Pas dan kan je verder gaan denken. Ik hoop dat jullie er uit komen Lachen

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:34

Is samen op de pony geen idee? Als je een lichte mamma bent, dan kunnen jullie misschien een keertje samen er op? Of is ie daar te klein voor? Misschien kan ze eerst op een shet of een andere kleine pony die superbraaf is? Ze bleef wel goed zitten op die bokkende pony, dus ze heeft het uiteindelijk geweldig gedaan, vind ik. Als ze het vertrouwen kwijt is, dan moet ze dat langzaam weer terugkrijgen en het " trauma" moet weer omgebogen worden in iets leuks. Ze moet de pony ook weer leuk gaan vinden, misschien kun je hem eens een beetje verkleden voor de grap, als verrassing. Clown Misschien kan ze ook eerst wat spelen met de pony, dan 1 rondje er op. Volgende dag 2 rondjes in stap en misschien wat evenwichtsoefeningen doen tegen het verkrampen. Of voorzichtig balkjes lopen, alles aan de longe en later weer los. Ik heb het idee dat jullie weer terug moeten naar het begin, dus toen ze begon met rijden en dan rustig opbouwen. Maak haar duidelijk dat opgeven niets oplost en dat het juist knap van haar is als ze er weer op gaat (dat is het ook!). Verder is het wel handig om die pony dat truukje bij de uitgang af te leren, om herhaling te voorkomen. Gewoon aan de longe en dan langs die uitgang met de zweep achter z'n kont zodat ie niet de hoek in kan. Balken in de hoek leggen kan ook, dan kan ie daar in ieder geval niet gaan staan.
Ik ben geen expert maar wens jullie heeel veel sterkte!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:34

Als de mogelijkheid er is kun je haar op een wat oudere/rustige pony laten rijden. Eentje die om eigenlijk niks geeft. Doe braaf zijn rondjes loopt. Dan zal ze na een tijdje er weer meer plezier in krijgen.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:34

Sanet schreef:
Hoe is hij als hij al een tijdje gelopen heeft?
Zou longeren, zodat ie zn meeste energie kwijt is, voor het rijden misschien een oplossing zijn? Is er niet iemand anders die "het etter" misschien kan aanpakken, zodat ie het dan niet meer doet???
En anders.. tsja, toch misschien maar een wat liever paardje zoeken waar je dochter op kan rijden..

Het probleem met deze "knol" is dat het gewoon uitproberen van hem is. Zelfs als een volwassene er op stapt flikt hij het. (ook bij mij maar mijn gewicht trekt hij niet zo makkelijk uit het zadel Knipoog ) Het is niet te veel energie het is gewoon dat als hij het zat is (en vind dat hij genoeg gelopen heeft) hij gaat etteren...... Dan denk hij gewoon "als je niet zelf afstapt dan doe ik het wel!"

De eigenaar was dolblij dat het zo klikte tussen hem en mij dochter want er waren er al zoveel die niet op hem durfte......... En in het begin was ik ook dolblij dochterlief kon toch op een "eigen" pony rijden en die pony kreeg de aandacht die hij verdiende..... Nu ben ik minder blij...... Huilen

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:39

Wat ik vergeet de melden.... De eigenaar kwam met een oplossing...... BIJZETTEUGELS er aan....... Jullie raden denk ik al mijn antwoord.......Het vervelende is dat de pony opzich een schat is. Hij vind alles best en ze kan alles met hem uitvreten maar zodra je er op zit en hij is het zat of voelt dat hij overhand heeft...........EEN DUIVEL!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:39

Gamier schreef:
Het is geen probleem om ergens te gaan lessen maar dan rijdt ze op manage ponies en het is nou net de bedoeling dat ze weer vertrouwen krijg op deze pony..... Daar is de angst begonnen dus daar moeten we denk ik ook weer beginnen.....

Ik denk dat je dat verkeerd ziet........... ze heeft nu angst voor paarden ... en terecht!

ALs ze op een oude rustige pony in een manegeles weer wat vertrouwen krijgt lukt het misschien wel weer.

Ik wil ook heel graag dat Sanne goed gaat rijden......... maar soms moet je als ouder zijnde even een pas op de plaats maken en het aan het kind overlaten..........

Ik zie veel angstige huilende kinderen die door hun ouders maar gepushed worden om op het paard te stappen..... en iedere keer denk ik..... hier heeft het kind geen plezier in!

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:41

Ik bedoelde ook juist gaan lessen met deze pony. Ik ken wel een goede instructeur die een tijdje een WK pony heeft begeleid. Hij heeft ervaring dus met pony's en doet het ook graag! Ook kan hij goed met angstige ruiters omgaan...spreek uit ervaring haha. Ik hoor het wel succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:44

ook deze instructeur kan niks vanaf de grond beginnen als de pony gaat...

belangrijker is een betrouwbaardere pony te vinden

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:46

gijsenkim schreef:
Ik zie veel angstige huilende kinderen die door hun ouders maar gepushed worden om op het paard te stappen..... en iedere keer denk ik..... hier heeft het kind geen plezier in!

Even voor de duidelijkheid...... Gaby hoeft van mij helemaal niet te rijden! Ze mag van mij alles doen wat ze wil. We hebben vanavond met haar gesproken en haar op haar hart gedrukt dat ze niet HOEFT te rijden ...... Het antwoord was dat ze juist dolgraag wil rijden..... Dat maakt het zo moeilijk. In mijn hart denk ik "meisje hang je rijbroek een jaartje in de wilgen en ga wat anders doen!" Maar ze wil zelf zo graag!

Ze wil wedstrijden rijden en dolgraag in de zomer mee op buitenrit.......

Met liefde koop ik voor haar een oude Welsh pony maar helaas gaat dat financeel op dit moment niet. Het vertrouwen in Gamier is ze ook al verloren. Niet dat hij ooit iets heeft gedaan met haar er op maar ze heeft hem 1 keer uit zijn koker zien gaan en dat is voor haar al genoeg om er niet meer op te durven. Ze kan het wel maar heeft daar helaas niet het zelfvertrouwen voor.......

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:54

Ik zou je dochter niet zo snel op je eigen paard zetten. Ze is toch nog te klein eigenlijk om echt de hulpen over te laten komen. Bovendien zou ikme ook doodongelukkig voelen op zo'n enorm paard.
Maar als het echt zo'n etter is, dan had ik mn kind er niet op gezet.. dat is alleen maar vragen om problemen. Dan toch maar op zoek naar een lief paardje..

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:58

Ik weet niet waar je vandaan komt,maar wij geven wel priveles voor kinderen.IK heb 2 super-supermakke pony's waar ieder kind weer vertrouwen op krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:59

Deze situatie heb ik ook aan de hand gehad,nog iets erger mijn 7 jarige dochter heeft hierbij haar schouder gebroken,Los over .Het heeft dus even geduurt voordat ze weer kon rijden.Het is gebeurt met de haflinger van mijn vriendin waar ik verdorie bij stond.Maar ik werd afgeleid doordat iemand iets aan mij vroeg.De haf lanceerde haar toen mooi in het hek.Ik heb mijn blerrende dochter aan de kant gezeten ben er zelf opgeklommen ,sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan Haha! .Ik heb trouwens niks gedaan ik had geen zweep of zo ,ik heb ze alleen eens laten weten wat werken was.Ze als maar naar voren gereden,niks sloffen en hangen , lopen moest ze.En de rest van de middag op de Eerste hulp gezeten.
Maar goed dochter dorst niet meer op haf.Dan heb ik een manege gezocht met kleine pony's daar heeft ze terug vertrouwen gekregen, pas op ze heeft daar ook nog wel eens naast het paard gelegen, maar toen ze er achter kwam dat niet iedere keer als je valt je iets breekt ging het goed.Afgelopen september is ze 9 geworden ze springt met shet (een grote) 90 cm. Rijdt al weer een jaar op haf,die er onder tussen op een buitenrit met haar vandoor is gegaan ,maar waar ze alleen vreselijk om heeft moeten lachen terwijl mijn knieen knikte.Pas op wij zijn wel zuinig op onze dochter ,maar mijn man had de haf aan een touw naast de fiets en hij moest even loslaten om ergens langs te kunnen.En aangezien ik en mijn vriendin voor hun reden dacht hij dat dat kon,niet dus .
Ze heeft nu zelfs het aanbod gekregen een arabiertje te rijden, maar daar moet ik over denken ,want hij kwam al twee keer omhoog toen ze er op zat.
Dus als ik jou was zou ik terug met een rustige pony beginnen ,en je ziet aan mijn dochter het komt dan helemaal weer goed.

Elisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:00

Ik ben ook heel bang geweest en wat mij heel erg geholpen heeft is het Natural Horsemanship zo heb ik geleerd om vertrouwen in me paard te krijgen en mijn angst was zo goed als weg Haha!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 21:00

Sanet"]
Ik zou je dochter niet zo snel op je eigen paard zetten. Ze is toch nog te klein eigenlijk om echt de hulpen over te laten komen. Bovendien zou ikme ook doodongelukkig voelen op zo'n enorm paard.
[/quote]

Gamier is geen "groot" paard. Het is een arabiertje met een stokmaat van 1.50. Een echte kindervriend want wat voor bui hij ook heeft zodra er een kind op zit is het een watje

[quote="Sanet schreef:
Maar als het echt zo'n etter is, dan had ik mn kind er niet
op gezet.. dat is alleen maar vragen om problemen. Dan toch maar op zoek naar een lief paardje..

Het banketstaaf is dat je dit soort verhalen pas achteraf hoor. Gaby wilde dolgraag op hem rijden en de eerste weken ging het ook goed. Maar zodra hij door had dat zei meer ging vragen dan een paar rondjes lopen was de lol er af. Ze mag er van mij nu ook niet meer los op.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 21:03

Elisha schreef:
Ik ben ook heel bang geweest en wat mij heel erg geholpen heeft is het Natural Horsemanship zo heb ik geleerd om vertrouwen in me paard te krijgen en mijn angst was zo goed als weg Haha!

Maar kunenn kinderen van 8/9 jaar dit ook doen??? Zijn er speciale cursussen voor kinderen???? Weet je wat het is..... Het is niet dat ze hem niet aan zou kunnen..... En daar gaat het nu ook niet meer om. Ze moet haar zelfvertrouwen zien terug te krijgen. Al zet ik haar nu op het paard van C&A dan mag ik er geen kwartje in doen.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:03

Gamier schreef:
Even voor de duidelijkheid...... Gaby hoeft van mij helemaal niet te rijden! Ze mag van mij alles doen wat ze wil. We hebben vanavond met haar gesproken en haar op haar hart gedrukt dat ze niet HOEFT te rijden ...... Het antwoord was dat ze juist dolgraag wil rijden..... Dat maakt het zo moeilijk. In mijn hart denk ik "meisje hang je rijbroek een jaartje in de wilgen en ga wat anders doen!" Maar ze wil zelf zo graag!

Ze wil wedstrijden rijden en dolgraag in de zomer mee op buitenrit.......

Met liefde koop ik voor haar een oude Welsh pony maar helaas gaat dat financeel op dit moment niet. Het vertrouwen in Gamier is ze ook al verloren. Niet dat hij ooit iets heeft gedaan met haar er op maar ze heeft hem 1 keer uit zijn koker zien gaan en dat is voor haar al genoeg om er niet meer op te durven. Ze kan het wel maar heeft daar helaas niet het zelfvertrouwen voor.......

DIT is de beste instelling om je dochter weer plezier en zelfvertrouwen in het rijden te laten krijgen.........

ze moet het zelf willen OK dan!