Help! Ik sla mijn paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woopy

Help! Ik sla mijn paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:08

Ik heb voor dit onderwerp een speciaal nieuw account op bokt aangemaakt + een nieuw email adres. Het klinkt misschien erg overdreven, maar ik heb liever niet dat iemand hier achter komt.

Okay mijn verhaal:
Ik heb dus een paard en ik sla hem, om het maar even zo bot te zeggen. Ik hou ontzettend veel van hem en ik zou hem niet kunnen missen. Maar toch gaat het steeds weer mis. Ik doe het niet met opzet, absoluut niet, maar ik heb gewoon het idee dat hij het expres doet op dat moment. En een seconde nadat ik hem geslagen heb weet ik dat het aan mij ligt!
Bijvoorbeeld: Ik stap lekker in de bak zonder hoofdstel of zadel. Maar dan ineens draat hij zich om! Ik probeer hem weer terug te krijgen op een goede, vriendelijk manier. Maar hij luistert niet! Dan wordt ik zo pissed dat ik hem een of meerdere tikken geef met de zweep, terwijl ik weet dat hij het niet verdiend want hij doet zijn best! Altijd denk ik weer: Hij doet zijn best, het ligt aan jou! Maar dat werkt niet!

Ik ben ontzettend tegen dierenmishandeling, ik eet geen vlees, heb laatst nog geld gedoneerd voor het Brooke Hospital for animals. Maar waarom moet ik dan wel mijn eigen lieveling slaan en pijn doen? Dit wil ik niet!

Kan alsjeblieft iemand mij helpen, want ik zit hier heel erg mee! Ik voel me erg depressief omdat het voorbeeld hierboven vanmiddag is gebeurt en dat de laatste druppel was en ik maar hier ben gaan zitten om hulp aan jullie te vragen!

Heeft iemand tips?

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:10

Maar als hij zich zomaar omdraait mag jij hem best een tik geven hoor!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:11

zelfbeheersing?

klinkt alsof je je niet kan inhouden.. je zal er vast op andere fronten ook wel last van hebben. Denk na voordat je iets doet, tel tot 100 desnoods.

Dimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:13

Ik weet niet of je soms je 'woedeaanval' aan kan komen voelen, maar laat dan de zweep vallen. Of ff een paar rondjes stappen om 'af te koelen'.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:14

Ik denk idd dat het ligt aan je zelfbeheersing. Ik wordt ook erg snel kwaad. Bij mijn vorige verzorgpaard kon ik ook zo kwaad worden dat ze het bloed onder mijn nagels vandaag haalde en dan heb ik ook wel eens geslagen zonder dat ze dat verdiende. Achteraf had ik dan ook spijt ervan. Nu heb ik een ander verzorgpaardje met een liever karakter en wordt ik ook wel eens boos, maar niet echt kwaad. suc6 ermee. Ga er op proberen te letten dat als je kwaad wordt, dat je dan tot 10 telt.

woopy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:17

Ja dan kan ik wel tot 10 tellen maar dan heeft mijn paard wel zijn zin zeg maar. Dan is hij omgedraaid en dan denkt ie dat hij dat de volgende keer ook mag doen. Hoe kan ik hem het beste straffen? Of misschien ben ik er wel gewoon nog niet klaar voor om zonder hoofdstel te rijden. Dan moet ik weer even een stapje terug doen denk ik.

Maar het is ook bijvoorbeeld zo als we buitenrijden. Hij loopt niet verder ineens want ziet iets 'engs'. Ik vraag heel vriendelijk om door te lopen, en dat deed ie niet. Ik heb het een kwartier lang gevraagd en woop daar ging ik weer. Ik werd verdorie weer boos! En dan loopt ie wel door!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:20

Misschien een tijdje zonder zweep rijden als je zelf het idee hebt dat je te snel je zweep gebruikt ? Knipoog

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:21

Allereerst is het al goed dat je het probleem erkent. Dit is al heel wat, ik zie bij ons op stal ook vaak bepaalde 'acties' en die hebben geen flauw benul dat ze onterecht bezig zijn.

Is het regelmatig dat dit voorkomt?? Of is het alleen als je een rot dag heb gehad of niet uitgeslapen bent, ik noem maar even wat. En is het alleen als je erop zit?? Of ook tijdens het poetsen etc??

Verder misschien zonder gaan zweep rijden?? Dat neemt natuurlijk niet de oorzaak weg, maar het is een begin.

Of met andere gaan rijden (als het mogelijk is), zodat zij je op je gedrag kunnen wijzen??

Sterkte! Hopelijk weten andere Bokkers een goede oplossing?!!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:22

Doe iets aan je zelfbeheersing, maar je paard moet toch ook wel luisteren, je mag hem i.m.o. best een tik verkopen, zolang het maar terecht is en i.m.o. zijn beide gevallen die je opnoemt redelijk terecht, al is 1 tik dan wel genoeg, denk ik....

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:23

Wat dacht je ervan om voorlopig zonder zweep te gaan rijden. Je bent duidelijk nog niet in staat om de zweep als correctiemiddel te gebruiken. Je gebruikt het nu alleen maar als bestraffing, daar knapt je paardje niet van op.
Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat je er misschien nog niet aan toe bent om zonder hoofdstel te rijden. Dat vergt enorm veel training en vertrouwen van allebei.

dutselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:23

hallo,
Wat doe je allemaal met je paard? Je zegt dat je zonder zadel en hoofdstel in de bak aan het stappen, bent dus ik weet niet als je wedstrijd ambities hebt. Als je die hebt, laat ie dan eens voor een jaar vallen. Gewoon niet meer doen. Je moet eerst je paard weer leren kennen.
Want ik weet zeker dat als je bij een ander paard bent, je je heel anders gedraagd en je eigenlijk ook wilt dat je zo met je eigen paard om kan gaan. doe hem eens een halster op en ga (als hij verkeersmak is) een eind met hem wandelen zonder zweep. Ga lekker met hem kletsen aai hem en vertel gewoon je hele verhaal tegen hem. Klinkt stom maar hij begrijpt het vast!!! ga met hem genieten, maar eens een buitenritje lekker losse teugels lekker stappen en geniet van het uitzicht. als hij zn hoofd naar rechts of links doet, geniet hij ook van het uitzicht maar drijf wel aan met je been, want hij moet wel doorstappen.
Zo ga je langzaam maar zeker een band weer met je paard krijgt, als je buiten rijd, wel zadel en hoofdstel op doen en gewoon met een rustige hand rijden, ookal word ie vervelend, dan smijt je de teugels maar los. en weer stappen en weer tot rust komen.
Je moet jezelf in bedwang gaan houden en je zult zien dat het werkt. Zijn werklust zal terugkomen in een andere manier dan dat ie nu heeft, hij zal weer uitkijken naar de keren dat je komt.
Maar owee als je hem weer een keer onterecht straft, dat verdient ie niet!!!! Zal jij ook niet pikken en niet leuk vinden, denk maar eens als ie volgens jou wat fout doet hoe jij het zal vinden als je nu gestraft word. ga nadenken voor je de zweep gebruikt, en het word al een stuk minder!!!!! Veel succes ermee!!

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:24

Hoe extreem is die verandering van het lief vragen naar het slaan?
Als je namelijk eerst met een lief stemmetje vraagt of hij dat niet wilt doen en dan er ineens op los mept vind ik niet eerlijk tegenover het paard. Even extreem gezegd hoor Knipoog

Misschien zou je je zweepslagen kunnen reduceren naar 1 tik? Misschien dat je je daar minder over in zit.

woopy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:26

Bedankt voor jullie tips!

Ik heb vandaag dus ook zonder zweep proberen te rijden, maar helaas rende ik al gauw naar binnen om er een te halen. Op buitenrit reed ik ook zonder zweep, maar helaas rende ik al gauw naar een boom om een tak te halen! Boos! Ooh wat haat ik mezelf daarvoor, zeg!

Het is regelmatig dat dit voorkomt. Niet elke dag, maar ik neem me wel elke keer weer voor de stoppen met dit vreselijke gedrag van mezelf! Mijn paard is zelf ook nog jong en onervaren, dus die maakt nog wel eens wat foutjes en die begrijpt mij niet altijd.

Het zonder hoofdstel rijden gaat normaal altijd super, maar vndaag niet en dan pak ik meteen weer die zweep erbij.

Maar ja, wat betekent i.m.o. eigenlijk?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:27

Ja als jij het nu alleen over je zweep hebt, kun je je zweep gewoon wegleggen. Als het verder vaker is, ja dan weet ikhet ook niet. Bijvoorbeeld dat je hem in stal een dreun verkoopt zonder echte reden, dat soort mensen bestaan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:29

Niet rijden zonder hoofdstel als hij geintjes heeft als omdraaien.

Je hoeft hem na het omdraaien niet te slaan, maar direct de juiste kant weer indraaien (en dat gaat zonder hoofdstel niet), met wat gemopper heeft vaak veel meer effect. En om het moment dat hij de goede kant in loopt een aai en vriendelijk toespreken.

Verder als je al chaggie bent door dingen van die dag.
Niet gaan rijden, maar longeren of losgooien.
Vaak word je dan eerder kwaad op zo'n dag en dat is niet eerlijk.

En ik weet het klinkt flauw, les gaan halen.
Dan leer je op een andere manier dingen oplossen.

Een zinnetje wat mij vroeger bij is geleed dat klopt echt.
waar de kunde ophoud, begint de grofheid.
En dat is zo, je weet niet meer wat te doen, dus geeft een tik uit onmacht.

Ik ken dat ook nog van mezelf vroeger.
Er werd op die plek ook geleerd, als hij niet luistert, sla hem maar flink.

Totdat je en paar keer een paard treft, die een onredelijk tik niet pikt (en terecht) en je keer op keer in het zand doen laten belanden.
Dan ga je nadenken over je rijkunsten en leer je heel veel Lachen

Maar idd een pluim dat je erover nadenkt en weet dat het niet klopt

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:30

Tip: ga je eens verdiepen in Parelli Natural Horsemanship Lachen

Daarmee leer je te zien wanneer je paard jou echt 'voor de gek houdt' of wanneer hij iets niet snapt. Ook leer je je eigen emoties beheersen, je krijgt een betere band met je paard en je leert er ook mee dat je soms best je paard een keer mag raken als dat nodig is, zonder dat jij er een rot gevoel aan overhoudt!

Vroeger wilde ik ook nooit een pony met de zweep slaan of aan de teugels trekken etc (dingen die je op een manege wel moet, van de instructeur)
Maar nu ik aan Parelli doet krijgt mijn paard soms best een keer een 'mep' maar dan heb ik niet gemikt op mn paard, maar op de plek waar hij stond. En als hij daar niet weg is na 3 waarschuwingen, dan is het zijn eigen domme fout. Niets om mijzelf schuldig over te voelen.

Je krijgt echt een supergoede band met je paard door volgens deze methode te werken, en je zult zien dat hij je altijd wel vergeeft, zo zijn paarden nu eenmaal.

woopy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:30

Ik rij geen wedstrijden en rij ontzettend veel buiten aan een los teugeltje en mijn paard kijkt ook zo om zich heen en dan geniet ik (we). Dan is alles weer goed en wel maar meestal sla ik hem weer als ik in de bak rij. Dan is ie zo niet voorwaarts en sloom. En heb ik het idee dat hij weer zijn best niet doen en niet wil doen. Zo frustrerend!

Ik heb ook les, maar de vrouw waarvan ik les krijgt is behoorlijk hard, zeg maar. Die geeft niet op een tik meer of minder. (Die tik geef ik dan niet, want zij wil dat ik tikken geef zodat ie mooie gaat lopen. En daar gaat het mij niet om).
Laatst bijgewerkt door woopy op 07-01-05 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

dutselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:32

woopy schreef:
Ik rij geen wedstrijden en rij ontzettend veel buiten aan een los teugeltje en mijn paard kijkt ook zo om zich heen en dan geniet ik (we). Dan is alles weer goed en wel maar meestal sla ik hem weer als ik in de bak rij. Dan is ie zo niet voorwaarts en sloom. En heb ik het idee dat hij weer zijn best niet doen en niet wil doen. Zo frustrerend!

misschien moet je eens les nemen want ik denk als jij een goede instructrice hebt, dat dat slome er al voor een heel groot deel uit gehaald kan worden, en waarom moet je in de bak rijden als je geen wedstrijd ambities hebt? buiten kun je ook trainen. oh ja en als je les hebt in de bak, is een ander persoon (instructrice) erbij vaak durf ja dan niet zo snel te slaan.
en je moet wel zelf willen veranderen, maar ik vind het erg goed dat je je probleem openbaart en hulp vraagt

woopy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:36

Ja ik wil ontzettend graag veranderen! Ik reed gisteren buiten met mijn paard en er was een vrouw die met haar paard in een weiland stond. Dat paard was nogal opgefokt omdat ik langs liep met mijn paard, en ik verbaaste me erover dat die vrouw alles probeerde op te lossen zonder geweld! Ze praatte alleen en ik vond dat zo goed.

dutselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:37

neem dan van iemand anders les, als je dit niet bevalt!!!!! en je zegt dat je paard jong is dan moet je je echt leren beheersen hoor anders kun je zo'n jong paard compleet verpesten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:37

Misschien wil die vrouw jou wel les geven

woopy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:39

runningkawa schreef:
Misschien wil die vrouw jou wel les geven

Hee, da's een goeie! Lachen Maar ik had al iemand anders 'op het oog', maar dat was even anders gelopen dan verwacht. Over een tijdje krijg ik waarschijnelijk les van haar!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:45

zoals al eerder wer gezegd, zelfbeheersing Lachen .
ik had zelf ook niet zo'n goede zelfbeheersing, dacht dat mijn pony al die dingen deed omdat ze wist hoe ze mij moest pakken. de laatste keer heb ik haar zo op haar donder gegeven, en is er een flinke tik uitgedeeld door mij.

ik ben toen gaan freestylen, heb veel met haar aan de hand gedaan.. ben op het moment bezig met de clickertraining. en ik merk heel erg dat ik mezelf goed kan beheersen, ik wordt niet meer kwaad.
ik rijd niet meer, maar dat komt niet alleen daardoor... ik ben nog een paar keer door de bak gestapt en dat ging allemaal zonder moeite..

misschien zijn dit ook wat tips om zelfbeheersing te krijgen? bij mij lukt het in ieder geval heel erg goed!

en die vrouw die je zag, je kan inderdaad vragen of zij jou les kan geven.. dat kan een oplossing zijn Lachen

in ieder geval veel sterkte OK dan!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:45

Je geeft aan dat je paard nog jong is, dan is het mij heel duidelijk dat hij gewoon niet begrijpt wat jij wilt van hem. Ik rij jonge paarden in op een handelsstal en heb heel veel met dit soort grapjes te maken.
Nogmaals laat die zweep achterwege, slaan lost niets op. Het werkt op de lange duur alleen maar averechts.
Ik los dit soort problemen op met mn stem. Drie keer JA is vaak al voldoende om een jong paard te overtuigen dat het echt allemaal niet zo eng is als hij denkt. De bedoeling is dan wel dat je overtuigd en luid en duidelijk bent. Met een piepstemmtje ja zeggen daar redt je het niet mee.
Ik zou een andere instructrice zoeken als ik jou was, ze heeft duidelijk niet al te veel begrip voor een jong paard.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:53

Sorry i.m.o. staat in mijn bericht voor In Mijn Ogen...