Natuurlijk bekappen: Hoe vaak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R_MW

Natuurlijk bekappen: Hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 10:09

Hey Bokkers!

Sinds 6 weken is mijn haflinger 'natuurlijk bekapt'. Het gaat echt super goed! OK dan! In het begin liep ze natuurlijk wel even gevoelig, omdat ze moest wennen, maar ik merk dat haar hoeven veel beter, sterkter, mooier zijn geworden.

Ze is dus 6 weken geleden voor het eerst op deze manier bekapt, maar ik vroeg me af hoe vaak je een paard natuurlijk moet laten bekappen. Lente haar hoeven zien er nog super uit en er kan volgens mij ook niets aan bekapt worden. Klopt dit of is het zo dat er bij natuurlijk bekappen toch om de 6 weken ofzo even iets weggevijld moet worden om de hoef nog meer in de natuurlijke stand te krijgen? Verward

Alvast bedankt!

Liefs Roos

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:17

Ik werk de boel wekelijks bij. Zeker niet veel hoor, maar gewoon even alles nalopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:37

He hallo! Kom eens lang in [HK] de natuurlijk bekappers Ik doe mijn paardje bijna wekelijks, maar dan wel elke keer een heel klein beetje.

Als je zelf een vijl hebt kan je tussentijds makkelijk even het ergste bijhouden. Dat is beter dan ééns in de 6 a 8 weken een hele hoop eraf halen.

In [HK] de natuurlijk bekappers kan je foto's plaatsen eventueel er zitten veel mensen daar die hun paarden natuurlijk (laten) bekappen en eventueel raad kunnen geven! En we zijn altijd blij met mooi voor en na foto's Lachen

Succes!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:46

Hoi,

Ik zit ook in de huiskamer waar Arabesk het over heeft.

Er wordt ook vaak geadviseerd om het 1 keer per maand te laten doen.

Kom eens langs!!

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:25

wij laten de hoefsmid om de 4/5 weken komen. hangt ervan af wanneer het nodig is.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 12:17

Hee!

bedankt voor de reacties! Ik kom zeker even langs bij jullie topic!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:22

Ik ben in oktober begonnen met een natuurlijk bekapper en aangezien mijn paard erg scheef loopt en toontredend is, moet hij iedere 6 weken gedaan worden, tussendoor vijl ik dan 2 of 3 x wat bij.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:25

Hoi mijn paard is nu 2 maal op natuurlijke wijze bekapt (1e maal 2 november) en ben zeer tevreden. Omdat mijn paard ook scheef afslijt komt de bekapper iedere 6 weken de hoeven groeien als kool.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 12:29

Kan iemand mij leren hoe ik zelf eens in de paar weken de hoeven van mijn haf kan vijlen. Of vereist dat veel kennis enzo. Het lijkt me namelijk erg handig als ik het tussendoor zelf kan doen!

Heeft iemand zin en tijd om eens langs te komen? Ik woon in Hilversum en mijn haf staat in Eemnes (vlakbij Hilversum aan de A1)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:31

Ik sta ook in Eemnes, maar helemaal aan de andere kant, maar ik heb de cursus nog niet gedaan, die ga ik 5 maart doen.

lees eerst alles eens door op www.paardnatuurlijk.nl dan weet je al een heleboel.

Wie heeft er bij jou bekapt als ik vragen mag?

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 12:32

Barry Zwaan, ik heb zijn nummer van Yvonne (instructrice voor Terra-Natura (Pieter Baalbergen)). Zij was heel enthousiast over Barry. En ik moet zeggen dat hij Lente goed heeft bekapt en dat ie erg de tijd voor neemt (wat bij mijn vorige smid wel anders was). Bovendien vind ik zijn prijzen heel redelijk (20 euro voor bekappen).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:32

*Roos* schreef:
Kan iemand mij leren hoe ik zelf eens in de paar weken de hoeven van mijn haf kan vijlen. Of vereist dat veel kennis enzo. Het lijkt me namelijk erg handig als ik het tussendoor zelf kan doen!

Heeft iemand zin en tijd om eens langs te komen? Ik woon in Hilversum en mijn haf staat in Eemnes (vlakbij Hilversum aan de A1)

Ik woon in De Bilt, das niet zo ver.
Heb ook een Haf!

Wil het je wel leren!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:33

*Roos* schreef:
Barry Zwaan, ik heb zijn nummer van Yvonne (instructrice voor Terra-Natura (Pieter Baalbergen)). Zij was heel enthousiast over Barry. En ik moet zeggen dat hij Lente goed heeft bekapt en dat ie erg de tijd voor neemt (wat bij mijn vorige smid wel anders was). Bovendien vind ik zijn prijzen heel redelijk (20 euro voor bekappen).

En hij bekapt natuurlijk??

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 12:36

Ja, hij heeft de opleiding in Deurne gevolgd dus hij doet echt alles op het gebied van beslaan en bekappen. Een vriend van zijn vader komt uit Engeland en is ook smid en die vertelde hun over een nieuwe manier van bekappen. Hij heeft het ze geleerd geloof ik.

Omdat ik Yvonne's advies altijd van harte neem, heb ik dat dit keer ook gedaan en ik moet zeggen dat ze gelijk heeft. De hoeven van Lente zijn echt een stuk harder enzo.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:37

Dat is ook niet duur € 20.00.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:38

die ken ik niet, ik heb een andere bekapper.....

Ik denk dat je er goed aan doet om op Anthemans voorstel in te gaan, zij kan het je inderdaad leren!

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 12:39

Ik heb al met d'r gpb-t want het klinkt idd zeer leerzaam!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:40

*Roos* schreef:
Ja, hij heeft de opleiding in Deurne gevolgd dus hij doet echt alles op het gebied van beslaan en bekappen. Een vriend van zijn vader komt uit Engeland en is ook smid en die vertelde hun over een nieuwe manier van bekappen. Hij heeft het ze geleerd geloof ik.

Omdat ik Yvonne's advies altijd van harte neem, heb ik dat dit keer ook gedaan en ik moet zeggen dat ze gelijk heeft. De hoeven van Lente zijn echt een stuk harder enzo.

In dat geval is hij een SMID en geen bekapper! Maakt niet uit, als hij zijn werk maar goed doet!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:41

smurf schreef:
die ken ik niet, ik heb een andere bekapper.....

Ik denk dat je er goed aan doet om op Anthemans voorstel in te gaan, zij kan het je inderdaad leren!

Dank je wel smurfje! OK dan!

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:58

wij doen het 1 keer in de 8 weken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:01

Ligt eraan, als je het zelf tussendoor bijvijlt, hoef de hoefsmid niet zo heel vaak te komen.
Als ik het dus zelf tussendoor bijvijl, komt hij ca. om de 2,5 maand.
Nu moet ik zeggen dat Sigy's hoeven wel erg makkelijk zijn....

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:02

Antheman komt zondag bij me langs om me het één en ander te leren. Super bedankt voor de reacties!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:04

als je voor natuurlijk bekappen kiest, komt er helemaal nooit een hoefsmid, bekappers vinden het namelijk niet zo prettig om smid genoemd te worden, een smid doet namelijk dingen met ijzer en een bekapper juist absoluut niet Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:53

smid is dan bijna net een soort scheldwoord als je dat tegen een bekapper heb. Ik zeg wel eens op stal mijn bekapper komt dan en dan en dan zeggen ze huh smid. En ik weer duh bekapper geen zin/nut om uit te leggen tegen sommige mensen Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:32

ik zet ook altijd op het bord dat de smid komt en veeg het snel uit vlak voordat ie komt, als ik erop zet da tde bekapper komt, vragen ze of m'n haar nog korter wordt Haha!