Eigen mest over weiland spreiden, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Eigen mest over weiland spreiden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 14:39

Ik wil graag mijn mesthoop over mijn weilandje heen spreiden. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit goed/niet goed voor het land??
De paarden staan op vlas, dus geen stro, de mesthoop is een jaar geleden "begonnen" er ligt dus aardig wat oud mest, maar ook veel "vers" ik was van plan het oudste er eerst overheen te doen...maar eigenlijk heb ik hier helemaal geen verstand van...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:08

Paardenmest is wel geweldige mest, zeggen ze, maar of je het nu op de wei kan gooien met vlas erdoor...

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:10

Ik zeg 1 ding....
wormbesmettingen!
Daar moet je echt goed mee oppassen.

Verder kan het wel, paardenmest is prima mest, zeker als er niet teveel stro door zit.

Op de manege deden ze het ook maar dan wel als de paarden er een poos (paar maanden) niet opgingen (meestal voor de winter)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 15:12

Sjimmy schreef:
Ik zeg 1 ding....
wormbesmettingen!
Daar moet je echt goed mee oppassen.

Hmm, daar had ik nog niet aan gedacht! Bedankt!
Ik was van plan het volgende week te doen, de paarden gaan er pas in April ongeveer op... Zou dat nog kunnen??

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:25

Wij doen het altijd .
Wij hebben zelf zaagsel, en dat doen we er over heen, poosje later is er niets meer aan te zien, het gras groeit mooi ervan

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:30

Je kan best je eigen mest over je eigen land uit (laten) rijden. Als je dit jarenlang achtereen doet verschraalt je land wel. Er is immers zeer weinig aanvoer van nieuwe mineralen/groeistoffen omdat je een 'gesloten systeem' creeërt waaruit hoogstens mineralen afgevoerd worden. De kans op wormbesmetting is groter. Bij een verschraalde wei krijgen onkruiden als boterbloem veel meer kans.

Hoe vlas het land be-invloed en of het snel verteerd weet ik niet. Vlas op de mesthoop wordt wel snel donker en omdat het zo fijn van structuur is ziet het er niet meer uit als vlas, daardoor lijkt het misschien wel verteerd.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:43

Wij verspreiden het bewust niet over het eigen land. Het risico op wormbesmetting is erg groot en je krijgt van die echte "paardenweilanden". Het ziet er groen uit, maar er zit totaal geen voeding meer in. Liever laten we regelmatig een keer een boer drijfmest er overheen rijden (koeien- of varkensmest). De eigen mest kunnen wij overigens wel heel voordelig kwijt bij een bevriende boer die het over zijn land uitrijdt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 15:54

PeruaansePas schreef:
Je kan best je eigen mest over je eigen land uit (laten) rijden. Als je dit jarenlang achtereen doet verschraalt je land wel. Er is immers zeer weinig aanvoer van nieuwe mineralen/groeistoffen omdat je een 'gesloten systeem' creeërt waaruit hoogstens mineralen afgevoerd worden. De kans op wormbesmetting is groter. Bij een verschraalde wei krijgen onkruiden als boterbloem veel meer kans.

Hoe vlas het land be-invloed en of het snel verteerd weet ik niet. Vlas op de mesthoop wordt wel snel donker en omdat het zo fijn van structuur is ziet het er niet meer uit als vlas, daardoor lijkt het misschien wel verteerd.

Is een betere optie dan het ene jaar eigen mest, het andere jaar kunstmest of helemaal niets?

Wat verteren betreft, ik heb het nu bijna een jaar liggen en soms heb ik het idee dat de mest hoop haast kleiner wordt, ipv groter, ik neem aan dat het dus wel snel verteerd?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 15:56

MoniqueT schreef:
Wij verspreiden het bewust niet over het eigen land. Het risico op wormbesmetting is erg groot en je krijgt van die echte "paardenweilanden". Het ziet er groen uit, maar er zit totaal geen voeding meer in. Liever laten we regelmatig een keer een boer drijfmest er overheen rijden (koeien- of varkensmest). De eigen mest kunnen wij overigens wel heel voordelig kwijt bij een bevriende boer die het over zijn land uitrijdt.

Het weiland dat ik heb is maar 2000m2 en zeker niet bedoeld als voeding. De paarden hebben het al snel vrijwel kaal gegeten en krijgen dan ook 24/7 hooi op het land, aangevuld met brok. Zo het dan wel een optie zijn?

Ik kan de mest wel kwijt bij de loonwerkers, maar dat kost me toch elk jaar weer 150 euro, niet dat ik dat niet kan betalen, maar als het prima over het land kan, dan zou dat ook mooi zijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:59

Dan wordt het misschien een optie, omdat het hoofdvoedsel toch aangekocht moet worden. Wel heel erg secuur zijn met ontwormen dan!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 16:01

Okee, bedankt! Met ontwormen ben ik altijd al heel precies, maar ik zal er nog beter op letten!
Ik zit te denken om een experiment te doen, de helft met eigen mest, de andere helft met kunstmest en dan kijken welk stuk er het betse uitziet .

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:06

Tegen mij werd eerst verteld dat als je je eigen mest over het land gooit de paarden dan het gras nie eten klopt dat of is dat gewoon onzin?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:10

Ze eten niet het gras op de plaatsen waar ze zelf hun mest hebben laten vallen, maar meestal wel land wat bemest is met hun stalmest.

hilde66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:13

Mij is verteld dat paardenmest alleen niet goed voor het land is. Dat is ook een van de reden waarom paardenmest van het land wordt afgehaald.
In paardenmest zitten volgens mij te weinig vitamines ofzo wil je goed gras hebben.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:15

Citaat:
Is een betere optie dan het ene jaar eigen mest, het andere jaar kunstmest of helemaal niets?

Er zijn vast mensen die zelf een weiland hebben en dat precies kunnen uitleggen. Lachen Mijn pony stond altijd in pension en ik weet dat weilanden na een paar jaar echt 'op' zijn. Heb je eenmaal zuring en boterbloem, da's moeilijk daar weer af te komen.

Citaat:
Wat verteren betreft, ik heb het nu bijna een jaar liggen en soms heb ik het idee dat de mest hoop haast kleiner wordt, ipv groter, ik neem aan dat het dus wel snel verteerd?

Inzakken en verteren maken beide de mesthoop kleiner...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:23

Citaat:
Er zijn vast mensen die zelf een weiland hebben en dat precies kunnen uitleggen. Mijn pony stond altijd in pension en ik weet dat weilanden na een paar jaar echt 'op' zijn. Heb je eenmaal zuring en boterbloem, da's moeilijk daar weer af te komen.

Ik heb inmiddels zo'n 15 jaar eigen land. Eerst heel veel (63 hectare, in gebruik voor ons melkveebedrijf), de laatste jaren 1,5 ha voor de paarden.

Een stuk van 2000 m2 is nauwelijks echt "weiland" te noemen, omdat het eigenlijk zoals je zelf al zegt, vrij snel kaalgegeten is. Het is een lekkere grote uitloop, maar je paarden kunnen er geen zomer lang van eten. Wij hebben hier zelf genoeg om onze paarden zomer en winter ervan te voeren.

Wij doen het zelf als volgt: het land is verdeeld in verschillende ruime stukken. De paarden gaan in blok 1, zodra het gras ver op is, gaan de schapen erachteraan. Heb je geen schapen om lekker de restjes op te laten eten, dan zou het het beste zijn om het glad af te maaien (wij doen dat met een weilandbloter). Je haalt dan de bossen weg waar gemest is en wat ze toch niet meer willen uit. Paarden dus over naar blok 2, schapen in 1 en zo blijven we rouleren. Is het gras op het laatste stuk op, dan is er in het eerste meestal weer genoeg voor óf hooien óf opnieuw de paarden erin.

Om zuring, boterbloem en brandnetels e.d. te voorkomen is het vooral heel belangrijk om het schoon te houden. Dus of elke dag alle mest eraf halen of zodra ze eruit gaan de boel slepen (mest uit elkaar gooien) of bloten (maaien en uit elkaar gooien). Brandnetel en sommige andere onkruiden moet je dood laten spuiten.

Weilandbeheer is een vak apart. Ga er maar vanuit dat je een klein stukje weiland eigenlijk alleen maar onkruidvrij houdt als je elke dag alle mest eraf haalt met de schep en de kruiwagen.

Afbeelding

Kleine indruk: alles verdeeld in vakken om het altijd mooi groen te houden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:26

Oja, misschien is het handig te vertellen dat ik het over een heel klein stuk land heb (0,5 ha), wat bovendien overbegraasd werd (3 pony's 1 paard). Elk jaar ging de eigen mest erop.

Met deze informatie kun je mijn verhaal in het juiste perspectief plaatsten. Lachen

timmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:47

hallo,
wij hebben reeds gedurende jaren onze eigen weide, en voordien was mijn opa landbouwer. En dit is wat ik van hem heb meegekregen:
*eigen mest kan, maar zeker ni teveel (als het paardenmest is, want dat is namelijk heeeeel straf, dwz dat het gras er makkelijk kan door verbranden)
*inderdaad oppassen met wormen, maar ik heb de indruk dat het hier wat overroepen wordt.
*varkensmest is enorm slecht voor een paardenwei (iemand opperde dat hier, als veel beter) Daar zit namelijk enorm veel stikstof in.
*extra bemesting is nadien toch nog handig, vooral dan magnesiummengsel.

hoe doe ik het, aan de einde van de winter wordt mijn eigen mest op het land gesmeten waar ik in de zomer hooi; en wat nog over blijft wordt in mijn winterweide gegooid( weide waar ze in de winter hebben opgezeten en die dus helemaal is kapot gelopen) in het voorjaar worden er korrels magnesium opgegooid,en na de eerste hooibeurt, wordt er op alles nog eens stikstof gegooid. Garanti veel gras.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:49

Citaat:
varkensmest is enorm slecht voor een paardenwei

Té is nooit goed. Varkensmest is rijk aan fosfaten en dat is ook nodig voor het land. Het beste is om af te wisselen. Koeienmest, kunstmest en ja, soms een keer varkensmest kan ook geen kwaad.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:56

jeddah schreef:

Idd, vlas composteert volledig binnen 6-8 weken (sneller dan stro!) volgens mij is het wat dat betreft dus geen probleem dat er vlas bijzit. Veel land- en tuinbouwers zijn hier in de omgeving erg blij met paardenmest op vlas om hun land te bemesten. Wat betreft de wormen is het van belang dat je de mest goed verspreid zodat er nergens dikke stukken liggen. Als het dan een paar keer goed vriest, vriezen de wormen wel kapot.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:00

Eigen mest op een paarden wei is niet goed. Het heeft dezelfde effect, op den duur, als de 'mestplekken' waar zij niet eten, laat staan de serieuze wormbesmetting probleem.

Paardenmest is wel goed voor onder en door het land te doen door de boer, in feiten omploegen maar niet op grasland. Ik heb een boer die in het voorjaar de mest hoop komt opladen om onder te ploegen op zijn maisveld. De mest is gratis en hij haalt het gratis op.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 03:13

Pff, ik wordt nu overladen met informatie! Bedankt iedereen! OK dan!

Maar toch nog wat vragen!! Haha!

Ik realiseer me dat mijn "weiland" niet echt een weiland te noemen is, meer inderdaad een flinke uitloop Knipoog . Het is me dus niet om de kwaliteit gras te doen (moet natuurlijk niet slecht voor de paarden zijn, dat ze ziek worden, maar het hoeft ze niet te "voeren").
Wat voor mij belangrijk is, is dat de paarden het "idee" hebben dat ze op het land staan en lekker kunnen grazen, knabbelen enzo.

Aan iedereen die er wel verstand van heeft, wat een aantal van jullie duidelijk heeft , wat zouden jullie doen? Ik heb wel wat onkriud, vorig jaar had ik veel klaver Verward , dat terwijl het "nieuw" was, het was iets omgeploegd en ingezaaid in begin Oktober 03.

Ik heb in het najaar wat kalk en kunstmest erop gestrooid, nadat ik ook al bijgezaaid had.

Is er verder nog iets wat ik kan doen om gewoon een leuk, lekker weilandje te hebben voor de paarden? Het is nog steeds wat dun bezaaid, je ziet op de meeste plekken de grond gewoon door het gras heen, door omstandigheden hebben we het namelijk 3 jaar achter elkaar om moeten laten ploegen, en daarvoor is het nooit weiland geweest, maar stonden er een stuk of 300 bomen op.

Alle advies is welkom! Ik vind het hartstikke fijn dat jullie reageren!

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 07:48

he ik zie dat je ook op emmer compas woont, bij welke loonwerker kan jij je mest kwijt. vorig jaar heb ik de paardemest over mijn landje heengegooid van het voorjaar wil het opnieuw omploegen en inzaaien.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:16

Wij hebben 1,5 hectare voor vier paarden verdeeld in vakken, en een inloopstal. We ruimen elke dag meste en maken twee mesthopen, we laten de mest een jaar liggen en laten dit uitrijden over een gedeelte van het land, op de rest strooien we kunstmest. Tevens lopen we regelmatig een rondje om onkruid te spuiten en hebben we vorig jaar hete hele weiland bespoten omdat er erg veel kamille stond.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:21

jeddah schreef:

Aan iedereen die er wel verstand van heeft, wat een aantal van jullie duidelijk heeft , wat zouden jullie doen? Ik heb wel wat onkriud, vorig jaar had ik veel klaver Verward , dat terwijl het "nieuw" was, het was iets omgeploegd en ingezaaid in begin Oktober 03.

Ik heb in het najaar wat kalk en kunstmest erop gestrooid, nadat ik ook al bijgezaaid had.

[/b]
[/i][/color]

Klaver zit vaak in grasmengsels het is nl lekker en gezond!
Omar ging als hij mocht graven altijd eerst de klavertjes opeten Lachen.

Vaak is gras inzaaien niet alleen maar gras, moet je maar eens navragen aan de leverancier Knipoog