"Asociale" ruiters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noppes

"Asociale" ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 19:35

Ik heb geen idee of hier al een topic over is..
Maar ik kan me soms zo ergeren aan andere ruiters, en dan met name mensen met eigen paarden. (Niet om wat aan te merken op mensen met eigen paarden, maar het valt me gewoon op)
Als ik bijvoorbeeld aan het vrijrijden ben met een paardje van de manege rijd er af en toe ook iemand met een eigen paard. Zij verwacht dan van mij dat ik me aan haar aanpas. Dit in de zin van dat zij gewoon rijd en geen rekening met mij houd. Ze snijd me af, haalt in en rijd dan vlak langs mij (dit terwijl het paard waarop ik rij af en toe wat schopt naar andere paarden) en zo zijn er nog wat dingen.
Als ik dan diezelfde ruiter later nog eens zie rijden met iemand anders (ook met eigen paard) word daar wel rekening mee gehouden!
Net alsof ze zich meer voelt omdat zij een eigen paard heeft en ik een manegepaard.
Zijn er meer mensen die hier wel eens mee te maken hebben? Of hebben jullie enig idee waarom dit soort mensen zo doen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:39

Ik rij dus "nog" op een "eigen" pony. En ik kan nou niet zeggen dat we Anky en Bonfire zijn... we karren wat aan, gaat meestal wel leuk, soms niet.
Maar dan zijn er van die ruiters (ook met eigen paarden), die hun paard wel goed of.. dat denken ze.. hebben lopen, en daarvoor moet ik maar constant van de hoefslag af springen...
Kan ik me HEEL ERG aan ergeren... ik dacht dat daar regels voor waren.. ruiters moeten elkaar de linkerhand kunnen geven toch..
Nou ja.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 19:45

Ja dat bedoel ik, diegenen die inderdaad denken dat ze het paard goed hebben lopen. Het ziet er wel netjes uit maar dan hoeven ze zich nog niet meer te voelen.

solerolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:48

je bedoelt gewoon een beetje arrogante mensen met capsones ik heb dat ook welleens en het zijn vaak ook mensen met eigen pony (heb zelf ook een eigen pony) maar niet altijd er zijn ook meisjes van de manege bij .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:53

Ik had een raar paard Haha! dat de geweldige eigenschap had om alles en iedereen plat te walsen. Ze ging domweg NIET aan de kant. Niet voor mensen, andere paarden, honden, het maakt niet uit; ik loop door!
Dit was geen lompheid of zo; aan de hand was ze het voorbeeld voor iedereen hoe een paard opgevoed diende te zijn en slechts een lichte aanwijzing was voldoende om haar om iets heen te sturen, inkl. mensen.
Als er dus mensen probeerden mij van de weg af te rijden, dan hadden ze pech en kwamen met 600kg paard in botsing! Ze had namelijk ook de eigenschap om slechts zeeeer zelden te slaan.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:53

Ik rij niet in de bak, maar eigenlijk altijd buiten.. Ook daar kom ik dat soort dingen tegen. Vorig jaar ben ik van mijn paard gelazerd omdat 2 vrouwen dachten dat ze mij maar even in galop moesten inhalen op een smal paadje Boos! . Mijn paardje schrok daar zo van dat hij over de tuinwal sprong, maar met zijn voorbenen achter het prikkeldraad bleef hangen! Gelukkig is hij er met wat kleine sneetjes vanaf gekomen en had ik 'alleen' een zwaar gekneusde enkel, wat blauwe plekken en schrammen en sneetjes. Ik snap niet dat mensen dit soort dingen doen! Als je een pad in gaat en je ziet dat er iemand gewoon rustig aan het stappen is ga je toch niet galopperen Verward En als je wil passeren kan je toch even roepen en vragen of je er langs kan?

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 19:55

@ Solerolover: Onder andere een beetje arrogante mensen inderdaad. Maar degene met wie ik het meest te maken heb is als persoon toch wel aardig, met uitstappen praat ik vaak met haar en dan is ze heel belangstellend enzo. Het gaat gewoon puur om het rijden

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:58

jazeker die mensen ken ik nog wel!!!!

toen ik net reed ging ik ook eens vrijrijden en toen kwam er een snolmeteigenpaard de bak in: zo allemaal opgerot met die domme manege knollen want ik kom de bak in!!!!

Dat zal ik me hele leven nooit vergeten!!! zaooo minderwaardig een paard is een paard hoor en er zijn meer paarden net als mensen die niet giga uitblinken dan dat ze dat wel doen.

nu heeft die meid een hele eigen trainingsstal......... half jaar terug kwam ik op een verjaardag en ze is in de 6 jaar niks veranders zielig hoor!!

Ik hoop me er zelf nooit schuldig aan te maken want ik heb er zelf ook een ongeloofvelijke hekel aan. Want zelfs met een eigen paard heb je gezeur.... namelijk hij is rasloos............ en ook dan schijn je weer een trapje lager te staan Scheve mond

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 19:58

ikke schreef:
Ik had een raar paard Haha! dat de geweldige eigenschap had om alles en iedereen plat te walsen. Ze ging domweg NIET aan de kant. Niet voor mensen, andere paarden, honden, het maakt niet uit; ik loop door!
Dit was geen lompheid of zo; aan de hand was ze het voorbeeld voor iedereen hoe een paard opgevoed diende te zijn en slechts een lichte aanwijzing was voldoende om haar om iets heen te sturen, inkl. mensen.
Als er dus mensen probeerden mij van de weg af te rijden, dan hadden ze pech en kwamen met 600kg paard in botsing! Ze had namelijk ook de eigenschap om slechts zeeeer zelden te slaan.

haha zeker een raar paard Knipoog maar dan ligt het ook weer wat anders he, jij kunt er zelf niks aan doen. Wel handig als iemand jou probeert af te snijden of iets dergelijks Tong uitsteken

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:00

Ik kan me ook mateloos ergeren aan die mensen! Ze hoeven zich toch niet beter te voelen omdat zij en hun paard 'aan het oefenen zijn voor wedstrijden'? En omdat 'zij meer rechten hebben' omdat ze een eigen paard hebben? Meestal zijn de eigen paarden ook groter dan de manege paarden dus ze hoeven meestal ook niet bang te zijn voor een trap...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:00

Noppes schreef:
@ Solerolover: Onder andere een beetje arrogante mensen inderdaad. Maar degene met wie ik het meest te maken heb is als persoon toch wel aardig, met uitstappen praat ik vaak met haar en dan is ze heel belangstellend enzo. Het gaat gewoon puur om het rijden

Is die persoon zo geconcentreerd dat ze gewoon de hele wereld vergeet?
Op de manege waar ik stond reed ook een vrouw. Heel aardig mens, wist veel en was altijd bereid om je te helpen, maar met haar in de bak rijden was een ramp! Ze vergat gewoon dat er meer mensen op de wereld waren. Zo erg zelfs dat iemand eens recht op haar afreed en in plaats van uit te wijken stopte en heel hard BOE riep. De vrouw schrok zo erg dat ze bijna van haar paard viel. Ze had de ander totaal niet opgemerkt.
Ze heeft er overigens wel aan gewerkt en na een tijd ging het wel beter, maar het bleef oppassen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:02

Ik had daar met mijn pony ook weleens last van, maar dat pikt amber niet Bloos Ze geeft gewoon een bok of een gil Haha!

Maar daarbij komt dat ik ook weleens niet aan de kant ga, of begin te twijfelen als het een paard me op een bepaalde manier benaderd. Dan rijd ik ook weleens in de weg, maar dit gaat wel perongeluk

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 20:04

@Wendy 15: dit zelfde heb ik ook eens meegemaakt maar dan met een hele groep kinderen die op ponykamp waren, iemand haalde in galop in, een paard van de groep ging er vandoor en vervolgens de rest van de groep!
Erg gevaarljk zulke mensen! Gelukkig is het nog zo afgelopen met jou en je paard, had nog veel erger kunnen zijn!

@ Ikke: Ik heb niet het idee dat ze zo erg geconcentreerd is maar het zou natuurlijk kunnen!

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:06

Ik kan me op zich wel vinden in wat jullie zeggen hoor. Maar waar ik me weer dood aan kan ergeren is aan ruiters op manegepony's (maar het kunnen ook net zo goed pensionklanten zijn hoor) die de bakregels niet kennen en gewoon gruwelijk in de weg gaan rijden. Ik zeg niet dat ik goed rijd, maar ik ben wel altijd serieus aan het oefenen, en ik vind wel dat iemand die serieus rijd voorrang heeft op iemand die alleen stapt, draaft en galoppeerd met de neus in de lucht en hoogstens een keer een volte maakt. Die kunnen naar mijn idee best uitwijken, het is niet zo dat dan ineens heel hun paard weer uit elkaar valt, of dat de concentratie weg is. Dat is met serieuze ruiters dus wel zo, als ik uit moet wijken omdat die vrijrijder ineens recht voor je neus de hoefslag op komt dan kan ik weer opnieuw beginnen. Leuk is anders. En andere serieuze ruiters rijden veel minder vaak in de weg want die weten zelf ook hoe vervelend het is en die kennen de bakregels. Ja als jullie echt goede manegepony's hebben die aan de teugel lopen en dressuuroefeningen kunnen waar je echt serieus mee kan oefenen dan heb ik niets gezegt, maar ik heb echt een hekel aan van die mensen die zomaar overal tussendoor crossen en nergens rekening mee houden. Of van die mensen die met een pony aan de hand op de hoefslag gaan wandelen! Boos! Maar ja, misschien ben jij wel helemaal niet zo dan heb ik niets gezegt hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:06

Noppes schreef:
haha zeker een raar paard Knipoog maar dan ligt het ook weer wat anders he, jij kunt er zelf niks aan doen. Wel handig als iemand jou probeert af te snijden of iets dergelijks Tong uitsteken

Jawel hoor Haha! dat was voor mij volledig beheersbaar, bewust aangeleerd gedrag Extreme duivel Westrnruiters gaan prat op de Cow-sense van hun paard, mijn paard had Dog-sense. Ik had haar bewust geleerd dat ze achter honden aan mocht jagen, wat ze ook vol overgave deed!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:08

capopjekop: dat heb ik ook wel eens, word gewoon helemaal zenuwachtig als we elkaar kruisen, stel je voor dat ze dan gewoon half tegen je op rijd! maar als je dan aan de kant gaat is dat soms ook de verkeerde kant... Als jullie me vatten... Verward

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 20:18

Rowy schreef:
Ik kan me op zich wel vinden in wat jullie zeggen hoor. Maar waar ik me weer dood aan kan ergeren is aan ruiters op manegepony's (maar het kunnen ook net zo goed pensionklanten zijn hoor) die de bakregels niet kennen en gewoon gruwelijk in de weg gaan rijden. Ik zeg niet dat ik goed rijd, maar ik ben wel altijd serieus aan het oefenen, en ik vind wel dat iemand die serieus rijd voorrang heeft op iemand die alleen stapt, draaft en galoppeerd met de neus in de lucht en hoogstens een keer een volte maakt. Die kunnen naar mijn idee best uitwijken, het is niet zo dat dan ineens heel hun paard weer uit elkaar valt, of dat de concentratie weg is. Dat is met serieuze ruiters dus wel zo, als ik uit moet wijken omdat die vrijrijder ineens recht voor je neus de hoefslag op komt dan kan ik weer opnieuw beginnen. Leuk is anders. En andere serieuze ruiters rijden veel minder vaak in de weg want die weten zelf ook hoe vervelend het is en die kennen de bakregels. Ja als jullie echt goede manegepony's hebben die aan de teugel lopen en dressuuroefeningen kunnen waar je echt serieus mee kan oefenen dan heb ik niets gezegt, maar ik heb echt een hekel aan van die mensen die zomaar overal tussendoor crossen en nergens rekening mee houden. Of van die mensen die met een pony aan de hand op de hoefslag gaan wandelen! Boos! Maar ja, misschien ben jij wel helemaal niet zo dan heb ik niets gezegt hoor.

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, dat dat erg vervelend is. Het is niet zo dat ik nou heel erg "wedstrijd gericht" rijd. Maar ik doe wel mijn best om iets te bereiken met dat manegepaard en haar dingen te leren. En ik ben niet iemand die af en toe wat figuren rijd maar ook echt bezig met aan de teugel, wijken etc. Dus het is niet zo dat dat vrijrijden, "gewoon maar wat rondhobbelen" inhoud.
Maar dan nog, ik vind dat je zoiezo wel rekening met elkaar moet houden. En in iedergeval de voorrangsregels in acht neemt. Als iemand nou heel erg in de weg rijd dan ligt het natuurlijk wat anders..

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:23

Citaat:
Ja als jullie echt goede manegepony's hebben die aan de teugel lopen en dressuuroefeningen kunnen waar je echt serieus mee kan oefenen dan heb ik niets gezegt

Waarom moeten ze veel figuren rijden en aan de teugel lopen? Dat maakt toch niks uit! Als ze de bak regels maar kennen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:16

Rowy schreef:
Ik zeg niet dat ik goed rijd, maar ik ben wel altijd serieus aan het oefenen, en ik vind wel dat iemand die serieus rijd voorrang heeft op iemand die alleen stapt, draaft en galoppeerd met de neus in de lucht en hoogstens een keer een volte maakt.

Dat kan voor de betreffende ruiter anders moeilijk genoeg zijn. Maar meestal bieden de bakregels al genoeg mogelijkheden: snel heeft voorrang op langzaam, zijgangen hebben voorrang. Met een beetje goede wil moet je dan toch best door kunnen oefenen.
Ook ruiters die op een andere manier rijden dan jij hebben recht op het rijden in de bak.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:27

shadow0"]
[quote="rowy schreef:
Ik zeg niet dat ik goed rijd, maar ik ben wel altijd serieus aan het oefenen, en ik vind wel dat iemand die serieus rijd voorrang heeft op iemand die alleen stapt, draaft en galoppeerd met de neus in de lucht en hoogstens een keer een volte maakt.

Dat kan voor de betreffende ruiter anders moeilijk genoeg zijn. Maar meestal bieden de bakregels al genoeg mogelijkheden: snel heeft voorrang op langzaam, zijgangen hebben voorrang. Met een beetje goede wil moet je dan toch best door kunnen oefenen.
Ook ruiters die op een andere manier rijden dan jij hebben recht op het rijden in de bak.
[/quote]
Hier ben ik het helemaal mee eens!! OK dan!
De bakregels zijn er niet voor niets, iedereen moet zich hier gewoon aan houden, of je paard nou netjes aan de teugel loopt of met zijn neusje in de lucht!!!

Het is wel echt heel irritant als mensen de bakregels niet kennen, of zich er niet aan (willen) houden Boos!

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:31

Ik ree gister in de les en ik ree op me verzorgpaardje en der reden nog 3 meisjes mee allemaal op een paard 1 meisje die reed even hoog als mij en de andere 2 reden hoger als ons.
En je hebt het zwaar te verduren als kleinste in de les ik werd telkens platgewalst meestal is het nooit zo erg maar deze keer ik kon gewoon weg niet rijden of ik werd al plat gestampt Scheve mond
En omdat hun paarden hebben en ik een pony hebben ze niet het recht de kleintjes in de grond te stampen Haha! Verward
De eerste keer werd er nog sorry gezegd maar de 4de keer vond ik het zwaar iritand worden.
Hebben paarden dan meer recht als pony's of omdat ik verzorger ben heb ik het recht niet Verward

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:46

Tuurlijk als de bakregels altijd nageleefd worden is er niets aan de hand, maar de enige bakregels die zo ongeveer gehandhaafd wordt bij ons is: je moet elkaar de linkerhand kunnen geven. En geen enkele manegeruiter kent die regel, laat staan welke regel dan ook.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:49

dat zijn de meestal de mensen die "denken" dat ze goed kunnen rijden. ik heb zelf dan ook een eigen paard, maar zal nooit een ander in de weg rijden, die persoon is een het paard/pony waar hij op zit ook aan het trainen.
bij ons op stal is er ook zo'n iemand en ik ben dan weer zo'n type, dat als ze mij steeds in de weg rijdt ik het later bij haar ook doe, zodat ze eens voelt wat dat is.
maar ik begrijp wat je bedoelt!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:53

ik rijd ook op manegepaarden en mijn paardje loopt met geen mogelijkheid aan de teugel kan geen dresuur of nix behalve als je eeeeecht hard werkt, nou ja, dat probeer ik ook en ik hou me ook echt aan de regels hoor dus wat rowy zegt vind ik ook een klein beetje dom eerlijk gezegd..
en jaaaaa ik erger me dood aan die mensen die denken dat ze beter zijn alleen omdat ze een eigen beest onder hun kont hebben lopen! Of wanneer ze aan het springen zijn en ik ben dat ook dan leggen ze de balk telkens hoger maar 'vergeet' de persoon die er dan bij staat hem weer lager te leggen als ze klaar zijn, hallo je bent niet de enige in de bak.
ik houd wel rekening met mensen met eigen paarden maar ik houd ook rekening met mensen die net een paar keer op een paard hebben gezeten, je kan ze ook gewoon wijzen op waar ze mee bezig zijn, grote kans dat ze echt niet boos worden en erop proberen te letten hoor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:58

ikke schreef:
Is die persoon zo geconcentreerd dat ze gewoon de hele wereld vergeet?
Op de manege waar ik stond reed ook een vrouw. Heel aardig mens, wist veel en was altijd bereid om je te helpen, maar met haar in de bak rijden was een ramp! Ze vergat gewoon dat er meer mensen op de wereld waren. Zo erg zelfs dat iemand eens recht op haar afreed en in plaats van uit te wijken stopte en heel hard BOE riep. De vrouw schrok zo erg dat ze bijna van haar paard viel. Ze had de ander totaal niet opgemerkt.
Ze heeft er overigens wel aan gewerkt en na een tijd ging het wel beter, maar het bleef oppassen.

Doet me denken aan de soft eyes vs. hard eyes uit de Centered Riding. Misschien voor het meisje uit het verhaal van de TS ook aan te raden? *LOL*