Hengstenvlecht 'bovenop'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanjake

Hengstenvlecht 'bovenop'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 10:41

Ik weet dat er al heel veel topics zijn geweest over hengstenvlechten. Ik weet zelfs dat iemand hetgene dat ik vraag in zo'n topic ook al eens heeft uitgelegd. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en die topics gelezen maar ik vind niet wat ik zoek.

Er was eens een topic waar iemand omschreef hoe je zo'n hengstenvlecht moest maken die zo 'bovenop' ligt. Dus niet een 'gewone' hengstenvlecht, dat weet ik hoe dat moet. In dat topic heeft iemand dan ook zo'n vlecht gemaakt en dan een foto geplaatst van het resultaat (volgens mij was het een fries?) Weet iemand welk topic ik bedoel of zou iemand het nog eens willen uitleggen hoe dat moet aub?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 10:49

Om een hengstenvlecht mooi bovenop tegen de manenkam te krijgen moet je i.p.v de slagen bovenlangs, onderlangs vlechten.
Normaal doe je de slagen over elkaar heen, nu haal je ze onder elkaar door.
Dan komt de vlecht strak tegen de manenkam te liggen en zit het ook beter, dan zakt het niet zo uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 10:51

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:01

Ik deed dat altijd terwijl ik op z'n rug zat, dan kwam de vlecht vanzelf bovenop te liggen Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:06

Zo deed ik het ook Arwenlune!

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 11:06

@ Sanex, is dat echt het enige verschil? Nu dacht ik me te herinneren dat er in dat topic heel wat meer stond... misschien moet ik gewoon eens zo proberen, want kan het me zo niet helemaal voorstellen hier achter mijn PC

Ryanne schreef:

Dank je, maar die heb ik allemaal gezien en degene die ik bedoel staat er helaas niet tussen Scheve mond

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 11:07

ArwenLune schreef:
Ik deed dat altijd terwijl ik op z'n rug zat, dan kwam de vlecht vanzelf bovenop te liggen Lachen

Lachen Misschien ook een oplossing maar denk niet dat het voor mij de goede is, gaat niet echt goedkomen vrees ik Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:10

Ik bedenk me net dat jij idd wat anders bedoelt dan ik zei. Ik dacht dat je bedoelde dat ie tegen de manekam moest liggen,maar jij bedoelt echt helemaal bovenop de manenkam.

Dat werkt ongeveer hetzelfde als een invlecht in de staart. Je moet danidd op de rug zitten of met een behoorlijke verhoging boven je beest staan.

Je begint dan met 3 strengen, 2 aan de zijkant, 1 uit het midden. Die vlecht je zoals normaal, elke keer pak je van de zijkanten stukjes mee en vlecht je weer verder.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:26

ik denk dat je misschien dit bedoelt: dit is de gewonen hengstenvlecht Afbeelding foto is van Ghani.
en deze hebben we altijd bij onze pony's
Afbeelding
hier lijkt het ook dat de vlecht erboven op te liggen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:42

hoe doe je dat? zoals bij je pony's? ziet er supermooi uit!

TessB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:06

hey tanjake...kijk anders even bij ITP en dan bij onderwerp Fries (van Dooby)...bij één van die foto's zie je een mooie hengstenvlecht die er bovenop ligt...misschien kun je het aan haar vragen... Lachen

KissMeQuick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:31

hoe lang moeten de manen daarvoor ongeveer zijn?? en mag dat ook bij een merrie? of is dat een erg blonde vraag??

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:44

Natuurlijk mag dat bij een merrie, mag bij alle geslachten Knipoog

Waar de temr hengstenvlecht vandaan komt weet ik zo niet, misschien dat iemand anders daar een verklaring voor heeft, maar geslacht doet er niet toe hoor

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:55

ArwenLune schreef:

Dat is een goed idee
Ik loop altijd naast het paard te prutsen, nergens voor nodig dus Clown

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:55

kjoetie schreef:
hoe doe je dat? zoals bij je pony's? ziet er supermooi uit!

ik zal vanavond vragen of mijn zusje dat wil uitleggen, zij vlecht de pony's altijd.

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 08:06

@ Sanex, goh nu weet ik het zelf niet meer wat ik bedoel Knipoog Ik wil inderdaad het resultaat bekomen dat de vlecht helemaal (dus over heel de lengte) héél dicht bij de manenkam komt te liggen. En dat ze er zo een beetje 'binnenstebuiten' gedraaid uitziet. Maar toch niet er zo echt helemaal bovenop (hoewel ik dat ook eens ga proberen, dus bedankt voor die uitleg )

Die eerste foto van Mrieke bedoel ik dus niet, dat is wat ik ook 'kan'. Maar die pony's daaronder, denk dat die er wel zo een hebben zoals ik bedoel, ofwel zijn die wel erg netjes gevlochten en moet ik nog veel oefenen Schijnheilig

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:41

haha.... gelukkig vlecht mijn zusje altijd. zoals op die 1e foto "kan" ik ook een beetje. Maar zoals jij dat noemt: binnenstebuiten noemt ze geloof ik onderhands. en dan hebben die pony's aan 2 kanten een zo'n hengstenvlecht, dus ze maakt dan in totaal 4 vlechten.

little_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:20

Heeey ik ben het zusje van Mriekie en zal een poging doen om het uit te leggen.

Bij een gewone hengsten vlecht gaan je handen bovenlangs met pukken manen overelkaar heen. Bij de hengstenvlecht die ik maak ga je met plukken manen onderdoor.
bij elke slag moet een nieuwe pluk manen pakken. ligt er aan hoeveel manen je paardje heeft maar neem mooie kleine en steeds de zelfde dikte plukjes.
de lengte van de manen maakt niet echt veel uit. bij korte getrokken manen (voor die knotjes ) lukt hij wel, maar zakt snel uit omdat er geen stevigheid in zit.
hoe langer de manen, hoe langer hij blijft zitten (volgensmij)
Bij de pony's van ons. sta ik er gewoon naast op de grond, niet op de rug dat word nie mooi namelijk!
bij Ate (onze fries) sta ik op een stoel (ik ben maar een klein ding en hij is nog al groot...)
Een hengstevlecht mag ook bij een merrie en vergeet de ruintjes niet die mogen natuurlijk ook!!!
Het is wel even oefenen, zodra het een beetje lukt gaat de vlecht steeds strakker, en sneller.
ik ben bij de pony's nog geen 5 min. per vlecht bezig (oefenen dus!!)
ik hoop dat het zo duidelijk is! OK dan!
wil je het graag leren, dan kan ik je ook nog helpen!
andere vragen hoor ik graag!!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:40

Tanjake schreef:
@ Sanex, goh nu weet ik het zelf niet meer wat ik bedoel Knipoog Ik wil inderdaad het resultaat bekomen dat de vlecht helemaal (dus over heel de lengte) héél dicht bij de manenkam komt te liggen. En dat ze er zo een beetje 'binnenstebuiten' gedraaid uitziet. Maar toch niet er zo echt helemaal bovenop (hoewel ik dat ook eens ga proberen, dus bedankt voor die uitleg )

Die eerste foto van Mrieke bedoel ik dus niet, dat is wat ik ook 'kan'. Maar die pony's daaronder, denk dat die er wel zo een hebben zoals ik bedoel, ofwel zijn die wel erg netjes gevlochten en moet ik nog veel oefenen Schijnheilig

Dan was het dus wel mijn eerste antwoord Knipoog Onderlangs vlechten i.p.v bovenlangs

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:05

Ik denk dat ze hetzelfde bedoeld als wat ik zoek. Niet een hengstenvlecht die naast de manenkam ligt, maar er letterlijk bovenop. dus niet een vlecht die op het gevlechte ligt. Die foto van die fries komt aardig in de buurt, maar ligt nog steeds naast de manenkam.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:07

Ik denk dat je het moet doen (heb het nog niet geprobeerd) om de manen in een scheiding te leggen door de helft links van de manenkam te leggen en de andere helft rechts. En dan van daaruit te gaan vlechten.

Dooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:11

Afbeelding
Als je dit bedoeld dat is onderlangsvlechten en veel oefenen

Me fries lijkt hier grijs maar dat is ze niet foto is beetje raar

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:34

Hij is wel heel mooi gemaakt Dooby, maar ik bedoel dat hij er echt op moet liggen. Hij ligt hier nog wel naast de manenkam toch?

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:17

ik weet precies wat je bedoelt! het heeft idd in een topic gestaan, met een foto van een bruine Lusitano met zwarte manen! ik weet wel hoe ze het deed: Je moet de manen dan aan beide kanten verdelen> ene helft links van de hals, andere helft rechts van de hals. En dan begin je te vlechten. Zodoende krijg de vlecht echt òp de manenkam; ik heb het zelf ook geprobeerd en het werkt absoluut> de vlecht is dan veel mooier Haha!
(zal trouwens ff kijken of ik het topic kan vinden met de foto)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:18

Ja graaag, dat bedoel ik dus, en ik denk TS ook...
Ik dacht al dat het zo moest, alleen ben ik niet zo dol op vlechten en heb het dus nog niet geprobeerd Haha!