Is er iemand met reuma of andere ziekte die rijdt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Is er iemand met reuma of andere ziekte die rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 01:04

Hallo,

Ik ben Nancy en ben 22 bijna 23 jaar oud. Ik heb vanaf mijn eerste jaar al reuma, en heb er op dit moment vreselijk veel last van! Ik rij vanaf mijn 10e jaar ongeveer, en heb vanaf mijn 16e een eigen paardje Imka een fjord van bijna 17 jaar. Ik kan op dit moment bijna niet meer rijden omdat dit veel te veel zeer doet aan mijn knieen. Ik heb bij iemand die verende beugels geprobeerd wat mij toen wel erg beviel. Dit heb ik overlegt op het ziekenhuis waar ik 2x in de week heen ga om therapieen te volgen en die zeiden dat ik eens aan jullie moest vragen of er meer mensen zijn die paardrijden met een handicap en of er mischien substanties zijn die je kunnen helpen bij aangepaste beugels en die ook subsidie geven daarbij...
Nou hoop ik dat ik van jullie daar ook informatie van kan krijgen en bij wie ik dat terecht moet! Die beugels zou ik erg graag willen aanschaffen maar ze zijn vreselijk duur om zo maar te gaan halen en op het ziekehuis zeiden ze ook dat het zonde zou wezen al shet niet blijkt te helpen! Die dag hielp het wel maar ik heb wisselend veel en weinig pijn en mischien was dat nou net een van mijn goede dagen! Ik hoop dat jullie mij ook kunnen helpen...

Groetjes nancy

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 06:31

Ik ken 2 mensen die met zware reuma nog hoog meerijden in de sport en hun eigen handels/privestal hebben.
Verder je vraag verplaatst naar Vraag maar raak

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 08:13

Hai Nancy,

Ik heb al enige jaren artrose in al mijn gewrichten. Geen reuma dus maar wel een lid van de familie.
Met die beugels heb ik geen ervaring, ik denk ook niet dat je deze met subsidie kan aanschaffen (helaas)
Zelf rij ik vrijwel altijd zonder zadel, eigenlijk heb ik er nooit zo over nagedacht maar met zadel krijg ik allerlei pijntjes door mijn lichaam, zonder zit ik veel meer ontspannen en heb ik ook geen druk op de knieen, misschien dat dit voor jouw een optie is? Ik rij overigens niet in de sport hoor maar gewoon recreatief. Met weer zoals in deze tijd heb ik eigenlijk alleen maar slechte dagen en wordt het rijden tot een minimum beperkt.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 08:41

Ik mankeer gelukkig niks, maar ik rij endurance en op lange afstanden kun je wel eens last van je knieën krijgen. Vandaar dat ik met flexride beugels rij, je mag ze met alle plezier eens uitproberen!!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 10:59

Ik heb geen reuma maar wel chronische gewrichtsklachten. Ik ben hypermobiel en overbelast daardoor mijn pezen/spieren/gewrichten veel sneller dan een normaal mens.
Ook ik heb veel pijn, en ook bij het rijden. Ik rijd danook helaas niet veel meer. Meer dan recreatief hobbelen komt er niet uit.
Op mijn laatste stage van de paardenhouderij reed ik in het begin 4 paarden op een dag, allemaal dressuurmatig in de bak. Op een gegeven moment trok ik dat niet meer, ik kwam kapot van het eerste paard af en moest er dan nog eens 3.
Over die beugels heb ik ook nog niets gehoord, maar ook ik denk dat je daar geen subsidie voor krijgen kunt, dat krijg je eigenlijk maar heel weinig, alles komt op jezelf aan.

Zelf rijd ik met erg lange beugels, zodat ik niet veel druk op mn knieën heb en mn benen er eigenlijk maar een beetje bij bungelen.
In draf blijf ik altijd doorzitten, lichtrijden is te belastend voor mn enkels, knieën en heupen.

En zoals T@nj@ zei : Met dit weer heb ik ook veel meer last, doet eigenlijk alles zeer, door de kou en het vocht doet alles veel sneler pijn, en het rijdenis bijmij dan ook meestal alleen even een rondje stappen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:59

Ik heb Sjogren, gelukkig nog in een milde vorm. Met paardrijden heb ik weinig last, maar als ik aan het rijden ben denk ik er ook niet aan. Lachen

Een tijdje geleden heb ik voor mijn paard een reinigingskuur besteld (Schindele's mineralen) en ik ben dat zelf ook gaan gebruiken. Omdat de reinigingskuur de medicijnen die je gebruikt er ook uit gooit, ben ik met de ontstekingsremmer/pijnstiller gestopt. Ik ben nu bijna pijnvrij. Ik ben een tijdje met de leem gestopt en toen kwam de pijn terug, ik gebruik het nu weer en de pijn verdwijnt weer. Misschien een idee om het te proberen. Hier staat meer over Schindele's mineralen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:03

Misschien kun je kijken naar tweedehands verende beugels op marktplaats ofzo... Succes iedergeval!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:22

hoi ik (34) heb last van reumatoide artritis. Gewrichtsonstekingen dus. Niet altijd even erg maar met ups en downs. Ik heb de verende beugels ( GPG als ik me niet vergis) waar zo'n soort cilinder inzit waardoor je rug en gewrichten worden ontlast en ik rij niet meer zonder. De pijn is niet helemaal weg maar wel veel dragelijker. Ook rij ik altijd met een dressuurzadel zodat ik langer zit waardoor ik mijn knieen ook minder belast. 2e hands kom je de beugels ook wel eens goedkoper tegen hoor. Op marktplaats maak je wel een goeie kans ze te vinden. Succes!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:30

Ik heb een vorm van reuma: de ziekte van Bechterew. Met rijden heb ik soms last en soms niet. Deze tijd van het jaar is niet zo gunstig. Ik draag vaak een nierband. Dat is een neopreenband die je onderrug verstevigd. Dat scheelt vaak al iets. Verder rijd ik wat sneller met een hulpteugel op dagen dat Prisca drukker is. Om maar te voorkomen dat ik een klap krijg, omdat zij raar doet. Verder helpen mijn vriend of de staleigenaar weleens met opzadelen, omdat dat op sommige dagen ook te zwaar is.

Ik heb geen speciale beugels, maar heb ze wel al vaak vastgepakt in de ruitersportzaak... Het lijkt me wel iets, maar ze zijn zo duur. Op marktplaats kijken is misschien inderdaad wel een idee...

Watvoor soort reuma heb je?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:34

Ik heb astma. Gelukkig in een lichtere vorm, maar toch kan het onder t rijden wel es flink benauwd krijgen door alle spanning.
En met de stal opstrooien dan krijg ik het ook snel benauwd door al het stof.
Wel knap hoor dat de mensen met gewrichtsproblemen zo fanatiek rijden! Heb ik ontzag voor....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:37

PriscaZ schreef:
Ik draag vaak een nierband. Dat is een neopreenband die je onderrug verstevigd

Mag ik weten hoe dit werkt en hoe je eraan komt ?
Door mij hypermobiliteit zak ik nl altijd teveel door mijn rug, als ik op een paard zit, of op de scooter zelfs, is mijn hele onderrug hol. Ik krijg daar na een poosje erg veel last van, en moet veel moeite doen mn rug recht te houden

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:51

@Sanex: Hij is gewoon van BR. Ik heb hem in de ruitersportzaak gekocht waar ik meestal kom.

Hoe het werkt... het is een band met klitterband eraan. Ik doe hem onder mijn kleding aan. Goed strak aantrekken en dan zitten er nog 2 kortere stukken aan die je nog extra aan kan trekken. Dan zit hij goed strak. Rijbroek dicht, shirt erover en rijden maar. Ik zal kijken of ik een foto kan maken van de band.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:28

Joh, ik ken die dingen helemaal niet, wil er toch eens naar kijken. Momenteel rijd ik weinig maar ben wel weer van plan het helemaal op te gaan pakken en dan lijkt me zo'n band erg handig.

Weet je ook wat zo'n ding ongeveer kost ?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:39

weet ik niet meer precies... 45 euro of zo(?)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:19

Ik weet niet precies wat ik heb, maar ook behoorlijk last van mijn gewrichten. De pijn aan de knieen tijdens/na het rijden herken ik ook.
Maar sinds ik ben over gestapt op een IJslander, heb ik er stukken minder last van. Waarschijnlijk omdat ze vlakkere gangen hebben. Maar nu kan ik nog lekker doorrijden zonder echt veel pijn.
Als ik echt een uur of 5 onderweg ben, voel je het ook wel weer.
Verende beugels heb ik zelf nooit geprobeerd. Ik heb ze weleens gezien, maar verder weet ik niks.

Ik heb bij mezelf ook dat ik echt de slechte periode heb, zoals met koud en vochtig weer, dan is het echt een ramp. Maar in de zomer, warmte, dan bijna geen problemen.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:31

Ik heb fibromyalgie, dat is ook een zusje van reuma en dat uit zich bij mij in alle dagen pijn en moe en met slecht weer is het erger dan in de zomer.
In de winter rij ik zo goed als niet en in de zomer rustig aan recreatief zonder hulpmiddelen (wel met westernzadel, zit me toch iets steviger Lachen ).
Ik ben bang dat die beugels niet vergoed worden .... Ik zou ook een oproepje plaatsen op marktplaats/divoza, kijken of iemand ze verkoopt voor minder geld. Sterkte en succes met rijden OK dan! !

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 09:01

PriscaZ schreef:
Ik heb een vorm van reuma: de ziekte van Bechterew. Met rijden heb ik soms last en soms niet. Deze tijd van het jaar is niet zo gunstig. Ik draag vaak een nierband. Dat is een neopreenband die je onderrug verstevigd. Dat scheelt vaak al iets. Verder rijd ik wat sneller met een hulpteugel op dagen dat Prisca drukker is. Om maar te voorkomen dat ik een klap krijg, omdat zij raar doet. Verder helpen mijn vriend of de staleigenaar weleens met opzadelen, omdat dat op sommige dagen ook te zwaar is.

Ik heb geen speciale beugels, maar heb ze wel al vaak vastgepakt in de ruitersportzaak... Het lijkt me wel iets, maar ze zijn zo duur. Op marktplaats kijken is misschien inderdaad wel een idee...

Watvoor soort reuma heb je?

Hoi hoi,

Ik heb reumatoide artritis vanaf mijn 1e levensjaar.
En nu heb ik ook artrose in mijn knieen en enkels. En dat doet zo'n zeer op dit moment zijn er geen ontstekingen! En de afgelopen zomer kon ik net zo weinig als de winter nu.

Groetjes nancy

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:15

heb een periode gehad van een lange tijd, dat ik niet kon rijden vanwege me rug en stuitje, vooral bij het lichtrijden. heb toen een jaartje of 3 op een ijslander gereden, heerlijk, geen last van me rug en stuitje. Soms als ik telang lichtrij dan voel ikhet nog weleens hoor, dat wel.
Hopelijk heb je wat aan de bovenstaande tips iets, die speciale beugels lijken me wel ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:20

Hai ik heb een versleten rug en rijd zelden meer.. ik heb meerdere paarden tot mijn beschikking maar kan niet langer dan een half uurtje tuffen dan komt de pijn alweer..baal daar erg van maar helaas weinig aan te doen...

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:24

ik heb ook fibromyalgie en heb ook altijd pijn en ben bij het minste of geringste wat ik doe al helemaal uitgeput. Ik rijd niet met speciale hulpstukken maar die beugels heb ik al vaker in de winkel in mijn handen gehad met de gedachte ze te kopen (maar ze zijn idd zo duur)

Ik denk niet dat je zoiets met subsidie kan kopen helaas maar probeer inderdaad marktplaats eens Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:27

heb Ziekte van Still een vorm van atrites, ik heb ook die beugels zien liggen en gedacht dat zou wat voor mij zijn, maar idd die prijs...jeetje zeg.

ik kan je niet helpen aan een instantie of verzekering die dit evt zou kunnen vergoedden, helaas wat al eerder gezegt misschien 2e hands ergens op de kop proberen te tikken.

Ben me nu meer bezig aan het houden met mennen, mede vanwege de reuma, ik dacht dat scheelt een hoop, maar valt in de praktijk toch wel tegen, met name mn handen en armen worden belast en ook het in en uitspannen valt soms zwaar.
Het rijden is daarom op dit moment toch minder inspannend en vertrouwder dan het mennen dus deze winter zit waarschijnlijk meer op het paard dan erachter van het voorjaar kijk ik wel weer verder.

Veel succes met je Fjord, wat ik wel eens doe, maar dat moet je wel zien zitten is zonder beugels rijden als je dat niet al te lang doet kan dat prettig zijn voor je knieen!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:52

Ik ben ook hypermobiel, en heb als gevolg daarvan ook artrose. Vooral erg in mijn handen, polsen, heupen en knieën. Mijn rug heb ik ook erg veel last van. Ik doe hetzelfde als wat Sanex omschrijft, mijn rug zakt in waardoor die onwijs hol wordt met rijden (ook vaak al als ik bijvoorbeeld op een stoel zit), en klappen in je rug komen dan extra hard aan.
Ook zit ik meer door dan ik lichtrijd, dat is fijner, en rijd ik met hele lange beugels.
Met dit weer heb ik er een stuk meer last van. Toch rijd ik nog bijna dagelijks, met pijnstillers is het redelijk onder controle te houden. Tenminste, zolang ik op mijn paard zit gaat het redelijk, daarna gaat het pas echt zeer doen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:53

Dit weer is echt sucks, ik kom net van stal en opzich scheen het zonnetje mooi... ik heb met Bas gewandeld en 2 stallen gemest en ben nu kapot, alles doet me weer zeer.
En idd Supertje, bij mij zijn het ook vooral mn handen,polsen,heupen en knieën, en bij mij vaak ook nog mn schouders, nu dus ook.

Vanavond zou ik gaan bowlen... dat wordt nog wat Scheve mond

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 16:00

Hay,

Ik wilde gister ook lekker gaan rijden! Maar toen ik dr stal ging mesten was hij zo vies dat ik besloot m helemaal leeg te halen en uit te spuiten, toen ik klaar was en ze een heerlijk schone stal had was ik kapot! En het rijden ging dus WEER niet door. Ik heb dr nog even geborsteld (om van mijn schuld gevoel af te komen) en op stal gezet met een bak slobber en wortels...

Ik hoop dat je pijn weer gauw weg is! En ik ga het vanavond weer een poging wagen!

Groetjes nancy

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 16:04

Hoi hoi,

Ik ga volgende week kijken met het ziekenhuis op een manege!
Het is een gehandicapten manege een stukje verder op. We gaan dan kijken of zij nog goeie hulpmiddelen hebben en of er instanties zijn die subsidies geven! Als dit zo is zal ik het jullie zeker laten weten zodat als dit er is jullie er ook gebruik van kunnen maken! Er is een heel team op het ziekenhuis voor mij bezig om te proberen het rijden weer zo leuk mogenlijk te maken en doen onderanderen deze dingen voor mij dus voor degene die last hebben raadt ik aan te vragen op het ziekenhuis of zij jullie ook kunnen helpen!!!

Groetjes nancy