vraagjes over rijden op het strand....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yannique

vraagjes over rijden op het strand....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 19:21

Hallo allemaal,

onze familie heeft een huisje aan de Zeeuwse kust. Ongeveer een kilometer verderop licht een grote manege(Paardensportcentrum nieuwvliet). Ik zou mijn pony er heel graag een keer mee naar toe nemen, voor bijv. een weekendje en dan strandritten maken.
Ik wil graag in m'n eentje rijden (niet een een groep) maar dan wandeld mijn vader of moeder wel met de hond mee.

Maar ik wil graag het een en het ander weten over wat ik kan verwachten op het strand. Mijn pony is nog redenlijk jong, en nog nooit op het strand geweest...

Dus graag meningen, tips, problemen die ik kan verwachten (en hoe die worden opgelost) enz!!

Alsvast bedankt!!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:33

loslopende honden, spelende kinderen, harde wind, water, wandelende mensen, gekke voorwerpen, enz.
Denk dat het verstandig is als het je eerste keer is en je een jong paard hebt je met een groep mee gaat Lachen

yannique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 19:36

hij is absoluut niet schikkerig, maar hij is niet 'sociaal' laat maar zeggen. je kan niet normaal in de buurt van een ander paard rijden, dan krijg je nml polka! Daarom rij ik liever niet in een groep...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:37

Reken maar dat hij fris zal zijn!
Denk niet dat het mis zal gaan als hij een beetje druk doet, dan gaan de meeste mensen een verkrampte zit aannemen waardoor ze het paard alleen maar meer opfokken. Blijf in alle gevallen rustig en praat met je paard, daar zal hij ook rustiger van worden.
Kijk wel meer uit voor honden, die zijn vaak wat drukker op het strand dan in het bos! Probeer ook een beetje door het water te stappen, sommige paarden vinden dat erg leuk! Ik hoop jou pony ook!

Veel plezier op het strand. Laat je ons wel weten hoe het was?
Groetjes [***]

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:41

Worden paarden nou automatisch fris door het strand, ook al zijn ze er nog nooit geweest?
Dat vraag ik me al een tijdje of, of dat door de geur komt of door de ruimte ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:44

Volgens mij is het de grote ruimte, sommige paarden worden ook al helemaal blij als ze een open en groot weiland zien!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:52

Mijn ponnie snapte niets van die open ruimte en was niet vooruit te branden. Terwijl het normaal spierballen kweken is om hem op de terugweg bij je te houden...

Als je gaat galoperen, galopeer wel op het hard, maar vlakbij het zachte zand. Als hij er tussenuit raced kan je hem het mulle zand in sturen en dat houdt hij geen 5 minuten vol.

yannique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 19:52

ik ben ook al met m'n pony op de zandverstuiving geweest, dat was ook een behoorlijk grote vlakte, maar hij bleef netjes bij me, ondanks het dribbelen. Maar stel dat hij er toch ineenkeer vandoor gaat, je kan hem natuurlijk niet omtrekken in het zand....wat dan??

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:20

meestal zijn de vliegers toch wel t engste! Knipoog

yannique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 20:27

wij hebben zelf ook enkele grote stundvliegers, en zo'n parachut vlieger waar m'n broertje mee mountainboard, dat lijkt me tocht het ergst op het strand...... Scheve mond Al heb ik tot nu toe in nog geen 4 jaar een paard/pony gezien die van onze vliegers (of bij ons in de buurt) zijn geschrokken...

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:24

yannique schreef:
Maar stel dat hij er toch ineenkeer vandoor gaat, je kan hem natuurlijk niet omtrekken in het zand....wat dan??

Dat kan toch wel???Waarom zou het niet kunnen???

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:29

rijd hem van te voren gewoon goed moe, rijd m lekker een uurtje dressuur daar in een van de binnenbakken, en doe voor de zekerheid een slofteugeltje aan
mag ik vragen waar jullie een vakantiehuisje hebben?
ik ga namelijk elk jaar ook een of meerdere weken met mijn paarden daar op vakantie
en mijn ouders hebben daar een vakantiehuisje in het zwindorp, dat ligt naast cadzand-bad

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:23

Wij (ik en mijn zus) zijn in oktober ofzo voor het eerst een strandrit wezen maken met onze paarden.
Ik op mijn IJslander van 9 jaar, bomvast. Mijn zus (spookie) was op haar 3 jarige Appaloosa, net 4 maandjes onder het zadel.
Beide paarden hebben nog nooit strand gezien, alleen bos en heide.

We hadden wel iemand mee met een ervaren paard. We zijn gaan rijden en de paardjes deden het super!!!
Geen geschrik, gespring of wat dan ook, geen problemen gehad.
Het enige wat ze vreemd vonden waren de golven, ze wilde er niet doorheen.
Maar wat wil je dan ook.

Elk paard reageerd anders, altijd moeilijk te voorspellen wat ze gaan doen, maar bij ons is het heel erg goed gegaan en we willen dit zeker veel vaker gaan herhalen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:33

Er is altijd wind, het geluid van golven, soms rondvliegend schuim, en soms vliegers en kitesurfers (die flapperen en zijn altijd in fluorkleuren). Rondrennende kinderen en loslopende honden. Voor veel paarden genoeg reden om wat enthousiast te worden.

Ook houden sommige dieren niet van natte voeten of worden ze uit evenwicht gebracht omdat de waterlijn steeds veranderd. 1 paardje ging steeds opzij als er een golf aankwam, ik denk dat ze steun zocht aan de waterlijn, maar dat dat dus niet werkte.

Bij een van mijn strandritten werd gezegd dat ik de zee in moest sturen als het niet meer ging.

Oh ja, als je niet met andere paarden meewilt en wel op een grote manege gaat staan, zou ik even vragen waar en wanneer er ritten zijn, zodat je die niet tegenkomt. Een kudde langsgalopperende paarden is dan vast niet iets wat je wilt op je eerste strandtochtje.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:15

Owhja wat één van mijn paarden niet begreep waren de golven... Die had in Brabant altijd door de stille vennetjes gelopen, en ja die golven.. Hij heeft een heel tijd geprobeerd mee te lopen met die golven, hij leek wel dronken!

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:49

ik woon aan de kust en ik ga ongeveer 3x per week naar het strand, ik heb daarvoor ook lange tijd in een manege enkel buitenritten gedaan (met moeder & kennis) op het strand ...
Mijn ervaringen met het strand zijn:

zoals hierboven beschreven: het strand is een grote weide vlakte met veel wind en plaats om je uit te leven...

hoe een paard reageert op het strand is altijd anders..sommige paarden vinden het maar gewoontjes andere komen hypergek.. paarden zijn vaak hun zelf niet op het strand!

je moet er ook rekening mee houden dat er op het strand veel enge dingen zijn zoals loslopende honden, vliegers, spelende (roepende) kinderen, zeilwagentjes, etc... wanneer je paard op hol slaat heeft het een hele grote loopwijdte en kan overal naar toe.. wanneer dat dus gebeurt moet je hem richting zee rijden of een grote volte beginnen rijden op het strand..

ga ook altijd op het harde zand rijden want zacht zand is vrij slecht voor de pezen en erg vermoeiend om in te lopen.. let ook op voor eventuele putten die veroorzaakt zijn door de zeestroom..

en als het je eerste strandrit is (en voor je paard) dan zou ik toch iemand meenemen, het is best onveilig als je alleen gaat en dit nog nooit gedaan hebt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:11

Hoezo stuur jij ze naar zee als ze op hol slaan?
Ik heb altijd gehoord dat je ze juist naar het mulle zand moet sturen, dat is misschien wat minder voor de pezen, maar als je over een kind heen raced heb je een groter probleem. In het mulle zand heb je ook geen wandelaars, wat je aan zee juist wel hebt.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:53

de zee in sturen zou ik niet zo snel doen als ze al aan de kletter gaan, dan idd liever mul zand waardoor ze niet meer hard kunnen gaan.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:00

Gewoon gaan joh! Als ie op hol slaat stopt ie vanzelf wel een keer, zolang je maar blijft zitten! Mijn paard was de eerste keer wel een beetje fris, ben toen niet gaan galloperen zodat ik zeker wist dat ik m nog bij me kon houden, nu kijkt ie af en toe nog op van vliegers of andere rare dingen maar verder niet.

yannique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 12:57

Maaikelove schreef:
Dat kan toch wel???Waarom zou het niet kunnen???

ik heb gehoord dat het heel slecht is voor de pezen, en in het ergste geval breken ze een been......Boos!

yannique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 12:59

crossmonster schreef:
rijd hem van te voren gewoon goed moe, rijd m lekker een uurtje dressuur daar in een van de binnenbakken, en doe voor de zekerheid een slofteugeltje aan
mag ik vragen waar jullie een vakantiehuisje hebben?
ik ga namelijk elk jaar ook een of meerdere weken met mijn paarden daar op vakantie
en mijn ouders hebben daar een vakantiehuisje in het zwindorp, dat ligt naast cadzand-bad

Gaaf, misschien kunnen we wat afspreken!! Lachen

Wij hebben ons huisje in nieuwvliet bad, crox houcke. Bij de panneschuur, ik weet niet of je dat kent.....

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:31

jup heb altijd geleerd om naar de zee te sturen, dan kunnen ze gewoon niet verder en vormen ze geen gevaar, want in het mulle zand lopen/zitten vaak meer kinderen en mensen dan in de zee, niet? in principe zou het ook kunnen hoor in het mulle zand..
had je antwoord nog niet volledig gelezen, zie juist dat jij het omgekeerde zei Haha!
eigenlijk moet je gewoon goed uitkijken en dan bepalen waar je het beste heen kan..

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:47

Ik heb van de zomer veel stranritten gemaakt. Die paarden hadden het zo aangeleerd: Op het mulle zand gewoon stappen. Op het harde zand in rengalop. We hadden 1 keer een pony mee van 3 jaar. Die was toen voor de vierde keer o buitenrit.Toen alle anderen in rengalop gingen had zij zoiets van huh Verward waarom rennen ze nou weg? En ze ging er in een arbeidsgalopje achteraan Knipoog . De volgende keren dat ze mee ging kreeg ze het door en ging ze ook keurig op het harde zand in rengalop. Dus ik weet niet wat voor eentje jou pony is maar vaak is het zo dat ze helemaal verbaasd zijn van waar ben ik nu weer gekomen. En als jij dan duidelijk aangeeft wanneer je snel wil en wanneer niet dan zal het wel goed komen. Verder moet je natuurlijk goed kijken of er geen greppels of zand hopen liggen. En let op strandgangers met honden en dergelijke. Veel plezier!! Haha!

Tytsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:28

een directe vraag zou handiger zijn Lachen

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:01

Ik ben 1 keer met een manegepony aan de kletter gegaan op het strand, ze had d'r bit vast en ging heel erg hard. En natuurlijk ook weg van de groep. Er liepen ook nog mensen op het strand en ze rende volaan op een kinderwagen af, ik kan je vertellen dat ik echt niks anders kon verzinnen dan d'r om te trekken in het mulle zand hoor...

Wil wel even zeggen dat ze normaal niet zo is hoor, maar het kwam door een aantal ongelukkige omstandigheden (veel wind, kou, honden enz.) Als je echt moet stoppen, lukt het je altijd...

Succes!!!