jouw paard: koele kikker of angsthaas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

jouw paard: koele kikker of angsthaas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 22:34

Ik kwam onlangs een kennis tegen van de vorige eigenaar van Prima. En we raakte aan de praat en ik moest er op een gegeven moment aan denken dat Prima eigenlijk best een 'koele kikker" is. Op dat jaar dat ze hier staat heb ik nog nooit meegemaakt dat ze ergens bang voor is. De eerste keer dat ze in haar leven naar buiten ging in het bos(samen met Evita), heeft ze 1 keer wat getwijfeld bij een paaltje in het midden van de weg, en de rest van de rit nergens niet, ze liep zelfs al onmiddelijk voorop, langs fietsers en honden en brommers en zelfs een vierspan waar we maar net langs konden, mevrouw was wel heel nieuwsgierig en stond af en toe wat te blazen, maar ze schrok geen een keer.

Ook thuis, toen ik voor de allereerste keer met een lege plastieken schaafselzak afkwam. kon ik gewoon op haar rug smijten, meer rammelen zoveel ik wilde, Prima is ervan niet onder de indruk,integendeel, ze pakt de zak gewoon van haar rug en gaat er zelf mee rammelen Clown
Met een zweep kan ik staan klakken en zwaaien langs en over haar, ze blijft rustig langs mij staan zolang ik met mijn lichaam niet aangeef dat ze moet vertrekken.
Parasol? kan je open en toe klappen en wapperen zoveel je wilt, ze komt zelfs nog dichter om te kijken wat je aan het doen bent. Ook alles felgekleurd,vreemde en harde geluiden(bv schoten en vuurwerk), echt niks waar ze bang van heeft, hoe 'enger' iets is, hoe nieuwsgieriger ze is.
En die kennis vertelde mij ook, dat waar ze vroeger op de wei stond, er regelmatig luchtballonnen etc in de buurt kwamen,landen,opstegen... en dat ze daar ook altijd bijzonder kalm bij bleef, wat wel merkwaardig is voor een vier-vijf jarige
Als ik goed in mijn geheugen graaf kan ik me maar 1 keer indenken dat ze zich verschrok, toen er onverwachts een hond om de hoek kwam springen.

Evita daarentegen, is niet bij te houden Haha! . Die ziet elke dag wel honderd kabouters, vandaag verschrok ze zich nog van de buurman. Plastieken zak? Heb ik al honderd keer proberen uit te leggen dat dat niet bijt, en dan gaat het twee dagen goed, en de derde dag vind ze het weer doodeng en loopt ze zo snel mogelijk weg Rolleyes . vroeger toen ik nog bij mijn instructrice thuisreed, vond ze de witte stoel die langs de paddock daar stond zo eng dat het maanden duurde eer ze er vanaf de eerste keer langs wilde, anders duurde het een dikke tien minuten voordat ze stopte met erna te snuiven Clown .
Alleen als er een ander paard bij is, is ze wel stukken rustiger. Maar als ze alleen is, ziet ze overal spoken als ze haar dag niet heeft.

en hoe zit dat bij jullie paarden?

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:39

mijn merrie is ook best wel een koele kikker.
schrikt bijna nooit,wil alles wel eens uitproberen en stelt angsthazen op hun gemak Tong uitsteken vind het best wel handig en leuk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:46

De mijne is toch meer een angsthaas Wow!
Af en toe best lastig Boos!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:48

mijn paard is een verschrikkelijke angsthaas Bloos
zelfs al ligt er een klein houten paaltje in de bak is mejuffer al bang *LOL* Haha!

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:51

koele kikker Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:53

Het wisselt Lachen.

Op momenten dat hij er moet zijn dat is hij er ook gewoon terwijl het op andere momenten gewoon echt een mietje is Haha!.

Over straat zijn vrachtwagens, bussen, vuilniswagens allemaal geen probleem terwijl hij op het strand dan bijvoorbeeld erg argwanend kan reageren op een tas met vissersspullen Haha!.
Maar: als we dan naar het strand gaan met een paard dat nog erg groen is of nog nooit op het strand is geweest dan is er niets aan de hand en is hij de stoere bink Haha!.

Met springen springt hij gewoon alles, maar raakt daar tegelijkertijd zo opgewonden van dat hij tussen de sprongen door schrikt van wat paarse bloemetjes naast de bak Haha!.

Zoiets dus Haha!. Als het moet dan is hij er OK dan! (en dat getrut tussendoor nemen we dan maar voor lief Haha!).

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:55

Michaela is een moeilijk paard om te begrijpen, maar heb je der, dan is het een koele kikker.........als er iets vreemds is dan zal ze meer een angsthaas zijn, maar dat mag soms wel met haar verleden. 1 keer zien is meestal wel meteen weer een koele kikker.........maar we zitten nu bijvoorbeeld in een periode dat er iets heel engs is!!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:01

koele kikker Tong uitsteken

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:02

Die van mij is aan de ene kant een grote angsthaas en aan de andere kant een koele kikker.

Als ik buiten rij, dan zitten de grootste tijgers achter de zwerfkeien en onder ieder bosje zit een kabouter, terwijl de meest grote landbouwwerktuigen en vrachtwagens zonder problemen getrotseerd worden.

Toen ik haar 3 jaar geleden had gekocht vond ze het zelfs eng als ik een papiertje aanpakte van iemand als ik op haar zat. Nu zijn we zo ver dat ik over een plastic zeil heen kan en met een paraplu in mijn hand een hindernis kan springen, zonder dat ze maar 1 stap verkeerd zet.

De eerste keer dat ik met haar een buitenrit ging maken wou ze absoluut het terrein niet af en als we het terrein eenmaal af waren wou ze echt niet voorop lopen. Nu gaan we standaard voorop en als een ander paard toevallig voor loopt en die vindt iets eng, dan gaat zij gewoon door. En sinds een paar maanden gaan we alleen op stap.

Toen ik haar kocht was het dus een ontzettende angsthaas, maar door training en vertrouwen te winnen is het best een koele kikker geworden (van de buitenkant), maar ondertussen blijft het een stresskip.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:03

super koele kikker Knipoog
nu alwel wat minder dan vroeger omdat het geen lamzak meer is en hij wat levendig is geworden nu hij een vriendinnetje meeheeft inde wei.
bingo is trouwens vrij koel, wel een probleem is dat ze schrik heeft van koeien Haha!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:08

Koele kikker, over het algemeen dan. Soms vind ze een opvliegende vogel doodeng maar de andere keer is er niets aan de hand. Alleen vuurwerk heeft ze het niet zo op...

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:08

De mijne is de absolute angsthaas! Maar dan wel 1 met smoesjes want zo af en toe moet zelfs hij toe geven dat de wereld zo eng nog niet is Haha!
Voor de rest heeft ie dagen dat alles eng kan zijn: de kat in de stal, de blaadjes aan de bomen en de mussen op t dak, zo lief als ie is, t stelt wel vaak je geduld op proef Schijnheilig

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:11

Mijn paard is gelukkig een koele kikker en daar ben ik heel blij om, niks voor mij die paarden die constant wegspringen Mijn paard komt uit Letland en het zit wel in zijn karakter om koel te reageren Lachen De laatste tijd gaat hij wel meer dingen eng vinden, nouja, hij gaat dingen zoeken die die eng vind maar eigenlijk niet eng vind. Dan is het een beetje fris weer en dan is hij alleen en dan ging ik ff op de weg stappen omdat de bak bevroren was en dan gaat hij iets lopen zoeken om eng te vinden terwijl die dat normaal niet zou zien. Vrachtwagens, tractors enzo doen hem echt niets, maar een berg zand/aarde oid of plastic langs de weg dat vind hij wel echt eng. De laatste tijd wil hij daar steeds vaker voor om draaien, soms moet ik dan af stappen omdat hij er anders niet langs gaat (achteruit lopen als er een sloot achter je zit, dan ga ik hem niet aanpakken) en de andere keer loopt hij er wel langs. Met rijden rent ie nooit zomaar weg, hij kent geen kabouters, als hij wel schrikt dan zit er bijv. een reiger ofzo die weg vliegt. Met een zweep kan ik mn paard overal aanraken, heb ook wel eens geoefend met een zeil over hem heen en dan vond hij ook best. Paraplu is nog wel een beetje eng als je die boven zijn hoofd wil houden.
Ik ben echt blij dat hij zo is en daardoor kan ik hem ook vertrouwen, een paard dat constant op de rem gaat en steeds weg rent en onvoorspelbaar is vind ik maar niks!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:29

Die van mij is de macho op sokken............. Zo doet hij iig wel!!!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:56

die van mij is het allebei Haha!
hij is eigenlijk nergens bang voor, maar wel bijvoorbeeld als er ineens op een dag een tafeltje staat dat er de vorige dag nog niet stond kan hij behoorlijk raar doen! Tong uitsteken
altijd een coole kikker vind ik niet leuk hoor!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 07:57

mijn pony is juist ontzettend toe aan en bril!!!
maakt zoch soms ontzettend druk overal over totdat we dichtbij zijn en hij ineens ziet wat het is... dan ontspant ie en kun je merken dat hij zoiets heeft van: goh...was dat t nou?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 08:07

Banjer is een hele koele kikker, al kunnen sommige dingen wel eng zijn en blijven... (denk aan witte strepen op de weg, witte bruggetjes, witte stenen, ..... Haha! )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:03

Raimaer is erg koel en nuchter, behalve tijdens sgw trainingen, dan barst ze bijna uit haar vel van energie
Pablo is een neuroot en een angsthaas (schrok zich laatst wezenloos van een boomstam, nadat hij er net twee gesprongen had) maar wordt oa door de sgw trainingen steeds dapperder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:11

mijn ponys zijn allebei best koel. grietje schrikt bijna nergens van en bij haar kan ik ook zo gek doen als ik wil. amber is ietsjes minder koel. zij wil af en toe weleens wegspringen als ze in galop de schapendrinkbak tegen komt Scheve mond verder schrikt ze bijna nergens van, maar ze heeft er wel in handje in om te doen alsof ze schrikt. dan gaat er bijvoorbeeld een paard gek doen omdat die schrikt en dan gaat ze er vrolijk achteraan Haha!

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:12

Stilla is echt een koele kikker. Ze schrikt helemaal nergens van. Vrachtwagens, tracktoren, graafmachines, betonmolens, etc. Het zal haar een zorg wezen. Ze loopt er juist op af om te kijken of het eetbaar is Bloos .

Soms heeft ze wel de neiging als paarden in de wei galopperen, dat ze mee wil gaan doen. Je voelt haar vragen "mag ik, asjeblieeeeeeeeeeeeeeft????????" Schijnheilig . Je zegt een keer "nee" tegen haar, en het is goed.

Laats was ze wel mijn nieuwe bijrijdster aan het uitproberen ~~}> . Mevrouw schrok zogenaamd ergens van en sprong 2 meter aan de kanten....... Je zag Stilla denken en naar mij kijken"En en vond ze het eng????". Toen ze merkten dat er niet op gereageerd werd was de lol er ook al snel vanaf.

Het enige waar ze opgewonden van raakt, is als je een aantal stap-galop overgangen hebt gemaakt. Dan wordt ze super allert. Leg je dan per ongeluk een keer je benen eraan, dan is ze weg (maar wel weer normaal terug te krijgen)

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:21

Maes is een Angsthaas.
Als hij zijn eigen poetskoffer omgooit schrikt hij zich een hoedje. Hij vind zichtzelf desondanks wel heel stoer.. Rolleyes

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:24

Ferro is een koele kikker met angsthaas-elementen. Dat laatste is vooral als hij het saai vindt worden, dan maakt hij er wat leuks van voor zichzelf: "helllllp een echte plastic-zak" en andere acties. Soms heeft hij ook een echt angsthaas-humeur en tja dan is het om de 2 meter en hartverzwakking.... Maarja hij is nog jong he Knipoog

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:26

angsthaas Haha! al helemaal met dit onrustige weer is alles eng.
Gister was ze 30 keer langs mijn jas gelopen en er 30 keer van geschrokken. schijtluis Tong uitsteken

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:30

op stal is Cindi echt een angsthaas. Een beetje geritsel met een lege zak zaagsel en ze staat al in de hoek van de stal te trillen. Terwijl Nelson dat juist allemaal geweldig vind.
Als we ze aangespannen hebben is het vooral Cindi die de koele kikker is en zich bijna nergens van aantrekt terwijl Nelson dan juist de angsthaas is.

* Ellen *

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:13

mijn paardje Mercurius is een behoorlijk koele kikker. en dat vind k erg fijn. vooral met het springen en crossen. hij weigert dan eigenlijk nergens voor (klop ik toch maar ff af Bloos ). alleen voor water (beekjes, waterbakken) is ie een beetje bang maargoed daar werken we aan hihi Haha!

en gewoon schrikt ie niet snel ergens voor. hij blijft wel heel rustig bij de meeste dingen waar andere paarden wel voor schrikken. maar knallend vuurwerk of een boel heisa om hem heen houd ie toch niet zo van. dan krijgt ie het wel even op zn heupen.