Ook thuis, toen ik voor de allereerste keer met een lege plastieken schaafselzak afkwam. kon ik gewoon op haar rug smijten, meer rammelen zoveel ik wilde, Prima is ervan niet onder de indruk,integendeel, ze pakt de zak gewoon van haar rug en gaat er zelf mee rammelen
Met een zweep kan ik staan klakken en zwaaien langs en over haar, ze blijft rustig langs mij staan zolang ik met mijn lichaam niet aangeef dat ze moet vertrekken.
Parasol? kan je open en toe klappen en wapperen zoveel je wilt, ze komt zelfs nog dichter om te kijken wat je aan het doen bent. Ook alles felgekleurd,vreemde en harde geluiden(bv schoten en vuurwerk), echt niks waar ze bang van heeft, hoe 'enger' iets is, hoe nieuwsgieriger ze is.
En die kennis vertelde mij ook, dat waar ze vroeger op de wei stond, er regelmatig luchtballonnen etc in de buurt kwamen,landen,opstegen... en dat ze daar ook altijd bijzonder kalm bij bleef, wat wel merkwaardig is voor een vier-vijf jarige
Als ik goed in mijn geheugen graaf kan ik me maar 1 keer indenken dat ze zich verschrok, toen er onverwachts een hond om de hoek kwam springen.
Evita daarentegen, is niet bij te houden
. Die ziet elke dag wel honderd kabouters, vandaag verschrok ze zich nog van de buurman. Plastieken zak? Heb ik al honderd keer proberen uit te leggen dat dat niet bijt, en dan gaat het twee dagen goed, en de derde dag vind ze het weer doodeng en loopt ze zo snel mogelijk weg
. vroeger toen ik nog bij mijn instructrice thuisreed, vond ze de witte stoel die langs de paddock daar stond zo eng dat het maanden duurde eer ze er vanaf de eerste keer langs wilde, anders duurde het een dikke tien minuten voordat ze stopte met erna te snuiven
. Alleen als er een ander paard bij is, is ze wel stukken rustiger. Maar als ze alleen is, ziet ze overal spoken als ze haar dag niet heeft.
en hoe zit dat bij jullie paarden?

vind het best wel handig en leuk
. 

Mijn paard komt uit Letland en het zit wel in zijn karakter om koel te reageren
verder schrikt ze bijna nergens van, maar ze heeft er wel in handje in om te doen alsof ze schrikt. dan gaat er bijvoorbeeld een paard gek doen omdat die schrikt en dan gaat ze er vrolijk achteraan