Emotie of krokodillentranen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uiten paarden hun emoties door te huilen?

Poll eindigt op

1. Ja, wel degelijk, paarden hebben gevoelens en kunnen die idd uiten door te huilen.
6 (5%)
2. Nee, onzin, paarden met een traan oog, hebben last van verkoudheid of verstopte traanbuisjes
79 (68%)
3. Ik weet het niet zo goed, misschien wel misschien ook niet
30 (26%)

Totaal aantal stemmen: 115

paardenmaf

Emotie of krokodillentranen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 01:09

Afbeelding

Jaren gelden is mij eens verteld dat paarden 'huilen' om hun emoties of pijn te uiten. Sommige paarden hebben regelmatig een traanspoor over hun wang lopen. (zo'n zwart kleverig streepje dat je er onmogelijk afgepoetst krijgt)

Het meisje beweerde dat het paard dan huilde en dus pijn of verdriet had. Dit kon te maken hebben met leed wat hem was aangedaan, of een verandering van omgeving of eigenaar

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit wel eens gehoord hebben? Wat vind jij ervan? Zou een paard zijn emoties uiten door een traan te laten? Of is het allemaal onzin en moeten zijn traanbuisjes stevig doorgespoeld worden? Laten we er een POLL bij zetten.

Het is vrij om je keuze te beargumenteren, maar het zou natuurlijk wel leuk zijn als iedereen verteld waarom hij of zij denkt dat dit zo is.

AUB. geen quotes, reacties, afkraakacties, beledigingen etc. Ieder heeft het recht om te denken wat hij of zij vindt!!
Laatst bijgewerkt door paardenmaf op 31-12-04 01:14, in het totaal 3 keer bewerkt

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 01:11

Zelf weet ik het niet zo goed, ergens vond ik het verhaal ook wel mooi..... en een futloos of ziek paard laat immers ook zijn hoofd en oortjes hangen dus mss is het wel zo bij sommige paarden???? Verward

En er zijn natuurlijk altijd paarden met een overactief traanbuisje.... Haha! die huilen elke dag de hele dag

ikzelf prijs me gelukkig met een paard zonder tranen *LOL*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 01:15

Ik geloof er niet in Knipoog

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 01:21

Ik geloof niet in het huilen van paarden.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 01:41

Ik eigenlijk ook niet, maar wij hadden een meisje hier op stal en dat paard huilde wel. Geen onsteking of pus, maar tranen.
En ik denk zelfs uit emotie. Als dat paard op zijn kop kreeg omdat ie iets verkeerds had gedaan of als hij zich beledigd leek te voelen, dan kwamen er echt druppeltjes uit zijn ogen gelopen.

Maargoed, het is dat ik het zelf gezien heb, anders zou ik het ook nooit geloven. Cool

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 02:01

Mijn Haf heeft regelmatig van die kleverige oogjes.. Maar echt, hij is altijd heel erg opgewekt. Altijd heeft hij zin om te knuffelen, om te rijden, om te poetsen. Als ik hem roept hinnikt hij. En toch heeft hij 'tranen'. Bij hem geloof ik er niet in. Maar soms zie ik wel paarden droevig uit hun ogen kijken, en als hun eigenaar hun dan afsnauwt, en er dan een traantje uit komt lopen, dan heb ik wel zoiets van.. hmm
Maar dat is dan denk ik weer meer dat je medelijde hebt enz.
Droevig uit hun ogen kunnenn kijken, en oren laten hangen geloof ik wel in, als ze dan verdrietig/pijn hebben.. Maar huilen? Nee.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 02:02

paardenmaf schreef:
En er zijn natuurlijk altijd paarden met een overactief traanbuisje.... Haha! die huilen elke dag de hele dag

Daar heb ik dus geloof ik mee te maken Knipoog

(sorry dat ik me nu niet aan de eh.. regel van dit topic houd, maar ik bedoel het niet beledigend of afkrakend.. Mag het dan wel Schijnheilig )

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 05:26

een paard , heeft net zoals een mens traanbuisjes, alleen zijn de hersenen anders ingesteld, dus niet op huil emotie zoals bij een mens, het kan best hoor dat een paard traant bij bepaalde situaties en dat het dier dan huilt, maar dat heeft nik smet de emotie huilen te maken zoals wij dat voelen, een dier toont op andere manieren zijn of haar emotie...

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 08:55

Heb niet het idee dat paarden kunnen huilen, wel kan je aan hun ogen zien hoe ze zich voelen.
Mijn paard heeft een hele gevoelige buik en dan ook vaak last van Gaskoliek, aan zijn ogen kan ik dan ook zien dat hij pijn heeft.
Huilen kan ik het niet noemen, wel zijn zijn ogen erg waterrig, je ziet dan dat hij verdriet heeft en pijn.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:20

Ik ga voor 2. Die van mij hadden het alleen als ik de ogen een tijdje niet (goed) schoon had gemaakt. Of ze hadden gewoon een geweldig leven bij mij

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:01

Paarden huilen niet als gevolg van emoties.

Ik zie wel eens paarden rollen, maar volgens mij is dat ook niet omdat ze zo hard moeten lachen. Knipoog Ik heb ook nog nooit een paard zien huilen van het lachen. Als paarden zouden huilen om verdriet of pijn, waarom worden paarden dan nog in te krappe en ongeschikte huisvesting gehouden?

Traanogen zijn een lichamelijke reactie op stof, ontsteking, harde wind, kou en dergelijke. Ik dacht dat Desmond Morris in een van zijn boeken (waarschijnlijk de Naakte Aap) iets over huilen als gevolg van emoties zegt. Ik weet niet meer of het alleen bij mensen voorkwam of ook bij sommige primaten. Bij andere dieren in elk geval niet.

Krokodillentranen en tranen van bepaalde zeevogels hebben als functie het overschot aan zout af te voeren.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:04

Ik denk dat paarden niet huilen zoals wij dat doen..
denk dat ze dat niet uiten maar gewoon van binnen voelen..
en mischien iets meer sip zijn

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 13:06

KimBalaa schreef:
Daar heb ik dus geloof ik mee te maken Knipoog

(sorry dat ik me nu niet aan de eh.. regel van dit topic houd, maar ik bedoel het niet beledigend of afkrakend.. Mag het dan wel Schijnheilig )

Nee joh dat is dit toch ook niet Haha! Ik vind het alleen niet leuk als er van die grote welles nietes discussies ontstaan daarom staat het erbij Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:49

echt huilen, Haha! nee ik denk het niet (zal nog eens een zwembad op stal worden).
Maar tranen denk ik wel Lachen

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:52

Dit vond ik op een website.....

Citaat:
Vragen in de sfeer van "Kan een paard huilen" worden veelvuldig gesteld. Om meteen daarmee te beginnen: een paard kan inderdaad uit verdriet huilen, al is het zelden waargenomen.
Over het denken en voelen van paarden bestaat een uitstekend, wetenschappelijk onderbouwd boek: Inside your Horse's Mind, door Lesley Skipper (uitgave 1999 bij J.A. Allen in Londen). Zowel aan de hand van gedragingen van paarden als met behulp van analyse van hersenen en zenuwstelsel wordt duidelijk dat er heel wat meer in het paard omgaat dan men doorgemiddeld veronderstelt.
Paarden zouden dus degelijk kunnen huilen .....

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:59

ik weet t niet, heb optie 3 gekozen maar ben wel heel benieuwd!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:28

Ik geloof het niet.
Als een paard huilt, dan is het met zijn hart.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:31

Ik geloof niet dat een paard per definitie huilt als hij traanogen heeft, weet eigenlijk niet of ik er iets van geloof, maar misschien is het wel waar.
Ik weet wel dat een exverzorgpony van mij een tijd lang getraant heeft na het verlies van haar beste vriendje, maar of dat huilen of toeval was kan ik niet beoordelen, maar eigenlijk heb ik de neiging om er niet in te geloven.

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:59

Tja, ik vind 't wel een beetje raar maar denk dat paarden wel degelijk kunnen huilen. Althans...
Mijn vroegere bijrijdpaardje Melle moest destijds verhuizen van een fijne, rustige pensionstal naar een drukke, lawaaierige manege.
Samen met zijun maatje, een andere Fries (Jelle). Melle had vanaf dat moment continu last van traan-ogen. Jelle niet, die had nergens last van. Het was daar ook niet extra stoffig of iets dergelijks. Alleen was de sfeer er dus totaal anders. Scheve mond
Zou het zo kunnen zijn dat paarden wel degelijk emotioneel kunnen zijn? Ze pikken immers ook heel goed sfeer en emoties van anderen op. (Denk maar eens aan je eigen nervositeit als je bijvoorbeeld een wedstrijd hebt. Of gebeurt dat bij jullie nooit..?)

groetjes en hele fijne jaarwisseling!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:03

Als die van mij begint te janken hebben zowel hij als ik een groot probleem.......

Hij heeft namelijk maanblindheid en als zijn ogen beginnen te tranen is dat een teken dat er een ontsteking actief is in zijn lichaam.

I_love_noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 22:44

Whahaha nou volgens mij is dat dus cht zon onzin...paarden tonen hun emoties niet door huilen Lachen Dat is dus echt weer zon voorbeeld waarin paarden te veel met mensen worden vergeleken .....

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 23:04

Ik denk niet dat een paard gaat huilen, misschien in de sprookjes of in de dromen van me...als eenhoorns ofzo..kheb wel een xtje een huilende eenhoorn getekend..jaja Tong uitsteken kmoest wát verzinnen....Ik denk wel dat paarden emoties kunnen voelen, als ze hun thuis niet fijn genoeg vinden, heb ik wel eens gehoord dat ze ook gewoon niet eten, maar ik denkt het toch niet....maar wel dat paarden emoties kunnen voelen...maja..iedereen zijn eigen mening! haha! :p Maar soms kan je er wel mooie verhalen van maken, of tekeningen van maken (kzoek m wel een xtje op...ik mag dan wel diep gaan zoeken hoor Tong uitsteken haha...)

Maar paarden hebben hele goede gevoelens, ik vergelijk ze niet met een mens...okee??!! maar ze hebben dus wel degelijk gevoelens, maar op hun eigen manier, als zei hun niet goed voelen, laten ze dat wel degelijk merken door lui gedoe...ook als bijv. een beste maatje is overleden, kunnen ze ook heel wat minder actief zijn, en dat heb ik wel gemerkt! als Chesney zou overlijden, zou Garfield (denk ik) ook niet meer te troosten zijn, want sinds dat ie met Chesney samen rijd...gooit hij niemand dr meer af!

Maar echt huilen....???? nee...dat denk ik toch niet

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 23:07

Ik denk wel dat een verwaarloosd paard eerder traanogen krijgt door geen verzorging te krijgen. Maar ook een happy paardje kan een beetje ziek worden en traanoogjes krijgen.

Langs de ene kant wel, ik heb een paard gekend dat wegkwijnde in de stal en had traanogen. Leek echt zielig, komt door geen verzorging te krijgen wat nodig is. Een paard dat gewend is aan menselijk contact heeft het ook voor altijd nodig.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 23:09

Konden ze maar huilen, er zijn denk ik een hoop paarden die niet behandeld worden zoals het hoort (te weinig beweging of aandacht, slechte huisvesting, verkeerd gereden).

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 10:41

Haha! wat een hoop verschillende reacties weer, LEUK