Sinds augustus verzorg ik een 5 jarige arabier x new forrest merrie Angel genaamd. Ik had een advertentie op Marktplaats gezet en daar werd op gereageerd, en zo ben ik aan haar gekomen. Deze zomer stond ze eerst bij een boer op het land, ze was nogal een eigenwijs en dik bolletje. Ze had die zomer maandagsziekte gehad, en had een ongelofelijk dikke grasbuik, door de maandagsziekte had ze de hele zomer eigenlijk niets gedaan. De eigenaresse (B vanaf nu) vond dat het tijd was dat Angel wat meer ging lopen en ook wat netter en had daarom op mijn advertentie op marktplaats gereageerd. B is een vrouw van 30 jaar met 4 kinders en doet nu een HBO studie (druk druk druk dus) bovendien studeert haar vriend voor dierenarts, dus die is ook altijd druk of weg.
In het begin zat er geen rem op Angel, geen stuur, helemaal niets, was echt een drama. In het begin was de bak ook zo vreselijk nat (en mevrouw houdt niet van natte voeten) dat we alleen buiten konden rijden, en ze is al de dood voor trekkers/vrachtwagens eigenlijk alles groter dan een scooter (behalve gewone auto’s, dat viel wel mee).
Slechte combinatie dus. Ik vond het zelf ook wel een beetje eng dus vroeg vaak of B misschien met mij mee kon, omdat ik weinig zin had om met mijn hoofd in de bomen te hangen terwijl die pony ervandoor ging. Vaak kwam ze wel.. maar soms ook wel veel te laat (heb 1x 45 minuten in de regen staan te wachten op haar... niet goed voor mijn humeur)Maar goed, B had ook een eigen stukje land, ongeveer 20 meter verder fietsen, daar werd Angel een tijdje later neer gezet. Geen probleem, maar nu moest ik wel eerst bij B langs om het zadel enzo op te halen. En het kwam nogal eens voor dat zodra ik wou rijden, en afgesproken had dat ik zou komen rijden, ze er niet was, en ik dus niets kon doen (en daarvoor ging ik dan 15 minuten fietsen). Was erg jammer.. maar goed, kan voorkomen. Maar het kwam naar mijn idee nog wel te vaak voor. Maar B zei dan dat ze het ook wel weer goed vond dat ik alleen kwam om te knuffelen enzo, omdat dat ook onze band ging opbouwen.. Maar ja, daarvoor zou ik haar pony niet rijden… :S Inmiddels kon ik al in de bak rijden, en ging het al beter met rijden, maar nog niet erg denderend ofzo..
Inmiddels is Angel verhuisd naar een manege, waar ze dus nu dag en nacht in een stalletje staat. Hartstikke leuk, maar voor mij inmiddels met mooi weer 30 minuten fietsen, maar vaker slecht weer, waardoor het 45 minuten tot een uur fietsen is (alleen er naar toe he). B heeft het inmiddels zo druk met haar studie dat ze nog maar een enkele keer per maand komt. Er zou in de tussentijd ook nog een ander meisje Angel gaan rijden, zodat ze er wat vaker uit kwam, maar die moest Angel eerst een week poetsen en longeren, maar was al gestopt voordat ze goed en wel begonnen was. (Wat ik wel netjes vond is dat B mij eerst opbelde dat ze wat met mij wou bespreken om te vragen wat ik ervan vond om er een bijrijder bij te nemen!!!) We hebben na een tijdje een deal gesloten. Ik kwam sowieso al 3x in de week rijden, maar zou dan ook elke keer de stal uitmesten en op dinsdags het even heel erg goed doen en de stal van de buurman ook nog meenemen. Een vriendin van B, wiens pony naast Angel op stal staat, de buurman dus, (ze heeft die pony ook gekregen van B, omdat B geen geld meer had om hem ook de onderhouden) mest dan op donderdags uit en longeert Angel nog wel eens, eerst reed ze ook nog wel eens, maar inmiddels al niet meer, geloof ik. En B zelf zou het dan op zaterdag of zondag doen, zodat het redelijk verdeeld zou zijn..
Nu valt dat in de praktijk nogal eens tegen, vaak als ik donderdag middag kom is er niets met de stal van Angel gebeurd, maar is de stal van de buurman op dinsdags al gedaan.. Van de regeling is weinig over gebleven, omdat B het soms in het weekend te druk heeft om naar de stal te komen (terwijl het voor haar maar 10 minuutjes fietsen is, en ze vaak ook nog de auto van haar schoonmoeder kan lenen) en de stal dan op dinsdag echt een dikke zooi is. Gelijk toen Angel op de manege kwam te staan heb ik er een schrift neer gelegd, zodat we konden opschrijven wie wat wanneer doet.. maar daar wordt nu alleen door mij nog gebruik van gemaakt.. of er worden mij dingen half "bevolen" door de "eigenaresse" van de buurman pony. Zij ziet om een of andere reden Angel als haar eigendom, beetje jammer.. Ik trek me er niet zoveel van aan
Maar vind het wel heel erg vervelend. B zegt dat ik het moet negeren, ik vind het gewoon belachelijk. Maar goed..Maar goed... B heeft met haar ook een zadel geruild, B had een westernzadel en heeft daar een VZH-zadel voor terug gekregen. Opzich een leuke ruil, want het zadel wat er in de zomer op lag, was niet helemaal super. Het dwong mijn benen helemaal naar voren, waardoor ik in een stoelstand kwam te zitten, niet erg charmant dus. Dit andere zadel leek niets mis mee.. alleen schuift het vreselijk op Angel. Nadat ik er vorige week donderdag tijdens mijn eerste les afgedonderd ben, omdat Angel alleen maar ging steigeren, omdat ze dus zoveel pijn van het zadel had. Ze draaide ook al steeds haar kont naar me toe, en keek boos zodra ik met het zadel kwam aanlopen. Ik heb dit toen allemaal aan B verteld, maar die zegt zelf nooit last te hebben van dat het zadel schuift of wat dan ook maar (ook niet van het booskijken of wegdraaien) (maar dan denk ik weer, hoevaak rij jij nou eigenlijk
). Nou goed, ik heb toen aangeboden, omdat zij er dus echt het geld niet voor had (serieus niet), om misschien een nieuw zadel te kopen, wat dus wel goed op Angel ligt. Daarnaast zei B dat ze afgelopen zaterdag of maandag het oude zadel naar de manege zou brengen, zodat ik nog wel gewoon zou kunnen rijden in de week dat zei op Ameland zou zitten. Nu kwam ik maandag op de manege. En ligt gewoon het zelfde zadel er nog. Ik heb haar nog vaak gebeld, maar blijkbaar was ze al weg toen ik haar maandagmiddag belde. Weer zoiets laks 
Nu ben ik vandaag bij een zadelmaker/paardenwinkel geweest om te vragen naar de eventuele mogelijkheden voor een nieuw zadel of het andere zadel te laten aanpassen. Die man daar vroeg zich heel erg af waar ik mee bezig was. Wat voor nut het had dat ik daar 3x in de week heen ging rennen voor die pony terwijl de eigenaresse er niets voor deed en het geld niet heeft om er iets voor te kopen. En waarom ik dan dat nieuwe zadel moest kopen? Als die vrouw zelf het geld niet had om goed tuig te kopen, dan moest ze eigenlijk ook geen pony hebben? Angel is nog steeds te dik van de grasbuik, maar ik kan in mijn eentje in 3 dagen in de week die buik er niet aftrainen (het is toch al een stuk beter dan afgelopen zomer!!), bovendien moet Angel gewoon in conditie blijven, en komt dat op deze manier natuurlijk nooit, met 3x in de week rijden. Bovendien is het voor Angel helemaal niet eerlijk dat ze zoveel op stal staat en er eigenlijk nooit uitkomt. Ik vind dat ook reuze banketstaaf, maar ik heb domweg niet meer tijd. Als ik soms al een uur nodig heb om er überhaupt te komen, dan fiets ik er niet even heen (want het Openbaar Vervoer rijdt er ook al niet langs!! :S) om haar even los te gooien of te longeren op de dagen dat ik niet rij. Verder heeft B daar ook niet vrienden of mensen die Angel eventueel willen longeren. Ze ettert ook nogal eens met longeren, wegspringen, omdraaien enzo.. maar ja, wat wil je met zoveel energie!!
Bovendien heeft B nooit echt les gehad, het aanspringen in galop gaat doormiddel van de teugels losgooien en maar schoppen in de buik…
Toen ik haar laatst zag rijden heb ik haar wat tips gegeven, maar goed.. ik wil ook niet overkomen alsof ze niets kan, en ik kan nou ook niet de sterren van de hemel rijden. En wil haar ook niet kleineren dus heb verder maar niet teveel gezegd. Maar alles wat ik Angel probeer te leren gaat dus zo een beetje verloren. Een bijkomende factor is nog dat ik dus wel eens wat dingen koop: halster, halstertouw, dekje, longeerlijn etc etc. B vindt dat heel erg leuk, heeft ze laatst nog gezegd. Maar erg netjes wordt er niet met mijn spullen omgegaan. Regelmatig moet ik mijn halster en –touw tussen de spullen van de manege weghalen, terwijl ik het altijd netjes in het kastje leg waar een slot op zit!
De man van de paardenwinkel zei tegen mij dat als hij mij was dat hij een andere pony was gaan zoeken om te verzorgen, dat ik er op deze manier alleen maar meer zorgen/tijd/geld aan kwijt was dan dat ik er lol in had. En eigenlijk is dat wel zo. Want omdat Angel zoveel energie heeft en het zadel zo slecht is, kan ik er niet normaal op rijden. En eigenlijk is het ook helemaal niet mijn taak om voor een goed zadel te zorgen! Het is tenslotte niet mijn pony.
Aan de andere kant vind ik het reuze zonde, ondanks alle gedoe krijgen Angel en ik nu een beetje een band. En we krijgen sinds kort les, waar ik ook helemaal super blij mee ben. En ik vind het ook heel erg banketstaaf voor Angel, omdat ik nu eigenlijk de enige ben waar ze op kan rekenen, die regelmatig langs komt, die haar rijdt etc.
Ik ga sowieso binnenkort met de eigenaresse om de tafel zitten, om te vertellen wat er allemaal op mijn hart ligt. Er is hier namelijk ook een manege dichter in de buurt die wel 9 euro per maand goedkoper is, maar 10 minuutjes fietsen voor mij. Maar toen ik er vorige week dinsdag kwam (toen ze jarig was en haar moeder op bezoek was, terwijl ik toen al het een en ander wou vragen) had ze het er steeds over dat ik de gemakken had dat Angel op die manege stond en zij alleen de kosten. (Tsja, ga dan niet studeren of neem dan geen pony :S:S) Het ergste vond ik nog wel dat ze er maar over door bleef gaan. Ze wil niet dat ik meebetaal in de stallingskosten (terwijl ik dat meerdere malen aangeboden heb). Zoals het nu ging, dat ik dingetjes kocht vond ze wel genoeg.. Nou ja, dan moet je het ook maar zelf weten, maar dan moet je er ook niet over zeuren vind ik! Maar omdat ze zich dus ook beetje schuldig voelde (al liet ze dat niet echt merken) dat ze zo weinig naar Angel kon, zal dat het niet beter maken als Angel op de manege dichterbij mij komt te staan… want dat is dan weer voor B 30 minuten fietsen….
Maar goed, na dit lange verhaal… wat hadden jullie gedaan? Stoppen of toch doorzetten?
(Sorry voor de lengte, heb zoveel mogelijk eruit gehaald waarvan ik dacht dat het niet van toepassing was of overbodige informatie)

, maar denk nu zelf eens goed na ik vind dat die man van de winkel groot gelijk heeft.