Hengstenketting? Spoed!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PintoNatal

Hengstenketting? Spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:06

Natal, is nu al drie weken kreupel, dus drie weken opstal en elke dag zeker er een uur uit om te stappen aan de hand, maar naar hoelanger hij niet genoeg beweging krijgt (rijden, wijdegang e.d) word hij heel erg moeilijk aan de hand te houden, ik hou hem nog wel, ik heb een hoofdstel bij hem om en dan nog door de bitringen heen een hengstenketting vast gemaakt, dus onder de kin, maar nu is hij nog steeds, van de hele tijd stijgeren en met mij aan de wandel gaan, en nu had ik ooit ergens gelezen van de hengstenketting door de mond, zou dat enige zin hebben? Zo ja zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik die dan ook vast moet maken? Of hebben jullie misschien een fijnere(voor mij en het paard) oplossing? Alvast Bedankt, [ ].
Ps, morgen ga ik naar de kliniek, dus dan laat ik nog wel even weten wat hij heeft.
En je moet niet denken dat ik hem wreed wil behandelen, dat is juist helemaal niet, maar het is voor beide veilig heid, als hij zich losrukt, of ik een paar benen in mijn nek heb/krijg is levensgevaarlijk

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:09

Hengstenketting is volgens mij voor over de neus. Nagelbijten / Gniffelen
Door de ringen aan de zijkanten van het halster.

Heb je geen stapmolen als optie?
Ik deed mijn paard toen hij alleen mocht stappen ook in de molen omdat hij nogal wild was aan de hand.
Kan je ook niet erop gaan om een Stap buitenrit te maken?
Mijn paard is buiten onder het zadel heel rustig, ook al mag hij alleen maar stappen.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:10

Nee, stapmolen heb ik niet, maar dat zou ook geen optie zijn, die breekt hij denk ik af. Hij gedraagt zich echt als een hengst.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:16

En, onder het zadel is ook geen optie, buiten is nu te glad

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:23

Hengstenbitje misschien een oplossing?

Afbeelding

Een kennis van mij heeft zelfs een tijdje gestapt met zo'n bitje plús een ketting onder de kaak door, die was anders absoluut niet te houden.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:00

Hengstenketting door de mond zou ik absoluut niet doen. Ik stap met een hoofdstel in en een hengstenketting door de bitringen. Verder scheelt als ik flink doorstap en niet te afwachtend ben. Een zweepje mee wil ook nog weleens helpen. Mijn paard krijgt trouwens alleen nog maar een mini handje biks en verder alleen peen en hooi.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:02

je kan ook aan de da een middel vragen om je paard licht te sederen. ik stap al 6 maanden met mijn paard ivm een peesblessure en die is ook niet meer te houden. ze krijgt al een tijdje tranquigel en dat gaat prima. dan zijn net de scherpe kantjes eraf. daarbij kan je inderdaad een hengstenbit gebruiken.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 21:02

Nee, ik wist t ook niet of dat wel zin had enzo, en daarom vroeg ik het, ik ga zo niet in mijn eentje dingen ondernemen waarvan ik het eigenlijk niet weet. Maar bedankt voor de reacties

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:26

hengsten ketting is voor onder de kin langs.. je bevestigd hem door hem onder zijn kin door vast te maken(b.v. ene kant van het bit.. en dan door de andere kant van het bit het touw doorhale).. Als hij dan wilt gaat doen geef je een ruk aan het touw.. en dat doet pijn.. dan moet hij zich wel inhouden Lachen

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:54

Ik gebruik altijd een hengstenketing om mijn paard naar de wei te brengen. (ik moet een stuk over een drukke weg) normaal gesproken hangt het ding gewoon los, maar als ik hem nodig heb heb ik net wat meer te zeggen. Ik doe deze aan het halster aan de ene kant vast en dan onder de kin door de andere lus. Als ik dan trek voelt hij het aan de onderkant van zijn kin. Mij is altijd verteld om de ketting niet over de neus te doen omdat het neusbeen vooral op het uiteinde heel fragiel is en makkelijk kan breken. Ik weet niet of het effect heeft om het door de mond te doen, je hebt daar dan toch al het bit zitten Verward
Succes (tja en een beetje sedaline zou natuurlijk ook kunnen, maar daarvoor zou ik toch eerst overleg met je da plegen)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:03

Doe de ketting OVER de neus heen, ipv er onderdoor. Dan kun je hem naar beneden trekken als ie omhoog komt. Trek je aan de ketting die onder de kin doorgaat, dan schrikt ie daar alleen maar van omhoog en ben je dus verder van huis.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:15

Aimee schreef:
Doe de ketting OVER de neus heen, ipv er onderdoor. Dan kun je hem naar beneden trekken als ie omhoog komt. Trek je aan de ketting die onder de kin doorgaat, dan schrikt ie daar alleen maar van omhoog en ben je dus verder van huis.

ben ik niet met je eens. ALs ik die manier bij mijn paard toepas heb ik dus niks te vertellen als ie gek is.

ik gebruik de hengstenketting op dezelfde manier als bijna alle anderen, aan de ene bitring vast, onderdoor en door de ander bitring heen.

of halster, afhankelijk waa rik mee loop. het werk vaak goed bij een iets te stoere ruin Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

overigens vind ik die sedaline ook een goede OK dan!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:19

Alsjeblieft niet door de mond, dat kan vreselijke wonden veroorzaken... Doe hem dan liever over de neus heen, als onder de kin door geen zin heeft. Succes!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:32

Yuri schreef:
ben ik niet met je eens. ALs ik die manier bij mijn paard toepas heb ik dus niks te vertellen als ie gek is.

Ach, op die manier worden hengsten als Junior en Partout in toom gehouden... dus nee, ik denk ook dat die manier niet werkt....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:37

Ach, probeer alles, en kijk wat het meeste zin heeft. Ik snap dat je paard teveel energie heeft, maar hij hoort wel bij je te blijven. Ik doe de ketting altijd onderdoor, overlangs heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien!! Meisjes hier op de manege doen de ketting altijd door de mond, anders houden ze de fjorden niet.. Niet echt een diervriendelijke manier, maar ja.. Het gaat erom dat jij je paar rustig moet houden.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:43

door de mond heb ik echt enge verhalen over gehoord...
Probeer inderdaad ook iets te doen met zijn voer, en probeer het gewoon eens met die ketting óver de neus. Proberen kan geen kwaad lijkt mij

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 00:01

wij deden altijd een hengstenketting onder z'n kin door en daar was ie prima mee te houden en zo doet het volgens mij ook het minst pijn dan over de neus of door de mond

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:02

Aimee schreef:
Ach, op die manier worden hengsten als Junior en Partout in toom gehouden... dus nee, ik denk ook dat die manier niet werkt....

dat zeg ik toch helemaal niet? goed lezen is ook een kunst.

jij stelt dat een paard schrikt als je hem onderdoor doet, wat dus vaak niet zo is. in ieder geval niet bij alle paarden die ik met hensgtenketting in me handen heb gehad

bovenlangszal misshcien best werken maar niet bij de mijne, heb dan namelijk niks te vertellen en hij heeft het meestal alleen als ik op keuringen loop dat ie zo gek is, thuis op stal loopt ie zowat los mee

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:22

Dóór de mond zeker niet, maar aan de ene kant door de bitring heen, dan aan de andere kan weer, ónder de kaak door en dan weer terug.

Verder volledig van het krachtvoer afhalen en hooi geven van liefst een tijdje oud. Dat heeft de minste voedingswaarde en kan je dus in principe onbeperkt voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:29

Ik doe de hengstenketting rondom de neus heen zodat hij als een soort strop om de neus en de onderkaak heen zit.
Dus de ketting door het onderste oog van het halster, over de neus door de ogen van het halster aan de zijkant en dan weer door het onderste oog.
Afbeelding
Hij zit dan laag over het neusbeen.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 15:24

Oke, bedankt voor alle reacties, en ik zal zeker niet door de mond proberen, en vooral niet na dat ikw eet dat het wonden kan veroorzaken enzo, dus bedant

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:29

bovenlangs zou ik m dan doen, of rondom. Je kan hem best door de mond heen halen hoor, maar dan is zijn mond wel kapot (dikke kans dat ie het dan ook nooit meer probeert om er vandoor te gaan) Maar goed dat is je eigen keus of je zn mond stuk wilt maken om hem te laten luisteren Knipoog Ik zou het toch eerst proberen met een ketting over de neus, desnoods door de bitringen heen en dan over de neus.
Je kunt er ook een tweede touwtje bijhouden die je gewoon aan het halster doet en dan het hoofdstel met ketting over het halster heen. Dan werk je alleen scherp in als het nodig is en voor de rest loopt hij dan gewoon mee aan het halster Lachen

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 15:36

Ja ik doe het sowieso niet die ketting door zijn mond, want dat vinbd ik dan toch wel te

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:55

een speciaal halster bestaat ook nog Haha! dat ze druk op de neus krijgen

anja88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:59

als je ooit iets ergens gelezen hebt betekent dat nog niet dat jij dat zelf ook uit moet proberen en een hengsten!ketting is niet voor niets een hengstenketting waarschijnljik overdrijf jij gewoon, ik zou voor een andere oplossing gaan als ik jou was Schijnheilig