weiland zonder schuilstal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaryKate

weiland zonder schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 13:35

Een vraagje: Ik wil samen met een kennis een weiland huren om 4 shetjes (2 al wat ouder en 2 veulens) en 2 veulens neer te zetten. Misschien makkelijk om te zeggen dat we op zoek zijn naar 2 veulens (of jaarlingen) die nu ook al dag en nacht buiten staan.
Voorlopig zijn we hard op zoek naar een geschikt weiland, maar dat is hier in de omgeving nogal moeilijk.
Nu hebben we wel een weiland aangeboden gekregen, maar dat is een wei zonder schuilstal. Wel met genoeg droge grond ruimte en een beetje beschutting door de bomen.
Kan dit, of zeggen jullie niet doen, en wacht op een beter aanbod (hoewel ik denk dat we die niet kunnen vinden omdat het dicht in de buurt van ons huis moet zijn ivm mijn handicap)

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:39

Een beetje Shetlander kan wel tegen kou hoor, dus als ze beschutting hebben en in deze vorm van bomen. Denk ik dat het prima kan. Op de Shetland eilanden kan het ook heel koud zijn.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:41

zet anders een boom of struik op t weiland .. of bouw een schuilhutje wat alleen met 4 palen in de grond zit

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:42

Volgens mij kunnen de shetlanders er goed tegen. Zo als je zegt hebben ze ook beschutting van bomen waar ze eventueel kunnen schuilen. Doordat ze nu al dag en nacht buiten staan moet het wel kunnen.

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 13:43

TequilaRos schreef:
Een beetje Shetlander kan wel tegen kou hoor, dus als ze beschutting hebben en in deze vorm van bomen. Denk ik dat het prima kan. Op de Shetland eilanden kan het ook heel koud zijn.

Ja daarom, dat zei ik ook al, maargoed hier uit mn omgeving ging alles er weer fijn tegen in. De veulens of jaarlingen moeten er toch ook wel tegen kunnen als ze nu ook al 24/7 buiten staan, dan hebben ze ook al een flinke vacht lijkt me.

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 13:44

shadowflower schreef:
zet anders een boom of struik op t weiland .. of bouw een schuilhutje wat alleen met 4 palen in de grond zit

Er staan al bomen Knipoog en een schuilstal mag niet gebouwd worden, zouden we ook nooit voor elkaar krijgen door mijn handicap, maargoed Verward

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:21

Is prima hoor, kan geen kwaad. Als je bedenkt waar shets vandaan komen, en dat daar ook weinig beschutting is (kale berghellingen en vlaktes)...

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:08

sorry dan weet ik het ook niet meer .. maar als er toch al bomen staan in het best ... Tong uitsteken

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:40

Zoals boven gezegd hebben shetlanders niet per se een schuilstal nodig. Bomen zijn wel fijn, maar dan vooral in de zomer. Hebben ze lekker schaduw. Als je per se een soort schuilhok wil kun je overwegen zo'n tot stal omgebouwde zeecontainer te plaatsen. Daar heb je geen vergunning voor nodig! Ze zijn alleen wel vrij prijzig geloof ik.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:28

leelo, weet je heel zeker dat je daar geen vergunning voor nodig hebt? Ze kunnen nogal moeilijk doen om niets namelijk..

Verder den ik ook dat ze er prima tegen zullen kunnen, zeker als ze droge grond en beschutting hebben. Mijn vz volbloed stat ook zo veel mogelijk buiten en kan redelijk luw staan, dus ik zou er gewoon voor gaan. Anders kan je toch altijd nog wat anders zoeken?

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 19:07

SuperSmurf schreef:
leelo, weet je heel zeker dat je daar geen vergunning voor nodig hebt? Ze kunnen nogal moeilijk doen om niets namelijk..

Verder den ik ook dat ze er prima tegen zullen kunnen, zeker als ze droge grond en beschutting hebben. Mijn vz volbloed stat ook zo veel mogelijk buiten en kan redelijk luw staan, dus ik zou er gewoon voor gaan. Anders kan je toch altijd nog wat anders zoeken?

Volgens mij heb je er wel een vergunning voor nodig Lachen
Okay ondertussen weten we dat het geen kwaad kan om er shetjes neer te zetten, maar hoe zit dat met veulens van een ander ras? Wij willen er in ieder geval 2 veulentjes bij zetten die uiteindelijk in de C of D maat zullen vallen en zitten dan te denken aan een welsh of New forest, en eventueel een tinkerveulen, zullen die er tegen kunnen?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:52

mwah, weet je? Ik denk dat die paarden er prima tegen kunnen, zeker veulens, die zijn nog niet gewend om op stal te staan en dus gebouwd op de natuur. Bij ons staat er ene half arabier ook bijna elke nacht buiten, samen met een eng volbloed. De laatst heeft echter wel een dikke deken op, de half arab niet. En het gaat prima hoor. Je zou eventueel dus kunnen kiezen om er een dekentje op te gooien, maar verder moeten ze er wel tegen kunnen hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:38

voor zo'n container heb je iig geen vergunning nodig dacht ik zo. omdat hij verplaatsbaar is. zou denk ik een mooi alternatief zijn. mss kunnen shetten er wel tegen, maar ikzelf zou het een prettig idee vinden dat ze kunnen schuilen.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:40

mijn verzorgshetten staan ook dag en nacht buiten en kunnen er prima tegen ze hebben wel bomen al beschutting en hun dikke vacht

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:40

Ik heb mijn IJslander ook dag en nacht, het gehele jaar door buiten staan en wij hebben ook geen schuilstal.
Maar verder wel bomen die voor beschutting zorgen en hij kan achter een muurtje gaan staan zodat hij uit de wind kan.
Ik gebruik geen dekens.
Dit heeft nog nooit problemen gegeven.
De shetjes van de buurman hebben ook geen schuilstal, alleen wat bomen, dus ik zou ervoor gaan!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:48

Shetlanders kunnen er best tegen, mijne staat ook dag en nacht buiten maar wel met een schuilhok want ze hbben geen bomen erom.
of andere paarden het kunnen geen idd mar shets igg wel.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:58

Haha, ik heb mijn shet nog nooit vrijwillig de stal in zien gaan (ja afentoe 's avonds omdat ze het bij de andere pony's gezellig vind). En je kan wel hard op zeok gaan naar een wei met schuilstal maar misschien maken je shetjes er niet eens gebruik van Knipoog

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 23:37

capopjekop schreef:
voor zo'n container heb je iig geen vergunning nodig dacht ik zo. omdat hij verplaatsbaar is. zou denk ik een mooi alternatief zijn. mss kunnen shetten er wel tegen, maar ikzelf zou het een prettig idee vinden dat ze kunnen schuilen.

Helaas heb je wel een vergunning nodig Boos! Bovendien zou het dan erg duur worden, zeker omdat ze over een paar maanden bij ons aan huis komen te staan.
Ach ik ga het gewoon doen, en ik kan er altijd nog een regendekentje opgooien.
Bedankt iedereen!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:42

succes er mee iig! Denk dat het wel goed komt hoor, worden ze hard van Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:00

Ik zou alleen wel opletten wanneer je ze buiten gooit! Als ze nu gewend zijn om wel een (schuil)stal te hebben, is de overgang waarschijnlijk wel erg groot met dit natte vriesweer...

ShetFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:07

Als ze een dikke wintervacht hebbe kan het egt geen kwaat..
Aleen moet je ze nie elke dag goed poetse dan gaat de beschermlaag eraf

ShetFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:09

en gewoon goed opletten of ze niet verkouden worden..elke dag ze ene beetje controleren..

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:40

ja shets zijn wel sterk tegen kou enz..
maar ik vind een schuilhok wel nodig!
nog veel sucses met het zoeken

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:17

(ze had albesloten dat ze ze daar neer zou zetten, zonder schuilstal dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:38

shetlanders zijn inderdaad sterk maar een schuilhok vind ik wel degelijk van belang...ook een dikke wintervacht kan door regenen als het alleen maar regent op een dag..en wat dacht je met storm en dergelijke?