hoe combineren jullie opleiding en paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeBeer

hoe combineren jullie opleiding en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 16:33

Ik zie zo vaak in een profiel van iemad staan: student. Zelf ga ik ook een opleiding doen en zou dol graag een eigen paardje willen kopen. Toch snap ik niet hoe iedereen opleiding en paard kan combineren!
Hoe doet iedereen dat qua geld, studiefinanciering en tijd?? Verward

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:46

Bij mij betalen mijn ouders het onderhoud, de extra's betaal ik van zakgeld of studentenbaantje(s), qua tijd...doe zoveel mogelijk de paardjes zelf (ze staan aan huis) en ik woon nog thuis en pendel elke dag (scheelt ook veel in de kosten, een kot(kamers) is duur)
Als ik echt geen tijd heb, doet mijn moeder de paardjes Lovers
Ik heb gewoon een super moeder, en veel geluk ermee Lovers anders zou ik ook niet weten hou het zou lukken...
Een vriendin van me heeft haar paard op de manege, daar ligt het simpeler, zij het iets duurder: daar laten ze haar paardje elke dag weleens op de wei, paddock ofzo dus ze kan langsgaan wanneer ze tijd heeft Lachen

DeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 17:07

Om je paard bij een manege te zetten kost zo veel geld! Ik zit er over te denken om een lieve boer met weitje en schuilstalletje te zoeken, en eventueel, als ergens nog andere paardjes staan de verzorging, voeren te combineren met andere. Bij ons thuis kan geen paard gestald wordennamelijk. Mijn moeder wil eventueel ook wel eens helpen als het anders niet kan, en is bereid 70 euro per maand mee te betalen. Ik heb een baantje waarmee ik 150 euro per maand verdien, maar hiervan moet ik natuurlijk ook nog een deel van de studie betalen...
Ik heb eigenlijk geen idee of het kan lukken, en ik kom er ook niet echt uit! Verward

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:10

Is het voor jou geen goed idee om een verzorgpaard te zoeken in de buurt waar je woont? Zo heb je toch een beetje een paard voor jezelf, maar hoef je er vaak niet 7 dagen in de week voor te zorgen. Ligt eraan wat je met de eigenaar afspreekt.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:19

hey, tja dat is idd wel wat moeilijk, ik heb nu een baantje, daarmee verdien ik genoeg om de stalling te betalen, ze staat op een pensionstal met gelukkig een binnen bak, dus dan kan ik 's avonds rijden.
en als ik geen tijd heb heb ik een verzorgstertje Haha! (sins kort hoor Tong uitsteken)
dus het lukt wel aardig, maar als ik nu had moeten kiezen had ik liever wat later (als ik klaar was met mn study) een paard genomen, maar ik had royena al en wil dr voor geen goud kwijt...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:23

Ik doe 4 VWO, heb me pony's aan huis en me ouders betalen bijna alles, omdat ze zelf ook helemaal paardengek zijn en ook mennen.
Als ik uit school kom ga ik meteen rijden, eten, huiswerk, slapen Lachen 's Zomers rij ik meestal na het eten pas, maar ik heb geen binnenbak oid. dus ik rij liever niet in het donker.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:27

Niet..
Mijn ouders willen niet een paard voor mij kopen/onderhouden. Dus ik heb besloten te wachten (terwijl ik opzich het geld wat ik nodig zou hebben zou kunnen bijlenen) tot ik meer financiele zekerheid heb. Tot die tijd hobbel ik gewoon verder op mijn verzorgbijrijdpony beest..
Ik zou het echt heel erg vinden als ik op een gegeven moment geen geld meer had om mijn paardje te onderhouden en hem zou moeten verkopen.. dan wacht ik liever nog even..

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:31

Mijn paardjes staan aan huis, dus dat is wel ideaal. Voor de rest moet ik wel zelf voeren, mesten etc, maar ik doe het graag.

Soms is het wel wat druk, maar ach, dat hoort erbij.

DeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 18:07

Bedankt voor de reacties!
Flippertje"]
Is het voor jou geen goed idee om een verzorgpaard te zoeken in de buurt waar je woont?
[/quote]
Ik heb de afgelopen 6 jaar verschillende verzorg/huurpaarden gehad, maar toch vind ik dat heel anders als een eigen paard. Ik heb een keer gehad dat er een zomaar verkocht werd, er rijden vaak ook anderen op, en ik mis toch echt iets van "mezelf."

[quote="roylinde"]
hey, tja dat is idd wel wat moeilijk, ik heb nu een baantje, daarmee verdien ik genoeg om de stalling te betalen, ze staat op een pensionstal met gelukkig een binnen bak, dus dan kan ik 's avonds rijden.
en als ik geen tijd heb heb ik een verzorgstertje Haha! (sins kort hoor Tong uitsteken)
dus het lukt wel aardig, maar als ik nu had moeten kiezen had ik liever wat later (als ik klaar was met mn study) een paard genomen, maar ik had royena al en wil dr voor geen goud kwijt...
[/quote]

met mijn baantje verdien ik ook genoeg om de stalling te betalen, ook een stalling waar voer en wormkuur bij in zit, en soms ook nog wel iets meer. Toch zijn er naast het stallen nog zo veel bijkomstigheden! Ik wil het paardje sowieso verzekeren ( niet de duurste verzekering, maar toch iets, voor de zekerheid) en dan heb je natuurlijk ook nog de smid.
Ik heb het idee dat je ook zonder paard, als student al heel erg krap zit financieel en al je verdiende geld met je baantje eigenlijk wel nodig hebt!

[quote="Sanet schreef:
Niet..
Mijn ouders willen niet een paard voor mij kopen/onderhouden. Dus ik heb besloten te wachten (terwijl ik opzich het geld wat ik nodig zou hebben zou kunnen bijlenen) tot ik meer financiele zekerheid heb. Tot die tijd hobbel ik gewoon verder op mijn verzorgbijrijdpony beest..
Ik zou het echt heel erg vinden als ik op een gegeven moment geen geld meer had om mijn paardje te onderhouden en hem zou moeten verkopen.. dan wacht ik liever nog even..

Hier ben ik het ergens ook wel echt mee eens. Het is heel verstandig gedacht, omdat ik ook echt iets heb van: als je een paard koopt moet je alle verantwoordelijkheid op je nemen en hem niet zomaar verkopen!
Toch heb ik aan de andere kant zoiets van: Ik kan niet meer wachten!
Ik ben er nu al zo lang mee bezig, en aan het sparen, ( ik heb al wel een flink reservepotje gespaard) dat ik nu echt mijn best wil doen om in ieder geval alle mogelijkheden te onderzoeken en toch te proberen of het echt niet kan!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:11

studeren is duurder dan je denkt hoor!! collegegeld, boeken, dictaten, excursies... gelukkig sta ik bij een boer.... daar is het gelukkig niet al te duur en krijg ik af en toe hulp van mijn opa en oma!! maar anders had ik het niet gered!! en ik het zelf niet doen eigenlijk... ik heb mijn verzorgpony toen overgenomen omdat ze anders naar de slacht ging!!!

Barrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:11

Mijn ouders betalen de stalling (mijn paard staat op een manege) e.d.; hier ben ik erg blij mee, want anders zou ik het nooit kunnen betalen. Eventuele extra's betaal ik wel zelf (zadel, borstels, dekjes etc.). Ik heb een bijbaantje voor gemiddeld 4 uur in de week, waarmee ik deze extra's kan betalen.

Ik ga in principe elke dag naar stal toe en doe naast mijn eigen paard ook nog allerlei andere dingen op stal, zoals het rijden van andere paarden, lesgeven en stalwerkzaamheden. Ik ben er dan ook behoorlijk veel tijd aan kwijt, maar ik heb tot nu toe al mijn vakken in 1 keer gehaald Haha! . Het is dus qua tijd voor mij makkelijk te combineren. Maar ik denk dat dit heel erg afhankelijk is van het type opleiding en je eigen studietempo.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:12

Ik heb mijn paard op een manege staan en m'n ouders betalen al het onderhoud. En qua tijd lukt het makkelijk. Ik doe MBO, dat is misschien el anders dan als je HBO doet ofzo. Maar ik red het makkelijk.

Je kan ook een bijrijdster nemen die een deel mee betaald.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:15

mijn ouders betalen mijn studie, ik betaal mijn paard. Hoe het gaat? Tja veel werken. Qua tijd, heb ik echt zeeën van tijd, heb maar een 18 urige schoolweek (HBO, hogeschool Vlissingen), dus dat ik goed te doen. In de weekenden doe ik veel werkstukken maken als ik ze moet maken, doordeweeks heb ik daardoor veel tijd voor mn paard.
Laatst bijgewerkt door Nicole85 op 28-12-04 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:15

mijn opleiding is me paard Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:19

Ik heb 70 euro stufi, ouderbijdrage 200 euro, en ongeveer 100 euro van een bijbaantje. Van dat geld moet ik alles betalen behalve collegegeld (maar boeken dus wel). Ik heb ook een hond, waar ik ook de dierenartskosten enzo voor moet betalen.
Ik sta op een pensionstal die me 180 euro in de maand kost.
Ik had een E-pony, maar heb die pas verkocht, heb 300 euro bijgelegd en een leuk sportpaard gekocht (ik heb veel mazzel gehad en Eldien (de pony) erg goed kunnen verkopen)
De pony stond niet op ijzers en was hartstikke gezond, dat scheel ontzettend.

Nu moest ik dus al geld bijleggen om Orien te kopen, was 100 euro aan dekens kwijt, toen kwam er een onverwachte rekening van de hond- 100 euro rontgenfoto's. Nu is verd*mme gisteren ook nog m'n fiets gejat, en nou moet ik toch eens heel diep gaan nadenken hoe ik het nog ga redden de komende paar maanden, ik heb wel wát spaargeld, maar Orien staat op ijzers en moet naar de smid, ze is verkouden geweest waar de dierenarts bij moest komen en daar komt ook een gepeperde rekening van... En ja hoor, die paar honderd euro voor een andere fiets kan er ook nog wel bij Boos!

DeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 19:09

Hm als ik het zo hoor van jullie denk ik dat het er eigenlijk op neer komt dat het niet gaat lukken als ik uit huis ga, dan komt de kamer er ook nog bij en dat is, ondanks dat de stufi natuurlijk ook meer word, erg duur. Als ik thuis blijf wonen moet het denk ik met hulp van ouders en met veel werken wel lukken.
Maar ik overzie nu nog niet helemaal wat ik ga doen en hoe het allemaal zal gaan.
Alleen nog even 2 vraagjes: concorde, ik snap je berekening niet helemaal, waarvan betaal je dan je collegegeld?
En symO, hoe kom jij aan een 18 urige schoolweek! Klinkt geweldig! Tong uitsteken

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:25

Ik heb een bijbaantje..Werk zo'n 17 uur per week..verdien ik per maand ong 300 euri mee.. Daar gaat een deel van naar Rashida..En straks krijg ik ook mn stufi..En dat zal ook wel rond de 200/300 euri liggen..En woon thuis..Dus kwa het geld heb ik nix te klagen..En de tijd.. Als ik smiddags na school geen tijd heb voor Rashida, ga ik savonds.. En ik zorg dat ik mn huiswerk al gedaan heb voor de volgende dag..Gelukkig heb ik alle schoolvakken maar 1x in de week.. Dus.. Kan een week over mn huiswerk doen.. Dus meestal ga ik 1 dag ervoor zitten en maak ik het allemaal.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:46

tja voor de study geld bij mij, lang leven ibg (studie finansiering)
En ik sta nu op een supper dure pensionstalling, 150 euro in de maand, ik heb royena verzekerd en betaal alles zelf.
het is idd wel zo dat al mijn verdiende geld naar mn paard gaat, en als ik nog wat over heb naar mn andere dieren... maar ik heb het er zeker voor over.
ik werk elke week minimaal 6 u. zo krijg ik zoizo de stalling uit mn baantje.

het is net wat je er voor overhebt.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:00

Ik ben ook een eigenpaardhebbende student.
Het is soms best wel lastig ja Lachen
Ik werk 15 uur in de week. Daarvan betaal ik mij paard, auto en overige kosten.
Ik heb mijn paard vrij goedkoop gestald bij een goede vriendin. anders had ik het nooit kunnen betalen. Ik betaal alles zelf aan mijn paard.
Stufi is ook niet echt veel, gelukkig betalen mijn ouders een groot deel van mijn studie
Het was wel even wennen, want ik kon altijd alles kopen wat ik leuk vond, dat is nu wel anders Haha! Maar een eigen paard is wel helemaal geweldig.
Het is ook zo dat ik helemaal verliefd werd op dit paard, anders had ik gewacht tot na mn studie.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:30

Voor Wouter gaat er 40 euro af van mijn zak/kleedgeld. Voor de rest werk ik voor Wouter. Straks ga ik betaalde stage lopen. Ik kan na mij stage nog gewoon werken, en na school ook. Gelukkig. Van mijn studiefinancering wat ik strax krijg kan ik het echt niet betalen!!

En anders leen ik van pap en mams

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:39

Geld: stufi, lening en bijbaan. Tijd: rechtenstudie, dus veel zelfstudie (thuis).

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:45

Ik studuur Bouwkunde & Civiele techniek. Ze tellen 20 uur opleiding, 20 uur aan het project per week.
Eerst betaalde ik een deel van de stalling mee, maar nu ik studeer hoeft dat niet meer van mijn ouders Lovers
Ik betaal nu alleen al mijn spullen, mijn wedstrijden en wat ik extra voer (zemelen en wortelen, kost een paar euro per maand)
Ze staat op volpension, dus als ik het een dag niet red, ze komt buiten, stal wordt gemest, krijgt te eten enz.
Die 74 stufi is zak en kleedgeld. Mijn salaris van mijn baantjes is voor mijn paard en sparen Knipoog
Ik kan het goed combineren, maak er gewoon tijd voor Knipoog

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:50

DeBeer schreef:
Alleen nog even 2 vraagjes: concorde, ik snap je berekening niet helemaal, waarvan betaal je dan je collegegeld?
En symO, hoe kom jij aan een 18 urige schoolweek! Klinkt geweldig! Tong uitsteken

Collegegeld betalen m'n ouders. (zou ook nooit kunnen, ik krijg het laagste stufi dat er is ivm te hoog inkomen van ouders, en op alleen stufi zou je het collegegeld nog niet eens kunnen betalen, laat staan de boeken enzo)

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:53

Studeer ook en heb sinds enkele maanden een paardje gekocht.
Begrijp heel goed dat je verzorgpaarden 'beu' bent. Had het ook altijd voor dat ze verkocht werden of je mocht niet gaan wandelen,..blablabla
Het is moeilijk als student een paard onderhouden maar heb het er echt wel voor over!
Ik ga elke week werken. Samen met mijn zakgeld betaal ik hiermee mijn paardje en als ik alles bijeen tel heb ik eigenlijk nog maar heel weinig geld voor kleren en dergelijke. Scheve mond
Maar dat is een keuze die je maakt(soms ook een harde keuze).
Ik heb ook nog een bijrijdster. Zij draagt ook bij in de kosten.
Zonder mijn bijrijdster zou ik wel flippen denk ik. Nu hoef ik niet alle dagen te gaan zonder me ongerust te maken OK dan!

greets

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:03

Ik heb de ervaring dat werken, paardrijden én studeren maar heel moeizaam samen gaat. Dat heb ik wel een hele tijd gedaan, d.w.z. 40 urige studieweek + 18 urige werkweek + ongeveer 16 uur per week met de paarden bezig. En dan had ik nog niet eens een eigen paard en kon dus ook wel eens m'n werk afzeggen als ik tentamens had, zonder me druk te maken dat ik het stalgeld of de smid niet zou kunnen betalen.
Nu doe ik het anders; voorlopig heb ik een lening van de IBG om meer tijd voor m'n studie te hebben en ik rijd voor een eigenaar paarden.
Overigens zoeken we nog een goede ruiter/amazone, dus ik weet niet waar je woont/studeert maar misschien is het wat. (zie onderschrift!) Overigens worden deze paarden absoluut niet verkocht of iets dergelijks!