kosten eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke1

kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:03

Hoi ik ga binnenkort waarsschijnlijk een eigen paard kopen en ik probeer zoveel mogelijk info te zoeken. Ik heb al vrij veel topics gezien over dit maar die waren eigelijk niet zo duidelijk. Ik ga dus mijn paard op een wei stallen ik weet dat de kosten voor 1 paard anders zijn dan voor een groep. Dus over de dierenarts en hoefsmid hoe vaak ze komen en zo van die dingen. ah ja en ook over de verzekering, waarvoor je je het best allemaal laat verzeker en hoeveel het ongeveer kost? Het zou echt heel veel helpen.

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:12

oh ja nog iets, wat vinden jullie van een paard op proef nemen? zouden jullie als verkoper het toelaten?

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:13

tjah de prijzen verschillen eigk heel veel bij de hoefsmeden, DA's en verzekeringen enzo. ligt er net aan welke je kiest. en de koste van het weiland zal ook wel verschillen. ik zou gewoon bij een aantal hoesmeden en DA's rondvragen naar de prijzen. en naar veschillende verzekeringen kijken. en het lijkt me ook beter om het paard op proef te nemen. als de verkoper dat niet wil heb je al kans dat het paard iets mankeerd.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:37

Duur..

Geen idee wat het in Essen kost maar hier in Utrecht is het duur..
En als je pech hebt en je paard mankeerd wat dan is het nog duurder..

Ik weet niet wat je te besteden hebt en wat je allemaal van plan bent om wel of niet te doen met je paard maar ik zou zeker bovenop je stalgeld elke maand 150 euro extra rekenen voor onvoorziene kosten..

Je paard verzekeren is ook geen overbodige luxe, en dan bedoel ik verzekeren tegen hoge dierenartskosten en dergelijke.. Verzeker je paard in ieder geval voor koliekgevallen en voor operaties.. En uiteraard voor de standaard dingen zoals wanneer hij dood gaat om wat voor een reden dan ook en als hij blijvend ongeschikt wordt voor sport en recreatie..

Je paard zomer en winter buiten zetten maar wel elke dag willen rijden betekend dat je je paard in de winter onder een deken zou zetten, brengt ook weer de nodige kosten met zich mee..

Zo kan ik nog wel even door gaan, ikzelf ben gemiddeld zo'n 300 tot 350 euro per maand kwijt aan mijn paard.. Maar dan staat hij op een pensionstal in Utrecht en niet op een wei in Essen..

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:07

Het lijkt me sowieso handig om ongeveer 300 euro per maand voor je paardje opzij te zetten en dat wat je overhoud in een speciaal potje te stoppen voor als je bijvoorbeeld opeens meer kosten ergens hebt (nieuw zadel nodig of speciale dierenarts kosten oid).

Als je daar dan "veel" van overhoudt kun je altijd nog iets extra's kopen...

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:14

wij moeten toch steeds zo'n €300 - €400 som betalen
er wordt altijd wel iets bij de stallen en weide die we aan een boer betalen bijgerekend, ofwel het eten, ofwel de hoefsmid, dierenarts, etc.

en dan moet je nog veel spullen, zadel, hoofdstel, halster, poetsspullen, dekens, etc. kopen

je ziet: het paard zelf is vergeleken met de jaarlijkste kosten van het paard niet zo duur

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:18

Paardenverzekering kost zo'n 500,- per jaar.
Stallingskosten p.m: 215,-
En de dierenarts komt natuurlijk ieder jaar om te enten, en ondertussen nog wel 3 a 4 keer per jaar als je paard iets heeft. Maar dan moet je nog een zadel hoofdstel en poetsspullen, dekens enzv. hebben. Dat tikt best aan...

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:20

mjah meestal koop je toch een paard met toebehoren of niet Verward ! Het is allemaal vrij veel geld maar ja dan moet ik maar een jobke gaan zoeken!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:20

Eum, een weide in België is ongeveer €30 per maand (was toch bij ons), dan het voer, dat is ongeveer €25 per maand. Daarnaast nog hoefsmid en dierenarts, die variëren individueel. En dan daarnaast kan je als verzekering in België, een paard in de familiale laten opnemen of anders kan je elke maand wat opzijleggen en op een rekening zetten voor als er wat gebeurt. En dan daarnaast nog eens alle spulletjes...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:21

Eum, een weide in België is ongeveer €30 per maand (was toch bij ons), dan het voer, dat is ongeveer €25 per maand. Daarnaast nog hoefsmid en dierenarts, die variëren individueel. En dan daarnaast kan je als verzekering in België, een paard in de familiale laten opnemen of anders kan je elke maand wat opzijleggen en op een rekening zetten voor als er wat gebeurt. En dan daarnaast nog eens alle spulletjes...

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:23

Angeliek schreef:
Paardenverzekering kost zo'n 500,- per jaar.
Stallingskosten p.m: 215,-
En de dierenarts komt natuurlijk ieder jaar om te enten, en ondertussen nog wel 3 a 4 keer per jaar als je paard iets heeft. Maar dan moet je nog een zadel hoofdstel en poetsspullen, dekens enzv. hebben. Dat tikt best aan...

Mijn paardenverzekering kost nog geen 150 euro per jaar, dus dat verschilt al. (voor welk bedrag laat je hem verzekeren etc)
Stallingskosten verschilt ook heel erg, want daar ben ik ook geen 100 euro voor kwijt.
Dus daar kan je altijd weinig over zeggen.
De DA is alleen maar bij mijn paard geweest voor de enting, verder heeft hij nooit wat, dus daar moet je ook egluk mee hebben.

Hoefsmid kost bij mij ongeveer 30 euro (alleen bekappen), en dit is dan om de 4 maanden ofzo. Maar met ijzers ben je al meer kwijt. Toen die van mij rondom op ijzers stond kostte dat 77 euro in de 8 weken.

Voor het voer ben ik ook niet veel kwijt, maar dat komt dan ook omdat mijn ijslander niet zoveel nodig heeft, ik denk dat ik gem. per maand incl. alles ongeveer 130 euro kwijt ben. (enting, hoefsmid, stalling voer etc etc)

Maar een heleboel prijzen verschillen erg per regio.

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:29

en wat vinden jullie nu eigelijn van een paard op proef te nemen? is dit nu echt hel belangrijk f niet?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:30

Anneke1 schreef:
mjah meestal koop je toch een paard met toebehoren of niet Verward ! Het is allemaal vrij veel geld maar ja dan moet ik maar een jobke gaan zoeken!

Een paard koop je niet vanzelfsprekend met toebehoren.. Het is vanzelfsprekender dat je een paard helemaal "kaal" koopt, zonder zadel en hoofdstel en eventueel dekens en dergelijke..

En als je een paard koopt en je moet het allemaal zelf betalen mag je wel een heel goed betalend jobke zoeken!!!!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:30

Even zeggen hoe het bij mij is, ik zal enkel de kosten van mijn sportpaard zeggen.
Aankoop paard: €5000
Elke week les: €25
Wei: €500 per jaar
Stal in de winter: €250-350 per maand
Voer: Zak haver; €7, zak conditie €5, zak korrel €5. En dat ong 1,5keer/maand. Hooi, weet ik niet precies.
Stal: pak krullen €5, 2 nodig voor de stal, elke week nieuw, en onder de week wat bijstrooien.
Verzorging: spullen die je moet blijven aankopen; hoevenvet/olie/teer €15, vliegenspray €10, antiklit €15-20, evt glansspray €15-20, zadelvet/olie €15-20.
spullen eenmalig kopen: poetskist €30, zachte borstel €5, roskam €5, manenborstel €5, harde borstel €5, hoevenkrabber €5, en nog een heleboel die erg handig zijn en ook wel moeten, zadeldoek €20-30, beenbescherming €20-30, dressuurzadel €2000, hoofdstel €50, bit €25, winterdek €250, regendek €250, zweetdek €80, vliegendek €150-200,...
Ik kan jaaaaaren door blijven gaan, je stopt nooit met de kosten.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:31

Op proef nemen hoeft niets te zeggen, paard kan na zijn proeftijd ineens wat gaan mankeren..

Gewoon 2 of 3 keer gaan proefrijden bij de verkoper, goede diererarts laten keuren en goed verzekeren..

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:35

ja nee het is logisch he een paard daar betaal je je hele leven voor. Maar ik denk dat een sportpaard toch andere bescherming nodig heeft (dan heb ik het even op de dekens) dan een haflinger die dik in zijn vacht staat! Ik zou men eigen stal doen, dus dat is ook al wel weer wat uitgespaard en ik ga niet op een manege staan, da schilt ook wel wat dus ja ik ga is eerst wat rondhoren rondkijken enzo! Ik weet dat het veel geld is maar ik moet natuurlijk niet alleen ervoor betalen he, heb net €1500 gekregen en dan van mijn eigen spaargeld, geld van comunnie heb ik toch al een heel leuk bedrag waar ik al wat mee kan doen! Ach ja het zal toch nog wel een half jaartje duren, dus als iemand een leuk paardje te koop weet staan (niet te groot) ....

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:50

Iets zegt mij dat je misschien nog wel heel even door moet sparen Knipoog

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:54

ik zou altijd een paard op proef vragen! al zoveel miskopen gedaan! en ook altijd laten keuren!! ik zou mijn pony's ook op proef geven mits ik de mensen vertrouwen. wel altijd alles zwart op wit zetten!!! dat zeker doen! gewoon even simpel zelf een contractje opstellen en laten ondertekenen!

bij een proeftijd gaat het er niet om of hij kans loopt iets te krijgen maar of dat het klikt en of dat het paard echt zo leuk en braaf is als de eigenaar zegt!

de kosten zijn heel verschillend.... stal je hem bij een boer/particulier of op een manege.. grootte.. ras.. etc.
veel succes!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:57

ik denk dat je met 1500 euro al een heel eind komt als je aan een haflinger denkt! een sportpony wordt een ander verhaal denk ik maar een haflinger is ook wat goedkoper in onderhoud. en het zijn ontzettend leuke beestjes!!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:02

Anneke1 schreef:

Het enigste wat ik bij mijn paard kreeg was het deken dat ie op had, en het halster dat ie om had Tong uitsteken

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:40

ik kreeg er niks bij .. Tong uitsteken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:47

Mijn paard kost me 6000 euro per jaar, das inclusief smid, DA, 2 x pw les van PGS amazone, stalling, wedstrijden ed.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:28

Anneke 1, het zit hem niet in de aanschaf. Ik denk dat je eerst een reeel beeld moet scheppen over wat een paard in jou buurt houden kost.

Zoals ik al eerder zei, de aanschaf is het gemakkelijkst, daarna komt het. Een haflinger heeft idd minder nodig dan een manege paard. Maar ook een haflinger moet iedere maand zijn eten, dagelijks een schone stal. Ook kwa tuigage, dekens etc. zit je niet gering. Juist op dekens moet je bij een weide paard in mijn ogen niet bezuiningen. Evenals op zadels. Er is veel te veel bocht te koop wat uiteindelijk uitkomt op goedkoop is duurkoop.....
Naast de hoefsmid is er idd de veearts, deze komt bij de gemiddelde paardeneigenaar iets vaker als alleen om te enten. En zo iemand kost snel veel geld.
Maar denk ook is aan practische dingen als bijvoorbeeld mestafzet. Ik neem aan dat je die niet zomaar op je land kunt en mag kiepen.
Doe je dit wel, kost je dit een vermogen aan wormpasta's in allerlei mogelijke varianten.
Verder: Is de weide goed afgemaakt? Staat er een schuilhok? Een opbergruimte voor stro, hooi, brok etc.
Het lijken allemaal maar kleinigheden, maar als je deze optelt, zit je kwa bedrag over de aanschaf van je paard heen.
En ook voor een paard geldt, goedkoop kan duurkoop zijn!! (en een hoop frustratie opleveren omdat jij een doel voor ogen hebt, wat je paard simpelweg niet aankan)

Misschien verstandig om eerst eens te zoeken naar een bijrijd/verzorgpaard. Dan weet je wat het allemaal inhoud en wat er nog meer bij komt kijken.

Tartuffo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 08:44

Er heeft in het Algemeen Dagblad een stukje gestaan over de Globale Kosten van een paard.

Manegekosten en voer 225-400 euro per maand
Tandarts 140 euro per jaar
Inentingen en wormenkuren 25-100 euro per jaar
Hoefijzers 80 euro per 6-8 weken
Hoofdstel 150 euro (nieuwprijs)
Zadel 800 euro (nieuwprijs)
Laarzen en wedstrijdkleding 450 euro (nieuwprijs)
Trailer 5000 euro (nieuwprijs)
Inschrijfgeld wedstrijden 7.50 per keer

Dan krijg je nog lidmaatschap KNHS, borstels, dekens in alle soorten en maten, dekjes in alle kleuren, verdere optuigingen voorj e paard, martingaal enz enz.... je peentje appeltjes enz als je die wilt, je gewone rijkleding die je nodig heb buiten bv je wedstrijd kleding..... en dan nog je verzekring voor je paard/pony... dierenartskosten ....

zal ik nog ff doorgaan........

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 12:21

De wei waar ik ze op zet is helemaal afgemaakt, er zijn ook stallen bij en ik rij er nu al paard dus ik zal helemaal niet zoveel moeten betalen omdat ik daar ook alle stallen uitmest. Ik weet goed genoeg wat er kan gebeuren en hoeveel het allemaal gaat kosten. Maar jullie geloven toch niet dat ik als 17 jarige alles alleen moet betalen? Mijn ouder helpen mee, mijn grootouder, ...! Een paard kost veel geld heel logisch