Gevoelige huid, welke singel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ACSM

Gevoelige huid, welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:41

Mijn haf heeft een erge gevoelige huid. Hij krijgt heel snel schuurplekken van de singel of eigenlijk al zelfs van de achterkant van een dekje. Ik heb een leren singel met een bontje, maar zelfs hiervan krijgt hij schuurplekken. Eerst gaan de haren eraf en dan gaat de huid kapot. Wie weet wat ik het beste kan doen... Een andere singel, maar welke dan??
Laatst bijgewerkt door ACSM op 27-12-04 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:44

Mijne heeft ook een gevoelig velletje, maar die is wel met een leren singel te rijden. Misschien moet je een neopreen proberen, heb ik ook al goede dingen over gehoort. Word ook veel in de western gebruikt; die paarden hebben ook vaak een zeer gevoelig velletje.

Stilla

Ik heb zelf goede ervaringen met een neopreen singel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Moeilijk altijd. Ik had altijd gewoon simpele katoenen singels, makkelijk schoon te houden. Maar ging echt niet bij mijn pony. Nu heb ik een neopreen, dat gaat goed. En is ook makkelijk schoon te houden.

Is het bontje altijd schoon? Want anders zou het daaraan kunnen liggen, dat vind ik het vervelende aan een bontje. Maar voor de rest lijkt me het een prima oplossing. Anders zou je nog neopreen kunnen proberen, meer weet ik eigenlijk niet.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:46

Het bontje is schoon.... In het begin hielp het wel, maar nu dus niet meer. Misschien is het bontje niet meer bont genoeg. En moet ik idd overgaan op neopreen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:56

Ik heb erg goede ervaring met neopreen singels.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:57

Ik heb ook goede ervaringen met singels van zacht neopreen. Nog nooit opengeschuurde plekken gehad, terwijl dat bij singels van dat 'gaatjesmateriaal' en leren singels wel het geval was.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:00

neopreen is echt ideaal!
wel geregeld ff afspoelen als ze hebben gezweet of een keer in de wasmachine doen

die van mij had altijd kale plekjes, met de neopreen singel niet meer!
en voor je voor t laatst aansingelt ff voorbenen naar voren trekken, dan zit de huid vast goed onder de singel!

carow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:00

Mijn pony heeft dat ook en ik heb een gelsingel voor haar en ze heeft echt nooit meer ergens last van echt geweldig OK dan!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:01

Renske20 schreef:
wel geregeld ff afspoelen als ze hebben gezweet of een keer in de wasmachine doen

Dat is idd ook het makkelijke van dat soort singels, die stop je heel simpel in de wasmachine.

Ik rijd er inmiddels ritten van 60-80 km mee in een aardig tempo, en nooit plekjes. Voor mij geen andere singels meer. Lachen

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:05

Ik doe altijd een bontje om de singel want zelfs met neopreensingels ligt ze nog open en met het bontje gaat het erg goed.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:06

Ik heb een neopreen singel en een simpele katoenen, maar ik heb het idee dat mijn merrie de katoenen fijner vindt.
Met de neopreen is ze met aansingelen heel vervelend, met katoenen is dat een stuk minder.. Bij mij is m'n neopreen singel dus in de kast verdwenen.. Had hem juist gekocht omdat iedereen er zo positief over was, maar dat hoeft dus niet altijd..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:14

inderdaad neopreen.

Mijn paard is ook gevoelig voor wondjes. Ze had ook een plekje onder de singel toen in haar kocht. Elke zomer als het warm wordt, krijgt ze weer last van dat plekje, maar met mijn neopreensingels, gaat het tenminste niet meer open.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:30

Mijn paard krijgt ook onwijs snel schuurplekken. Ik heb nu een neopreen singel die overtrokken is met een soort fluweel, en geen plekken meer. Singel is van BR als ik het goed heb.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:36

neopreen idd, en helpt anders een singel bontje niet?

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:08

Een bontje heb ik al en dat helpt niet

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:10

Ik vind de Thorowgoodsingels fantastisch. De Aeroform dan dus!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:19

DaphneL schreef:
Ik heb een neopreen singel en een simpele katoenen, maar ik heb het idee dat mijn merrie de katoenen fijner vindt.
Met de neopreen is ze met aansingelen heel vervelend, met katoenen is dat een stuk minder.. Bij mij is m'n neopreen singel dus in de kast verdwenen.. Had hem juist gekocht omdat iedereen er zo positief over was, maar dat hoeft dus niet altijd..

Zelfde verhaal hier, de katoenen bevalt iid beter bij Sheldon. Bij een vorig paard van mij hielp een koordsingel heel goed tegen schuurplekken...

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:19

Ik zou ook voor de neopreen singel gaan, heb ik erg goede bij paarden met dunne velletjes.
Singelbontjes werken inderdaad niet altijd tegen schuurplekken. Het maakt de singel dikker en daardoor kan het voorbeen tegen de singel aankomen, zeker bij paarden (zoals de haflinger) waarbij het moeilijk is om de singel een handbreedte achter het voorbeen te hebben (door hun korte, lage schoft en ronde ribben).
Ik kan natuurlijk vanaf hier niet zien waarom dat bontje niet werkt, maar bovenstaande zou een mogelijke reden kunnen. Ik hoop dat je een oplossing kan vinden. Ik zou zeker een neopreen singel proberen. Wel goed schoon houden!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:20

Ik rijd ook met een Neopreensingel en hier krijgt mijn pony geen schuurplekken meer van, maar zoals ik hier al las is dat bij elk paard verschillend.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:43

ACSM schreef:
Een bontje heb ik al en dat helpt niet

Er zit dan ook nog verschil in het vestan(nepbont) of de singelhoezen van christ of bijvoorbeeld Bartl. Deze zijn van echt bont, dus veel zachter en zeer goed van kwaliteit. (lees veel zachter!!)

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 08:10

Wel, ik moet zeggen (ik zal dan ook de enige zijn) dat mijn paardje juist schuurplekken en wondjes kreeg van een neopreensingel (kieffer en super zacht nochtans). Hij deed ook altijd heel zuur met het aansingelen.
Een bontje hielp ook niet.

Nu heb ik een Wintecsingel (dressuur) gekocht, veel smaller en minder dik en totaal geen problemen meer. Hij laat zich nu ook goed aansingelen. Hij kijkt niet meer vies Knipoog !
Dus bij elk paard verschillend eigenlijk!

KissMeQuick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:44

TequilaRos schreef:
Mijne heeft ook een gevoelig velletje, maar die is wel met een leren singel te rijden. Misschien moet je een neopreen proberen, heb ik ook al goede dingen over gehoort. Word ook veel in de western gebruikt; die paarden hebben ook vaak een zeer gevoelig velletje.

Ik ben erg tevreden over de Thorowgood singel...een toppertje...die van mij heeft ook een gevoelige huid, maar met bontje nergens last van OK dan!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 09:49

KissMeQuick schreef:
Ik ben erg tevreden over de Thorowgood singel...een toppertje...die van mij heeft ook een gevoelige huid, maar met bontje nergens last van OK dan!

Dit hoorde ik ook van iemand bij mij op stal, net zoals de wintec singel...

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:08

Ik heb ook een neopreen singel en dat bevalt me heel goed!