Nichtje op pony laten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rowy

Nichtje op pony laten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 12:27

Heej!
Vandaag komt mijn volledig paardegekke nichtje op bezoek, en mijn ge-wel-dige (ahum) ouders hebben beloofd dat ze op MIJN pony mag rijden. Ik ben het er helemaal niet mee eens. Mijn pony is heel snel zenuwachtig en bang en ik ben al een jaar bezig om haar vertrouwen te winnen, en dat nichtje is nu 10 of 11 jaar, rijd nu 2 jaar op een manege en is nog echt in de fase van schoppen is harder, trekken is langzamer. Ik weet niet wat ik moet doen, mijn ouders hebben het beloofd, dus dat meiske verheugt zich erop, dus al is straks zeg dat het niet mag krijg ik de halve familie over me heen. Maar ja, ik denk niet dat ze genoegen neemt met ff stappen met mij erlangs. Het is trouwens ook nog gevaarlijk, want als zij schopt dan is mijn pony in 2 seconden aan de andere kant van de bak. En daarna ben ik weer 3 weken bezig op haar weer rustig te krijgen Boos! . Mijn ouders rijden helemaal geen paard, en weten er niets van af, en die vinden dat het gewoon moet kunnen. Mijn vader durfde zelfs een paard van een boer waar hij vroeger wel eens op mocht zitten als voorbeeld te noemen. Zucht, ouders.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:29

Jij bent de baas, laat haar erop en houd haar vast, of aan de longe. Als ze iets verkeerd doet haal je haar er zo af.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:33

ja vind ik ook....het is jou pony Haha!
bij mij komt er niemand op beauty...mag niet van mij maar ook niet van bjoet zelf Lovers

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:34

als jij dit agrument geeft waarom ze er niet opmag (vertrouwen pony, en het risico voor het kind zelf) dan moeten jouw ouders dat maar accepteren, en de rest van de familie ook. het is JOUW pony, jij beslist erover, en Jij wil het je pony niet aandoen. Jammer dan dat jij boze gezichten krijgt van haar ouder en jouw ouders, het is beter voor je pony. (en het kind)

mocht het nichtje er toch per se opwillen, dan leg dit haar uit, en dat je wel een compromis wil sluiten: stappen mag, met jou ernaast. (evt een drafje>?!) meer niet. Als Zij schopt of aan de teugels trekt haal je haar dr af. (dit zeg je van te voren.. )..
Laatst bijgewerkt door muiszje op 26-12-04 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 12:34

Ja dat is ook wel zo, maar heel de familie staat straks langs de bakrand, dat meisje rijd in hun ogen fantastisch, en dan beginnen ze van "doe niet zo flauw!" of "jij kan dr elke dag op, laat haar nou ff" niet willend begrijpen dat het me daar helemaal niet om gaat, ik gun het haar van harte, maar huur dan een manegepony voor dr! Ik wil dr best een uurtje les geven. Maar nee, het moet de mijne zijn. :S

hilde66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:36

Probeer het en als het niet gaat, gewoon stoppen.
Het gaat ook om haar veiligheid. En als je familie het niet snapt moet je het ze maar uitleggen zoals je het aan ons uitgelegd hebt, dan moeten ze het wel snappen lijkt mij.

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 12:37

Ja ik probeer het in ieder geval, ik hoop dat ze begrijpen dat ik gewoon het beste wil voor mijn pony.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:42

probeer ze het uit te leggen. en wat vele al zeggen jij bent de baas

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:42

hmm, nee, als het vertrouwens van je pony zo snel geschaadt is, zou ik gewoon dat kind er niet oplaten, als jij NU al denkt dat het niet goed gaat. ik zou gewoon echt van te voren zeggen dat je ouders het hebben gezegd zonder overleg met jou, en dat jij het om die en die reden niet zit zitten...
en ja, misschien aan de hand, meer niet.

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 12:50

Ik ga denk ik als nog een manegepony voor haar regelen, mijn ouders willen haar graag op mijn pony, want dat is gratis, maar dan betaal ik de manegepony wel voor haar. Ik hoop dat het haar niet zo veel uitmaakt op wat voor paard ze zit, en ik zasl dr uitleggen dat ze waarschijnlijk meer heeft aan een lesje van mij op een manegepony, dan aan stappen aan de hand op Rowy.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:51

en hoe gaat de familie reageren als ze er met een noodgang afstuiterd? Had je dat niet even kunnen vertellen dat je pony zo gevaarlijk was? En als je van te voren zegt dat ie haar er wel eens af zou kunnen gooien dan rijd ze natuurlijk goed genoeg om te blijven ziten volgens hun. Ik ken het helemaal. Is geen leuke situatie, maar ik zou zeggen laat haar stappen en leg haar uit dat deze pony niet reageert als een manege pony en dat draven en galloperen wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn. Het is jou pony.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:51

Ik zou het in ieder geval zo zeggen. Wat jij er van vind. Er als ze het dan nog nodig vinden haar er gewoon oplaten (nadat jij zelf hebt gereden misschien?) en jij ernaast of aan de longeerlijn. Dan kan je zien hoe het gaan en zien ze het zelf denk ik ook wel.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:06

Niet doen, tenminste als je pony echt zo gevaarlijk is voor haar. Je vergeeft het je zelf ook nooooooit als er iets met haar of je pony gebeurt.

Vind het super van je dat jij een manegepony voor haar wil huren OK dan!

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 13:14

Richtje schreef:
Vind het super van je dat jij een manegepony voor haar wil huren OK dan!

Lachen Ben zelf ook paardloze paardegek geweest, en het is een lief meiske, dusja.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:18

weten jou ouders wat jij ervan vind??!
zo nee, vertel het ze dan!
hun zullen ook de veiligheid het belangrijkst vinden!

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 13:22

Ja die weten het, maar die denken dat het allemaal wewl meevalt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:32

Dat is idd moeilijk uit te leggen aan niet-paardenmensen....

Ook aan sommige wel-paardenmensen trouwens Schijnheilig

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:32

Rowy schreef:
Ja die weten het, maar die denken dat het allemaal wewl meevalt

ik heb het gevoel dat je het echt niet wilt dat dat meiske op jou paard gaat zitten....
nou laat het dan ook niet toe...straks gebeurd er iets met je paard of wat dan ook en dan heb je spijt Lachen

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:45

Inderdaad erg aardig dat je dan een manegepony voor haar wilt huren ^^ Als je dan uitlegt waarom dat dat in dit geval beter is dan op jou pony, kunnen ze toch niet klagen he^^ Meisje in kwestie zal sowieso erg blij zijn dan Lachen

carow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:46

Je kan ook tegen haar zeggen dat ze precies moet doen wat jij zegt, en als ze dat niet doet dan trek je haar er gewoon af Bloos
Dat idee van die manege pony huren is ook een super idee OK dan!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:51

Niet erop laten! Zeg inderdaad maar dat het gewoon gevaarlijk is. Als er wat gebeurd, vergeef je jezelf nooit meer.
Is er trouwens niet een manegepony die er een beetje op lijkt ? Niet-paardenmensen zien dat toch niet. Doe je eigen hoofdstel in en je eigen sjabrakje eronder, en ze trappen er vast in Schijnheilig
(Mijn vader herkent mijn paard ook altijd aan zijn halster)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:52

Ik sluit me aan bij alles wat hierboven gezegd is Lachen
Als jij in kunt schatten dat het een gevaarlijke toestand kan worden, vind ik dat jouw ouders op jouw kennis en ervaring moeten vertrouwen, helemaal omdat ze er zelf niks vanaf weten. Als ze echt doordrammen, dan alleen stappen aan de hand. Maar voor je nichtje is het ook niet leuk als ze alleen maar mag stappen met jou ernaast, dus het idee van die manegepony vind ik helemaal top!

(vorige week was ik op stal, waar net iemand ook een "manegemeisje" op haar paard had gelaten. Het kind wilde wat harder, dus kletst allebei haar beentjes een beetje onbehouwen tegen dat paard aan. Paard schok zich een hoedje en vloog ervandoor. Het liep gelukkig goed af en dat meisje begrijpt nu ook dat niet alle paarden zo zijn als die op de manege Lachen )

Dandy schreef:
Is er trouwens niet een manegepony die er een beetje op lijkt ? Niet-paardenmensen zien dat toch niet. Doe je eigen hoofdstel in en je eigen sjabrakje eronder, en ze trappen er vast in

Da's ook een goeie Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:04

tip,laat dit topic aan je ouders zien. zo zien ze dat er heel veel paarden mensen het ook geen goed plan vinden. Ikzelf ken je situatie, maar ik vrees dat als dat idee van die manege pony niet lukt, je pony de pineut is. het enige wat je adn kunt doen, is dat meisje PRECIES van te voren vertellen wat wel en niet mag, en er het beste van hopen. wie weet luistert ze goed naar je, en vind je pony het erg leuk. ook zou je kunnen zeggen, dat ze niet in de galop mag, en draven alleen rustig op de volte. zorg voor zoveel mogelijke regels die haar veiligheid een beetje kunnen garanderen. zeg ook tegen je oyders en het bezoek, dat je het doodeng vind, en dat je bang bent voor ongelukken. zo weten ze hoe jij erover denkt. Meer kun je denk ik niet doen. Of je zegt dat je pony kreupel is geworden, ook nog een optie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:36

Ik zou aan haar ouders vragen hoe ze nou zoiets kunnen beloven zonder het eerst aan jou te vragen. Ik zou tegen het kind ook zeggen dat haar ouders iets beloofd hebben wat ze niet gevraagd hebben aan jou. En dat jij het onverantwoord vind en je niet wilt dat ze er af valt, want dan krijgt je pony de naam van slecht te zijn. Als je ouders, of haar ouders aandringen, zou ik gewoon weggaan. Dan zoeken ze het zelf maar even uit. Je zult zien dat ze het dan toch niet durven.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:07

Het probleem vind ik, er wordt hier meerdere malen gezegd, het is jouw pony, maar is dat zo? Heb je hem zelf betaald enzo? Zoniet, dan hebben je ouders gewoon idd het recht om dit zo te doen, verstandig is het uiteraard absoluut niet! Misschien idd zeggen dat je pony kreupel is oid, of eens met de ouders van je nichtje praten. Je gunt het meisje een fijne rit en geen enkele reis ziekenhuis. Rij idd eerst zelf de pony en laat zien dat het een snel dier is die vlug schrikt. Maak het desnoods wat erger Bloos En biedt direct aan om een manegepony te huren idd die veel makkelijker te rijden is! En ja, als ze niet willen luisteren dan komen ze er vanzelf wel achter... Het is dan klote als het verkeerd afloopt, maar dan kan jij er ook niks meer aan doen. Ik heb het laatst ook gehad met een meisje van 14 die perse op Fenna wilde rijden. Fenna is een lief dier maar die merkt meteen als ze d'r zin kan doordrijven. Dus toen ze met dat meisje in rengalop door de wei vloog had het kind eindelijk door dat Fenna te sterk voor d'r was...