ramp opleren pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

ramp opleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 20:35

wel,

ik heb dus al 7 maanden een dpony ruin, paljas. Hij is nu net 3 jaar. in die 7 maanden hebben we hem regelmatig gelongeerd en ook al een paar keer op hem gezeten in de stal. Ook hadden we 1 keer geprobeerd aan de longe met iemand(ik) op, maar we waren nog niet begonnen of hij schoot al weg en met een sliding stop gecombineerd met een sterke bocht lag ik buiten de weide Boos!

omdat we dus alleen op de weide konden , en hij daar heel erg moeilijk doet, hebben we gespaard om hem nu in de kerstvakantie op de manege te plaatsen zodat we hem in de binnenpiste kunnen opleren ( het begin toch)

Vandaag ging ik het dus proberen. Eerst hadden we hem gelongeerd in de longeerpiste en daarna ben ik er dus heel voorzichtig op gaan zitten. Tine ( mn zus en Paljastineke van op bokt) heeft hem toen aan de hand naar de binnenpiste gebracht terwijl ik erop zat. Toen we in de piste kwamen schoot hij direct weg en begon hij te crossen. Na 2 sliding-stops gecombineerd met scherpe bocht verloor ik mijn stijgbeugels dus bij de volgende lag ik tegen de muur Huilen Verdrietig

toen bleef hij maar lopen en we konden hem echt niet pakken en alsof dat alles nog niet genoeg was wou er iemand anders ook rijden in de binnenpiste Huilen dus hij moest er wel uit. Toen hebben we de poort van de piste opengedaan zodat hij naar zijn stal liep ( stal is in zijgang piste)

daar heb ik hem dan eindelijk kunnen pakken. Hij was echt helemaal overstuur.

Hij heeft ook het probleem dat hij soms zich vaak dominant opstelt tegenover mensen en dus misbruik maakt van het feit dat hij sterker is.

wat moet ik nu doen? zo gaat dat toch niet. Ik zal er zowiezo af blijven vallen als ik het morgen weer zo doe Boos!

heeft er iemand nuttige tips?

morgen ben ik van plan om dan in de longeerpiste er op te gaan zitten, maar hij zal daar zeker en vast ook beginnen lopen en mij eraf gooien.

hij bokt NIET , wil dat dan zeggen dat hij het niet doet om mij eraf te krijgen?

ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:38

Je geeft het antwoord zelf al; hij weet dat hij sterker en stukken slimmer is. Zorg dat hij respect voor je krijg. Zwart-wit opvoeden, ja is ja en nee is nee en er is geen tussenweg. Ja die is er wel en dat is een boze schreeuw of een tik.

Pas als hij helemaal onder appèl staat weer oppakken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:39

Zoek iemand die je kan helpen, die je écht kan helpen en die er verstand van heeft.
Want zoals het nu gaat, is het een kwestie van tijd dat je pony vrijwel onberijdbaar voor jou wordt. Misschien is het ook wel een goed idee om je pony weg te brengen naar een proffesionele trainingsstal, die zijn vaak heel handig in het beleren. Het kost geld maar volgens mij is het zeker niet weggegooid geld.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 20:40

Sjonniej schreef:
Je geeft het antwoord zelf al; hij weet dat hij sterker en stukken slimmer is. Zorg dat hij respect voor je krijg. Zwart-wit opvoeden, ja is ja en nee is nee en er is geen tussenweg. Ja die is er wel en dat is een boze schreeuw of een tik.

Pas als hij helemaal onder appèl staat weer oppakken.

dat doe ik nu al 7 maand, helpt niks

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:41

Dan doe je iets niet goed, sorry...

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:41

Zou je niet een keertje iemand anders erop kunnen laten die wat meer ervaring (neem aan dat dit je eerste keer is dat je een pony inrijd) en een vastere zit heeft?
Of dat er een sterk iemand er in het begin naast loopt. Of wat dacht je van een trainingsstal?

Verder zou ik ook niets weten wat je verder helpt :s

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:47

maar als hij nu net 3 is , en je bent al 7 maanden bezig , dan was dat tog veels te vroeg Verward

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 20:51

eum... het is niet de eerste keer dat ik een pony inrijd, maar ik heb er nu ook wel niet zo superveel ervaring in. Mijn papa wil geen geld geven aan zijn opleiding en zelf kan ik het helaas niet betalen

en Sjonniej , je kent die pony niet, maar ik weet ook wel wat consequent zijn is. Wanneer je hem straft voor iets dat hij niet mocht doen dan doet die alsof zn neus bloed, en de volgende keer doet hij het gewoon opnieuw.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:57

het leiderschap geeft hij je niet in 1x he, je moet voet bij stuk houden, elke keer als hij het opieuw doet corrigeer je hem elke keer opnieuw
en als je zegt dat het longeren nog niet lekker gaat moet dat eerst beter onder de knie, gewoon mee doorgaan,
leer hem HOO op de grond, dan doet hij dat met zadel ook beter
en idd als hij niet bokt zal ik iemand zoeken die meer ervaring heeft met dit, die dat leuk vind om erop te gaan, die het uitzit, misschien kalmeert hij na een paar minuten
maar ga eerst werken aan het leiderschap, of neem alleen wat lessen daarin, misschien in nh daarmee ofzo, dat kost je minder dan een trainingsstal en ik denk echt wanneer je gewoon de leider bent hij het allemaal nog wel onwennig zou vinden en hij misschien wat van streek is, maar hij het wel zou accepteren

is het zadel trouwens goed aangemeten? als het zadel hem niet helemaal lekker ligt gaat hij voor de druk uit rennen he

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:57

dag meid

wat er eigelijk ook nog moest bijstaan sofie
is dat (kwam in me op)
paljas normaal op een wei bij andere paarden staat..
en als jou paard moet kiezen tussen jou of de paarden is zijn antwoord meteen gegeven=>de paarden
het zijn en blijven kudde dieren!

wat je best doet morgen is veel tijd met hem doorbrengen
veel longeren,je baas maken..

als je er op wilt kan je best even aan de longe,niet alleen los
want dan gaat hij weer net hetzelfde doen(gevoel van vrijheid)
morgen kom ik zowiezo
zal eens zien of ik kan helpen
mijn raad is miss niet perfect
maar 1 ding weet ik zeker
hij is je serieus aan het uit proberen,
1x als hij het door heeft dat jij de baas bent dan zal het beetje bij beetje beter lukken

en zeker niet wanhopen
hij is jong vol vreugde ,dus hij heeft geen zin in rijden!
maar hij moet..

veel su6

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:03

Paljassofie schreef:
en Sjonniej , je kent die pony niet, maar ik weet ook wel wat consequent zijn is. Wanneer je hem straft voor iets dat hij niet mocht doen dan doet die alsof zn neus bloed, en de volgende keer doet hij het gewoon opnieuw.

Nee ik ken hem niet. Maar het helpt niet door te denken; ach hij leert het niet. Ja is ja en nee is nee. Ieder paard is te beleren.
Maar je moet voet bij stuk houden, tot vervelends toe!

Het klinkt misschien heel stom, maar er is géén enkele andere weg om het goed te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 25-12-04 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:05

Als het goed gaat met het longeren, en hij goed naar je luistert, ben je al goed op weg. Daarna zou je eens kunnen longeren met alleen een zadeltje erop. Als hij het zadel accepteert, moet je er overheen gaan hangen (niet zitten). En nog altijd aan de longeerlijn houden, diegene die hem vast heeft moet misschien wel sterk zijn, als je pony zo snel wegcrosst. Nou als hij dat ook accepteert dan kun je er pas echt op gaan zitten. (dit kun je niet doen in een dag, je bent er minstens een week mee bezig)

Misschien was de stap die je vandaag gemaakt hebt wel een beetje groot. Je had er niet bijgeschreven of hij ook al wat eerder op zijn rug heeft gehad en of hij daar ook mee had gelopen.

En anders, er staat vast wel in boeken hoe je een paard moet beleren. Misschien eentje huren van de bibliotheek?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 21:06

mmmmmmmja.

kben echt helemaal depri.

@superroos : het is ook niet in 1x, het duurt al 7 maanden. Ik denk niet dat het iets met het zadel te maken heeft, want aan de hand zonder zadel loopt hij soms ook gewoon weg, als hij ergens geen zin in heeft.

aur, ik weet dat hij me aan het uitproberen is, maar ik weet echt niet meer wat te doen. Als hij niet snel opgeleerd is ben ik bang dat mijn papa hem verkoopt en dat wil ik niet . Als het woensdag nog niet beter is ga ik het aan Hilde vragen.

sofie

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:07

Paljassofie schreef:
mmmmmmmja.

kben echt helemaal depri.

@superroos : het is ook niet in 1x, het duurt al 7 maanden. Ik denk niet dat het iets met het zadel te maken heeft, want aan de hand zonder zadel loopt hij soms ook gewoon weg, als hij ergens geen zin in heeft.

aur, ik weet dat hij me aan het uitproberen is, maar ik weet echt niet meer wat te doen. Als hij niet snel opgeleerd is ben ik bang dat mijn papa hem verkoopt en dat wil ik niet . Als het woensdag nog niet beter is ga ik het aan Hilde vragen.

sofie

ja ,goed idee
veel sterkte meid!
lukt wel

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 21:10

Rosalie123 schreef:
Als het goed gaat met het longeren, en hij goed naar je luistert, ben je al goed op weg. Daarna zou je eens kunnen longeren met alleen een zadeltje erop. Als hij het zadel accepteert, moet je er overheen gaan hangen (niet zitten). En nog altijd aan de longeerlijn houden, diegene die hem vast heeft moet misschien wel sterk zijn, als je pony zo snel wegcrosst. Nou als hij dat ook accepteert dan kun je er pas echt op gaan zitten. (dit kun je niet doen in een dag, je bent er minstens een week mee bezig)

Misschien was de stap die je vandaag gemaakt hebt wel een beetje groot. Je had er niet bijgeschreven of hij ook al wat eerder op zijn rug heeft gehad en of hij daar ook mee had gelopen.

En anders, er staat vast wel in boeken hoe je een paard moet beleren. Misschien eentje huren van de bibliotheek?

de methode die je beschreven hebt heeft hij helemaal gehad.( al 2x! want hij zn vorige eigenaar liep hij al onder zadel aan de longe, maar daar kwam hij nooit buiten , zat altijd in stal of heel erg kleine binnenpiste( bij mij op 4ha weide) en was hij nog maar 2,5 ( veeel te jong natuurlijk)

die boeken ken ik ook al allemaal, maar daar gaat het nooit over gevallen als Paljas

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 21:11

Sjonniej schreef:
Nee ik ken hem niet. Maar het helpt niet door te denken; ach hij leert het niet. Ja is ja en nee is nee. Ieder paard is te beleren.
Maar je moet voet bij stuk houden, tot vervelends toe!

Het klinkt misschien heel stom, maar er is géén enkele andere weg om het goed te krijgen.

maar dat doe ik ook

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:13

Wat ik zelf prettig vind, is jonge paarden de eerste paar keer in een goed afgerasterde longeerbak rijden.
Iemand in het midden zetten met een longeerzweep die m op kan jagen als ie stopt/ omhoog komt/ bokt.
Dik touw om zijn hals waar je je aan kan vasthouden.
Kijk, in een gewone bak kan ie uiteraard lekker vaart maken en recht op de muur afvliegen, dit kan in een ronde bak niet.
Als ie de basishulpen kent en zich weet te gedragen, kun je op een keer als je m in de longebak hebt gereden in de grote bak uitstappen, met een longe eraan. Gewoon aan de hand stappen dus.
En zo verder uitbouwen.

Ik heb zelf een aantal jonge hengsten op deze manier ingereden (okee, zonder het aan de hand stappen in de gewone bak, maar hetzelfde idee) en nooit geen problemen mee gehad.

Jammer dat je zo'n eind weg woont, anders was ik wel een keer komen helpen Lachen

PS: Volgens mij heb jij het idee dat je een ontzettend lastig uitzonderlijk geval hebt.
Dat heb je niet.
Die pony reageert volkomen natuurlijk op iemand die hem op een ondeskundige manier in wil rijden.
Als het echt een rotzak was geweest had je er helemaal niet op kunnen zitten.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:18

Paljassofie schreef:
maar dat doe ik ook

Maar als je eraf vliegt ga je er toch niet gelijk weer op?! Verward

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 21:19

Concorde schreef:
Wat ik zelf prettig vind, is jonge paarden de eerste paar keer in een goed afgerasterde longeerbak rijden.
Iemand in het midden zetten met een longeerzweep die m op kan jagen als ie stopt/ omhoog komt/ bokt.
Dik touw om zijn hals waar je je aan kan vasthouden.
Kijk, in een gewone bak kan ie uiteraard lekker vaart maken en recht op de muur afvliegen, dit kan in een ronde bak niet.
Als ie de basishulpen kent en zich weet te gedragen, kun je op een keer als je m in de longebak hebt gereden in de grote bak uitstappen, met een longe eraan. Gewoon aan de hand stappen dus.
En zo verder uitbouwen.

Ik heb zelf een aantal jonge hengsten op deze manier ingereden (okee, zonder het aan de hand stappen in de gewone bak, maar hetzelfde idee) en nooit geen problemen mee gehad.

Jammer dat je zo'n eind weg woont, anders was ik wel een keer komen helpen Lachen

ja, dat ben ik dan ook van plan om ong. te proberen. alleen weet ik niet zo heel goed of dit " goed afgerasterd is " :

Afbeelding

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 21:20

Concorde schreef:
Maar als je eraf vliegt ga je er toch niet gelijk weer op?! Verward

nee, in dit geval ging het echt niet, pony was bloednerveus nadat hij door de piste was gecrossd en de piste was ook niet meer vrij na mijn val

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:22

kun je er niet eerst met gewicht op gaan hangen etc? En kan je zus niet eerst met jullie rondstappen aan een halstertouw ipv een longe, dat lijkt me makkelijker te houden?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 21:25

Concorde schreef:
PS: Volgens mij heb jij het idee dat je een ontzettend lastig uitzonderlijk geval hebt.
Dat heb je niet.
Die pony reageert volkomen natuurlijk op iemand die hem op een ondeskundige manier in wil rijden.
Als het echt een rotzak was geweest had je er helemaal niet op kunnen zitten.

en ik heb het idee dat jij deze pony niet kent Verward
vraag maar aan Ilufprincess, zij kent hem beter dan jij en ze weet dat dit geen normale pony is. ( ofwel Verward aur)
ik heb nog een paar pony's ingereden en zien ingereden worden (dat wat meer) en zulk gedrag heb ik daar toch niet gezien
Laatst bijgewerkt door SofieBeau op 25-12-04 21:29, in het totaal 2 keer bewerkt

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 21:27

monteaura schreef:
kun je er niet eerst met gewicht op gaan hangen etc? En kan je zus niet eerst met jullie rondstappen aan een halstertouw ipv een longe, dat lijkt me makkelijker te houden?

longe is beter omdat ze dan meer ruimte heeft als hij wegschiet, maar in dit geval was het gewoon aan de teugels omdat ik wist dat hij ging wegschieten en als het touw er dan aanbengelt Scheve mond

gewicht ophangen etc. is al allemaal gebeurd.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:29

oke, dat snapte ik al helemaal niet meer, omdat het niet in je verhaal stond, excuus

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:29

Als ik eerlijk ben, zou ik er gewoon nog even niet weer op stappen. Eerst maar eens rustig longeren en aan het vertrouwen werken. Daarna rustig stap voor stap en onder goede begeleiding het opbouwen.

Succes!