paard af spuiten na het rijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein80

paard af spuiten na het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 13:46

Hey,

Ik wil graag weten of jullie in deze tijd van het jaar je paard afspuiten na het rijden? OF helemaal niet of alleen hoofd of benen en met warm of koud water...

ricardolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 13:51

ik spuit alleen ze benen af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:06

Ik spuit ze helemaal af als ze erg nat zijn, maar wij hebben wel een spuitplaats binnen in de stal, waar het dus gewoon lekker warm is. Daarna met 1 of 2 zweetdekens op op stal, buitenboxen doen we de bovendeur dicht tot ze droog zijn.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:07

Ik spuit ook alleen zijn benen af met gewoon koud water. Spuit jij jouw paard zijn hoofd ook af dan Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:08

Ja.

Gewoon de slang erop en spuiten. Na een paar keer vinden ze het lekker Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:10

Alleeen de beentjes al ze vies zijn!!!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:10

wij spuiten nu alleen de benen af

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:12

Alleen zijn benen.
Als ik wedstrijd heb gaat hij wel onder de warme Douche. We hebben binnen een spuitplaats, daarna gaat hij onder het Solarium, en dan een zweetdeken tot hij droog is.

nikitatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:34

ik spuit me paard altijd alleen in de zomer af maar me paard houd daar niet echt van en helemaal niet bij der hoofd...!!!!!!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:37

Ik spuit alleen in de zomer af..als d'r benen heel vies zijn wil ik het nog wel overwegen..maar anders pak ik een harde borstel en poetst d'r even goed na. Dekentje op en droog is ze

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:46

Ja altijd, zomer en winter, helemaal afspuiten.
Juist in deze tijd van het jaar zweten ze heel snel onder die dikke vacht, je ziet het misschien niet. Maar ze zweten veel sneller als midden in de zomer.

Dus ik spuit ze áltijd helemaal af, dan liniment erop voor de spieren, dekentje op en klaar. Mijn ouders doen het altijd al zo en hebben in 20 jaar nog nooit problemen gehad hiermee. Alle paarden zijn kerngezond.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 17:58

In de zomer, als het echt warm is alles, maar de rug met lauw water, omdat ze van koud water een aanval kunnen krijgen is er mij verteld. In de winter enkel de benen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:09

ik spuit die van mij nog steeds af, omdat die nog niet geschoren is, is die altijd helemaal bezweet, maar danzet ik haar gewoon onder het solarium, of met zweetdeken op stal...

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:46

rockey schreef:
ik spuit die van mij nog steeds af, omdat die nog niet geschoren is, is die altijd helemaal bezweet, maar danzet ik haar gewoon onder het solarium, of met zweetdeken op stal...

Het luxe kindje Haha! !!

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:05

Benen altijd met koud water.

Lichaam evt. met warm water , ligt eraan of ie geschoren is ja/nee en bezweet ja/nee Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:34

Franske schreef:
Lichaam evt. met warm water , ligt eraan of ie geschoren is ja/nee en bezweet ja/nee Lachen

Over warm en koud water;

Als je warm water neemt gaan de poriën open staan. Als je dan klaar bent en je zet hem onder dek, staan de poriën nog steeds open en is je paard binnen no-time koud onder zijn dek. Doordat hij al zijn lichaamswarmte verliest.
Als je met koud water wast gaan de poiën dicht. Hierdoor houdt het paard zijn eigen warmte vast en is hij na een tijdje onder dek stukken warmer!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:36

Sjonniej schreef:
Over warm en koud water;

Als je warm water neemt gaan de poriën open staan. Als je dan klaar bent en je zet hem onder dek, staan de poriën nog steeds open en is je paard binnen no-time koud onder zijn dek. Doordat hij al zijn lichaamswarmte verliest.
Als je met koud water wast gaan de poiën dicht. Hierdoor houdt het paard zijn eigen warmte vast en is hij na een tijdje onder dek stukken warmer!

Maar een paard krijgt wel een "klap"op zijn spieren met dit weer, als je hem helemaal afspoelt met koud water!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:40

talented schreef:
Maar een paard krijgt wel een "klap"op zijn spieren met dit weer, als je hem helemaal afspoelt met koud water!

Niet als je eerst zijn benen afspuit, zijn spieren daarna behandeld met iets van Cole's liniment en hem van te voren goed uitstapt.
David woont hier nu al een jaar of 10 en heeft nog nooit last van spierpijn, peesblessure's of andere ziekte gehad. Ik denk wel dat dat genoeg zegt?

En je hoeft natuurlijk ook geen ijskoud water te nemen, net water waar de ergste kou vanaf is. Maar dat het niet lauwwarm is.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:06

Ik spuit wel de benen af maar zie het nut van het hele paard afspuiten echt niet in en dus doe ik dit ook niet.
Goed poetsen voor het rijden vind ik erg belangrijk en na het rijden als het paard droog is opnieuw de borstel eroverheen en ze is weer als nieuw Lachen

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 00:45

ik doe aleen de benen heel het paard afspuiten doe ik niet met deze kou gewoon even na de zweetdeken even borstelen gewone deken op klaar Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:19

Ik vind het eigenlijk een beetje dubbel. Ik heb ook altijd geleerd dat je na het rijden de benen met koud water af moet spuiten. Maar als wij mensen warm zijn van bijv sporten, mogen we ook geen koude douche o.i.d. nemen vanwege de klap op je spieren etc...
Wat is dus juist?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:30

Er zitten nauwelijks spieren in een paardenbeen, dus kwaad zie ik niet in benen afspuiten. Lichaam doe ik alleen met koud water als het buiten echt warm is en hij in de zon kan drogen. Ik maak me meer zorgen om stijve spieren als om een vies paard. Het probleem van zweet op laten drogen zie ik echt niet - gaat 'ie niet dood van hoor.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:48

Ik spuit zweet alleen af in de snikhete zomer... Voor de rest laat ik het lekker opdrogen onder een zweetdeken...

sa80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:17

Ik spuit in de winter alleen de beentjes af met koud water. Verder spons ik het hoofd af met lauw water zodat het zweet eraf is. Even goed nawrijven met een handdoek en dan eventueel met zweetdeken op stal mocht ze nog bezweet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:20

Ik spuit in de winter niet af, ook niet de benen.
Merk aan Kawa heel goed, dat ik hem daarmee geen pleizer doe.

In de zomer vind hij het wel lekker om helemaal afgespoten te worden.
Maar wel met warm water (ook al is het boven de 30 graden) anders staat hij weer met een beledigende blik in zijn ogen te kijken Lachen
Met warm water staat hij te genieten.