wat nodig om een privestal te beginnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

wat nodig om een privestal te beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 18:11

we zitten erover te denken om over een tijdje naar ons landje te gaan
maar omdat wij daar compleet leek in zijn vraag ik hier hulp van mensen die de overstap van pension stal naar eigen stalletje hebben gemaakt ...
mijn vragen zijn :
wat heb je allemaal nodig .. ?
hoe pak je het plan aan waar begin je eerst mee enzo .. ?
weten jullie nog goedkope adressen voor lantaarnpalen etc .. (alle materialen die nodig zijn)?
wij zijn van plan om het schuilstalletje dicht te maken tot 2 stallen ..
om een stro en hooi opslagje te maken ..
natuurlijk een mestvaalt ..
en dan ook nog een caravan (een kip caravan) om zadelkast enzo in te zetten .er is al omheining dus die hoeft alleen nog maar verbetert te worden ... bak en dergelijke moeten nog aangelegt worden .. wat is hiervoor de beste bodem ..
bij alles geld .. *het liefst zo goedkoop mogelijk *

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 18:12

o ja en wat zijn de voors en tegens van een eigen stalletje runnen ....?

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:28

Van geld enzo heb ik geen verstand maar ik kan je wel de tip geven dat je wel op moet letten dat het niet een blubberzooitje wordt Tong uitsteken. Bij ons was er eerst niks bestraat maar nu hebben we echt een heel stuk betegeld want het was zo'n troep.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 18:59

hehe ja dat waren we gelukkig ook van plan .. een partij 30*30 opkopen of afhalen ... maar andere tips waar ik op moet letten etc ...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:34

ruimte voor stro en hooiopslag, goed af te sluiten zadelkamer, mestplaat, vergunningen voor mestplaat, rijbak enz. water en stroom. mestvork, bezem, schep en voerton/wagen. Verder is het belangrijk dat je alles richting weg kan afsluiten, dus goed en strak hekwerk. bestraten is verder wel handig

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:38

zorgen dat je mest kwijt kan, stromend water in de staalen, en wat hier boven is genoemd... vd- altijd vbij je paardje,
nd- zelf alles doen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:24

Als je echt iets wilt verdienen aan je stallen moet je wel heel veel paarden stallen. Om mij heen zie ik alleen maar meer onkosten/stress dan plezier dat er van komt. Al met al is het elke dag weer een hoop geregel en een behoorlijke verplichting.

Voor lantaarnpalen heb ik wel een tip voor je. Goed in de gaten houden waar ze bij jou in de buurt met de weg bezig zijn. Vaak slopen ze de lantaarnpalen er uit, en kun jij ze voor een mooi prijsje overkopen. Moet je wel even afspreken dat ze ze thuis afleveren... *LOL*

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:25

maak t ook praktisch!!!! Dus geen voer+ hooi ver van de stallen, bezems e.d. bij de hand en snel op te bergen...
Geen randjes/hoekjes als je alles netjes schoon wilt houden

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 21:40

ok .. dank je ... mijn ouders vinden het goed als ik er ga staan met een stalgenoot ... het is dus alleen voor de geelligheid en eigenlijk niet voor de verdienste

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:16

Als ik het goed begrijp staan jullie nu op een pensionstal, maar wil je een stukje land huren/kopen waar je alleen je eigen paard en die van je vriendin neer wilt zetten?

Dat heb ik van de zomer ook gedaan, kan je wel vertellen dat ik meer bezig ben met alles in orde krijgen dan dat ik tijd heb om van m'n paarden te genieten. Komt omdat er nog zoveel gedaan moet worden wil het naar m'n zin zijn.

Let goed op wat wel en niet mag van de gemeente zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Niet overal mag je een stal bouwen (bij ons dus niet) voor de mest bestaan er ook allemaal regeltjes (ik breng het tegen vergoeding naar de boer naast m'n landje).

En je moet natuurlijk zelf een paar keer per dag erheen om te voeren etc. Ik blijf heen en weer rijden.

Al met al veel meer werk dan ergens gestald staan, maar je kan het zo gek maken als je wilt natuurlijk.

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:20

Voordelen : je kan zelf alles regelen zoals jij dat wilt
nadelen : je moet alles zelf regelen

Ik heb zelf besloten in pension te blijven staan zodat ik de tijd die ik heb ook daadwerkelijk aan de paarden kan besteden en niet aan heel veel andere werkzaamheden ( reparaties, netjes houden terein, inkoop spullen, stallen mesten, bak slepen, sloten bijhouden etc. )

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 09:02

Op de pension stal hoef je je alleen met je paard bezig te houden en op je eigen landje zal je alles zelf moet gaan doen zoals al gezegd is, gebouwtjes, terrein, bak enz onderhouden, zelf voor hooi enzo zorgen.
Zelf heen en weer rijden om te voeren, ook als je een dagje weg ben en s avonds laat thuis moet je nog naar de paarden om te voeren.

Ik heb dat er allemaal wel voor over omdat: ik me nooit zou thuis voelen op een pension stal of manege, ik mijn pony's nooit in een box zal willen opsluiten, ik bijna nergens anders welkom ben met mijn hengsten en ik niks betaal voor mijn landje. Voor mij genoeg redenen dus. Ik zou voor jezelf eens nagaan wat vor jou persoonlijk de voor en nadelen zijn en hoe zwaar die voor jou wegen.

belinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 13:47

Is al die moeite je wel waard als alleen je vriendin en jij daar komen te staan?
Om te beginnen moet je een kapitaaltje hebben om de aanpassingen te maken.De ruimte moet gebruiksklaar gemaakt worden,er moeten voorzieningen getroffen worden,je moet zelf je hooi en stro gaan kopen enzovoorts.Vraag eerst na bij de gemeente of je je plannen uberhaupt wel mag realiseren.Soms heb je nl een vergunning nodig,of het bestemmingsplan is niet geschikt voor jullie plannen.Verder moet je je gaan bedenken wat je als indeling aan wil houden.Hoe bouw je je stal,waar wil je gaan rijden,waar maak je opslag voor hooi,stro,en voer,er moet een watervoorziening komen(misschien ook een afspuitplekje),waar moet je je rijspullen laten,verlichting voor 's avonds en 's nachts,alarmering evt,denk aan voerschema's,je paard kan niet zelf zijn eten pakken,is hier dus afhankelijk van jou,moet er nog bestrating komen(in de bagger poetsen is ook niet alles),mestopslag en afvoer,en zo kan ik nog wel even doorgaan.Bedenk goed war je aan begint.Op zich is het een heel mooi plan,maar er zitten veel haken en ogen aan.Succes!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 14:39

shemar ... jij begrijpt het helemaal dit is wat we willen doen .
en belinnie .. wij hebbe eigenlijk al een heel plan om dingen te maken etc .. we een kleine mestplaat hebben voor afval vlas etc .. we hebben al een schuilstal staan die we dicht gaan maken met hout .. en we maken een huisje voor hooi en stro .. ook zetten we op het land een caravanetje neer om daar alle spullen in op te bergen en de bak laten we door een loonbedrijf aanleggen .. de omheining hoeft alleen nog maar een schriklint langheen (we hebben een hele houte omheining) en de bak gaan we afzetten met rubberband en een lijn schriklint . we hebben het stuk land al gekocht en hebben het nu een half jaar in ons bezit .. de reden dat we op onze eigen wei willen is omdat we nu best veel betalen en er niks voor terug krijgen .. alleen in de winter zal ik meer werk hebben maar in de zomer niet .water en electriciteit word door mijn vader gedaan want die is heel handig (zelf ook electricien ofzo)alles word bestraat met 30*30 jes die zijn op veel adressen gratis af te halen .er komt waarschijnlijk voor de stal een ring in de wand zodat ze daaraan vast gezet kunnen worden en we ze daar dus tijdens poetsen/afspuiten aan kunnen vastzetten ...alarm nemen we niet want om het land heen staan veel huizen en er is daar altijd wel iemand in de buurt .om de bak heen zetten we 6 lantaarnpalen die we ergens willen gaan opkopen voeren doen we sochtends en savonds in een voerrek of iets dergelijks zodat ze een tijdje bezig zijn en eventueel kan dat stalgenootje in de middag voeren als ze dat wil .en de mest die komt wel op ... wij hebben tuin die wat mest kan gebruiken en ik zet het in zakken naast de weg zodat ze het kunnen komen ophalen .. het plan hebben we dus al ... maar ik ben meer benieuwt naar dingen die ik nu vergeten ben .. gewoon van die dingen die je in je stal MOET hebben zeg maar

belinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:57

Oke, dat klinkt op zich wel goed,maar dan nog zou ik wel bij de gemeente langsgaan voor die verlichting bij je bak,omdat je bij huizen in de buurt zit mag je die niet zomaar plaatsen.Ik ben wel erg benieuwd hoe alles eruit komt te zien hoor.Misschien kun je eens foto's neerzetten,zodat we een idee hebben?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:08

Ik zou niet zomaar een caravannetje neerzetten voor je zadels etc. zeker niet als je er niet bij woont. De kans dat ze die openbreken voor je is heel groot. Heel aardig dat ze hem alvast opendoen voor je, maar alleen niet zo netjes dat ze geen geld achterlaten om nieuwe spulletjes te kopen.
Vraag alles goed na voor je gaat bouwen etc. Je zal de eerste niet zijn die het hele zooitje weer mag afbreken. Bij sommige gemeenten moet je zelf een vergunning aanvragen om een bak aan te leggen. Dus teken alles eens netjes uit (op de pc) op schaal, met alle gegevens over de schuurtjes etc. erbij, zodat alles met je vergunningen geregelt is.
Ook zou ik voor de mest nog iets anders bedenken, want je hebt van 2 paarden meer mest in een seizoen dan een tuin in een jaar nodig heeft. Dus kijk uit naar een boertje waar je ook eens je mest kwijt kan als je over heb.
Zeg tegen je papa dat hij goed moet nadenken over het water, want als het vriest springen je leidingen zomaar kapot. Dus probeer er iets in de maken dat je de leidingen helemaal leeg kan laten lopen, zodat ze niet dicht/kapot vriezen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 16:26

mn papa weet alles over dat soort dingen Tong uitsteken das daar heb ik gelukkig geen last van .. het is ook dat we alles eigenlijk zonder vergunning bouwen .. zelfs het schuilhokje mocht niet ... dit omdat het landbouw grond is dus het is ook niet slim om dan de gemeente erbij te laten komen ..

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 16:27

en ik ga een speciaal slot nemen voor mijn zadel en spullen .. zodat het goed veilig is opgeborgen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:42

shadowflower schreef:
.. het is ook dat we alles eigenlijk zonder vergunning bouwen .. zelfs het schuilhokje mocht niet ... dit omdat het landbouw grond is dus het is ook niet slim om dan de gemeente erbij te laten komen ..

Dat lijkt me niet echt slim om te doen. Zolang de gemeente niks weet lijkt er niks aan de hand maar ze komen er heus wel achter en dan kan je alles afbreken en nooit meer wat nieuws zetten. Er zal maar iemand uit de buurt het bij de gemeente melden of iemand van de gemeente fiets er lang op weg naar z'n werk en dat zit je al met de problemen.
Geloof me hebben we ervaring mee en wij bouwde niet eens wat nieuws, maar een vernieude de schuur op dezelfde plek. Helaas hadden we de oude schuur eerst te ver afgebroken waardoor het niet meer als restauratie werd gezien, maar nieuwbouw.
Ik zou informeren of je wel een container neer mag zetten. Dat mag vaak wel omdat het niet vast staat, maar ook niet in elke gemeente.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:43

Als er 1 ding stom is, is het bouwen zonder vergunning terwijl je weet dat het niet mag. Staat alles er straks helemaal, moet je alles weer slopen.

En een ruitje van een caravan slaan ze zo voor je in Lachen Ik zou gewoon een ijzeren zadelkast kopen of zelf maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:21

Het duurt even maar de gemeente komt echt wel bij je langs. Mijn vader was er ook heilig van overtuigt dat dit niet zou gebeuren. Wij wonen ver van de bewoonde wereld af, de schuur werd ´verbouwd`in de zomer dus de bomen stonden in bloei (dit ivm de helicopters) maar toch zijn ze bij ons langs gekomen. De bouw moest per direct gestopt worden...Er hoeft inderdaad maar 1 in de buurt te wonen die niet paardengek is en die melden het echt wel.
Zorg dus aub voor vergunningen, voordat je straks met een grote strop komt te zitten.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:11

eigenlijk heb je maar een ding nodig en dat is heel veel geld.
verder moet je er rekening mee houden dat je nooit geen vrije tijd meer hebt, dus ook geen weekendje meer weg of een vakantie boeken (als je daar dan nog geld voor hebt ten minsten) want in tegenstelling tot je pensionstal moet je nu alles zelf doen, op je voer letten dat je echt goed hooi koopt en die ook droog weg kan zetten dat je voldoende voer koopt want nu moet je een schimmelbaal weg gooien die je wel betaald hebt,en aan het einde van het seizoen is er een tekort aan hooi en moet je maar zien hoe je aan voer komt want op is op en bij kopen is dan peper duur.
dus mijn advies is er goed over na denken, alles eerst op papier na rekenen en ook een doem senario op zetten ( wat te doen als er iets mis gaat) en daar serieus over nadenken, want er zal heel wat mis gaan in het begin dat je niet voor verrassingen komt te staan en ook met andere er over praten afspraken maken wie wat en wanneer gaat doen en vragen aan andere wat hun verwachten wat problemen op gaat leveren en daar weer oplossingen voor zoeken

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 19:19

diegene waar ik dan mee op t stalletje ga die kan het voor mij doen ask nie kan .en we zoeken een goed adres voor hooi en stro uit ... het geld is eigenlijk geen probleem.het is niet zo dat we heel zuinig etc moeten doen om de maand door te komen en het is allemaal na een tijd veel goedkoper dan een pensionstal ...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:32

Dat valt vies tegen hoor, dat het veel goedkoper is!
Die pensionstallen verdienen er echt geen 20 euro in de maand mee aan ieder paard

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:45

shadowflower schreef:
diegene waar ik dan mee op t stalletje ga die kan het voor mij doen ask nie kan .en we zoeken een goed adres voor hooi en stro uit ...

Hier zal je ook heel duidelijke afspraken over moeten maken. Jullie kunnen dus nooit tegelijk een weekendje weg. Wie wil er nog gaan voeren als het al weken regend? Dan doet de ander het ook niet graag, ook als jullie alletwee niet 'kunnen' moet toch iemand het doen. Ik zou dit denk nog moeilijker vinden als ik met z'n tweeen zou zijn dan nu ik alles zelf moet doen.
Citaat:
het geld is eigenlijk geen probleem.het is niet zo dat we heel zuinig etc moeten doen om de maand door te komen en het is allemaal na een tijd veel goedkoper dan een pensionstal ...

Je zal toch in het begin veel geld moeten uitgeven als je nog niks heb staan. En tegen de tijd dat je het eruit heb zal je al wel weer onderhoud moeten gaan doen wat ook geld kost. En dan nog, de tijd die je bezig ben met onderhoud kan je geen bijbaantje nemen om geld te verdienen.