mijn paard molesteert mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

mijn paard molesteert mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 09:38

Als mijn paard op de trailer staat en ik ga hem zijn hoofdstel aandoen, dan krijg ik zowat alle hoeken van de trailer te zien. Hij duwt me met zijn hoofd alle kanten op en het is echt een gedoe om het hoofdstel dan nog aan te krijgen. Lekker gevoel hoor, zo'n paardenneus in je maag... Haha!
Ook erg lastig als ik ze alletwee op de trailer heb staan. Dan staan ze dus allebei met hun hoofden te duwen.
Doen die van jullie dat ook? En kennen jullie maatregelen om ze wat rustiger te houden?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:40

doe hem buiten de trailer z'n hoodstel aan, dat lijkt me een stuk veiliger!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:41

Als die van mij dat doet krijgt ze een flinke mep op haar borst (niet op haar hoofd, ze is kopschuw geweest), geen prutsmuts tijdens het optuigen...

Klinkt heel hard maar valt in de praktijk heel erg mee, ik heb maar 1 keer een tik hoeven geven, daarna was het gemiep over. Nu is een boos gebrom voldoende om haar stil te laten staan.

EDIT: je moet wel uitsluiten dat je paard evt. geen last van zijn tanden heeft en daardoor misschien een hekel aan een bit heeft. Bij mijn paard is alles in orde, het bit past goed, de tanden zijn netjes onderhouden door de paardentandarts enz. Bij mijn paard was het duidelijk gemiep.
Laatst bijgewerkt door Ann op 23-12-04 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 09:59

Ik doe het hoodstel toch liever op de trailer aan. Je ziet zo vaak loslopende paarden over een terrein rennen.
Tik op de neus helpt niks en op de borst voelt hij niet eens. Het zijn natuurlijk ook spanningen. Hij wil eraf om te zien waar hij is en wat hij daar moet gaan doen. Dus probeer ik maar altijd zo rustig mogelijk te blijven in de hoop dat ik dat op hem overbreng. Maar dat gebeurt dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:19

Nu zal ik wel een hele hoop mensen over me heen krijgen, maar dan moet je harder meppen. 1 Keer een flinke optater, en ze doet het niet nog eens, en is dan voor een paar weken een stuk braver en makkelijker. Dan begint ze weer voorzichtig te klooien, en dan is het cirkeltje weer rond.

Gewoon rustig, duidelijk en beheerst blijven. Wellicht kan je thuis er alvast aan werken om met stemcommando's te waarschuwen? Zodat je een EY! kan geven, en weet dat hij, dat hij dan braver moet zijn, blijft hij nog klooien, dan geef je hem gewoon een flinke klap voor zijn neus. Mijn paard is er nog nooit kopschuw van geworden, omdat ze wist dat ze het kon verwachten, en het terecht was. Het gaat echt om rustig en belist en consequent ermee omgaan.

Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:43

Je kunt ook kijken waarom hij het op de trailer wel doet en thuis niet. Waarschijnlijk omdat je ervoor staat, ipv er naast. Gewoon er naast gaan staan. Kan hij je ook niet "aanvallen".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:52

Van mij had mijn paard dan ook een hele flinke roei gehad, en toch echt op haar hoofd. Een paard wordt echt niet kopschuw als de bestraffing terecht is geweest.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:00

Maar waarom slaan als je de oorzaak zo simpel weg kan nemen!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:05

Als de oorzaak (voor een gedeelte) wedstrijdspanning is, is het heel moeilijk om dat zomaar weg te nemen, verder vind ik gewoon dat een paard onder alle omstandigheden behoort te luisteren. Mijn paard is overigens niet bij/ door mij kopschuw geworden, dat was ze toen ik haar kocht. Nu is het zo goed als over, alleen als mensen heel erg druk doen komt het nog op duiken.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:11

Mijn paard heeft die neiging ook hoor, het is bij haar echt spanning.
Ik wijs haar wel terecht, en vervolgens staat ze 10 sec stil en begint ze weer. Probeer zelf gewoon rustig te blijven en toch duidelijk te maken dat het niet mag. Ligt ook een beetje aan je paard, is het lompigheid dan kun je flink meppen, maar is het echt spanning en zenuwachtigheid, dan heeft het imo geen zin om hem flink te slaan, daar word ie dan alleen nerveuzer van.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:22

is de oorzaak wedstijdspanning of nietm je paard hoort respect voor je te hebben, en door jou weg te duwen heeft hij dat niet!
direkt bestraffen, met een flinke optater, anders wordt het alleen maar erger!
het is hetzelfde met als hij iets eng vindt en omhoog komt of er niet langs wil, hij kan het wel eng vinden, maar als jij dat wil, moet hij er langs ook!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:41

hmm ik blijf erbij dat als een paard bang is, dat hem er naartoe rijden en laten kijken nog altijd beter is dan hem erlangs te meppen..dan heeftie namelijk echt een reden om er bang voor te zijn... (het is wat anders alsie aan het miepen is.. maar alsie bang is) .. lijkt me eerlijk gezegd niet de beste oplossing hoor.. Ik rijd een ontzettend schijthuis, als ik zo met hem om zou gaan zou hij helemaal bloeddnerveus worden...waarom meteen meppen als het ook met rust en geduld opgelost kan worden??

overigens ga ik wel net zolang met hem door tot hij erlangs is hoor...maar hem erlangs meppen " omdat ik het zeg" vind ik niet echt paardvriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:44

Omdat 1 flinke tik een paard tot zijn positieven kan brengen, wie er de baas is, en doorloopt. Er langs slaan (dus meerdere meppen) werkt idd niet zo, dan moet je andere manieren opzoeken. Maar daar ging het niet over. Het gaat om consequent en duidelijkheid. Ik ben de baas, en wat ik wil, dat moet ook gebeuren.

Maar om weer terug ontopic te gaan, het gaat er niet om dat TS haar paard meerdere keren moet gaan slaan. Maar het gaat erom, dat hij haar wens/wil blijkbaar niet accepteert. Ook al zijn er bijzondere omstandigheden, drukte, is hij ongedurig. Ik blijf de baas, en hij heeft zijn respect voor mij te bewaren.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:09

waarom niet buiten de trailer optuigen?
hij staat vast aan halster,laat hem even staan om rond te kijken(of stap wat rond),poets desnoods nog eens om hem meer ontspannen te krijgen.zadel eerst op,neem overal de tijd voor,dan halster over de hals hangen en hoofdstel indoen(eventueel wat lekkers erna).halster eroverheen en nog even laten staan.
er moet gewoon rust in zijn lijf komen,haasten helpt daar niet bij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:07

Je zou hem inderdaad buiten aan de trailer vast kunnen zetten, en dan nog eens extra met een koeienband. Zao ie echt niet los gaan lopen over het terrein.
En verder, van mij zou hij ook een ferme tik krijgen. Ook als het nervositeit is, alleen dan met meerdere kleine tikjes. Wij hebben een jonge hackney-merrie die ook gruwelijk nerveus is en alles wil zien. Mag ze niet, wij verlangen van onze paarden dat als we er mee bezig zijn dat ze zich op ons concentreren. Dus letten ze niet op, onverwachts tikje dat ze er van schrikken. Maakt niet uit op welke plaats. En dan erbij roepen "opletten!" Helpt bij onze merrie goed. (Niet dat het al echt verholpen is, iedere wedstrijd moet ze toch nog even een tikje krijgen, hardleers, maar het is al een heel verschil!)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:02

Mijn paard krijgt echt wel een tik als dat nodig is, desnoods een schop.
Maar op het moment dat ze nerveus is wordt ze echt braver als ik rustig ben, en dan staat ze wel 'bijna' stil.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:15

kjoetie schreef:
hmm ik blijf erbij dat als een paard bang is, dat hem er naartoe rijden en laten kijken nog altijd beter is dan hem erlangs te meppen..dan heeftie namelijk echt een reden om er bang voor te zijn... (het is wat anders alsie aan het miepen is.. maar alsie bang is) .. lijkt me eerlijk gezegd niet de beste oplossing hoor.. Ik rijd een ontzettend schijthuis, als ik zo met hem om zou gaan zou hij helemaal bloeddnerveus worden...waarom meteen meppen als het ook met rust en geduld opgelost kan worden??

overigens ga ik wel net zolang met hem door tot hij erlangs is hoor...maar hem erlangs meppen " omdat ik het zeg" vind ik niet echt paardvriendelijk.

het gaat hier niet om het rijden, het gaat hier om het hoofdstel omdoen...... lezen dus Scheve mond

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:19

Ik doe toch altijd buiten de wagen het hoofdstel om, precies om die reden Scum Haha!

Ik durf ze in de trailer of vrachtwagen eigenlijk niet tegen het hoofd te slaan, want dan stoten ze ook nog eens hun hoofd aan het dak.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:20

Al eens nagedacht hoe een paard zich voelt in die trailer?
Opgesloten in een klein hokje, kan hij bijna niets zien, en dan kom jij ook nog aan zijn hoofd frotten waardoor zijn zicht en bewegingsruimte nog verder beperkt wordt....

Als het kan, doe dan buiten zijn hoofdstel om, of anders, oefen het eens rustig thuis, dat je zijn hoofd overal kan aaien, met je handen en met het hoofdstel zonder dat hij met zijn hoofd begint te duwen. Zorg dat hij relaxt is in de trailer.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:21

Neonlight schreef:
Dus letten ze niet op, onverwachts tikje dat ze er van schrikken. Maakt niet uit op welke plaats. En dan erbij roepen "opletten!" Helpt bij onze merrie goed. (Niet dat het al echt verholpen is, iedere wedstrijd moet ze toch nog even een tikje krijgen, hardleers, maar het is al een heel verschil!)

Ehm, als je het iedere keer moet herhalen, lijkt het mij niet echt effectief... En als het paard ervan moet 'schrikken' om op te letten, gebruik je naar mijn mening de verkeerde hulpen hoor.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:31

Ik zadel mijn paarden ook het liefst buiten op, als een paard zo met zijn hoofd doet zou ik hem het liefst 1 keer goed op zijn donder geven, maar omdat ze op de trailer gelijk hun hoofd stoten, daardoor vaak weer achteruit schieten wat niet kan, en voor zenuwachtige paarden kan ik nog wel even doorgaan.. doe ik dat toch maar niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:21

Is er dan niemand die gelezen heeft wat ik zeg? Waarschijnlijk staat ze er voor ipv er naast zoals thuis. Dus gewoon er naast gaan staan met optomen (kan het paard haar ook niet raken). Dan hoeft er niet gemept te worden.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:25

Ik denk dat het eerder wedstrijdspanning van jou zelf is dan van je paard! jij zal wel een beetje gespannen zijn en dan toch wat gaan stressen met opzadelen. Als je er naast gaat staan en heel consequent bent en dus iedere keer als ze gaat wiebelen een tik tegen de borst geeft gaat het vanzelf over. Wel zorgen dat je zelf rustig blijft!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 16:25

Mijn paard is 1.84 dus in de trailer is er geen plaats om ervoor te staan. Hij kan met zijn hoofd ook heel goed opzij duwen.
Kylan, hij doet het ook als we gewoon naar de les gaan of als we naar het bos gaan om te rijden. Hij doet het altijd op de trailer. Het heeft niks met een wedstrijd te maken.
Laatst bijgewerkt door Scum op 23-12-04 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Klopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:25

Heb je al eens geprobeert naar hem op de trailer gaan en knuffelen en weer weggaan. Dan kom je even later terug en kun je het hoofdstel heel rustig aandoen. Wacht iedere keer als hij lastig is en als hij luisterd naar je zachte stem, dan kun je verder gaan. Je gedult niet verliezen, rustig met een hele zachte stem met hem praten,hoe zachter jij praat hoe stiller dat hij moet zijn om je te kunnen horen. Echt dat werkt, al dat roepen en slaan lost niks op, vertrouwen in jou en je bereikt de top van de wereld met hem.