Duitse lesgever, correcte manier :?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Y_DG

Duitse lesgever, correcte manier :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 21:18

Hey, een paar weken geleden heeft een vrouw mij gevraagd (tevens lesgeefster) of ik haar dressuurhengst wou rijde...Ik zei onmiddellijk ja omdat ik dat wel leuk vond Bloos Haha! En het ging goed, het rijden. En het klikte wel alleen heeft hij me uitgetest op wat ik allemaal durf maar vandaag was dat niet OK dan! Pling
Maar ontopic, 's woensdags krijg ik les van een externe persoon. Twee weken geleden was het een Duitser en vorige week een goeie lesgever En vandaag weer die Duitser. Ik kan echt niet meer volgen hoor Ik moet vanalles doen wat ik nooit geleerd heb. Het enige wat ik kan begrijpen is dat ik mijn benen stil moet houden en mijn knieën moet loslaten. Dat kan ik nog accepteren. Maar ik heb altijd geleerd om mijn handen boven de schoft te houden, met de duimen naar voor. Nu moet ik van hem mijn handen 90 graden houden en mijn handen bijna aan mijn buik Verward Een uitspraak: "je moet spanning hebben op die teugels, er mag géééén moment zijn dat de teugel loskomt!!" Ik heb toch geleerd dat je je binnenhand soms een keer moet lossen om je paard wat vrijheid te geven Verward Wat ik het ergste vond dat hij zei is dat ik TE mooi rijd en onopvallend rij...Ik heb geleerd dat de ruiter onafhankelijk moet zijn en de hulpen onopvallend moet geven en dat het paard precies automatisch moet lopen Maar hij zei dus dat ik TE MOOI rijd en dat ziet hij niet graag...
Wat vinden jullie hier nou van Verward Je moet toch je handen boven de schoft houden en alles onopvallend doen eh Verward

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:24

Als je het niet snapt. Gewoon vragen, als je het niet begrijpt heeft verder rijden zonder goede uitleg geen zin.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:27

als de lesgever (of zijn manier van denken/ werken ) je niet ligt moet je geen les van hem nemen. dat werkt toch niet Haha!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:30

Ik vind het een beetje raar hoor....en ik heb ook geleerd: handen bij elkaar en boven de schoft, als je je handen dan zo laag houd (of zo scheef) red je het niet met wedstrijdjes (behalve als dat het enige verkeerde is) En mn moeder had foto's gemaakt tijdens mijn eerste proefje, toen ik opvallend aandrijfde: Geen Gezicht!! echt waar niet, je kan het beter onopvallend doen, dat is veel netter. Ik ga ook niet mijn rechterhand helemaal opzij doen als ik naar rechts wilt, ook niet omhoog want dan zegt de instructeur dr wat van (je handen laag houden en niet omhoog tillen) Ik weet ook dat je spanning op de teugels moet hebben...maar dat kan toch ook als je je handen laag houd?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:50

ik zie het wel. Die Duitser is voor absolute controle, het paard wordt gedegradeerd tot ding. Niet aan mee doen!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 21:59

MissSisa schreef:
Als je het niet snapt. Gewoon vragen, als je het niet begrijpt heeft verder rijden zonder goede uitleg geen zin.

Ik snap het wel Verward Maar ik vroeg jullie mening over zijn manier van lesgeven..

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 22:00

My Dominique schreef:
als de lesgever (of zijn manier van denken/ werken ) je niet ligt moet je geen les van hem nemen. dat werkt toch niet Haha!

Ik rijd dat paard van die vrouw dus ik moet in de lessen rijden van haar of haar mede-lesgevers...

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 22:01

Jennietje schreef:
Ik vind het een beetje raar hoor....en ik heb ook geleerd: handen bij elkaar en boven de schoft, als je je handen dan zo laag houd (of zo scheef) red je het niet met wedstrijdjes (behalve als dat het enige verkeerde is) En mn moeder had foto's gemaakt tijdens mijn eerste proefje, toen ik opvallend aandrijfde: Geen Gezicht!! echt waar niet, je kan het beter onopvallend doen, dat is veel netter. Ik ga ook niet mijn rechterhand helemaal opzij doen als ik naar rechts wilt, ook niet omhoog want dan zegt de instructeur dr wat van (je handen laag houden en niet omhoog tillen) Ik weet ook dat je spanning op de teugels moet hebben...maar dat kan toch ook als je je handen laag houd?

Vind ik ook, je kan je handen laag houden en ook spanning hebben maar ik struikel over het feit dat hij zei dat ik TE mooi rijd...Vind ik wel béétje bizar Haha!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:04

Vraag dan waarom dat hij dat niet graag ziet? Vooral veel waarom vragen, op de duur worden ze gek van je, maar je komt er wel veel mee te weten, en als je het begrijpt zal het je ook beter lukken.
Ik vind handen aan je buik ook overdreven en volledige spanning, maar misschien bedoelt hij het ook iets anders? En daarom kan je best gewoon uitleg vragen!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:14

volgens mij is die duitser een beetje jaloers ofzo Verward
als hij vind dat je mooi rijd,waarom zou er dan iets veranderd moeten worden Rolleyes
alle duitsers vind ik eigenlijk een beetje raar Rolleyes niks van aantrekken gewoon!

als ik het zo hoor wilt hij je sleht leren paardrijden

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:15

Ik vind het maar een raar verhaal, en hoe heette deze duitser?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 22:16

angelke schreef:
Vraag dan waarom dat hij dat niet graag ziet? Vooral veel waarom vragen, op de duur worden ze gek van je, maar je komt er wel veel mee te weten, en als je het begrijpt zal het je ook beter lukken.
Ik vind handen aan je buik ook overdreven en volledige spanning, maar misschien bedoelt hij het ook iets anders? En daarom kan je best gewoon uitleg vragen!

Nee hoor Knipoog Hij bedoelt het niet anders Haha! want als ik mijn handen dan 90 graden doe en ze naar mij toe trek zegt hij: jaaaa zooooo moet je rijde....Vind ik nogal ongemakkelijk eerlijk gezegd Haha! Maar ja Haha! pluspunt is dat ik niet héél veel les bij hem moet neme Schijnheilig Haha!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 22:17

Tulandro schreef:
Ik vind het maar een raar verhaal, en hoe heette deze duitser?

Uben of üben ik weet het niet Haha! Maar je moet niet denken dat ik het uitvind hoor Knipoog Het is vanavond gebeurt van 19-20 u Knipoog Je moet mijn eerlijkheid niet in vraag stellen Knipoog

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 22:19

beautylover schreef:
volgens mij is die duitser een beetje jaloers ofzo Verward
als hij vind dat je mooi rijd,waarom zou er dan iets veranderd moeten worden Rolleyes
alle duitsers vind ik eigenlijk een beetje raar Rolleyes niks van aantrekken gewoon!

als ik het zo hoor wilt hij je sleht leren paardrijden

Ik weet niet of hij jaloers zou zijn maar ik denk dat hij gewoon zo heeft leren paardrijden...Maar ik heb hem nog noooittt zelf zien rijden, ik zou wel is wille zien hoe hij rijd Verward Ik vind dat ook, als ik netjes zou rijde (volgens hem dan) Waarom moet ik dat dan verandere Scheve mond Maar ja, andere lesgevers, andere wetten zeker Scheve mond

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:21

Heb je het al eens het de eigenares van het paard besproken? Wat vind zij ervan? Ik kan me voorstellen dat als ze zelf lesgeeft, ze je het liefst ook bij iemand laat lessen die een beetje op dezelfde manier als zij denkt maar het lijkt me uit je verhaal dat je instructeurs onderling nogal verschillen of is dat te sterk uitgedrukt?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:22

Quirinake schreef:
Ik weet niet of hij jaloers zou zijn maar ik denk dat hij gewoon zo heeft leren paardrijden...Maar ik heb hem nog noooittt zelf zien rijden, ik zou wel is wille zien hoe hij rijd Verward Ik vind dat ook, als ik netjes zou rijde (volgens hem dan) Waarom moet ik dat dan verandere Scheve mond Maar ja, andere lesgevers, andere wetten zeker Scheve mond

ja k vind het ook maar raar Schijnheilig
laat hem dan ook is op uw paard rijden he (bv als het niet lukt ofzo) Haha!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 23:01

Martie schreef:
Heb je het al eens het de eigenares van het paard besproken? Wat vind zij ervan? Ik kan me voorstellen dat als ze zelf lesgeeft, ze je het liefst ook bij iemand laat lessen die een beetje op dezelfde manier als zij denkt maar het lijkt me uit je verhaal dat je instructeurs onderling nogal verschillen of is dat te sterk uitgedrukt?

Ja ik heb er al over gesproken.. en ze zei: andere lesgevers, andere wetten...Maar ja..kzal me dan maar aanpassen zeker Scheve mond Idd...Ik heb vandaag ook gereden (voor even dan toch, tot ik me moest aanpasse Haha! ) zoals de eigenares het zou willen zien... Blijkbaar is dat niet voor iedereen goed Knipoog Ik heb ook tegen de lesgever gezegd: ik heb in de tijd dat ik rij altijd zo gereden dus ik kan het niet op 1,2, 3 afleren hoor..Hij zei: je moet dat zeker afleren...Ik dàcht: ik ga mijn rijstijl niet veranderen voor u hoor Knipoog Ik heb wel dat uurtje dan ongeveer naar zijn zin gerede maar ik rij nu terug hoe ik wil hoor Haha!

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:16

Een boogje in de teugel ziet mijn instructrische ook niet graag (al weet ik niet of dat alleen voor mijn pony geld), zo krijg je wel een vrij constante aanleuning, maar je handen heel laag en op spanning vind ik ook wel een beetje vreemd klinken. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen het duitse systeem en bijvoorbeeld het anky-systeem? Anky traint vaak heel diep, dat weet ik, maar verder?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:30

ik vind het maar vreemd. gewoon jezelf blijven, en je niks van die rare man aantrekken Knipoog Nagelbijten / Gniffelen

nee hoor... het klinkt mij vreemd in de oren, zijn rijstijl. ik wil hem wel eens op een paard zien, met uitleg over wat hij doet.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 23:32

mandy_b_s schreef:
ik vind het maar vreemd. gewoon jezelf blijven, en je niks van die rare man aantrekken Knipoog Nagelbijten / Gniffelen

nee hoor... het klinkt mij vreemd in de oren, zijn rijstijl. ik wil hem wel eens op een paard zien, met uitleg over wat hij doet.

Idd OK dan! Haha!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 23:34

Rowy schreef:
Een boogje in de teugel ziet mijn instructrische ook niet graag (al weet ik niet of dat alleen voor mijn pony geld), zo krijg je wel een vrij constante aanleuning, maar je handen heel laag en op spanning vind ik ook wel een beetje vreemd klinken. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen het duitse systeem en bijvoorbeeld het anky-systeem? Anky traint vaak heel diep, dat weet ik, maar verder?

Ik zeg dan ook niet dat er een boogje in de teugels moet zijn.. Ik zeg dat ik mijn teugels nooooooit mag lossen...Als je paard zich ontspant heb ik altijd geleerd met je binnenteugel even te lossen, zodat het paard voelt dat het lucht krijgt en zo even word beloont. Ik heb dan ook niets gezegd over constante losse teugel Knipoog

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:40

Nee, dat bedoelde ik ook niet, ik bedoelde meer dat mijn instructrische er ook niet echt (net als die duitser) voor is om een teugel los te gooien (zij zegt dan altijd "je zegt nu tegen je pony: hier heb je alles, doe dr maar wat mee"). Ik moet wel ietsjes ontspannen als beloning, maar (voorlopig, tot het allemaal wat duidelijker voor haar is) geen aai door haar manen of iets waardoor echt heel de spanning van 1 teugel af is.

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 01:38

Tja er zijn wel een aantal dingen die ik kan begrijpen van die Duitser. Bv. dat de de teugel niet helemaal loskomt, kan je denk ik vertalen met dat het paard verbinding moet blijven maken ook als jij je hand ontspant.
Ik zou van hem heel veel het hoe en waarom vragen. Zodat jij het inzicht krijgt waarom deze man zegt wat hij zegt. Al is het maar om later kunnen zeggen waarom jij nooit op zijn manier zou trainen...
Geef jezelf de tijd om inzicht te krijgen in zijn manier van trainen, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En er is darnaast natuurlijk altijd nog de mogelijkheid dat het echt niet klikt. Ik vind ook dat je dat bespreekbaar moet kunnen maken met de eigenaar na enige lessen te hebben gehad (met een 'open mind'). In ieder geval succes ermee!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 13:13

Inca schreef:
Tja er zijn wel een aantal dingen die ik kan begrijpen van die Duitser. Bv. dat de de teugel niet helemaal loskomt, kan je denk ik vertalen met dat het paard verbinding moet blijven maken ook als jij je hand ontspant.
Ik zou van hem heel veel het hoe en waarom vragen. Zodat jij het inzicht krijgt waarom deze man zegt wat hij zegt. Al is het maar om later kunnen zeggen waarom jij nooit op zijn manier zou trainen...
Geef jezelf de tijd om inzicht te krijgen in zijn manier van trainen, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En er is darnaast natuurlijk altijd nog de mogelijkheid dat het echt niet klikt. Ik vind ook dat je dat bespreekbaar moet kunnen maken met de eigenaar na enige lessen te hebben gehad (met een 'open mind'). In ieder geval succes ermee!

Dank je...Maar ik snap ook alles wat hij zegt maar ik vind het gewoon erg raar dat hij zegt dat ik te mooi rijd Verward En de eerste les zei hij wel: dat ik niet kon rijden Verward Maar dat was niet alleen tegen mij maar ook tegen anderen...Dat vind ik nogal bruut gezegd hoor! Mijn ouders hebben het ook gehoord dus ik verkoop hier geen leugens..Maar ik moet het me gewoon niet aantrekken van mijn ouders... Ik heb altijd lesgehad van iemand die nu in de St Georges meedraait dus zij heeft het mij zo geleerd en ik vind die correct. Maar ja Haha! zoals je zegt, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar soms kom je nogal onrijdbare weggetjes tegen Haha! Maar even nog over die teugel...Ik gooi hem ook nooit los, als het paard ontspant, doe ik mijn hand een klein béétje naar voor zodat het paard wat lucht krijgt en ik neem de teugel terug goed vast... Maar ja...Iedereen vind die Duitser op de manege nogal een rare kwiet Haha! En niemand kan hem goed verdragen Schijnheilig Incl. mij maar ik doe er gewoon normaal tegen Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:49

Lusitana schreef:
ik zie het wel. Die Duitser is voor absolute controle, het paard wordt gedegradeerd tot ding. Niet aan mee doen!

Ernest van Loon heeft daar een hele duidelijke mening over: Kadaverdisipline!
Duitse grundlichkeit in de overtreffende trap. Inderdaad, niet aan meedoen; het paard presenteerd je anders vroeg of laat een keer de rekening en bedenk dat die niet mals zal zijn.