Trailer total-loss!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fioon

Trailer total-loss!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 10:10

Een stalgenootje heeft afgelopen vrijdag onze trailer geleend en heeft er een ongeluk mee gehad. Gelukkig geen gewonden, maar de trailer is total-loss. We hebben haar aansprakelijk gesteld voor de schade, alles in goed overleg. Weten jullie wat ik kan verwachten? Komt er een expert? Wordt de dagwaarde uitgekeerd en zo ja, wat is ong. de waarde van een 1-paardstrailer (in goede staat) uit 1998? We hebben zelf euro 2.000,-- opgegeven (euro 1500,-- ervoor betaald + euro 500,-- eraan verspijkerd).
Ben benieuwd naar jullie reakties, nu zit ik een beetje in het onzekere! Ach gut

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:34

Ik heb geen idee.. moet je even navragen bij je verzekering?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:36

Bel even een dealer van het merk trailer, die kan je waarschijnlijk ook de dagwaarde wel geven.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:44

Heb ook zoiets meegemaakt. Hadden het zo geregeld dat de eigenaar van het paard waar ik op reed met mijn trailer op pad was gegaan. Het paard schopte vervolgens de achterstand uit de wanden waardoor mijn polyester Böckman ineens een extra ventilatiegat in de buitenwand had.
Ik kreeg geen cent van de verzekering van de tegenpartij: ze noemen dat "opzicht". Vraag maar eens na bij je eigen verzekering maar ik zie het somber in ....

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:50

Een reden te meer dat ik NOOIT mijn trailer uitleen.
Ik heb het wel gedaan, maar ben van de kouden kermis thuis gekomen.
Ze leende mijn trailer en op een of andere vage reden zijn de kabels onder de trailer kapot getrokken.
Schade ruim 400 euro.
Degene die hem had geleend zei dat ze het niet gedaan had en dat mijn trailer niet goed was en dat het nooit had mogen gebeuren.
Verzekering keerde niets uit.

Vraag het goed na bij je verzekering. Misschien heb je nog geluk en wordt er nog wel wat vergoed.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:09

GeJe schreef:
Ik kreeg geen cent van de verzekering van de tegenpartij: ze noemen dat "opzicht". Vraag maar eens na bij je eigen verzekering maar ik zie het somber in ....

Klopt opzicht betekent dat de verzekering van de tegenpartij niets uitkeert omdat het desbetreffende geleend was en daarom niet onder jou AVP valt. Lees goed de voorwaarden door. Verzekeraars pakken alles aan om niet uit te betalen. Vraag je stalgenootje haar polisvoorwaarden mee te nemen en dan zie je vanzelf of het vergoed wordt!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:10

He Fioon ik hoorde het al, echt bale zeg Scheve mond

Ik hoop voor je dat je nog iets terug krijgt... verzekeringen doen er altijd van alles aan om er onderuit te komen.

Al met al een hele vervelende situatie... alsof je al niet genoeg ellende hebt meegemaakt dit jaar Scheve mond

Sterkte! Knipoog

Fioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 12:27

Dat kun je wel stellen Tien! Maar ik ga ervan uit dat het in goed overleg gaat lukken. Ik ga idd m'n eigen auto verzekering bellen hoe of wat Scheve mond

Fioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 12:44

Handig voor jullie om te weten: een maal ander maal......... de trailer valt onder de auto verzekering van de auto waar hij aanhangt. In dit geval klopt het dus dat we de verzekering van mijn stalgenoot aansprakelijk hebben gesteld. (en terzijde: Als de trailer los staat dan valt hij onder de verzekering van diegene die de trailer heeft meegenomen want die persoon is er voor verantwoordelijk).
Ik heb ook de leverancier van onze trailer gebeld. Trailers houden goed hun waarde, dus ik verwacht terug te krijgen wat ik ervoor betaald heb. Ik ben gerust gesteld, in zoverre............................ eerst nog maar zien natuurlijk Schijnheilig

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:05

Fioon schreef:
Handig voor jullie om te weten: een maal ander maal......... de trailer valt onder de auto verzekering van de auto waar hij aanhangt. In dit geval klopt het dus dat we de verzekering van mijn stalgenoot aansprakelijk hebben gesteld.

.....wat je nu zegt geldt alleen voor het WA gedeelte, dus schade aan derden, niet aan de trailer zelf!!!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:21

Wat LDRD zegt klopt volgens mij. Hij zal het waarschijnlijk zeker weten.

Voor schade aan de trailer heb je een aparte trailerverzekering nodig en hoe en of die uitkeert bij uitlenen durf ik niet te zeggen maar daar zal LDRD ook wel iets van weten.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:27

Dat is echt balen hopelijk krijg je genoeg geld op toch terug een nieuwe trailer te kopen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:38

Percy schreef:
Voor schade aan de trailer heb je een aparte trailerverzekering nodig en hoe en of die uitkeert bij uitlenen durf ik niet te zeggen maar daar zal LDRD ook wel iets van weten.

.....ben van dit soort verzekeringen niet zo op de hoogte, maar het lijkt me dat de polisvoorwaarden van de maatschappijen hier nogal kunnen verschillen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:43

Schade aan goederen die je van anderen in bruikleen hebt, wordt niet vergoed door je Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren (AVP). Met andere woorden: jij kan je stalgenootje aansprakelijk stellen, maar haar verzekering zal de schade aan de trailer niet uitkeren. Dit noemt men inderdaad opzichtschade.

Bij je Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen (WA voor de auto) is inderdaad de aanhanger meeverzekerd. Maar dit geldt voor de schade die je met die auto of aanhanger toebrengt aan de tegenpartij, niet aan de door jou geleende trailer.

Je trailer kan je apart casco verzekeren. Net zoals je voor de auto een casco (all risk) verzekering afsluit, kan dat ook voor aanhangers. Wij hebben bijvoorbeeld onze trailer voor de nieuwwaarde van 9000 euro casco verzekerd. Dan wordt de schade uitgekeerd (helaas tegen dagwaarde) bij welke schade dan ook, veroorzaakt door onszelf of door iemand die hem leent (wat trouwens niet zomaar gebeurt, uitlenen doen we eigenlijk nooit).

Ik denk dus dat je op alle fronten helaas buiten de boot valt ....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:52

MoniqueT schreef:
Schade aan goederen die je van anderen in bruikleen hebt, wordt niet vergoed door je Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren (AVP). Met andere woorden: jij kan je stalgenootje aansprakelijk stellen, maar haar verzekering zal de schade aan de trailer niet uitkeren. Dit noemt men inderdaad opzichtschade.

....ben er niet volledig zeker van, maar is de opzichtclausule jaren geleden niet al eens verwijderd uit de AVP voorwaarden?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:21

nou, als het goed is, krijg je niets van de verzekering terug. Trailers verzekeren kan bijna niet, en al helemaal niet als er derden mee rijden. Dat is de reden waarom wij nooit onze trailer meer uilnene. 3 jaar geleden heeft een ander er schade aan gekregen, en we kregen NIETS ervan vergoed.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:29

Uit de voorwaarden van onze Aansprakelijkheidsverzekering:

Citaat:
art 4 Wat is uitgesloten
Naast de uitsluitingen in deze bijzondere voorwaarden gelden
onverkort de uitsluitingen die zijn opgenomen in artikel 4 van de
algemene voorwaarden. Elke bepaling van dit artikel heeft een
zelfstandige betekenis en stelt andere bepalingen van deze voorwaarden
en de algemene voorwaarden niet terzijde, behalve als
dat er uitdrukkelijk bij staat.

............
2 Opzicht
a Niet gedekt is de aansprakelijkheid voor schade:
1 aan zaken die een verzekerde of iemand namens hem
onder zich heeft:
- uit hoofde van een huur-, huurkoop-, lease-, pacht-,
erfpacht-, pandovereenkomst of vruchtgebruik. Onder
vruchtgebruik valt ook het recht van gebruik en
bewoning.
- uit hoofde van de uitoefening van een (neven)bedrijf
of (neven)beroep of het verrichten van betaalde
handenarbeid.
2 aan zaken die een verzekerde onrechtmatig onder zich
heeft;
3 aan motorrijtuigen, (sta)caravans, vouwwagens, paardentrailersof andere aanhangers, motorvaartuigen, zeilvaartuigen,
zeilplanken en luchtvaartuigen, die een verzekerde
- of iemand namens hem - onder zich heeft;
4 die bestaat uit en/of het gevolg is van verlies, diefstal of
vermissing van geld, geldswaardige papieren, bankpassen,
giropassen, betaalpassen of creditcards, die een
verzekerde - of iemand namens hem - onder zich heeft.

Helaas dus .... mijn verzekering zou het niet vergoeden en de meeste verzekeringen hebben toch zo'n beetje dezelfde standaardvoorwaarden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:30

Citaat:
Een stalgenootje heeft afgelopen vrijdag onze trailer geleend en heeft er een ongeluk mee gehad. Gelukkig geen gewonden, maar de trailer is total-loss.

Was er trouwens een tegenpartij bij dit ongeluk betrokken? Als die schuldig zou zijn, zou je wel die tegenpartij aansprakelijk kunnen stellen!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:39

Citaat:
Trailers verzekeren kan bijna niet

En dit kan dus wel, maar op een aparte motorrijtuigenverzekering, met volledig casco dekking. Zonder eigen risico overigens. Voor onze trailer gelden polisvoorwaarden zoals die ook voor de auto gelden.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:54

Bij welke maatschappij kun je dan trailers verzekeren, ben ik wel heel benieuwd naar!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:57

Die van ons zit bij Interpolis, onder het kopje Motorrijtuigenverzekering en met polismodelnummer 20294. Kosten per maand ongeveer 10 euro bij een verzekerd bedrag van 9850 euro.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:41

Stel dat de verzekering(en) en evt. tegenpartij niet betalen, dan zou je eigenlijk toch mogen verwachten dat degene die de trailer geleend heeft de schade uit eigen zak betaalt ?

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:50

Werk op een assurantiën kantoor dus zit in de verzekeringen. Als je trailer alleen WA verzekerd is en ze is zelf schuldig dan kun je fluiten naar je geld (grof gezegd). Je moet je trailer al zelf All Risk verzekerd hebben of de tegenpartij moet aansprakelijk zijn.

Een trailer kun je bij heel veel maatschappijen verzekeren. Net als een aanhanger. Vraag het eens na bij je tussenpersoon.

Je kan haar aansprakelijk stellen, maar dan nog heb je geen poot om op te staan. Haar WA verzekering voor de auto dekt alleen schade aan derden. Een aanhanger/trailer is gratis mee verzekerd voor WA.

Haar eigen aansprakelijkheidsverzekering (AVP) dekt deze schade ook niet. Hierbij zijn motorrijtuigen uitgesloten en aangezien de trailer achter de auto zit is het weer niet gedekt.

Heel erg balen dus. Daarom kun je beter voor de tijd een contractje opstellen. Dat erbij schade alles vergoed wordt door de gene die de trailer gebruikt.

Groetjes Tittel

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:06

goh ingewikkeld nog allemaal.. mijn pony had een keer schade gemaakt aan een trailer van iemand anders (reflector er af) gemakshalve heb ik dat maar uit eigen zak betaald

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:09

Citaat:
mijn pony had een keer schade gemaakt aan een trailer van iemand anders (

En dat is nou net wel weer verzekerd op je AVP-polis Tong uitsteken