hoe vaak rijden met een 3-jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

umpie

hoe vaak rijden met een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 21:49

Hoe vaak zullen jullie een 3 jarige paard berijden??

ikz elf rijd mijn 3 jarige paard 2 dagen in ed week hoogstens 3 dagen. Ik wil het namelijk lekker rustig aan doen.

wat zullen jullie doen??

OOk groiet hij heel snel op dit moment. Umbros achterhand groeit. Zijn kont gata als het ware de lucht in. en hij krijgt meer schoft. Hoe lang duurt dat totdat het heelmala weer goed is haha Tong uitsteken

[Edit Karin] CapsLock uit titel gehaald

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:55

Als hij nog zo in de groei is zou ik nog even wachtten met rijden! Totdat hij echt goed uitgegroeid is want zo als jij zegt dat hij erg hard groeit is het nooit goed om te belasten want dan belemmer je die groei! Heb even geduld als je het beste voor je paardje wilt, dan groeit hij uit tot een mooi paard anders heb je kans dat het mis gaat door nu al te rijden! Lachen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:59

lekker uitlaten groeien. misschien 1 of 2x in de week longeren. en na een half jaar denk ik, beginnen met rijden. en dat 1x in de week een half uur doen, en 1x longeren er bij. of 2x.

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 22:00

hij groeit niet super hard maar kijk hij groeit nog wel 4 jaar goed door dus hij heeft het echt nodig hij is al heel mooi maar alleen gata zijn kont ene beetje de lucht in en e zeggen allemaal dat het komt doordat hij nog best jong is en nog moet groeien en dat de achterhand altijd het eerst groeit.

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 22:04

maar hij heeft superrr veel energie en bij mij op de manege zeggen ze juist dat ik hem zeker 2 keer moet rijdne. Ik doe absoluut niet veel met hem woensdag ehb ikeen lesje en vrijdag rij ik een half uurtje. er stata bij ons nog ene paard van 3 en die rijd elke dag een klein uurtje! en dat vind ik echt te ver gaan. Ik rijd mijne maar 2 dagajes en verder hefet hij lekker vrij en longere ik hem. Hij heeft echt ene lekker leventje en ik vind juist dat ik echt rustig ana doe met hem. Veel mensne zeggen alweer vrij vandaga hahaha omdat ik ook vind dat hij lekker rustig ana moet doen. maar over ene half jaar pas rijden????????????????????

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 22:04

oke hij is 3 en ene half jaar

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:10

Heeft jouw toetsenbord ook hoofdletters en leestekens? Je berichten zijn zo erg moeilijk om te lezen.
Twee keer per week rijden vind ik niet zo raar.
Als je moet wachten tot hij helemaal uitgegroeid is zoals Lisjuh beweert ben je 3 jaar verder...

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:11

Je moet niet naar iedereen luisteren meissie het beste is je paardje lekker uitlaten groeien! Als zijn kont de lucht in gaat betekend dat dat hij nog met een echtte groeisport bezig is (overbouwd) Zo gaat het heen en weer eerst kont dan schoft...ik zou pas met 4 jaar gaan rijden...hij groeit doro tot zijn 7e waarschijnlijk (maar dan niet zo extreem en gewoon recht niet in overbouwde vorm) maar je moet echt wachtte tot deze spurt voorbij is! Je belast met het rijden zijn spieren en gewrichten in de groei en dit kan hem pijn en belemmeringen opleveren....heb astjeblieft geduld! En ga zeker niet elke dag rijden of longeren....als je echt niet kunt wachtten rijd dan 1 dag een half uur en longeer 1 dag een half uur maar in zo´n spurt moet je echt niet meer gaan doen.....Je moet het natuurlijk zelf weten maar hij is dus duidelijk nog met zijn groei bezig en dan gaat het er niet om of hij er al mooi uit ziet en dat andere hem teveel vrij vinden hebben...Het gaat erom dat hij goed volgroeid is en zijn eigen spieren en gewrichten goed en sterk heeft kunnen ontwikkelen!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:14

KarinvdM schreef:
Heeft jouw toetsenbord ook hoofdletters en leestekens? Je berichten zijn zo erg moeilijk om te lezen.
Twee keer per week rijden vind ik niet zo raar.
Als je moet wachten tot hij helemaal uitgegroeid is zoals Lisjuh beweert ben je 3 jaar verder...

Nee dit zeg ik niet ze zegt duidelijk dat de kont omhoog schiet...dus dit betekend dat hij nog erg aan het ontwikkelen is....ik zeg dat het verstandig is pas zo te gaan rijden als hij regelmatig groeit en niet in overbouwde vorm dus eerst kont dan schoft enz...maar dat het geleidelijk gaat....mijn fries was ook pas met 7 uitgegroeid en ja ik ben pas met 6,5 echt begonnen met doorrrijden puur voor het paard en zijn groei ...Je moet op de groei letten met inrijden niet naar leeftijd tenminste das mijn mening

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 22:44

dank je wel ik ga morgen het morgen ook nog even ana iemand van de manege vragen . en 1 dag in de week in ene lesje rijdne is dat ook te veel en verder longeren en vrij? dan zit ik er niet op!

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:54

Mijn paard is zelf ook 3 (bijna 4 dan en groeit nietmeer zo heel veel) ik rij hem het liefst om de dag,
maar dat gaat niet altijd met school.... maar wil toch zeker iedere week 3 tot 4 keer rijden.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 06:34

umpie schreef:
dank je wel ik ga morgen het morgen ook nog even ana iemand van de manege vragen . en 1 dag in de week in ene lesje rijdne is dat ook te veel en verder longeren en vrij? dan zit ik er niet op!

Ik zou gewoon dat lesje rijden en ongeveer 2x longeren...de rest vrij zodra hij niet meer zo hard groeit (dus kont in de lucht er daardoor overbouwd raakt) kun je het beste inderdaad om de dag proberen te rijden probeer op te bouwen en dan telkens met regelmaat verder te gaan dus niet de een week 3 dagen rijden en de andere maar 1 echt consequent ...... Dit zijn van die dingen waar meningen erg over verschillen sommige mensen springen er met 2,5 jaar al op andere pas met 4 jaar....Sommige paarden hebben gewoon wat langer de tijd nodig om goed de spieren en gewrichten te ontwikkelen of hebben de groeispurt later wat bij jou paard naar mijn gevoel gebeurd...ik ken je paard niet en weet niet hoe hij eruit ziet en ontwikkeld maar dit maak ik uit je verhaal op...het is en blijft jou paard en de meningen zullen altijd per persoon verschillen maar ik zou altijd wachtten tot het paard zichzelf goed heeft kunnen ontwikkelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 07:54

Ik zou zeker wel 2 keer in de week rijden, je paard moet ook wat regelmaat hebben, en ook zijn spieren moeten de kans krijgen om te sterken. Maar dan zie ik liever dat je hem vaker rijdt en korter, als dat je nu doet. Uit je verhaal maak ik op dat je op vrijdag een half uur rijdt, en op woensdag les hebt, en dat zal ongetwijfeld langer dan een half uur zijn. 2 tot 3 keer in de week een kwartiertje rijden is beter, zeker nu dat ie groeit. Voor de rest aanvullen met longeerwerk en uitkuuruurtjes zodat ie zijn energie kwijt kan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:13

Neonlight: Ik heb ook les met mijn pony's, altijd priveles en dat is nooit langer dan een half uur (tenzij ze vervelend zijn, want we willen altijd goed afsluiten)

Ik heb ook een jonge pony van 4,5 jaar en die is nu een half jaar onder het zadel. De eerste 2/3 maanden zat ik er maar een kwartier á 20 minuten per keer op, zo'n 2/3x per week.

Daarbij longeerde ik hem af en toe een kwartiertje.

Nu heb ik dat inmiddels op gebouwd naar 3/4x een half uur rijden en 1x per week een kwartier longeren.
Met rijden reken ik ook de buitenritten (stap/draf ritjes) mee, die duren dan een uurtje.

Ik zelf zou regelmaat houden voor je paard, dus iig 2x per week rijden, maar dan zo'n 20 minuten en 1x longeren een kwartiertje. Misschien ook 1x per week een rustig buitenritje maken. De rest gewoon zoveel mogelijk buiten laten lopen.

Als je merkt dat de groeispurt een beetje ten einde is kun je weer wat verder opbouwen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:22

Longeren is vrijwel een even grote belasting voor een paard als wat rijden.
Dus mij lijkt of je geeft hem nog een paar maandjes vakatie tot hij wat volgroeider is, of je rijdt hem inderdaad een keer of 2 in de week als hij zo braaf blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:46

Ustinov is in het vroege voorjaar beleerd, toen gecastreerd en heeft nagenoeg de hele zomer weer vrij gehad.
Een ruime maand geleden ben ik het rijden weer gaan oppakken en ik rijd hem nu ongeveer om de dag.
1x 3 kwartier clubles, 1x half uur priveles, 1x bosritje in het tuig of onder het zadel.
Daarnaast loopt hij de hele dag lekker in het land.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 09:26

Mijn paard is nu ook 3,5. Ik merk juist dat hij iets meer werk kan gebruiken. Hij heeft als ik enkele keren per week rijdt veel te veel energie en wil dan alleen maar rennen en bokken, de wei vindt hij lang niet zo leuk meer en gaat bijv, over de omheining springen en scheuren!!. En dan is rijden ook niet leuk meer. Hij is nog wel heeel iets overbouwd, maar geeft zelf aan dat hij het aan kan. Met dit weer rijd ik op maandag in de binnenbak, heb dinsdag een kwartiertje alleen met hem gestapt over de weg, heb woensdags les, donderdags rust, vrijdag kwartiertje over de weg, zaterdag binnenbak en zondag rust. Hij werkt dus 3 dagen echt(half uur 3 kwartier), verder rustig aan maar wel bezig houden, kwartiertje stappen kan hij wel hebben en 2 dagen rust/weidegang!! Soms rijd ik iets meer, 4 dagen werk. Hij komt zowiezo elke dag op het land. Dus ik vind dit voor mijn paard een goede oplossing, maar je moet echt kijken naar het paard zelf!!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:12

Toen ik nog jonge paarden reed, reed ik ze meestal om de dag.

Verder: een paard groeit nog tot ze ongeveer 6/7 zijn... moet je wel erg lang wachten. Ze gewoon nog niet overvragen en tijdens een echt merkbare groeispurt nog wat rustiger aan doen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:17

Ik rij mijn jonge dieren rond hun derde zo'n 3 tot 4 keer in de week en vaak niet langer dan een half uurtje per keer. Mocht ik het gevoel hebben dat het dier iets te veel belast wordt (geestelijk of lichamelijk) dan krijgt ze een tijdje rijvrij en blijven 24/7 op het land.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:41

Elk paard van drie groeit flink (-er dan daarna). Daarom maak ik ze alleen even zadelmak, en pak het dan weer op als ze vier zijn. Hoe vaak je rijdt is minder belangrijk dan wat je vraagt. Elke dag een uur stappen, is bv heel wat anders dan twee keer in de week een kwartier laten galopperen, om maar even wat te noemen. Dus hoevaak is niet zo´n goede vraag, meer wat laat je ze doen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:44

2/3 keer in de week, niet te lang en niet te intensief. Veel afwisseling bak/buiten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:43

Daar noem je wat. Buitenrijden is het belangrijkste! Lange rechte lijnen, ongelijke bodem, super voor het evenwicht. Maar dat durven niet veel mensen met een jong paard...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:12

2/3 keer in de week. Hier gaan ze eerst aan de longe, je kán hier gewoonweg niet buitenrijden met een jonge pony. Naast iedere weg een sloot of een kas, het risico is echt te groot om een jonge pony, die je nauwelijks kent mee naar buiten te nemen. Als we een bos naast de deur hadden gehad, was hij de eerst 3 à 4 maanden alleen door het bos aan het hobbelen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:16

Het moet wel eerst vertrouwd zijn om op het jonge paard te kunnen rijden. Als ze in de bak mooi braaf zijn, dan lekker eens naar buiten, met een ander braaf paard en desnoods eerst een stukje langs de weg aan de longe.

Mijn eigen nu 3,5 jarige merrie heb ik de 3e keer onder het zadel meteen meegenomen naar het bos met de trailer. [dat is wel een hele brave hoor]

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:29

ik rij meestal om de dag met mijn 3,5 jarige. maar alles rustig aan, geen moeilijke dingen. vaak wisselik het af met longeren en buitenritjes. die van mij is gelukkig erg verkeersmak dus kan alle kanten op. ik houd me momenteel alleen bezig met de basis en verder niks. af en toe een lesje er tussendoor komt ook voor.