Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
peeky schreef:Volgens mij wel. Ze kunnen namelijk nooit bewijzen dat deze pony zogenaamd al lucht zoog toen ze het kochten. Bovendien is er geen proefpeiode afgesproken neem ik aan?
)Katja schreef:Ben jij gewoon een particuliere verkoper?
In dat geval sta je heel erg sterk want dan moet de tegenpartij aantonen dat ze al zoog op jou op stal.
Als handelaar ligt de bewijslast bij jou en zul je haar waarschijnlijk terug moeten nemen.
Eleonoor schreef:De tegenpartij moet aantonen dat de pony lucht zoog voor hij hem kocht. Dus zal hij getuigen moeten vinden dat de pony dit voorheen deed. Daarnaast heeft de koper ook een plicht de pony te keuren voor aankoop. Ziet hij van deze recht af, dan vervalt die ook. Maar, zorg er wel voor dat je getuigen hebt die dat bevestigen dat de nieuwe eigenaar een keuring niet nodig vond.
Hoe kan een dierenarts nou zien of een paard luchtzuigt? Ik zou het zo aan een paard niet kunnen zien. Mijn vorige deed het ook, maar er was door zowel mij als de dierenarts ten tijde van de keuring niets van te zien.
Maar, aangezien alles met een mondelinge afspraak is gegaan sta je wel slecht en is het zijn woord tegen die van jou. Zorg er in vervolg voor dat je een contract opsteld, zeker ook als de koper afziet van een keuring. Dan staat dat tenminste op schrift.
Verder kan luchtzuigen een verborgen gebrek zijn waardoor de koop ongedaan wordt. Weet niet precies hoe het nu met de nieuwe wetgeving zit in hoeverre ze nu zonder bewijslast van voor de koop moeten komen.
Elskevree schreef:Luchtzuigen ontstaat meestal door maagproblemen. Misschien ligt het aan het voer??
cissy schreef:een luchtzuiger hoeft niet altijd met de tanden te zuigen, er zijn er ook zat die het gewoon in de lucht doen. Dan ziet de DA dus ook niks aan het gebit.
Ik hoop voor je dat jullie er uit komen samen. Succes!

Kyona schreef:Ik zou even oppassen met gaan kijken of hij het doet, want dan sta je daarna zwakker - wordt wellicht de verwachting gewekt dat je hem terugneemt. Eerst even juridisch advies inwinnen!