kuren paarden melden aan ruiters ja/nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne1

kuren paarden melden aan ruiters ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 20:24

Ik geef les en begeleid buitenritten op[ het strand in Den Haag. Nu heb ik de gewoonte om mijn ruiters op de hoogte te stellen van bijzonderheden in het karakter van het paard waar ze op gaan rijden, als ze het paard nog niet kennen of als er iets mee is.
Nu rijdt er al een tijdje een wat onzekere vrouw mee, die overigens prima rijdt. Die deelde mij mede dat ze toch minder plezier heeft in het rijden, omdat ze nu op de hoogte is van het karakter van het paard.
Da's op zich natuurlijk jammer, want je rijdt toch voor de lol. Maar ik vraag me af of het nou zoveel beter is om niets te zeggen en het de ruiter onderweg zelf te laten uitvinden. Verward
Een voorbeeld is bijvoorbeeld een pony die vanwege een kreupelheid sinds de zomer niet mee naar buiten is geweest en nu voor het eerst weer mee mocht. Tja, die kan natuurlijk een tikkie fris zijn.
Nou ja, wat vinden jullie, willen jullie weten waar je op zit of niet?

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:29

ja ik zou zeker willen weten welke "gebruiksaanwijzing " de paarden hebben.
maar een tikkie fris maakt de onzekere ruiter denk ik wel onzeker(ik ben ook nog erg onzeker)
maar de gangbare gedragingen van het paard lijkt me heel logisch dat je dat verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:31

Ik vertelde aan de ruiters die met mij me gingen op buitenrit ook altijd iets over het paard waar zij op reden.
Zo kunnen ze in mijn ogen beter inspringen op eventueel voorkomende problemen tijdens de rit.
iIk heb nog nooit iemand iets horen zeggen over het feit dat ze dit niet prettig vonden.
Het lijkt mij juist wel erg verstandig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-04 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:31

Jah zeker wel vertellen maar met mate zodat de ruiter dus niet bang word. Ik hoor ook altijd graag van een eigenaar wat een paardje 'kan' doen of waar die moeilijk in is. Zo kan je jezelf toch een beetje voorbereiden. Al kan je mensen natuurlijk wel heel zenuwachtig maken. Das minder.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:32

JA! Dit najaar heb ik nog een levensgevaarlijke smakkert gemaakt omdat de eigenaar me niet had verteld dat het paard niet te vertrouwen was... had ze dat vantevoren gezegd, had ik dat beest proberen opnieuw zadelmak te maken. Kennelijk dacht die eigenaresse dat als ik er gewoon op zou stappen, dat ik er dan wel achter zou komen of ik er mee weg kon rijden of niet... levensgevaarlijk!
Nu ben ik op zoek naar een ruiter voor in ieder geval één heel fijn sportpaard bij ons op stal, maar het is een hete en eentje die je uit gaat proberen als je er voor het eerst op stapt. Dat meld ik absoluut van te voren, vóórdat er ongelukken gebeuren.
Paardrijden doe ik nog steeds omdat het leuk is, ongelukken zitten in een klein hoekje en die probeer ik dan ook zoveel mogelijk te voorkomen.
Dat is trouwens wel wat anders dan bang zijn, want ik stap zo op ieder paard, maar bij een vreemde altijd met een tikkie voorzichtigheid.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:35

Denk dat het van de situatie afhangt.....

Over het algemeen zullen manegepaarden denk ik voldoende te vertrouwen zijn om heel gevaarlijke situaties te vermijden. En als je vertelt wat er allemaal kan gebeuren, kan ik me goed voorstellen dat mensen idd heel onzeker worden en maar gaan zitten stressen omdat het paard wel eens dit of dat zou kunnen doen. Dat bevordert de veiligheid natuurlijk ook niet echt.
Lastig hoor....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:36

hmm ligt er helemaal aan wat voor ruiter erop gaat, wat voor ervaring die heeft en hoe bang diegene is aangelegd.

kijk voordat er iemand op Q gaat, zeg ik duidelijk dat hij kan staken en dat hij bij teveel inwerken met de hand acuut op de rem/omhoog gaat

maar als er iemand op dee rijdt, zeg ik niets, ik bedoel, die heeft geen gekke dingen ofzo, zeker in de bak niet,
buiten zeg ik alleen dat ze trapt naar paarden achter haar dat ze graag wil inhalen maar eenmaal voorop dat ze dan stopt

meer zeg ik niet, meer is ook niet nodig, want als je zegt ja en kijk ze wil weleens te hard gaan of ineens op de rem gaan, of weet ik veel wat, dan krijg je een gespannen ruiter en daardoor juist een vervelender paard.

als ik op iemand zn paard rij hoef ik ook echt niet alles te weten, alleen als ie echt een speciale gebruiksaanwijzing heeft, of gewoon wat algemene info

je komt er toch maar op 1 manier achter Haha! en dat is gewoon rijden, zonder dat je van t voren al gaat bedenken wat er allemaal kan gebeuren of wat ie allemaal kan doen, als je zo denkt, kan je maar beter helemaal niet gaan rijden Clown

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:42

Daarbij, wil het gedrag van het paard nog wel eens samenhangen met de ruiter die je erop zet Knipoog

Susanne1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 20:44

Het gaat vooral eigenlijk om opmerkingen dat het paard wat kijkerig kan zien, omdat hij fit is. Dus dat je je benen er meer bij moet houden en zelf ook even op moet letten wat er op je af komt. En ik meld het als een paard voor het eerst mee gaat (nieuw of na blessure ofzo).
Of bij een hele hete pony dat je rustig met je handen moet zijn.
Ze vond dit soort opmerkingen eerst ook prettig. Het zal er ook zeker mee te maken hebben dat de paarden met dit weer gewoon erg fris zijn en dat het dus zowiezo spannend is om een strandrit te maken (overigens een rustige zonder rengalop etc).
Ik ben wat voorzichtig aangelegd, maar waarschuw ook weer niet voor iedere zandkorrel hoor.
Een collega van mij heeft ooit ergens gereden en kreeg een naar zeggen: "vrolijk" paard mee, ze lag er dus uiteindelijk 4x naast. Ik weet wel wat er met een vrolijk paard bedoeld wordt, maar de doorsnee manegeruiter waarschijnlijk niet.
Laatst bijgewerkt door Susanne1 op 20-12-04 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 20:46

O ja en het gaat om buitenritten! Op het strand (en overal buiten eigenlijk) heb je toch meer factoren om rekening mee te houden en heeeeeeel veeeeeeel ruimte!
Ik vind dat wel duidelijk een verschil met de bak, vooral de binnenbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:56

Ik ben zo´n onzekere ruiter, en wil wanneer ik een paard huur de gebruiksaanwijzing wel weten van een paard. Tot op een bepaalde hoogte..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:00

Ik denk dat niet dat je iderding hoeft te vertellen...maar ik persoonlijk zou het toch fijn vinden als ik een beetje weet waar ik me op moet voorbereiden...Laatst reed ik op een paardje..werd mij verteld dat die alleen maar sloom ging lopen om uit te proberen..oke..maar het gevolg was weer dat zodra ik aandraafde hij ineens ervandoor ging in galop en ik alle controle kwijt raakte..daar was ik wat minder blij mee...als ik het had geweten dan was het toch anders geweest, dan had ik me er iig mentaal op voor kunnen bereiden en zou de schok minder zijn.

Het ligt natuurlijk trouwens ook aan de manier waarop je het vertelt...als je er ook nog eens bij gaat vertellen wat voor een lelijke vallen mensen hebben gemaakt toen ze op dit paard zaten omdat hij dit en dit deed, dan zou ik al veel gestresster raken dan wanneer je zegt:"oh ja, soms wil hij nog weleens een bokje geven" o.i.d.
Ik denk dat als iemand nu met zo'n paard naar buiten gaat en dat paard doet iets dat ze dan achteraf alleen maar boos op jou gaan zijn..dat jij ze daar weleens voor had mogen waarschuwen...ik zou het toch vertellen...

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:07

Ik zeg ook altijd tegen de mensen die op mijn paardje rijden dat hij nog wel eens weg wil springen en eenden eng vind. Op een strandrit werd mij ook verteld dat de fjord waarop ik reed nog wel eens een bokje maakte enzo. Dus daar was ik gewoon op voorbereid.
Ik zou het juist fijn vinden om te weten waar ik op moet letten als ik op een ander paard rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:12

Het hangt een beetje van de situatie af. Wij krijgen veel paarden met gedragsproblemen op stal. Ik sta er het liefst zo blanco mogelijk tegenover, dan ben je namelijk het snelst en eerlijkst in je reacties.

Als jij paarden uithuurt ben je denk ik verplicht om wat te zeggen. Als je niet waarschuwt en er dondert iemand goed verkeerd af zou dat nog wel eens voor problemen kunnen zorgen.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:13

ik zou erg graag weten wat de 'gebruiksaanwijzing' van een paard is!
bij ons op de manege wordt dat voor een buitenrit ook verteld en dat vind ik erg goed. dan weet je precies wat je kan verwachten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:32

Moeilijk dilemma Susanne. Ik heb zelf ervaren dat als je heel onbevangen met een paard omgaat, het soms heel goed kan gaan. Juist door te verwachten dat het mis gaat, gaat het mis. Maar omgekeerd komt het ook voor... bepaalde dingen verwacht je gewoon niet, moet je ver van te voren voorkomen, of kunnen het beste op een paard-specifieke manier aangepakt worden. In die gevallen moet je het weer wel van te voren weten.

En of ik het wil weten is al net zo moeilijk te zeggen. De ramp-scenario's hoor ik denk ik liever niet, maar bepaalde aandachtspunten zijn wel handig.
Maar ja, het is ook moeilijk te voorspellen hoe ruiter en paard op elkaar reageren. Ik ben ooit met een buitenrit meegeweest, en iedereen die hoorde op wie ik moest begon te fluisteren en weg te kijken. Lekker onheilspellend dus. Vervolgens kreeg ik de opmerking: als het te hard gaat stuur je haar de zee in. Bleek dat betreffende pony al een paar spectaculaire acties op haar naam had staan - dat hoorde ik pas later en niet van te voren gelukkig. Maar ik kon het geweldig met haar vinden, en ze heeft de hele rit geen stap verkeerd gezet, en aan het eind van een stukje rengalop was ze prima terug te nemen.

lin1da

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:44

Soms wil ik het wel weten de andere keer niet. in de bak zou ik het niet erg vinden maar met een buitenrit vind ik het wel, vooral als ze een tijd niet naar buiten zijn geweest dan kan je er toch rekening mee houden.

en rijden doe ik zeker voor mij plezier

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:00

Verplaatst naar vmr

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:03

Voor mij wel, toch zeker bij een buitenrit. Ik ben zowiezo al niet zo'n held buiten dus ik wil graag weten waaraan ik me kan verwachten. In een paddock hoeft het niet perse, alleen als het paard echt gek is. Als het eens een keertje bokt maakt het mij niet uit, maar als hij heuse rodeoshows geeft wil ik het graag weten Haha!

Elguccia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:14

Ik zou het zo algemeen mogelijk houden, niet teveel in details treden. Uit eigen ervaring, als onzekere ruiter, weet ik namelijk dat ik gespannen wordt als ik weet dat een paard heftig kan reageren bij een bepaald iets. Dan zit je er echt op te wachten, net wat Shadow zegt. Ik denk ook dat een bepaalde mate van onwetendheid beter werkt omdat de ruiter minder gespannen is.

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:26

Richtje schreef:
Daarbij, wil het gedrag van het paard nog wel eens samenhangen met de ruiter die je erop zet Knipoog

Dit vindt ik een goede opmerking OK dan! Bij ons op de manege komen ook wel eens mensen die zeggen dat ze al meerdere jaren ervaring hebben, wij zetten ze standaard op het meest brave paard van de manege waar zowel een beginner als een gevorderde ruiter goed mee overweg kan, meestal spreken we met nieuwe klanten een priveles af zodat je kan inschatten in wat voor les ze geplaatst kunnen worden.
En al zijn het manegepaarden deze dieren kunnen ook schrikken van onverwachte situaties. Nou is het bij ons zo dat er geen paarden verhuurd worden voor buitenritten, we gaan s'zomers wel regelmatig met de lessen naar buiten.
Het lijkt me erg moeilijk om in te schatten wat voor paard voor wat voor persoon in te delen als je die persoon niet kent, en dan kom je weer terug bij de opmerking van Richtje. Ik vindt dat je altijd wel iets 'moet' vertellen over de paarden waar je iemand op indeelt. Ik zou in elk geval wel willen weten als een paard al een tijdje niet mee naar buiten is geweest.

Ik heb het een keer meegemaakt dat ik een keer een fjordje ( Rakker Haha! ) huurde op een manege die een aantal keer flink bokkend wegsprong en waar ik toch wel alle zeilen moest bij zetten om erop te blijven zitten Haha! Toen we terug kwamen op de manege bleek dat het de 1e keer was dat hij zonder groep meeging..........Dat had ik wel graag willen weten, vooral omdat ik met mijn schoonmoeder was ( op Rebbel, die hadden we meegenomen op vakantie, Weerterbergen en Rebbel stond daar gestald, ze hadden mij al een aantal keer zien rijden en hadden bedacht dat ik dat wel kon) en die( mijn schoonmoeder Knipoog ) vond het maar niets zo een springend fjordje naast zich Haha!

Maar het klinkt ( leest Knipoog ) alsof die vrouw wel vaker meegaat kan je haar dan niet een keer op een ander paard indelen waardoor ze zich weer wat meer op d'r gemak voelt?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:00

ik heb ook langere tijd op een bedrijf gewerkt waar we buitenritten op het strand mee deden. Voor de rit gaf ik altijd mensen aanwijzingen over de paarden, maar nooit vertelde ik enge dingen. Bij het indelen van de paarden let je ook op de rijervaring en de achtergrond van de ruiter. Op een paardje dat niet tegen opsluiten kan, zet ik liever een ruiter met western achtergrond dan een dressuurruiter. Als een paard bepaalde truukjes had, dan vertelde ik dat wel, maar ik vertelde er ook altijd bij hoe je dat moet oplossen. We hadden daar wel het geluk dat de paarden het nooit op een rennen zetten op het strand.

Persoonlijk wil ik niet teveel weten over een paard als ik erop stap. Ik wil het paard zo blanco mogelijk benaderen. De eerste tijd dat ik op een paard zit ben ik dan ook helemaal bezig met zien wat het aanbiedt. vervolgens kan ik daarmee aan het werk. ik heb wel vaker meegemaakt dat ik op een manege of een ponykamp een pony toegewezen kreeg en vervolgens van de andere meiden hoorde:"oooo, die heeft de vorige les er eentje afgemikt" of"die gaat er altijd vandoor". dan stap je toch niet blij op zo'n pony en ga je nadenken over wat je allemaal kan gebeuren. In het geval van het ponykamp bleek dat ik heel goed met de zeer hete pony om kon gaan, ze is geen enkele keer met mij gaan rennen, terwijl ze dat bij een andere ruiter wel deed toen we een rit hadden geruild. Helaas heb ik er niet van kunnen genieten omdat ik steeds heel bang was dat ik haar niet aankon en dat ze zou gaan rennen.

Dus wat mij betreft kunnen nuttige aanwijzingen wel, zoals handen stil houden, want dat vind ze prettig. maar het is niet handig om te zeggen: handen stil houden anders gaat ze steigeren. gisteren is er ook iemand om die reden afgevallen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:06

Vooral bij buitenritten ben ik graag op de hoogte van de hebbelijkheden (of onhebbelijkheden) van het paard waar ik op rijdt. Ik heb een keer een rotsmak gemaakt vanuit volle rengalop omdat het paard waar ik op reed iedere keer op een bepaald punt een haakse bocht naar rechts maakte en mij dat niet was verteld. Als ik er op was voorbereid had ik dingen anders kunnen doen. Nu belandde ik met mijn rug in een beek met stenen, nat tot op het bot en drie uur rijden van huis (Belgische Ardennen) Ik mag blij zijn dat ik mijn rug of bekken niet gebroken heb op dat moment.
Paardrijden is gevaarlijk genoeg. Een waarschuwing daarom wel op zijn plaats. En sommige paarden horen nieteens meegenomen te mogen worden op een buitenrit. Het paard waar ik van afviel was in de bak het favoriete paard van de kinderen van die manege.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:18

Twijfel.

Ik heb zelf jarenlang buitenritten begeleid en meestal vertelde ik wel iets bij het paard. Ook weer niet te veel om idd te voorkomen dat een ruiter juist daardoor angst kreeg. Mijn omschrijvingen gaan meestal niet verder als 'in het begin lijkt hij fris, maar na een stukje draven is dat er wel af' of 'bij aanspringen in galop hoofd omhoog houden anders staat ze stil en doet haar hoofd naar beneden'.
Ook vertelde ik welke paarden konden trappen zodat ze daar bij uit de buurt konden blijven.
Teveel 'stoere' verhalen vertellen kan averechts werken. Heb je net de paarden ingedeeld, komen er een paar van die kleine meisjes naar de paarden 'gaat u op dat en dat paard Bloos!, die kan heeeeel hoog bokken' (ja, als ze een poos niet buiten is geweest, maar nu met mooi weer en al gelopen in de les zal ze dat heus niet doen).

Wat Cassidy noemt herken ik ook. Jaar of tien geleden een buitenrit op de Veluwe. Eerste de beste stukje galop vloog ik door de lucht. Zit ik daar op de bosgrond, zegt de begeleidster: 'o, maar je hebt met dit paard een zweep nodig en je kunt eigenlijk ook niet achteraan met hem rijden' Schijnheilig. Tsja, ik reed zonder zweep achteraan.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:23

Ik weet toch wel graag wat in onder mijn kont heb tijdens een rit, ik ben er dus voor om wel te informeren, maar je gaat mensen natuurlijk niet bang maken. En als paarden echt fris zijn omdat ze stil hebben gestaan is het misschien verstandig om iemand van stap die het beestje kent zelf een keer mee te laten nemen.