buitenrijden met gladheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marinke

buitenrijden met gladheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 08:59

Ik had voor vanochtend een buitenritje gepland, nou tis hartstikke mooi weer, maar wél een beetje glad.
Romeo,de pony, heeft geen ijzers. Hoe snel glijd een pony zonder ijzers uit? Kan ik nou beter niet gaan rijden? (bak is ook geen optie aangezien die gisteren nat was en nu dus bevroren zal zijn)

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 09:01

met ijzers glijd het snelle uit dan zonder
als he gras niet glad is kan je best een ritje wagen maar kijk uit als je het niet vertrouwd moet je het niet dien is in belang van ja pony

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:10

Zonder ijzers is minder gevaarlijk. Maar kijk wel effe of het niet te glad is. Voorkom ongelukken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:12

Ik woon in het Westen, dus het is hier al niet snel glad. En áls het glad is wordt er hier volop gestrooit.
Maar als er niet gestrooit is ga ik niet rijden, dan hebben ze maar een extra dagje vrij, ik wil niet het risico nemen dat er wat gebeurd.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:51

Precies wat MissSisa zegt: voorkom ongelukken! Niet onnodig problemen uitlokken. Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:54

Eef18 schreef:
Precies wat MissSisa zegt: voorkom ongelukken! Niet onnodig problemen uitlokken. Lachen

Je paard hoeft maar te schrikken en kan dan uitglijden. Wat er dan wel niet kan gebeuren............. Bloos!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:03

Als er veel gras in de buurt is kan je het wel doen. En als je eerst een stukje over de weg moet voordat je bij een niet-glad stuk bent kan je dat misschien lopen.

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:14

in deze tijd van het jaar is het nog niet zo heel glad (tenminste nu)
nu kun je nog best blijven rijden, tuurlijk wel erg goed opletten, maar dat spreekt voorzich.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:15

Ik ga meestal gewoon rijden. Die van mij heeft ook geen ijzers en uitglijden komt eigenlijk al helemaal niet voor met mijn IJslander, zit denk ik in zijn genen/bloed dat hij net zo makkelijk over gladde stukken loopt als niet gladde.

Het moet natuurlijk niet echt ijzelen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:20

mm ik rij zelfs nog buiten als er veel sneeuw op de weg ligt. Maar volgens mij zijn de wegen zelf niet zo glad op dit moment, hooguit een paar kleine stukken, en die kun je makkelijk ontwijken (ehm.. hier in het oosten tenminste)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:48

Ik denk dat ik vanmiddag in de bak ga rijden, wij moeten toch wel een eindje over straat. En dat strooizout is ook niet echt goed voor de hoeven, dus ik waag het er denk ik niet op.

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 11:50

Ik ben niet gegaan, t was al glibberen bij de stallen...
De bak is ook niet te doen, allemaal ijs ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:50

Zonder ijzers is idd veiliger. Zolang je met een lief paard bent en je blijft stappen is er niets aan de hand. Wij rijden ook altijd buiten wanneer er sneeuw is gevallen, dat is echt lachen. De paarden gaan dan expres onder de takken doorlopen zodat wij onder de sneeuw komen te zitten! Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:38

Hmm nou wij zijn vanochtend op weg gegaan, het eerste stuk ging goed, daar was dan ook gestrooit...maar de rest Ik ben dus maar afgestapt en ben er naast gaan wandelen...
Telkens was er een goed stuk en dan 10 meter verder weer glad...geen doen dus...

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:45

Ik ben vanochtend wel naar buiten gegaan (2 paarden met beiden vierkant ijzers) hier viel het heel erg mee buiten met de gladheid. Er waren wel een paar stukjes die glad waren (vooral op de harde weg) maar daar heb ik rustig gestapt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:47

Ik ga zo maar eens kijken of ik een beetje kan loslaten.........

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:37

Ik zou Des naar huis halen om foto's te maken voor onze kerstkaart (beter laat als nooit Knipoog ). Maar het was mij dus echt te glad! het straatje wat ik dan met haar over moet wordt ook nooit gestrooid, en was een ijsbaan. Helaas voor haar, komt er in het hoekje van de kaart alleen een klein Desse-koppie te staan.... Wel is ze vandaag gewoon het land in, dus komt ze zeker weten wel buiten frisse lucht happen.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:17

Ik heb vanochten din het bos gereden. Paard heeft geen ijzers dus dat gaat dan best goed. Ging prima eigenlijk. Wel goed opletten natuurlijk, vooral op het asfalt, als daar water op ligt dan is het een ijsbaan en dan ga je glijden. Op de zandpaden is het nooit echt glad, hooguit omdat de bovenste laag ontdooit en de onderlaag nog bevroren is.

Ook met andere paarden met ijzers heb ik in de winter altijd gewoon buiten gereden. Opvallend hoe weinig ze ineens schrikken Knipoog Zouden ze het door hebben Lachen...

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:21

Als het heeft gevroren ga ik niet naar buiten. Zazou is al best wel lomp, dus ga ik het niet opzoeken Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:50

Ineke2 schreef:
Hmm nou wij zijn vanochtend op weg gegaan, het eerste stuk ging goed, daar was dan ook gestrooit...maar de rest Ik ben dus maar afgestapt en ben er naast gaan wandelen...
Telkens was er een goed stuk en dan 10 meter verder weer glad...geen doen dus...

In R'dam glad?!
Hier (20 km verderop) is het heel de dag 5 graden geweest, nergens geen ijs te bekennen ook niet op slootjes oid. Verward

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:51

Sjonniej schreef:
Ik woon in het Westen, dus het is hier al niet snel glad. En áls het glad is wordt er hier volop gestrooit.
Maar als er niet gestrooit is ga ik niet rijden, dan hebben ze maar een extra dagje vrij, ik wil niet het risico nemen dat er wat gebeurd.

helemaal mee eens....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:23

Sjonniej schreef:
In R'dam glad?!
Hier (20 km verderop) is het heel de dag 5 graden geweest, nergens geen ijs te bekennen ook niet op slootjes oid. Verward

Yep...wij gingen om half 10 s'ochtends weg en het was echt glad. Anders ga ik echt niet naast mijn paard lopen als er een zadel opligt Haha!

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:26

wyko schreef:
Ik ga meestal gewoon rijden. Die van mij heeft ook geen ijzers en uitglijden komt eigenlijk al helemaal niet voor met mijn IJslander, zit denk ik in zijn genen/bloed dat hij net zo makkelijk over gladde stukken loopt als niet gladde.

Helaas gaat dat niet altijd op Verdrietig Mijn ijslander, die nog van ijsland af komt ook, gaat al op haar plaat als er ook maar 1 hagelsteentje ligt bij wijze van.
Vandaag dus ook maar niet gereden, het is niet anders!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:28

Ineke2 schreef:
Yep...wij gingen om half 10 s'ochtends weg en het was echt glad. Anders ga ik echt niet naast mijn paard lopen als er een zadel opligt Haha!

Mijn papa en mama gingen rond 10 uur op stap met Sjem, maar die heb ik er niet over gehoord. Wel raar zeg! Het is hemelsbreed hooguit 25 km!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:32

Marinke schreef:
Ik ben niet gegaan, t was al glibberen bij de stallen...
De bak is ook niet te doen, allemaal ijs ...

Had Lammert niet gestrooid? Schijnheilig Volgens mij is het normaal op het Veenweggetje wel te doen, je hoeft dan alleen de Legroweg maar over, daar wordt toch wel gestrooid. De rest kan je eigenlijk wel aan de kant in de berm rijden.