te groot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 21:33

Hoi,
Ik heb een leuke pony gezien, alleen ze is 1.45 m.
En ik ben 1.67 m en weeg 45 kg. Ben ik te groot voor haar? Verward
Ik ben zo'n beetje wel uitgegroeit Pling

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:37

Als je uitgeroeit bent, en het een stevige pony is denk ik wel dat het kan,

bij ons rijden er ook grotere mensen of ponies van 1.45. Je bent zeker niet te zwaar!

Heb je een foto van haar en 1 van jou?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:38

Hmm moeilijk om zo te zeggen hoor, in ding is zeker te zwaar ben je in ieder geval niet Knipoog

Het ligt denk ik ook aaan de bouw van de pony, als je bv een ranke pony op het oog hebt vind ik het vermoedelijk te groot, maar een brede haflinger of tinker dat gaat dan vaak al een stuk beter.

Als ik naar mezelf kijk (ben 1.72) pas ik niet op een doorsnee pony van 1.45 m maar een beste haf of tink daar kan ik nog best op, je benen steken minder snel eronder uit bij een wat bredere pony, maar goed je bent iets kleiner, maar echt veel scheelt het nou ook weer niet met mij Haha!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 21:41

ik heb nog geen foto's van haar, maar misschien wil ik haar kopen... ik wil alleen dat ik niet te groot ben.. ze is 3 jaar en een welsh k Pling

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:43

Ik denk wel dat het kan. Maar of het er mooi uitziet. Wil je wedstrijden gaan rijden???

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:44

Hou toch op met dat tegroot gebeuren. Als je 1.67m bent, zoals jij, kun je op alle maten rijden, al weeg je tachtig kilo. Een pony kan de helft van zijn gewicht dragen. Een ukkie weegt al meer dan tweehonderd kilo, reken maar uit. Alleen als je de rug ziet doorzakken ben je te zwaar. en niet op een jong dier gaan zitten als je zwaar bent. Verder kan een lichte ruiter zwaar zijn voor een pony en een zware ruiter licht, het is maar hoe je rijdt.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:46

Lusitana schreef:
Een pony kan d ehelft van zijn gewicht dragen.

Fout fout fout!!
Denk je écht dat een Shetje van 300 kg, 150 kg kan dragen???natuurlijk niet... hij kan het wél trekken!!Maar dat is een ander verhaal.
Ik vind dat je nog wel op die pony past hoor!!veel succes!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:48

Dat vind ik niet, het gaat er ook niet om dat ze wel of niet TE zwaar is want daar vraagt ze niet om.
Persoonlijk vind ik het minder mooi en ook zeker minder praktisch als je te lang bent voor een pony bv het geven vd beenhulpen wordt moeilijker.

Als je de keuze hebt bij de aanschaf van een nieuwe pony, zou ik daar persoonlijk wel rekening mee houden en bij enige twijfel door zoeken naar een grotere pony, het feit dat het minder praktisch is zou voor mij meer meespelen dan het plaatje.
Maar wellicht is daar geen sprake van bij de pony die de TS wilt kopen en kan ze daar goed mee wegrijden!
Is de pony beleert? want dan kun je een wellicht een stukje rijden en dan merk je gauw genoeg op je erop past, lijkt mij
Laatst bijgewerkt door cissie op 18-12-04 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:50

Dat kan een shetje van 300 kg dus wel en het bewijs zie je op de shetlandeilanden. Trouwens, hoe vaak zie je niet zusjes of vriendinnen met zijn tweeën op een pony? hoe zwaar denk je dat dat is?en daar galoppeerd een pony ook rustig mee weg hoor. en zeg nou eerlijk, welk persoon die ponyrijdt is werkelijk 150 kg? We hebben het toch meestal wel over mensen van onder de honderd kilo.
Trekken kunnen ze twee keer hun gewicht. Heel ander verhaal.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 21:51

Okay... maar ik wou het wel zeker weten, want ik wil niet dat de pony last van mij heeft, ik zal zo snel mogelijk een foto op bokt zetten Haha!
Laatst bijgewerkt door Diana_14 op 18-12-04 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:51

Diana_14 schreef:
ik heb nog geen foto's van haar, maar misschien wil ik haar kopen... ik wil alleen dat ik niet te groot ben.. ze is 3 jaar en een welsh k Pling

is de pony pas 3 jaar?
dan groeit ze nog, dus ik vind dat je er dan nog wel op kan hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:52

Wat is lang? Ik ken zat kleine mensen met lange benen en langere mensen met korte benen. Dan zal de eerste onder de pony uitkomen, de laatste niet. Bovendien, bij een ronde pony zitten je benen weer anders dan bij een slanke.Wat mooi is, is een smaak die ik toch al niet begrijp, maar dat is mijn probleem, maar je wilt toch niet zeggen dat 1.67m lang is?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:54

Die pony van drie kan dus nog makkelijk hoger dan 1.50m worden, dat heette vroeger gewoon paard.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 21:55

ik heb best wel lange benen, ik rijd op de manege wel eens een pony van 1.40 en dat wil nog best, alleen vind ik het niet zo mooi staan, ze is namelijk heel smal

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:57

Nee hoor 1.67 m is niet lang, volgens mij is de gemiddelde Nederlandse vrouw ong. die lengte.
Maar IK vind dat je er wel rekening mee moet houden wbt de aanschaf van een pony en de stokmaat van de pony dus.

Als je redelijk op een pony van 1.40 m past zou je praktisch gezien best op en pony van bv 1.50 m passen lijkt mij

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 22:02

Bedankt voor de reacties.. ik ga er binnenkort weer heen kijken, en even rijden, misschien is het toch niet helemaal mijn type, maar ik denk het wel want ze is best pittig en ondeugend...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:04

Diana_14 schreef:
Bedankt voor de reacties.. ik ga er binnenkort weer heen kijken, en even rijden, misschien is het toch niet helemaal mijn type, maar ik denk het wel want ze is best pittig en ondeugend...

Nou leuk hoor, je kunt zelf het beste voelen hoe je op de pony zit

Uiteindelijk is het feit of de pony je aanspreekt en wbt karakter goed bij je past belangrijker dan een paar centimeters te klein of niet natuurlijk Schijnheilig , veel plezier en succes Haha!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:14

Je past waarschijnlijk in pricipe prima op de pony, maar als het een smalle pony is en je wil fanatiek wedstrijd rijden zul je er waarschijnlijk wel comentaar op krijgen.
Mijn moeder rijd trouwens met haar 1.68 op mijn pony van 1.43 en dat gaat prima ziet er ook niet vervelend uit.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 22:45

Okay.... ik wou graag even aan de mede bokkers met een d pony vragen
wat ze per maand kwijt zijn, mijn pony gaat van april tot oktober op het land en krijgt natuurlijk wel biks enz. bij gevoerd.. en van oktober tot april ook hooi, en het hele jaar door hoefsmid, wormkuur enz. en dan de veearts kosten niet mee gerekent.. dus wat zijn jullie ong. kwijt?

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:24

Lusitana schreef:
Trouwens, hoe vaak zie je niet zusjes of vriendinnen met zijn tweeën op een pony? hoe zwaar denk je dat dat is?en daar galoppeerd een pony ook rustig mee weg hoor. en zeg nou eerlijk, welk persoon die ponyrijdt is werkelijk 150 kg? We hebben het toch meestal wel over mensen van onder de honderd kilo.

Nou ik heb nog nooit twee mensen van allebei 50 kg op een shetlander zien galopperen hoor Tong uitsteken
En...er zijn zeker wel mensen van boven de 100 kg die paardrijden, maar dan toch écht niet op een shetje van 300 kg!!!en ook niet op een Welsh A/B enz. Zulke mensen nemen dus meestal de steverige typen paarden zoals Tinkers enz. En ja.. een tinker op zn beurt weegt weer een beetje meer, maar die draagt ook écht niet de helft van zn gewicht op een bosritje of zo iets dergelijks.....

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 23:49

Okay.. maar ik heb wel eens 2 mensen op een shet zien rijden hoor.. er stond laatst nog een foto van op bokt.. ik zal hem eens opzoeken

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:57

Ik ben 1.70 en ik heb een IJslander van 1.40. En dat gaat prima.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:27

Je bent er echt niet te groot of te zwaar voor hoor. Ik ben groter en zwaarder en ik heb een kleinere pony en hij kan me nog houden. Maar toch neem straks een paard omdat ik het niet fijn vind rijden, maar dat is je eigen keus.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:35

Spannend zeg! Een welsh K is natuurlijk niet echt een stevige pony (zie mijn profiel, en dan is die van mij nogal groot uitgevallen Lachen ) Maar 45 kg dat is natuurlijk niks, moet makkelijk kunnen.

Of het mooi en praktisch is, is een tweede. Mijn welsh K is 1.57m en ik ben zelf 1.70m. Nou weeg ik wel wat zwaarder, maar misschien krijg je een idee van de verhoudingen als je naar de foto's kijkt.

Succes met je beslissing OK dan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 08:19

ik ben 1m64 en mijn pony is 1m40. past precies!