jaarling met wond, hoe schoonmaken als ze....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

jaarling met wond, hoe schoonmaken als ze....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 23:46

nog niets kent qua vaststaan, voetjes geven of been afspuiten Clown

ik ben niet zo'n voorstander van dagelijks poetsen, wandelen etc etc met een jaarling, zeker niet omdat ze 24/7 buiten staan, waardoor wisteria die ik nu een maandje heb, dan ook nog niet veel is gewend.
Nu merk ik alleen dat dat ook zn nadelen heeft....ze heeft gisternacht haar been opengehaald, gelukkig niet diep en wrsch met haar achterbeen zelf gedaan, maar de binnenkant van haar rechter achterbeen ongeveer bij de sprong heeft 2 flinke schaafwonden, in de vorm van 2 brede strepen in V-vorm

omdat de wei vrij modderig is, en ik het dus graag schoon wilde maken, ging ik een poging tot afspuiten doen
maarja ze is nu in totaal 3x ff snel gepoetst en heb 1x voorvoetjes opgetild dus ja ze kent nog niet veel, dus ik moest iemand zoeken die haar vast hield, de enige die er was, was mn moeder die vrij onhandig&voorzichtig is met paarden en bang is aangelegd

dus nouja, 2 halstertouwen eraan, 1 voor mij en 1 voor mn moeder, tuinslang gepakt, kraan aangezet en gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat dr been werd afgespoten

helaas dacht wisteria daar anders over, eerst ging ze bijna zitten, toen kwam ze omhoog, toen liet mn moeder los en kon ik t verder zelf doen(vandaar dat ik er al 2 touwen aan had gedaan Knipoog ) maar zodra het water haar been raakt probeert ze weg te springen, als ze merkt dat dat niet lukt gaat ze keihard tegen de grond staan stampen, zo hard dat ik toen t water ff op de wondjes was geweest, er meteen mee ben gestopt, heb nog nooit een paard zo hard tegen de grond zien stampen Bloos!
ze was echt zo beledigd dat ze zelfs geen worteltje meer wilde

maargoed, ik wil het toch graag schoonhouden en er ook wat wondzalf op doen, maarja nu mag ik haar benen dus niet eens meer aanraken, ook wil ze de wasplaats niet meer op, ze is ECHT beledigd Clown

dus ik wacht eigenlijk op de gouden tip, en een sterk persoon die me ff komt helpen met vasthouden Nagelbijten / Gniffelen

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:02

ja ik zou het niet weten toen ik boy nog had
was zijn zaakkie ontstoken naar het weg halen van zijn
zaakkie (ballen)
dus moest ik ongeveer 2 keer per dag 20 min spoelen
eerst ging het voor geen meter
toen dacht ik weet je wat eten
daar gaan de meeste paarden voor
dus had ik een wasbak gepakt daar 1 1/2 kilo
veulen bok in gedaan en op de grond gezet waar ik hem moest
afspuiten en dat ging super maar goed hij deed
al heel vroeg alles voor brokken
meschien kan je dat proberen
natuurlijk ging ik dat wel afbouwen dus steets minder voer
in de bak en dat ging goed daarna ging het ook zonder eten
dus ik hoop dat het goed komt met je veulen

groet jaimy

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:05

ik zou je best willen helpen maar woon niet echt in de buurt...maar ik ken dat stampen wel...dat deed die van mij ook toen die jong was en die daarvoor deed het de eerste keer ook. ik heb gewoon doorgezet en op een gegeven moment gaven beide heren op en kon gewoon afspuiten. desnoods met de wondverzorging even iemand anders laten vasthouden en dan haar voorbeen optillen zodat je bij haar achterbeen kan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:08

Afspuiten kan je het beste alleen doen met een niet gewend jaarling. Jij houdt haar vast en de slang. Ze kan alleen maar om jou heendraaien maar niet bij de slang weglopen. Als het goed is geeft ze zich daaraan over.
Succes ermee

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 00:11

ze is dus gelukkig niet de enige die als een idioot tegen de grond gaat stampen! ik ben vrij veel gewend, maar ze stampte zo hard dat ik echt zoiets van van oke nog ff en ze schopt er zichzelf een blessure bij!!

afleiden met eten heb ik geprobeerd, maar daar reageerde ze niet op, ze was alleen flink pissig en beledigd....
voorvoetje optillen heb ik ook geprobeerd, dan komt ze helemaal de lucht in, niet gek ook want dat heb ik hiervoor ook pas 1x eerder gedaan Knipoog

het is iig een pittige tante Nagelbijten / Gniffelen

ik ga ff kijken of ik mn vriend morgen mee kan nemen, die is iig heel sterk en laat niet zomaar los, en dan probeer ik het gewoon nog een keer.....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:12

sterkte dan!!!! maar niet opgeven hoor anders lukt het nooit!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 00:13

sarabande schreef:
Afspuiten kan je het beste alleen doen met een niet gewend jaarling. Jij houdt haar vast en de slang. Ze kan alleen maar om jou heendraaien maar niet bij de slang weglopen. Als het goed is geeft ze zich daaraan over.
Succes ermee

dat ga ik idd proberen, als ze rondjes loopt, staat ze iig niet als een gek tegen de grond te stampen!

we hebben een muurtje op de wasplaats, daar had ik haar naast gezet, zodat ze niet alle kanten op zou springen, en toen ze dus doorkreeg dat ze geen kant op kon ondanks dr gedram, niet opzij/naar achter ivm muurtje, niet naar voren omdat ik haar goed vast had, begon ze dus als een gek tegen de grond te slaan, echt aan 1 stuk door!

denk dat dit mn 1e optie is die ik morgen ga proberen! daarna mag mn vriend dr vasthouden terwijl ik er wondzalf op probeer te doen...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 00:14

klomp schreef:
sterkte dan!!!! maar niet opgeven hoor anders lukt het nooit!

haha nee opgeven doe ik niet, had t haar alleen op een rustigere manier willen leren, maarja onverwachts een wondje betekend dat ze dus in 1x moet toelaten om heel haar been af te spuiten, en daar was ze het niet zo mee eens Haha!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:19

Goed nieuws.... het gaat regenen ! Lachen maar dan nog.... waarom wil je zonodig afspuiten en pieren met zalf ? Ze staat buiten en zoals je aangeeft stellen de wondjes niet zo veel voor. Dan is het gewoon het beste om er af te blijven, zeker nu ze nog niets kent.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:29

lageveld schreef:
Goed nieuws.... het gaat regenen ! Lachen maar dan nog.... waarom wil je zonodig afspuiten en pieren met zalf ? Ze staat buiten en zoals je aangeeft stellen de wondjes niet zo veel voor. Dan is het gewoon het beste om er af te blijven, zeker nu ze nog niets kent.

ben ik het ook wel me eens *LOL*

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 01:27

Mijn advies zou zijn nooit de straal van het water eraf halen, al doet ze nog zo gek, al loopt ze nog zo te draaien, altijd de straal op haar richten.

Werkt bij mijn paarden altijd prima! Ze tillen in het begin altijd het been op waar je op richt, dan pak ik het andere been, dat tillen ze op en pak ik het andere been, dat gaat even zo door tot ze heel verveeld worden in dat 'spelletje' en heb jij 'gewonnen'.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 09:26

Renske, als het wondje niet veel voorstelt, zou ik me ook niet al te veel gedoe op de hals halen met afspuiten enz.

Van de andere kant is zo'n spoedcursus ook nooit slecht!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 12:03

nou t is niet diep maar het zijn 2 schaafwonden in V vorm, iedere punt van de V zo'n 8 cm lang en 2 cm breed, ook is haar been inmiddels wat dikker geworden, vandaar dat ik er toch graag de modder vanaf wil hebben

heb t vandaag opnieuw met de tuinslang geprobeerd, maar ze sloeg nu stukken van haar hoef af en heeft haar halster kapotgetrokken.
heb t in mn eentje geprobeerd want er was weer niemand die ff wilde helpen Lips are sealed maar ik kreeg weer alleen t onderste wondje schoon

heb toen een spons gepakt, die nat gemaakt en betadine shampoo opgedaan, en daarmee voorzichtig langs haar been gegaan, dat ging een stukje beter Lachen
toen spons uitgespoeld en met alleen water natgemaakt en weer over t been gegaan, toen had ze er echt genoeg van, maar t was wel schoon

kijk een klein schrammetje oid vindt ik niet erg, maar dit zijn toch flink grote schaafwonden, wel heel oppervakkig, maar zeker omdat het been wat dikker werd wil ik het gewoon schoon hebben, en dat is nu dus gelukt Lachen
of ze t morgen nog zo toelaat vraag ik me ff af, ze is echt snel op haar teentjes getrapt! maar dat zien we morgen wel weer!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:23

sarabande schreef:
Succes ermee

Zo heb ik het ook gedaan met Sabiha die toen die bult in haar flank had. Laat haar maar draaien maar de waterstraal gaat echt niet van haar af. Op een gegeven moment had ze het door en bleef ze stil staan.
Nu is Sabiha wel een stukje kleiner en wat beter in de hand, maar ik zou het toch zo proberen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:30

jah dat probleem had ik ook, ik heb het als volgt gedaan, ik hou hem gewoon vast en mik met de dlang op zijn been... hij kan allen rondjes om me heen draaien maar de slang gaatniet weg, hij had toe in de gaten dat als ie wegliep het ook niet hielp en bleef dus staan heeft wel een weekje of 2 geduurd... en nou kan ik hem gewoon afspuiten hij vind het nog steeds niet leuk en stampt nog wel es maar jah daar maak ik me niet zow druk om....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:26

wat bij een veulen heel goed werkt is een oor pakken en die dubbelvouwen. eigenlijk hetzelfde idee als een praam erop..
gewoon oortje pakken dubbel en een beetje knijpen...
heb vroeger veel jonge paarden in handen gehad die ook niks gewent waren, en als we ze dan even bij het oor pakten was t goed..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:33

Zet haar anders vast aan een halster en aan een koeieband! Doen wij bij onze jonge paarden ook, en werkt prima. Deze kunnen ze haast niet lostrekken, en laat ze dan maar hangen, dat geven ze op den duur ook wel op als ze erachter komen dat ze een muur niet omver kunnen trekken.

En anders wil ik je best wel komen helpen. Ben niet sterk, maar wel handig. Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:38

Ik denk dat je dat kleine merrietjes eens even moet vertellen wie er de baas is Clown Dit klinkt niet als een bang merrietje, maar als een merrietje die niet van dit soort praktijken gediend is. Een paard wat iets eng vindt, gaat vluchten, zoals Ods al zegts, rondjes om je heen lopen. Jouw merrie wordt gewoon link. Die zou ik meteen aanpakken en weer goed belonen zodra ze weer braaf is. Laat je niet naaien hoor, voor je het weet, gaat het van kwaad tot erger.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 19:08

XoNo schreef:
Ik denk dat je dat kleine merrietjes eens even moet vertellen wie er de baas is Clown Dit klinkt niet als een bang merrietje, maar als een merrietje die niet van dit soort praktijken gediend is. Een paard wat iets eng vindt, gaat vluchten, zoals Ods al zegts, rondjes om je heen lopen. Jouw merrie wordt gewoon link. Die zou ik meteen aanpakken en weer goed belonen zodra ze weer braaf is. Laat je niet naaien hoor, voor je het weet, gaat het van kwaad tot erger.

idd, want liep ze maar gewoon bang om me heen, dan was er niets aan de hand, ik bedoel, lekker rondjes lopen en ik spuit dr been ondertussen af

zij wordt gewoon zo nijdig dat ze als een idioot tegen de grond begint te slaan, kijk zolang ze me niet raakt is er niets aan de hand, maar t is voor haarzelf ook niet goed.

vastzetten etc kent ze ook niet echt, maar dat ga ik nu dus niet ff snel aanleren, omdat dat voor het afspuiten niet uitmaakt, want ze staat gewoon stil met afspuiten als je haar goed vasthoudt, alleen staat ze als een gek tegen de grond te schoppen en dat is dus het probleem.

gelukkig ben ik met Quentin aardig wat gewend qua praatjes en dominantie maar dit is echt een pittige tante die erg snel op dr teentjes is getrapt!
maarja nu is ze nog maar tegen de 1.60 en nog niet echt sterk, dus met de meeste dingen kan je haar makkelijk aan of ergens van overtuigen, alleen dat voetjes afspuiten daar wordt ze echt boos om.

Morgen gaat mn vriend mee, en dan ga ik alle 4 haar beentjes afspuiten al duurt het heel de middag......denk dat ik een rubber mat uit de stal haal en die op de wasplaats leg, dat dempt dr getrap tegen de stenen een beentje, heb geen zin in blessures door haar nijdige getrap

iemand nog tips tegen dat slaan naar de grond? voorvoetje optillen werkt niet, dan gaat ze helemaal omhoog....

achja t houdt je bezig en je wordt er lekker creatief door Clown

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 19:10

Neonlight schreef:
Zet haar anders vast aan een halster en aan een koeieband! Doen wij bij onze jonge paarden ook, en werkt prima. Deze kunnen ze haast niet lostrekken, en laat ze dan maar hangen, dat geven ze op den duur ook wel op als ze erachter komen dat ze een muur niet omver kunnen trekken.

En anders wil ik je best wel komen helpen. Ben niet sterk, maar wel handig. Haha!

t vastzetten is t probleem niet, want ze staat in principe gewoon stil als je haar asthoudt, ze gaat alleen als een idioot tegen de grond slaan, heb je daar toevallig nog tips voor Schijnheilig

als het morgen niet lukt, dan hoor je nog van me, dan mag je een keer komen helpen Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:28

Zo te horen is het maar goed dat jouw jaarling even in handen is.
Het belangrijkste is duidelijk bestraffen en vooral ook duidelijk belonen, iets lekkers geven en knuffelen als ze het goed gedaan heeft.
Je moet er vanuit gaan dat ze er niets van begrijpt, dus echt zwart/wit werken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:26

Zoals Sarabande al zegt; je pakt met je ene hand het halster beet en met je andere de waterslang, dit werkt echt het best in het begin.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:52

ellepel schreef:
wat bij een veulen heel goed werkt is een oor pakken en die dubbelvouwen. eigenlijk hetzelfde idee als een praam erop..
gewoon oortje pakken dubbel en een beetje knijpen...
heb vroeger veel jonge paarden in handen gehad die ook niks gewent waren, en als we ze dan even bij het oor pakten was t goed..

dat hebben ze bij mijn paard waarschijnlijk ook gedaan, en daardoor kan alleen de gene die ze vertrouwdzachtjes bij haar oren komen ...
let goed op wat je doet , het kan nu werken, maar in de tokeomst kan het problemen geven...

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:53

Renske20 schreef:
t ze gaat alleen als een idioot tegen de grond slaan, heb je daar toevallig nog tips voor Schijnheilig

mischien kan je op een stukje gras gaan staan of in een bak Knipoog

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:59

doen ze dikwijls in het begin ,ze wil eigenlijk naar het water slaan ,gewoon blijven doen een paar dagen aan een stuk ,ze zal er wel aan wennen .