Wie laat zijn paard weleens los lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Wie laat zijn paard weleens los lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 19:32

Ik zie het als de normaalste zaak van de wereld dat ik mijn paarden eigenlijk niet vasthoud. Wel op momenten dat er auto's of brommers langs (kunnen) komen natuurlijk, maar anders eigenlijk niet.

Tijdens het buitenrijden bijvoorbeeld gaat er standaard nog een paard mee en die loopt dan los.
Wanneer ik de paarden in het weiland zet moet ik een stukje een fietspad over. Dan houd ik één paard vast en de ander die hobbelt er achter aan.

Ik heb het idee dat mijn paarden hierdoor zelfstandiger zijn, oplettender zijn en meer gebalanseerd zijn.

Ik weet dat het eigenlijk niet mag, maar ik zie er het risico niet in omdat ik 'weet' tussen haakjes, naar aanleiding van 9 jaar ervaring, dat ze bij mij/ekaar blijven en nooit iemand aan zullen vallen.

Wat vinden jullie hiervan?

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:44

Ik heb het gezien bij jou, en ik vind het niet gevaarlijk. Zeker niet in het natuurgebied, daar zit ook nog een hek omheen. Daarnaast blijft je jaarling heel duidelijk bij de andere paarden, trouwens, welk paard niet?
Zelf doe ik het tegenwoordig ook wel, vooral grazen. Bij grazen eigenlijk altijd, het graast toch veel lekkerder zonder dat je elke keer word tegen gehouden? Ook wandelen wel. Ik heb een tijdje ook gewandelt met alleen een touwtje rond mn paard dr hals. Gewoon omdat het veel lekkerder andelt. Wel deed ik op gevaarlijke stukken (veel auto's ed) ff het halstertouwtje aan haar halster. Mijn verzorgshetlandertje waar ik tegenwoordig veel mee bezig ben, laat ik sinds kort ook los lopen. Wel met een touwtje over de hals dan. Veel lekkerder wandelen. Maar ook bij haar, niet altijd. Kan gewoonweg niet altijd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 19:49

Als ik ga wandelen heb ik ze meestal wel vast, of iig Dennis(het blijft een hengst die eerder door heeft dat er merries aan komen dan ik).

Maar als ik ga rijden in het bos gaat Ukkie vaak los mee. Ik hoop dit vol te kunnen houden als ze straks wat ouder word. Ik heb dit geleerd van de gene waar Dennis eerst stond. We hadden 9 van de 10 keer een extra pony los mee als we het bos in gingen. Er is er 1 die een keer niet opletten en ons even kwijt raakte. Dat is daarna nooit meer gebeurd Lachen.

Dennis loopt op het erf wel vaak los. Hij weet dat hij niet de voortuin in mag en niet de weg op. Hij scharreld dan wat rond de stal, in de stal, soms even de schuur in, of hij gaat zelf weer naar het weiland.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:31

ik laat hem af en toe eens bij een mooi weertje los

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:36

ach, af en toe ga ik zonder iets op m'n Tinker het bos in, gaat prima. ik denk wel dat je veel vertrouwen in je paard ervoor moet hebben, en het niet moet doen omdat het "stoer"is. ikzelf doe het alleen in het bos, (die voor 90% omheind is) ook al zou m'n tinker nooit iets doen, het blijven beesten.
En in de winter laat ik haar weleens een uurtje ofzo gewoon los in de voortuin (sstt niet aan m'n vader vertellen!!) het gras is daar hoger dan in de buurt, dus daar gaat ze echt niet bij weg Lachen

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 20:54

Jullie denken wel hetzelfde als ik denk ik, toch zijn er erg veel mensen die het levensgevaarlijk vinden.
Daar bedoel ik niet alleen de niet-paarden mensen, maar ook bijv. de semi-profi-paardenmensen.

Snappen jullie dat?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:58

Mijn paard zou ik buiten NOOIT loslaten, puur omdat ik zeker weet dat ze er meteen vandoor zou spurten. Een ander karakter paard zou ik misschien wel loslaten, maar wel als ze echt geen gevaarlijke kant op kunnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:59

Idd, ik doe het ook zeker niet met ieder paard en lang niet overal. Eigenlijk alleen in het bos waar ze dus niet de weg op kunnen. Of thuis(en we hebben een hek op de oprit).

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 21:06

Wij zijn er met alle paarden van jongs af aan mee begonnen.
Een onbekend paard zou ik ook niet loslaten, alhoewel ik waarschijnlijk wel snel de neiging zal hebben.

Wat is het karakter van jouw paard dan Bartje? Waarom denk je dat ze ervandoor zou spurten?
Denk je dat dat anders zou zijn als je er van jongs af aan mee zou zijn begonnen?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:59

Ik wandel welleens met olly op een verlaten weggetje en dan mag hij ook wel eens los hij loopt dan gewoon mee.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:02

Dat heb ik vroeger iets vaker gedaan dan nu Lachen. Met mijn pony ging ik zo vaak wandelen op een rustig weggetje, net alsof je een grote hond uitliet Lachen. Met de dravers heb ik het toch minder, die zijn wel erg snel weg als ze gaan...

Maar mijn merrie liet ik vroeger vaak los op een doodlopende landweg, ze kon in principe geen kant op maar vond het heerlijk om lekker voor zichzelf rond te scharrelen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:08

ik heb ooit, heel lang geleden, op tv een vrouw gezien die met haar paarden het strand op ging. op de ene reed ze en de ander rende dan volledig vrij mee. toen dacht ik: dat wil ik ook ooit ! komt misschien nog wel. ik ga mijn kleine pony als handpaard trainen om naast mijn ijslander mee te kunnen. als je ook beelden van ritten op ijsland ziet, dan zijn alle niet-bereden paarden los, ook de pakpaarden. maar ja, dat verkeer hier in de randstad... misschien als ik ooit een keer in de wildernis op trektocht ben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:23

die van ij wel eens los op het erf maar verder

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:26

Vroeger toen ik nog vaak met mn pony reed, namen we Presto los mee. Dit hebben we gedaan vanaf zijn 1e tot zijn 3e jaar. Hij bleef altijd bij ons, en als hij te ver ging, riepen we hem. Op een gegeven moment ging hij elke keer te ver, en dat werd gevaarlijk, dus zijn we er mee gestopt.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 08:29

Ik zou heel graag willen maar zit helaas niet in een goede omgeveing daarvoor. Mijn pony's staan in een woonwijk en kunnen aan alle kanten de drukke weg op. Al weet ik dat Eli niet helemaal weg loopt, als hij stresst door iets en ik hem niet kan houden (is een paar keer voorgekomen) stopt hij na een een tijdje om te kijken waar ik blijf. Maar toch vind ik het hier teveel risico.

In de polder zou het wel kunnen maar daar lopen veel paarden van de manege en ze blijven toch hengst en al blijven ze aan een los touwtje bij mij als er andere paarden zijn toch vertrouw ik het niet 100% als ik ze los zou laten. En mocht het fout gaan dan heb ik toch ook met de iegenaren van de andere paarden te maken en niet alleen met mezelf dus neem ik het zekere voor het onzekere.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 09:58

Bij mijn shetlander wat ik binnenkort krijg hebben ze hem ook al los meegenomen. Ik woon hier in een heel rustig dorpje met best veel veldweggetjes dus ik hoop dat ik zo kan blijven wandelen met hem.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 10:09

Ik laat Zhanna niet voor zichzelf rondscharrelen, wel staat ze vaak los bij bijv afzadelen en loopt ze los mee naar de wei. Maar ik wil dat ze mij wel in de gaten blijft houden, heb het gevoel dat op het moment dat ik haar laat scharrelen dat ik dan haar aandacht niet meer op mij gericht krijg. Misschien wel hoor, maar ik neem het risico maar niet

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:45

Ohnee, ik houd ze altijd vast, laat ze echt niet los meelopen hoe braaf ze ook zijn. Oke op het erf laat ik er wel eens eentje achter aan lopen naar de bak of naar de stal. Maar buiten niet, straks gebeurt er wel wat, paarden kunnen zo onvoorspelbaar zijn hoe braaf ze ook zijn:)

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:04

Op het erf laat ik mijn paard wel los achter me aan lopen of in de bak en ik poets hem ook vaak als hij niet vaststaat, maar buiten doe ik toch een halstertouw aan zijn halster, veel te druk met al dat verkeer.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:07

Het lijkt me wel fijn om zoveel vertrouwen in elkaar te hebben dat je je paard los kan laten. Met mijn kleine shetje zou ik het nog wel durven in een omheind natuurgebiedje maar over het fietspad? Ik vind zelf het idee van een touw heel geruststellend. Ze kunnen altijd plotseling schrikken, en als het touwtje toch los hangt zie ik het probleem niet Lachen.
Maar ik vind het wel heel bijzonder als mensen zo'n band met hun paard hebben! .

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:11

rio laat ik altijd los. mensen staan daar raar naar te kijken omdat hij zo groot is. ik heb het volste vertrouwen in hem en hij blijft ook altijd inde buurt.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:14

Blossomm schreef:
Jullie denken wel hetzelfde als ik denk ik, toch zijn er erg veel mensen die het levensgevaarlijk vinden.
Daar bedoel ik niet alleen de niet-paarden mensen, maar ook bijv. de semi-profi-paardenmensen.

Snappen jullie dat?

sorry, ik snap t niet Scheve mond wat zyn semi-profi-paardenmensen??

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:48

Ik zou de paarden nooit losleten (maar het zijn ook renpaarden die rageren net weer even anders.)

Friendly kon ik wel loslaten (ex-renpaard) die liep altijd lief mee.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:49

Marieke_456 schreef:
sorry, ik snap t niet Scheve mond wat zyn semi-profi-paardenmensen??

Ja, dat wil ik ook wel weten Haha! . Tong uitsteken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 16:35

Nooit.
Ik woon midden in het drukke Westland. Per dag rijden hier tussen de 100 en 200 vrachtwagens langd met gem. 70 km/h, dan neem ik het risico niet. Als je paard 1 stap opzij doet gaat het precies goed, doet hij er 2 opzij kan je de veearts bellen.