betalen voor maand op proef normaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brownbeauty

betalen voor maand op proef normaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 15:59

Ik heb een pony die ik een maand op proef heb. Ze staat gewoon op de stal waar ze van is en ik moet betalen voor haar stalling en voor de huur van de pony ook nog wat extra. Is dit normaal als je een paard op proef wilt dat je naast stalling nog huur voor de pony moet betalen.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:06

stalling is oke maar dat je hem dan ook nog moet huren :S
daar kan ik niet bij komen hoor
maar dat je de stalling moet betallen is wel oke want als je je hem ergens anders neer zet moet je ook gewoon stalling betalen voor proef

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:14

Tja... voor de verkopers gaan de kosten natuurlijk ook gewoon door natuurlijk, dus ik denk wel dat het redelijk is om die te vergoeden, maar meer ook niet.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:16

is net als die pony's leasen. dan moet je ook betalen. en soms heb je dan de mogelijkheid om de pony/paard te kopen
misschien een beetje een heel stom,, maar als je een huurhuis betrekt zijn de kosten gas electrisch, water enzo ook voor jou rekening

brownbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 16:18

IK vind het niet kloppen dat ik naast stalling (vol pension) ook nog is moet betalen voor de pony te huren. Als ik dat geld nu terug krijg als ik de pony koop vind ik het wat anders.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:21

Stalling is logisch, maar huur is meestal niet, maar een maand op proef komt ook niet zo vaak voor. Meestal 1 week of hoogstens 2.

brownbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 16:23

Ik heb haar een maand op proef omdat het een nogal bang paardje is dat al twee jaar niet gereden is en ik haar dus als rijpaard zou willen. Ik moet dus eerst even kijken hoe ze doet als ik haar weer ga rijden en of ze wat minder bang wordt\

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:25

Kan het me wel voorstellen; als je hem niet koopt heb je een maand gratis pony gereden.
Maar lijkt me wel schappelijk dat als je hem koopt ze er de leaseprijs weer vanaf trekken.

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:26

Ik vind het wel normaal dat je de stalling moet betalen. Maar verder lijkt het mij het eerlijkst als je de huur van de pony terugkrijgt als je haar besluit te kopen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:31

De pony is een maand in gebruik geweest terwijl hij nog eigendom was van de eigenaar. Daar mag hij best wat voor krijgen wat niet af getrokken hoeft te worden van de prijs. Meer handelaren doen dat, omdat er nu eenmaal mensen zijn die doen alsof ze een pony willen en elke maand bij een ander een pony op proef nemen... Als er een vergoeding tegenover staat, blijven die meestal weg. Verder loopt de eigenaar ook het risico dat ze kreupel raakt of ziek wordt in die tijd. Dan koop je de pony zeker niet en moet hij wel voor de dierenartskosten opdraaien. En zo zijn er wel meer dingen te zeggen voor die huurprijs. Dat je de stalling moet betalen is niet meer dan logisch.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:04

Mijn paard is ook 3 weken bij ons op proef geweest, omdat we niet wisten of het goed ging met de andere paarden (hij was nogal dominant)

Maar wij hebben toen 3 weken de stalling van hun betaald, zodat hij gewoon in zijn stal terug kon als het niet ging.

Ik vind je paard huren ook wel een beetje gek. Misschien kun je afspreken dat je de huur van daar paard alleen betaald als hij weer terug gaat naar de eigenaar.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 21:26

Stalling wel, huur niet. Iig niet als je de pony op proef hebt. Als je hem/haar voor vast gaan leasen, huren oid, vind ik het wel redelijk

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 09:56

Tja, het is al een uitzonderlijke situatie dat je hem een maand mag proberen. Dat doen niet zoveel mensen. Het is zo een fijne periode om te kijken of het paard bij je past. Stallingskosten, hoefsmid enz. loopt gewoon door. Voor het huren had je af kunnen spreken dat je bijv. als het paard koopt korting krijgt op de aankoopprijs (bijv. 100-200 euro). Als zij het paard niet verkocht hadden in die maand, hadden ze die kosten ook gehad... Maar als je niets afgesproken hebt wordt dat lastig. Je kan natuurlijk altijd wel een wat lager bod doen dan de vraagprijs aan het eind van de maand! Waarschijnlijk zijn ze al lang blij als je het paard wilt kopen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:01

Draai het eens om ,en bedenk of jij je paard zomaar een maand gratis door een onbekende wil laten gebruiken! Met het risico dat hij NIET verkocht wordt...

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:41

het lijkt me logisch dat je voor de stalling moet betalen want anders heb je een maand een gratis paard?? Dat is ook niet echt reeel...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:43

Ik dacht eerst van:Huh? Je gaat daar toch niet voor betalen? Maar na de reacties van lusitana gelezen te hebben, ben ik het er eigenlijk wel mee eens, het is voor de handelaar meer dan logisch.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:55

idd precies t zelfde als tulandro, mn 1e reactie was ja betalen voor een paard dat je wil kopen, is toch te gek voor worrden, maar aan de andere kant, betaal je er niets voor dan heeft de verkoper als risico dat er iedere maand een ander gratis een maandje een pony wil hebben, en een maand op proef is echt uitzonderlijk!

wel zou ik voorstellen dat de huurprijs aan t eind van de maand proef van de aankoopprijs afgaat, de stallingskosten die hoeven niet verrekend te worden met de aankoopprijs, de huurkosten zou wel eerlijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:05

ik heb een hafje op proef....proeftijd van half jaar en hoef niets te betalen...hij staat wel bij mij op stal maar dat kost nouwelijks iets want stallen zijn van me eigen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:16

Ik vind het in zoverre normaal dat als je besluit de pony te kopen dat het bedrag voor de 'huur' ervan af wordt getrokken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:34

als het als soort borg fugureerd oke maar anders vind ik het erg vreemd

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:37

Tsja, eerst had ik ook zoiets van stalling oké, maar huur nee, maar na die reactie van Lusitana moest ik daar weer even over denken. Aan de andere kant, als er zolang niets met het paard gedaan is, denk ik dat het paard eerder zal verbeteren na een maand weer werken dan verslechteren, dus wat dat betreft: stel dat TS het paard niet koopt, dan heeft de verkoper er wellicht toch voordeel bij, omdat het dier weer een maand gewerkt heeft en dan vind ik het eigenlijk niet reëel dat ze ook nog huur moet betalen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:38

Lailapri, je bedoeld fungeren. Figureren is weer wat anders. even tussendoor...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 18-12-04 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:38

PtriesStel dat het paard totaal wordt afrost...en die persoon gewoon elke maand een ander gratis paard zoekt.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:44

Tsja, zit wat in, maar volgens mij heeft ze dat paard niet bij zichzelf op proef maar op de huidige stal. Ik neem dan aan dat de eigenaar wel een oogje in het zeil houdt. Overigens zou ik zelf mijn paard nooit op proef geven (ik ben überhaupt niet van plan om haar te verkopen), om de reden die jij noemt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:03

Ik vind het al netjes dat je een pony een maand mag proberen.
Als de opzet je niet bevalt als koper ben je vrij om verder te zoeken.