Chip hergebruiken ? Is dat werkelijk mogelijk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Chip hergebruiken ? Is dat werkelijk mogelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 22:11

N.a.v een aantal topics op bezuinigen op je paard, bv hoefsmid later bellen etc etc... schoot mij het volgende te binnen:

Een kennis van mij was een poosje geleden na een peesblessuure van haar paard voor het eerst sinds lange tijd weer op concours, daar bleek haar chip ( nou ja die van haar paard natuurlijk ) niet gelezen te kunnen worden. Ze hebben wat om staan te pielen, ander leesapparaat erbij gehaald, nog eens kijken, maar nee, chip werd niet herkend.
Dier is in de kliniek tijdens controle van de peesblessure grondig onderzocht en de chip bleek inhet achterbeen te zitten!
Dat was al erg maf natuurlijk, wat ik nog idioter vond, was dat ze met het voorstel kwam om de chip eruit te halen, en opnieuw die zelfde chip te gebruiken...
Dit om nieuwe chipaanvraag,paspoortgedoe etc te voorkomen, dus ook eigenlijk te bezuinigen..
Maar dit lijkt mij volkomen maf, is dit echt mogelijk, dat ze chips opnieuw gebruiken ?

[Edit] Overmatig gebruik van het woord 'maf' er even uitgehaald Knipoog Haha!

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:17

Waarom niet? De chip gaat er niet kapot aan! Hij is alleen ontspoort lijkt mij? Aan de chip verander je niets! En misschien om de hele papierengedoe te ontwijken er gewoon weer in doen?

Maar het is wel een MAF Haha! verhaal! Clown

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 22:23

Nouja, weet het eigenlijk niet, wie zegt dat de chip op die lange weg ( het achterbeen ) geen beschadiging heeft opgelopen ? Ik noem maar wat hoor.
Het klonk me gewoon zo raar in de oren.
Je zou 'm dan moeten uiktoken e.d om steriel te laten maken... lijkt me hoop gedoe wat alsnog veel kost, en ook het opnieuw chippen... een chip kost zoveel niet dacht ik, meer de komst van consulent of DA( of je gaat er zelf heen ) de naald etc..
Ik noem maar wat hoor, maar vraag me zowiezo af of het wel zoveel scheelt

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:25

Ik denk niet dat de chip zo veel kost, maar de rompslomp om het chipnummer overal te wijzigen lijkt me wel een drama. Het nummer veranderen zou natuurlijk eigenlijk niet mogelijk moeten zijn, daar is het hele chippen juist om begonnen.. Zo'n gek idee zou het dus niet zijn..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 22:29

batje schreef:
nummer veranderen zou natuurlijk eigenlijk niet mogelijk moeten zijn, daar is het hele chippen juist om begonnen...

Daar heb je gelijk in, maar zit dan wel idd het gedoe eromheen.
En dan vooral het steriel maken, om mijn part heeft die chip gekke bacterieën meegenomen, de chip zat in het been van de blessure, misschien heeft het wel gekke onstekingssmetjes meegenomen ( ik bedenk nu even heel wat raars, weet zo niet of het kan )...
Vraag me af of dat wel veilig is, en dat niet teveel gedoe is, het steriel maken van dat ding.. wat dus meer kost dan een nieuwe chip

Goh wat een overdenkingen weer van mij op de late avond Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:33

Lijkt me ook logisch, precies wat Batje zegt.

Wat ik pas maf vind, is dat een chip zover kan gaan zwerven Bloos!
Bij Jordy is hij ook gaan zwerven, bij hem zit hij tussen de schoft en schouder zeg maar.... Maar helemaal naar het achterbeen Bloos!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:58

Zouden ze geen nieuwe chip zo kunnen programmeren dat hij hetzelfde nummer heeft als de oude?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:24

Margreet schreef:
Zouden ze geen nieuwe chip zo kunnen programmeren dat hij hetzelfde nummer heeft als de oude?

Lijkt me best eng.. koop ik de veearts om, heeft Fleur ineens het chipnummer van Krack C en mogen we Grand Prix starten Tong uitsteken

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 23:25

Chip hergebruiken lijkt me dan ook weer eng.. wie zegt dat een goed geregistreerd paard bv de chip eruit krijgt, en dat bij Donny de karrepony ingevoerd wordt.. verwarring van chips, ik noem maar wat...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:32

Naast de chip worden natuurlijk ook nog steeds de aftekeningen e.d. van een paard geregistreerd. Je kunt natuurlijk een dubbelganger treffen, maar die kans is niet zo heel groot.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:36

Euhm, is dat wel mogelijk? Chip in de hals gaat aan de wandel en eindigd in het achterbeen?!

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:55

Het lijkt mij dat het toch zelfs duurder is om de chip te hergebruiken, bedoel om die chip te verwijderen en alles. Dat het met de registratie misschien wel makkelijker is kan ik nog wel inkomen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:07

als hij er geen last van heeft zou ik de chip lekker laten zitten.
wijs bij de controle even aan waar hij ong. zit.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:16

ik denk persoonlijk dat de chip niet gekookt ( of in elk geval ontsmet) hoeft te worden als je er steriel mee omgaat zodra hij eruit wordt gehaald en teruggeplaats....
omdat het lichaam er mischien al een omhulsel van eigen weefsel om heeft gemaakt...
dan hoeft het lichaam niet opnieuw een kapsel te maken ...
dat ik wat ik denk

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:49

Ik vind het maar een eng idee. Als dat ding zo gaat zwerven. Kan het dan niet een keer voor komen dat hij hem uit poept. Vind het maar raar.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:52

Er zijn tegenwoordig wel modernere methodes om een voorwerp steriel te maken dan alleen koken hoor *LOL*

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:57

klinkt heel erg zuinig als het geen infecties meebrengt.

Over het zweven ik weet wel dat groene leem zelfs pennen uit botten kan halen (schijnt)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 19:22

Margreet schreef:
Er zijn tegenwoordig wel modernere methodes om een voorwerp steriel te maken dan alleen koken hoor *LOL*

Ja dat is zo, ben daar alleen niet zo in thuis dus noemde maar een voorbeeld Knipoog

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:39

een chip die in zn nek is ingebracht uit zn achterbeen gehaald??!! bullshit zo'n chip kapseld zich toch in neee dat kan toch niet...........

vaag verhaal hoor

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:52

Nou, het kan helaas dus wel dat zo'n ding aan de wandel gaat.
Heb er al meer verhalen over gelezen.

Het lijkt mij erg eng, straks komt hij bij een gewricht te zitten! Wordt je paard kreupel door een chip ofzo :S

Nee, ik doe lekker mijn chipbezwaar op de bus hoor Lachen
met DNA registratie kan gelukkig niets misgaan bij het paard

En on-topic: als de chip nog gewoon afgelezen kan worden, dus nog werkt, kan hij volgens mij wel opnieuw gebruikt worden. Het is de vraag of zij dat nog wel wil, zo'n avontuurlijke chip in zijn lijf...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 20:55

mango schreef:
een chip die in zn nek is ingebracht uit zn achterbeen gehaald??!! bullshit zo'n chip kapseld zich toch in neee dat kan toch niet...........

vaag verhaal hoor

Niet dus, chips kunnen gaan 'wandelen' in het lichaam, heb het al vaker gehoord en ook eens een paard gezien met een onzettende dikke schouder, chip was verzakt naar de schouder en dier had er helemaal een onsteking aan overgehouden

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:49

mij is alleen bekend dat een chip kan gaan wandelen bij honden?!

bij een paard hoort ie in een spier aangebracht te worden en als zodanig ingekapseld te worden als zijnde een 'lichaamsvreemd' object.

als het zo is dat een dier een verkeerd ingebrachte chip heeft gekregen, zou ik de chipper aansprakelijk stellen!!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:49

ja chips kunnen idd gaan zweven. ik zou hem gewoon er weer in laten plaatsen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 22:09

Gerrie, gebeurt helaas dus ook veel bij paarden.
Dit was wel een erg extreme vorm ervan hoor.

Heb afgelopen september nog op een keuring meegemaakt.
Hengst kwam uit de ring en werd gecontroleerd op chip en gemeten... chipreader werd even langs de hals gehaald, werd niet gevonden, en zonder pardon of toestemming van eigenaar werd er even een nieuwe chip ingeramd... terwijl het dier dus wel degelijk gechipt was. Waarschijnnlijk was deze chip dus ook verschoven...
Daarna moest het paard nog de kampioensring in, dus ook nog weer lichamelijke inspanning terwijl dat officiëel ook niet mag na chippen...

Beest loopt nu blijkbaar met 2 chippen rond

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:42

Toen ik voor Jordy een paspoort aanvroeg (chip zat er al een aantal jaar in), kon de DA ook de chip niet vinden.
Op de keuring van het tinkerstamboek vonden ze hem echter wel, en hij zat ook niet waar hij hoorde te zitten.
Hij zit bij Jordy ongeveer waar het rode kringetje staat:
Afbeelding
Dus zwerven kan wel degelijk, lijkt me niet dat iemand op die plek een paard chipt.....
Overigens zei de DA dat hij als hij er geen last van had hij daar gewoon kon blijven zitten, eruit halen zou meer ellende geven.