Nieuwe privé rijschool in Zuid Limburg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Nieuwe privé rijschool in Zuid Limburg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 20:33

Naar aanleiding van deze advertentie (bron: www.marktplaats.nl ) ben ik erg benieuwd of iemand hier meer vanaf weet, het trok iig mijn aandacht:

VANAF JANUARI NIEUW IN ZUID LIMBURG! PRIVE RIJSCHOOL VOOR TOEKOMSTIGE TOPRUITERS!
4 jaar durende opleiding (avondschool) die onderverdeeld is in 4 afzonderlijke cursusjaren, waarin een ruiter volledig dressuurmatig getraind wordt, uitgebreide theoretische kennis meekrijgt en opgeleid wordt om zelf kundige instructie te geven. Alle facetten van de klassieke dressuur worden zodanig behandeld dat je een kundige trainer of exclusieve dressuurruiter kan worden, volledig gericht op de wedstrijdsport. Deze opleiding staat open voor ieder niveau van ruiter en elk type paard. Onze ervaring leert dat KAYYAL STABLES DE KAMPIOENEN VAN MORGEN TRAINT!Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen op 06-22432791 of via email uitgebreidere informatie aanvragen.

Iemand hier al van gehoord? Of contact gehad met de desbetreffende stal?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:38

het klinkt op zich wel goed... en interessant
hou dit topic in de gaten Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 20:41

Inderdaad, ik heb ook al een uitgebreide email met alle vragen die in me opkwamen gestuurd maar kan niet wachten op antwoord Haha!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:43

Het is natuurlijk wel belangrijk dat het een erkende opleiding is, volgens mij kan je er anders nog niks mee.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:45

Ik heb een vermoeden dat het hier niet om een officiele opleiding gaat maar om een prive-"opleiding". Maar ben benieuwd. Wat voor vragen heb je gesteld?

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:47

Sprak net vriendin en zei dat ze iig erg duur zijn. Zij heeft een jaar of 2 terug contact opgenomen over lessen en kreeg de volgende prijzen door: 40,- per uur en met zijn tweeën 35,- per persoon en per 3 ook enz... ze wilde minimaal 35,- en dat was exclusief reiskosten. Iemand anders vertelde mij dat ze in spaanse stijl werken.....
zou er ook graag meer over willen weten....

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 20:48

Inderdaad, ik heb ook heel veel vragen. En het moet de moeite waard zijn allemaal. Ben echt benieuwd naar meer informatie!

Dat betaal ik nu ook voor mijn lessen. Maar als de hele opleiding zo duur is en het is kwaliteits-prijsverhouding niet de moeite waard dan heb ik ook geen interesse. Maar goed eerst maar wat meer informatie winnen. Lachen

Wat betreft spaanse stijl heb ik helemaal geen verstand, kan iemand me daar meer over vertellen?

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:57

ikke niet helaas

andorrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:04

Ik heb ook informatie aangevraagd, maar vind het veel te duur. Daarbij is de opleiding ook niet erkend.

Ik zal de info voor jullie kopieëren.

KAYYAL STABLES :

PRIVE RIJSCHOOL VOOR TOEKOMSTIGE TOPRUITERS

DE OPLEIDING

Kayyal Stables biedt je een 4-jarige opleiding tot topruiter/trainer. In deze periode ontwikkel je een hele brede theoretische en rijtechnische kennis over het dressuurrijden. Alle mogelijke facetten die je als ruiter/trainer verder kunnen brengen worden behandeld. De opleiding bestaat zowel uit rijden onder instructie als theorie.

Het rijden gebeurt 3 keer per week, waarvan 2 keer in kleine groepen en 1 keer privéles. Onder degelijke begeleiding en coaching wordt er door de 4 jaren heen naar de volgende niveaus toegewerkt.

• Jaar 1: training van het remonte paard, basisafrichting (tot L-niveau)
• Jaar 2: begin van de zijgangen (M-niveau) tot goed doorgereden zijgangen en wissels (Z-niveau)
• Jaar 3: goed doorwerken van de wisselseries, begin van de (kwart)galoppirouettes
• Jaar 4: toewerken naar piaffe en passage (de grand-prix oefeningen)

Door het praktijkgedeelte heen wordt heel veel aandacht geschonken aan het mental coachen van de leerlingen en het opdoen van wedstrijdervaring. Ook wordt er vanaf jaar 3 geleerd hoe lessen goed opgebouwd worden en hoe beginnende leerlingen goed begeleid moeten worden (instructie leren geven).

Theorie
De theorie wordt besproken in discussiegroepen, waarin de verplichte literatuur uitgebreid aan de orde komt. Leerlingen leren in de groepen met elkaar discussiëren over belangrijke onderwerpen. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende basisboeken zoals ‘Ruiters en rechters’ (Ernest van Loon), das ‘Gymnasium des Pferdes’ (Steinbrecht) en ‘die Klassische Reitkunst’ (Alois Podhajsky). Ook wordt er veel aandacht besteed aan het zelf zoeken van aanvullende informatie op het internet.
Tijdens de theorielessen komen alle rijtechnische hulpen aan de orde die nodig zijn voor de africhting/training van het paard. Ook belangrijk is de geschiedenis van de rijkunst, de inzichten van verschillende auteurs/trainers en juryleden, mental coaching, evolutieleer, gedrag van paarden, verschillende trainingsmethodes en in de laatste 2 jaren wordt belang gehecht aan filosofische onderwerpen zoals menselijk en dierbewustzijn en hun functioneren in de sport.

Persoonlijke begeleiding
Tijdens je hele opleiding krijg je persoonlijke begeleiding van je deskundige docent. Je staat er dus niet alleen voor. Indien er bepaalde dingen zijn die je niet begrijpt krijg je extra uitleg. Als er vragen zijn kan je altijd bij je docent terecht.

Contact met studiegenoten
Doordat je samen traint en samen kan discussiëren leer je mekaar beter kennen. Je kan samen oefenen of studeren en van mekaar leren.
Slim opgebouwde leerstof
De trainingen en de leerstof zijn zo opgebouwd dat je stapsgewijze vooruitgang kan boeken en je weg leert vinden in de africhting en training van het paard. Gaandeweg doe je alle nodige kennis op die je nodig hebt om je te onderscheiden van anderen in de training van paarden of in de sport.

Extra’s
Gedurende het leerjaar worden extra cursussen en mogelijkheden aangeboden waar je deel aan kan nemen als je dit zou willen (niet verplicht). Zo worden er clinics met gastinstructeurs aangeboden, of krijg je de mogelijkheid om op bepaalde tijdstippen op volledig geschoolde paarden te rijden. Voor die enkelen die niet over een eigen paard beschikken is het mogelijk om de opleiding te volgen op een lespaard van de stal.

Examen
Ieder jaar wordt afgesloten met een examen. Dit wordt afgenomen door momentele grootheden in de sport/rijkunst. Tussentijds wordt je door je eigen docent goed voorbereid op de proeven zodat je kans van slagen aanzienlijk vergroot wordt.
De theorie wordt opgedeeld in blokken van 6 weken. Na iedere 6 weken krijg je een schriftelijk examen waar je voor moet slagen. De vragen die gesteld worden komen uit de leerstof die besproken is in de discussiegroepen.
Deze opleiding wordt niet gesubsidieerd, dit waarborgt de kwaliteit ervan, maar betekent ook dat de diploma’s die je krijgt gegeven worden door Kayyal Stables en degenen die de eindexamens afnemen (bv. Rafael Soto, Bent Branderup,…).

Vooropleiding
Om deel te nemen aan deze opleiding is geen vooropleiding vereist. Je dient wel in het bezit te zijn van een eigen paard/pony en uiteraard van de nodige motivatie.

Accommodatie
We beschikken over een prachtige accommodatie om in te werken ( mooie binnenmanege), deze is gelegen in Noorbeek, in het mooie Zuid-Limburgse heuvelland.
Er zijn ruime stallen, dus stalling van het paard is mogelijk. Hengsten zijn geen probleem. Een ruime, aangename kantine is de perfecte plek om de discussiegroepen in te organiseren.

Lesdagen
In de voorlopige planning worden de lesdagen georganiseerd op maandag-, woensdag- en vrijdagavond. Maandag- en woensdagavond wordt lesgegeven in kleine groepen, vrijdagavond zijn er privé-lessen (als voorbereiding op eventuele wedstrijden in het weekend) en is er de discussiegroep (duurt ±2 uur).

Lesgeld
Het lesgeld van jaar 1 en 2 bedraagt 250 euro per maand. Dit wordt per kwartaal vooruit betaald. Dit houdt in dat je instructie krijgt tijdens de lessen en begeleiding tijdens de discussiegroepbijeenkomsten. Het lesgeld is exclusief stalling en eventuele handboeken die de leerlingen zelf moeten kopen. Aan het begin van ieder nieuw jaar zijn er administratiekosten van 25 euro.
Jaar 3 en 4 kosten 350 euro per maand, vanaf dat moment wordt de leerling ook voorbereid/begeleid in het aannemen van eigen lesklanten en/of trainingspaarden.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:15

Waar in Zuid-Limburg ligt dat dan ergens?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:17

dit is van john van doorn, hij geeft klassieke dressuurles

andorrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:17

ik geloof dat het in maastricht was, moet je even op marktplaats.nl kijken

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 21:27

Heel erg bedankt voor de informatie.
Wat een prijs inderdaad, heb eens zitten rekenen. Ik weet natuurlijk niet hoe de kwaliteiten daar zijn en of het het geld waard is. Ben iig wel nog steeds geinteresseerd maar denk dat ik het beste er eens een kijkje kan gaan nemen. Jammer dat het dit jaar pas start en ik dus niemand om de ervaringen kan vragen.
Weet je toevallig ook of er mogelijk heid is tot het 'overslaan' van het eerste jaar? Ja.. Wat moet je daar nou van zeggen he, klinkt aan de ene kant wel aantrekkelijk maar het is duur en geen erkende school. Wat voor waarde heeft zo'n diploma dan? Of gaat het eigenlijk puur om het ervaring opdoen op zo'n school?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 21:29

andorrah schreef:
Accommodatie
We beschikken over een prachtige accommodatie om in te werken ( mooie binnenmanege), deze is gelegen in Noorbeek, in het mooie Zuid-Limburgse heuvelland.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:32

leuk om hier een toppic ervan tegen te komen,ik las er ook over op marktplaats en werd wel benieuwd erna.
klinkt erg intressant,maar of het het geld echt waard is...?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:40

De opleiding staat open voor elk niveau van ruiter en elk type paard. Verwachten ze dan ieder paard en iedere ruiter naar grand-prix niveau te krijgen?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:41

hallo zeg, 2 jaar 250,- per maand en 2 jaar 350,- per maand, ieder jaar 25,- administratiekosten, dan nog eventuele studieboeken en je reiskosten....

beeeeeetje te duur Scheve mond ben wel benieuwd hoe de prijs-kwaliteit verhouding is, ze moeten haast wel supergoed zijn als ze die prijs durven te vragen!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:43

john geeft erg goed les, maar je moet het wel echt leren.
de klassieke dressuur is heel wat anders dan hoe de meesten rijden

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 22:37

Renske20 schreef:
hallo zeg, 2 jaar 250,- per maand en 2 jaar 350,- per maand, ieder jaar 25,- administratiekosten, dan nog eventuele studieboeken en je reiskosten....

beeeeeetje te duur Scheve mond ben wel benieuwd hoe de prijs-kwaliteit verhouding is, ze moeten haast wel supergoed zijn als ze die prijs durven te vragen!

Hier ben ik dus ook benieuwd naar, als het het écht waard is wil ik het er best voor over hebben, maar ik vrees van niet. Maar misschien dat ik maar een kijkje moet nemen daar.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:27

Dit is niet banketstaaf bedoeld !

En wie zegt dat je na die 4 jaar ook werkelijk kan rijden ?

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:45

die bak in noorbeek, als het de bak van chevalei is, ben ik wel eens geweest. Is wel superfijne verende bak!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:18

Als je kijkt wat voor dressuurlessen je krijgt, elke maand 4 dressuurprivélessen (120 tot 160 euro) en nog 8 groepslessen, en daarnaast heb je nog heel veel theorie en begeleiding erbij, dan is het te vergelijken met iemand die gewoon 2 a 3 keer per week privéles neemt van een instructeur boven Z-niveau. Dat valt dus nog mee. Alleen zullen maar weinig mensen zoveel privéles nemen Knipoog

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 18:59

joyce B schreef:
Als je kijkt wat voor dressuurlessen je krijgt, elke maand 4 dressuurprivélessen (120 tot 160 euro) en nog 8 groepslessen, en daarnaast heb je nog heel veel theorie en begeleiding erbij, dan is het te vergelijken met iemand die gewoon 2 a 3 keer per week privéles neemt van een instructeur boven Z-niveau. Dat valt dus nog mee. Alleen zullen maar weinig mensen zoveel privéles nemen Knipoog

Ik heb uitgerekend wanneer ik van mijn eigen instructeur zoveel lessen zou nemen (uitgaande van 2 à 3 privélessen per week) dat ik 480 euro per maand zou moeten betalen en dan de benzinekosten niet gerekend. Dan is dit inderdaad een reëel bedrag. Máár ik ken de kwaliteit van de instructeurs niet, ze moeten het geld wel waard zijn.

Er staat ook aangegeven dat elke willekeurige ruiter de opleiding met elk willekeurig paard kan volgen. Dat is natuurlijk maar lokkerij. Want iemand die het gevoel niet in zich heeft en een paard heeft die dit geestelijk/lichamelijk (laat staan prestatie gericht) niet in zich heeft die kan natuurlijk nooit de Grand Prix oefeningen er in 4 jaar inrijden ondanks alle begeleiding die je krijgt. Máár, iemand met een huis-tuin-keuken pony (no offence) bijvoorbeeld zal waarschijnlijk ook niet dit soort bedragen neertellen terwijl hij/zij met een beetje gezond verstand weet dat dat onmogelijk is om dat niveau met zo'n dier te bereiken.

Wél is het heel goed voor je rijden op zich, de vele begeleiding alleen al. Ik rij ongeveer 6/7 paarden per dag en ik merk aan mezelf als ik even geen les heb gehad dat ik een stuk minder gediciplineerd rij. En het 1e paard rij ik altijd veel consequenter dan het laatste paard. Máár wanneer iemand bij constant begeleid doe ik onbewust véél beter mijn best en dat merk ik aan de resultaten op concours. Vandaar dat het wel een groot voordeel is zo'n begeleiding. In ieder geval wat mij betreft en denk stiekem dat de meeste ruiters/amazones dit wel hebben.

Ik weet echt niet wat ik ervan denken moet en zou het liefste gewoon eens een les willen hebben van die instructeur zodat ik iets in kan schatten. Want als dit allemaal te realiseren valt op de manier hoe zij het beschrijven is het natuurlijk ideaal voor de ruiters die echt hogerop willen komen.

Heb er alles voor over om zo dicht mogelijk in de buurt van de top te komen en wanneer zij mij die kans kunnen bieden dan heb ik daar mijn zuurverdiende centen wel voor over En wanneer ik halverwege zou merken dat ik het toch niet aankan door welke reden dan ook dan heb ik in de tussentijd toch heel veel geleerd als het goed is.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 19:07

Ik ga eens bellen of ik zondag een proefles kan hebben want het spookt toch wel erg door m'n hoofd

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:28

Bedenk wel dat een niet-erkende opleiding ook niet-erkende diploma's inhoudt... En een niet-erkend diploma is in mijn ogen geen diploma, maar dat is mijn mening.

En als je het puur voor de ervaring en de lessen doet is het een ander verhaal.