Hoe herken ik een dressuurpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peeky

Hoe herken ik een dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 15:21

Wel, als je in mijn profiel kijkt zie je wel dat ik duidelijk geen kenner was toen ik Jildau kocht, ze heeft zo'n beetje alles wat haar NIET geschikt maakt als dressuurpaard Haha! Nu kocht ik haar ook met als doel recreatie, maar je schijnt dus al een het exterieur te kunnen zien of een paard een goede is voor de dresuur ja of nee. Hoe kun je dit zien vraag ik me nu af? En aan welke eisen moet een goed dressuurpaard dan voldoen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:26

Als je het boek 'Het paard in partjes' leest, leer je al veel bij over het exterieur en hoe het de bewegingen kan beinvloeden.
Recensie en ISBN nummer

Ik heb er veel aan gehad. OK dan!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 16:09

Klinkt goed, alleen jammer dat hij bij veel boekhandels tijdelijk niet meer leverbaar is Weet je misschien waar hij nog wel op voorraad is?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:23

Een dresuurpaard moet een mooi uitsraling hebben, iets aparts hebben, mooi extrieur en een goed front. Goed gevormde hals en een aansprekend koppie is ook wel welkom

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:26

MissSisa schreef:
Een dresuurpaard moet een mooi uitsraling hebben, iets aparts hebben, mooi extrieur en een goed front. Goed gevormde hals en een aansprekend koppie is ook wel welkom

en daar vraagt ze nu net om!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:28

Wij krijgen thuis het blad "EquiTime"(voorheen BWP) en daar stond deze maand een interessant stuk in over de exterieur en basisgangen van het dresuurpaard. Het is wel Belgisch, ik weet niet als het in Nederland ook verkrijgbaar is..

Kort samengevat: Het dressuurpaard herkennen we eerst en vooral aan het totale paard. Niet aan een voorbeen, niet aan een hals, niet aan een rug en al helemaal niet aan het hoofd. Kortweg gezegd: als we een lang gelijnd, langbenig, naar boven gebouwd paard zien, dan hebben we te maken met een echt dressuurpaard

ps discussies over als dit stuk wel of niet klopt moet je niet met mij voeren, ik ken er ook maar weinig van, typ dit gewoon letterlijk over zoals in een artikel staat Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:30

youngster schreef:
en daar vraagt ze nu net om!!

Ach, nou en, mag ik het er dan niet meer bijzetten Verward

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:33

Van mij wel.. maar ze vraagt hoe dat exterieur er dan uit moet zien!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:44

youngster schreef:
Van mij wel.. maar ze vraagt hoe dat exterieur er dan uit moet zien!!

Ik zei effe hoe ik een dressuurpaard wil zien. An dat hoorde daar ook bij. Doe niet zo eigenwijs.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:54

MissSisa schreef:
Ik zei effe hoe ik een dressuurpaard wil zien. An dat hoorde daar ook bij. Doe niet zo eigenwijs.

Verward

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:59

youngster schreef:
:?

Haha!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:08

MissSisa schreef:

en je denkt dat je met deze eigenschappen een goed dressuurpaard krijgt? er zijn net zo veel spring- als dressuurpaarden met de eigenschappen die je nu op noemt. dit slaat echt werkelijk nergens op Verward

(oh en ff voor de duidelijkheid, je hoort mij niet zeggen dat ik wél weet watvoor eigenschappen een goed dressuurpaard moet hebben maar dat is een ander verhaal)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:09

rommie schreef:
en je denkt dat je met deze eigenschappen een goed dressuurpaard krijgt? er zijn net zo veel spring- als dressuurpaarden met de eigenschappen die je nu op noemt. dit slaat echt werkelijk nergens op Verward

(oh en ff voor de duidelijkheid, je hoort mij niet zeggen dat ik wél weet watvoor eigenschappen een goed dressuurpaard moet hebben maar dat is een ander verhaal)

Het ging over het extrieur. We praten nog niet over beweging!!!!!!!!!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:14

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:15

MissSisa schreef:

zet zij ergens het woordje beweging erin??

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:16

Ik meen dat e rlaatst in de bit ook iets stond over paarden en waarvoor ze aan hun exterieur te zien geschikt voor waren.
Vond het wel interessant, ging over hoe schuin de schouder dan was, hoe lang de benen moesten zijn en met foto's erbij enzo.
Was niet zo heel lang en zeker niet compleet, maar door de foto's erg helder.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:30

MissSisa schreef:

ik heb het toch ook niet over beweging? ik zeg alleen maar dat uit het exterieur dat jij opnoemt niet is op te maken of het een dressuurpaard is ja of nee

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:32

In de laatste bit stond ook een heel artikel over de bouw van paarden en geschiktheid voor dressuur/springen en waarom enz. Was wel goed leesbaar. Als je zelf op zoek bent naar een paard, zou ik in ieder geval als je een paard vind wat je leuk lijkt en zou willen kopen een kenner meenemen die samen met jou kijkt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:23

peeky schreef:
Klinkt goed, alleen jammer dat hij bij veel boekhandels tijdelijk niet meer leverbaar is Weet je misschien waar hij nog wel op voorraad is?

Zo uit mijn hoofd weet ik het niet. Ik zie net dat het boek idd bij Mediaboek in herdruk is. Ik heb dit boek pas bij Scholtens Wristers gekocht. Misschien dat Divoza hem nog heeft?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:29

nou ik kan het eens navragen op school... maar ik zou het zo niet6 weten

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:30

ja, het artikel in bit moet je beslist al eens lezen ; het gaat uiteindelijk om details, en daar gingen ze heel verduidelijkend op in OK dan! .

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:35

De beweging is wel een erg belangrijk aanvullend iets waaraan je door alleen kijken kunt zien of een paard extra geschikt is voor de dressuur. Kan je helaas niet uit een boek leren. Video dan. Zijn vast ook wel video's over exterieur-beoordeling te krijgen En als je zelf serieus op zoek gaat naar 'n goeie: Neem een bewezen expert (dit in tegenstelling tot een zelf benoemde...) mee als je een paard voor de 2e keer gaat bekijken, of laat hem/haar een video-opname van je beoogde paard zien.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:53

Belangrijkste; gezond paard. Schuine schouder, mooie bovenlijn; niet te lang in de rug maar ook weer niet de kort/strak in de lenderen. Hoge halsaanzet (front), voldoende ruimte tussen de kaken, rechte benen (herken je een topper niet aan, maar loopt wel zo fijn), sterkte en krachtige achterhand die goed onder treedt, symetrie, voldoende ruimte in de gangen. Ik ben vast nog veel dingen vergeten...T geeft een indicatie. Anders moet je deze vraag op F&A stellen.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:56

MissSisa, een weliswaar ongevraagde maar goedbedoelde raad: doe zoals ik, lees wat meer en schrijf wat minder Knipoog

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:40

Het enige waaraan je kunt zien dat je te maken hebt met een paard dat NIET geschikt is voor dressuur wat betreft het exterieur is als hij erg overbouwd is. Een overbouwd paard heeft nl heel veel moeite met verzamelwerk.