Vanaf welke leeftijd mag je castreren/ kosten????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

steinstein

Vanaf welke leeftijd mag je castreren/ kosten????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 08:46

Ik zit te overwegen om een shetlander te kopen. Het moet een maatje worden voor een andere shetje, deze is nog hengst en die willen we niet castereren. Dus moet het maatje een ruintje zijn. Echter worden er over het algemeen hengstjes aangeboden. Nu vraag ik me af vanaf welke leeftijd ze mogen worden gecastereerd en wat de kosten zijn.Kan iemand mij daar meer info over geven

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 09:27

Als de ballen zijn ingedaalt kan een hengst volgens mij gecastreerd worden. Dus het ligt aan de hengst zelf wanneer dat kan...
Wat de kosten zijn heb ik geen idee van...

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 09:34

Liesjuh schreef:
Als de ballen zijn ingedaalt kan een hengst volgens mij gecastreerd worden. Dus het ligt aan de hengst zelf wanneer dat kan...
Wat de kosten zijn heb ik geen idee van...

Heb jij enige idee vanaf welke leeftijd ze indalen??

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 09:55

Ik heb er even een boek bijgehaald... Tong uitsteken
Een hengst kan je het beste op 2 jarige leeftijd castreren... Doe je het eerder dan groeit het veulen hoger op de benen, wordt groter en minder bespierd. Je hebt dan ook de kans dat het een nerveus paard word... Castreer je hem later dan ontwikkeld hij zich over het algemeen tot een sterker, beter bespierd paard met een compacte bouw...
Maar over wanneer ongeveer dat indalen gebeurd kan ik niks vinden... De mijne is als jaarling gecastreert omdat hij tussen de merrie's stond... Hij kan zich best nerveus gedragen, maar dat komt denk ik ook door zijn arabische kant...

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 10:05

Okee Liesjuh, dank je wel nu weet ik al wat meer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:08

nou dat van dat uitgroeien is onzin hoor... achterhaalde info. Een jaarling kan gecastreerd worden als de ballen zijn ingedaald. Mijn Wiz is gecastreerd toen hij een jaar oud was en het is echt geen nerveus paard. Eerder het tegenovergestelde. Ook die groei valt wel mee... een hengst krijgt een hengstennek, maar als je hem daarna alsnog castreert is de hengstennek weer weg. En de maat van een paard is genetisch bepaald. De groei verloopt alleen iets anders.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:13

Idd ze kunnen gecasteert worden als ze er aan toe zijn. De kosten Verward Dat hangt per dierenarts af. De voorrijkosten enzo.....

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:18

Anya schreef:
nou dat van dat uitgroeien is onzin hoor... achterhaalde info. Een jaarling kan gecastreerd worden als de ballen zijn ingedaald. Mijn Wiz is gecastreerd toen hij een jaar oud was en het is echt geen nerveus paard. Eerder het tegenovergestelde. Ook die groei valt wel mee... een hengst krijgt een hengstennek, maar als je hem daarna alsnog castreert is de hengstennek weer weg. En de maat van een paard is genetisch bepaald. De groei verloopt alleen iets anders.

Ik zeg toch ook niet allemaal dat het zo is... Dat is bij elk paard zowiezo anders... De jouwe is dan toevallig niet nerveus geworden en ik vind het zelf ook een beetje rare logica... Maar blijkbaar kan het... Die van mij is wel is nerveus, maar opzich een heel nuchter paard... Dat nerveuze komt iig van de Arabische kant en/of dat hij als jaarling gecastreert is daarin een rol speelt weet ik niet...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:19

Een paard heeft aanleg... dat een paard nerveus ik kan heel goed aan de arabische kant liggen....maar een paard dat nerveus wordt vanwege de castratie heb ik nog nooit van gehoord i.i.g.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 10:24

Anya en MissSisa bedankt voor jullie info. Ik had nl een hengstveulen gezien van 7 maanden, maar heeft deze dan ook last van hengsten streken en zou dat samen kunnen gaan met een hengst van 2 jaar. Ik ben hier helemaal onbekend mee vandaar mijn vragen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:30

Hengstenstreken is een vaag begrip...Ik ken ook ruinen met 'hengstenstreken'. Meestal is dat toe te rekenen naar slechte inconsequente opvoeding...Mensen die een veulie zoooooh LieV! vinden en het dier dus leren dat happen mag, steigeren ook en door mensen heen lopen een snoepje oplevert. Ik ken ook geweldig netjes opgevoede hengsten, die geen enkele 'hengstenstreek' hebben. Het is wel zo dat je bij hengsten over het algemeen nog consequenter en duidelijker moet zijn dan bij ruinen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:36

Ik denk dat 2 jaar en 7 maanden niet samen gaat... Dat leeftijdsverschil is te groot...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:38

ik heb eens een hengstje laten castreren op 4 maanden leeftijd(uiteraard ballen ingedaald),vanaf 8/9 maanden kan heel goed,hoor!

kosten 125 euro voor kleine pony,400 vor grote pony,mits ze al geent zijn..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:46

Anya schreef:
Hengstenstreken is een vaag begrip...Ik ken ook ruinen met 'hengstenstreken'.

Goh heeft mijn pony daar ook last van Tong uitsteken

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:47

De kosten zijn dus erg verschillend per paard. Maar hij moet wel geent zijn he!!! Denk daar wel om.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:56

komt meer bij kijken dat ik eerst gedacht had. Hij moet natuurlijk ook gechipt worden

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:11

steinstein schreef:
komt meer bij kijken dat ik eerst gedacht had. Hij moet natuurlijk ook gechipt worden

Kosten van:
*Enten. (basisentingen en daarna nog een keer wta(toch Verward ).
*Chippen(eenmalig rond de 10 euro).
*Castreren(voorrijkosten+het castreren zelf).
Met castreren kun je voor wat goedkopere mensen kiezen. Maar dta is niet altijd het beste

Zoals je ziet kost het nog wel wat...........

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:33

Mijn jaarling is voor 80 euro gecastreerd... En dat is heel keurig gedaan...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:48

Bij mij op stal had iemand een castreur laten komen. Die stieren castreerd en af en toe paarden. Was ook 80 euro. Maar het was heel slecht gedaan. Uiteindelijk was ze veel meer kwijt omdat het zaakje is gaan ontsteken. Was echt heel sneu.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:53

Er zijn nogal wat verschillende methode van castereren. Ieder met zijn eigen voor- en nadelen en kostenplaatje.
Als ik jou was zou ik aan je dierenarts vragen welke methode hij/zij adviseert en wat de kosten zijn. De kosten zijn sterk afhankelijk van de methode en lokatie (thuis of kliniek).

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 13:02

Zal een deze dagen even contact opnemen met de DA.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:06

felicity schreef:
Bij mij op stal had iemand een castreur laten komen. Die stieren castreerd en af en toe paarden. Was ook 80 euro. Maar het was heel slecht gedaan. Uiteindelijk was ze veel meer kwijt omdat het zaakje is gaan ontsteken. Was echt heel sneu.

Hoewel ik toch liever een goede castreur zou laten komen dan een goede veearts...
Ik heb het zelf 2x gezien met een castreur... Paard krijgt een spuitje (dacht 2) dan is hij verdooft, maar kan wel blijven staan... Hij staat dan wel heel erg te wankelen... Het zaakje eraf, hechten en ontsmeten... Dit allemaal in nog geen 15min. vlak voor zijn stal zodat hij zo zijn stal weer in kan wandelen en daar bij kan komen... Binnen een uurtje of 2 zijn ze bijna helemaal bijgekomen... Je moet de stal heeeeeeeeel goed schoonhouden en het beste is dat hij dan de hele dag de wei opgaat... Is daar niet de mogelijkheid voor dan moet je veel wandelen aan de hand... Ik geloof dat de castreur dan nog 1 of 2 keer komt voor nog een injectie...
Met de veearts moeten ze helemaal plat op de grond en als je pech hebt worden ze te vroeg wakker of willen ze gaan opstaan... Lijkt me helemaal niks!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 13:27

een goede castreur waar vind ik die in noord-brabant.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 13:31

een goede castreur waar vind ik die in noord-brabant.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:51

een hengst kan al gecastreert worden als ie 1 jaar is, en de kosten verschillen per VA. Zo was ik 100 euro kwijt vorig jaar.