Ermee stopen omdat paard de trailer niet in wil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Ermee stopen omdat paard de trailer niet in wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 13:56

Ik heb een paard die echt super loopt, maar ik ben er nog maar L1 mee omdat die de trailer nooit ingaat, hij moet er altijd met 10 mensen ofzo 'ingetilt'worden.
En gister kregen we heb dus helemaal niet meer, ALLES geprobeerd, mensen die er ontzettend veel verstand van hadden waren erbij, maar het mocht niet baaten, hij loopt er niet in.

Nu is voor mij de lol van het wedstrijd rijden eraf, terwijl ik wel echt een wedstrijd ruiter ben. En overweeg nu zelfs te stoppen met dit paard, om een paard te gaan rijden die wel de trailer inloopt.

Maar aan de ene kant vind ik dat ook zonde, want ik rijd cambol al 4 en half jaar en vind het zonde als alles verpest word door bv een andere ruiter...
En ben ook heel gek met mn paardje...

Maar wat heb ik aan alles als ik de hele tijd in de B en in de L1 blijf hangen...

Tarron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:00

ik zou het nog niet opgeven als het paard je verder goed bevalt.
kennis van mij had het zelfde probleem. dit is opgelost door sjon erb kijk maar eens op www.balingehof.nl

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:02

probeer hem erin te lieren..werkte ook bij mijn pony

je doet ds zeg maar een touw om zijn buik met een lus (een erg lang touw) dan haal je het uiteinde van het touw door de lus en die trek je strak.. dan haal je het touw ook door het halster (dat gedeelte onder de kin) dan sla je hem om de paal aan de voorkant van de trailer en dan moet hij er wel in lopen dat werkt ibj mijn pony ook

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:02

heb je de gelegenheid om te oefenen met een trailer??

en hoe reageert je paard als hij de trailer ziet??

als het angst is, en je hebt de kans te oefenen met de trailer. moet je eens beginnen met voeren ervoor. daarna op de klep en steeds een stapje verder de trailer op. alles in alle rust en reken dat je er een aantal weken of misschien nog wat langer voor uit moet trekken om hem dat te leren.

ik zou het dus niet zomaar opgeven.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:03

ja je kan hem ook naar een stal laten gaan, en daar het probleem laten oplossen. of je zet hem in de wei, en voert hem alleen in de trailer, hij moet dan haast wel de trailer ingaan.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 14:05

rina schreef:
heb je de gelegenheid om te oefenen met een trailer??

en hoe reageert je paard als hij de trailer ziet??

als het angst is, en je hebt de kans te oefenen met de trailer. moet je eens beginnen met voeren ervoor. daarna op de klep en steeds een stapje verder de trailer op. alles in alle rust en reken dat je er een aantal weken of misschien nog wat langer voor uit moet trekken om hem dat te leren.

ik zou het dus niet zomaar opgeven.

Ik oefen al jaren...En dan gaat het 1 keer goed, maar dan lukt het op de terug weg niet.

Het is idd angst, met met touwen aan de zijkanten, en touw na de stang, met blinddoek, met zweepjes, al het bedenkbare hebben we al gedaan, niks werkt...

Liselot (lissy hier op bok) heeft hem er wel ingekregen met iemand anders, maar nu issie wel heel extreem, hij doet het gewoon niet.

Ik heb er het geld niet voor hem naar een trainingsstal te sturen, en wil me ook niet steeds zorgen gaan maken over dattie de trailer niet in gaat...

baal hier echt vreselijk van

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:08

Ga met je paard naar F v Stiphout in Horst/Hegelsom(Limburg) ik weet zeker dat jou paard over een tijdje de trailer weer in gaat.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:18

De persoon die Sambo noemt zou misschien inderdaad wel een uitkomst kunnen bieden!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:23

denice schreef:
ja je kan hem ook naar een stal laten gaan, en daar het probleem laten oplossen. of je zet hem in de wei, en voert hem alleen in de trailer, hij moet dan haast wel de trailer ingaan.

idd, kale wei! en water, brok en hooi elke dag in de trailer leggen, hij krijgt op een gegeven moment wel trek en dorst, hij laat zich echt niet uitdrogen en verhongeren!
vriendin van mij heeft t ook zo gedaan, dat paard wou ook echt niet

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:25

Ik ken iemand...die is trouwens ook van bokt ( Sannah ) zij is met
haar paard naar DreamStables geweest en heeft sindsdien nergens
geen problemen meer mee.....qua laden dan...misschien kan je haar een
keer een pbtje sturen.

Succes iig!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:25

Nimmedor schreef:
Ik oefen al jaren...En dan gaat het 1 keer goed, maar dan lukt het op de terug weg niet.

Het is idd angst, met met touwen aan de zijkanten, en touw na de stang, met blinddoek, met zweepjes, al het bedenkbare hebben we al gedaan, niks werkt...

Liselot (lissy hier op bok) heeft hem er wel ingekregen met iemand anders, maar nu issie wel heel extreem, hij doet het gewoon niet.

Ik heb er het geld niet voor hem naar een trainingsstal te sturen, en wil me ook niet steeds zorgen gaan maken over dattie de trailer niet in gaat...

baal hier echt vreselijk van

juist met angst niet beginnen met touwen oid. het maakt de angst alleen nog maar groter.

ik leer mijn paarden het allemaal met vreten. en in alle rust.
begin gewoon thuis met voeren op de klep. als ze na een week daar rustig staan te eten en gewoon op de klep aflopen ga ik een stapje verder. voerbak iets verder op de klep zetten dat ze een voetje op de klep moeten zetten.
als dat dan weer goed gaat, nog een stapje verder halverwege de laadvloer. nog een week verder in de trailer.
daarna een paar keer inladen voer geven en klep dicht (niet rijden).
en pas als dat goed gaat, inladen voer geven klep dicht en een klein stukje rijden (paar KM) niet uitladen ergens anders maar gewoon thuis (vertrouwde omgeving).
als het paard dan gewoon instapt en niet gestesst doet, kun je een poging wagen ergens naar toe te rijden (manege oid) daar niet afladen maar een minuut op 5 blijven staan, en weer naar huis.
volgende stap, inladen naar de manege afladen wandelen of rijden daar opladen en direct naar huis. daar voor het uitladen voeren op de trailer.
je zult zien dat je na een poos een paard krijgt wat zonder problemen te laden is. het kost alleen tijd. en in de tussentijd moet je geen wedstrijden rijden ivm stress.

geef je paard als je hiermee begint af en toe ook een dagje geen trailertraining, ze moeten er over na kunnen denken wat er gebeurt en dat het niet eng is.

ik weet dat het erg veeltijd en energie vraagt maar als je toch graag verder wilt met dit paard is het je enigste oplossing (ik las dat je hem niet naar een trainer wilt doen)

mocht je meer willen weten PB je me maar.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:27

niet opgeven meid
ik denk dat je er al een tijdje mee bezich bent
en dat het nu wel irri aan het worden is
maar goed geef nooit op
want je gaat je rot voeolen dat als je hem /haar
weg doet en bij de nieuwe eigenaar gaat het paard wel de
traailer in ik zou zeggen blijf proberen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:32

twist schreef:
niet opgeven meid
ik denk dat je er al een tijdje mee bezich bent
en dat het nu wel irri aan het worden is
maar goed geef nooit op
want je gaat je rot voeolen dat als je hem /haar
weg doet en bij de nieuwe eigenaar gaat het paard wel de
traailer in ik zou zeggen blijf proberen

+ het is moeilijk een paard te verkopen wat de trailer niet in wil!

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:34

ja dat is zo maar goed die van mij wou het ook niet en
ik heb er een jaar over gedaan tot hij er eindelijk in wou
maaar goed ik rij geen wedstrijden met hem Knipoog
dus ik kan zien waarom je met de handen in het haar zit

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:20

Ik zou mijn paard echt niet wegdoen omdat hij de trailer niet inloopt. Niet opgeven! Probeer maar met voer enzo te lokken of wat dan ook. Gebruik de zoekfunctie maar es, want er zijn veel topics geweest over paarden die niet de trailer in wilden lopen.

En trouwens, je zegt dat er veel mensen bij zijn geweest die er verstand van hebben. Maar dit is denk ik niet goed. Je moet het maar met hoogstends 2 mensen oefenen. Je paard wordt er niet rustiger op als er zoveel stemmen en rondlopende mensen zijn.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:55

Nee zeg, niet doen hoor, tenminste dat zou ik nooit doen laat ik zo zeggen!

Mijn appaloosa (96 cm) wilde nooit de trailer in ze durfde het hek niet uit als uberhaupt de laadklep naar beneden was, ook op het erf durfde ze niet bij dat ding in de buurt de komen. Zodra ze hem zag blokkerde ze en stond vast genageld aan de grond, met geen stok meer van dr plek te krijgen.

Hmmm.......... aangezien ik met die pony op les wou had ik ik een probleem, wat nu?
Ik oefenen om haar in de buurt van de trailer te krijgen, dat lukt na dagen eindelijk, ik heb gezorgd dat het altijd leuk voor haar was in de buurt vd trailer dus lekkere dingetjes geven/borstelen/ laten grazen, in ieder geval het boeide mij niet wat ze deed als ze maar lekker relaxed was, dat was ze na 2 dagen.

De dagen erna heb ik de laadklep opgedaan en haar weer richting de trailer geleid met de klep open, weer hevig protest en angt, dus hup lekkere dingetjes tevoor schijn/ laten grazen bij dat ding en eromheen gewandeld, geen enkele druk beetje rondslenteren langs de wagen.

Toen ze dat eenmaal gewent was en rustig erlangs op kon lopen, ben ik begonnen met het op de laadklep staan.
Ik heb er de hele zondagmiddag voor uit getrokken, met de gedachte ik heb niks te verliezen want ze durft er toch niet in, maar je weet maar nooit.
Na bijna te zijn veranderd in een ijspegel stond ze na 5 kwartier op de laadklep, in de die tussentijd was ze er al 4 keer bijna in maar snel weer van de klep af.
Ik heb haar alle ruimte gegeven en zodra ze weg wilde kon ze ook weg, geen enkele druk op het touw, echt niks alsof ze los stond dat gevoel moest ze hebben.

Na 2 uur stond ze erin Verward ik hup gelijk wortel gegeven en wat brokjes in de trailer gevoerd, beetje rond gestapt in dat ding.
Vervolgens de laadklep af en weer terug gezet in de wei, heb het express niet gelijk weer onieuw geprobeerd omdat deze oefening zo succes vol was en met deze gedachte moest ik haar achterlaten.
Ik vind het belangrijk dat bij iedere oefening de afsluiting postief is en dat beide partijen met een goed gevoel naar huis kunnen.
De kans dat het fout zo gaan was groot!

Na 3 dagen weer opnieuw geprobeerd, pony weer in de stress en vastgenageld aan de grond, maar het worteltje had indruk gemaakt denk ik want voor dat ene worteltje wou ze best de wagen in, want in de wagen is het immers leuk, daar krijg ik worteltjes denk ze waarschijnlijk. ...........en dat klopt. *LOL*
Nu bijna een maand verder loopt ze er ook zonder worteltje rustig in en uit, het worteltje heb ik alleen gebruikt om haar over dr drempel heen te helpen die drempel is doorbroken.

Ik heb deze oefening alleen gedaan, expres eingelijk omdat ik merk dat paarden/pony onrustiger worden als er meedere mensen omheen staan, mensen gaan zich er altijd mee bemoeien en op een gegeven moment verliest altijd 1tje het geduld en moet het weer haastje repje met een geen gezeur geen gedonder metaliteit het paard te trailer in.
Als je met een PAARD oefent is het veiliger om met zn 2-en te zijn, deze 2de persoon moet zn klep houden en doen wat de ander zegt geen discussie of gebakkelij, je moet van de voren afspreken over hoe en wat je het wilt gaan doen en wat de beste/handigste manier is .

Spreek van te voren geen tijd af, bv we gaan nu een uur trailer laden oefenen, want dan ga je op je klokje kijken en als het paard na een uur nog niet in de buurt van dat ding staat raak je altijd ongedurig en valt het tegen.
Je trekt er een hele of bv halve dag voor uit, dat gevoel moet het paard ook hebben, waarom denk je dat veel paarden als je ergens op curcus gaan bij die mensen WEL dat pokke ding gaan, zijn die mensen nou zo bijzonder, over het algemeen niet.
Ze hebben alleen DE TIJD, het intresseert hun niet wanneer het paard erin gaat zij gaan immers nergens heen.

Wat ik vaak doe zorg dat de eerste ritjes in de trailer kort zijn en dat zodra de pony/paard eruit komt het leuk voor hem is, ga eff een lekker stukje wandelen even de beentjes strekken, paarden verkrampen zich vaak in de trailer oa om zich in evenwicht te houden als ze eenmaal gewent zijn wordt dit minder.
Mijn pony houd er van wandelen daarom ben ik de eerste paar keren niet met haar naar les geweest maar naar het bos, waar we gewandeld hebben,

Trailer koppelen aan iets leuks Haha! en zorg voor een ervaren chauffeur die rustig rijd, ga zelfs eens een keer in dat ding staan, met de chauffeur die jou paard rijd, wellicht dat je snapt waarom jou paard op de terugweg denkt bekijk jij het maar
Laatst bijgewerkt door cissie op 12-12-04 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:03

Hoe breng je je paard naar zo'n trainingsstal toe als 'ie de trailer niet op wil? Verward
Leuke suggestie hoor, maar praktisch niet echt haalbaar lijkt me Haha!

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:17

cissie je hebt helemaal gelijk. Die paarden lopen tijdens een clinic of een training altijd de trailer op omdat die mensen geen haast hebben die mensen zijn er niet bij gebaat als het paard er op loopt vaak krijgen ze hun geld toch wel. klinkt cru maar zo werkt het. Jij daarin tegen gaat er toch al vanuit dat hij en niet doet dat hij dat en dat en dat gaat doen. Je hebt tijddruk omdat je op tijd daar of daar moet verschijnen.

Laat hem gewoon een paar keer door iemand anders laden die de hele zondag de tijd heeft en met hem op de klep kan gaan staan kletsen. Zet het voorste duertje open en leg voor in lekkere dingen klaar.

En mocht het echt niet lukken dan kan je hem verkopen maar dit lijkt me geen onoplosbaar probleem.

Ow en de training van de dreamstables kan ik je niet aanraden. Wij hebben ook een paard gehad die dat gelerd heeft en die liep op een gegeven moment alleen nog maar de klep op en meteen er weer af omdat ze tijdens de training gebruik maken van een stapje er op en weer eraf twee stapjes erop en er weer af.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:26

Margreet schreef:
Hoe breng je je paard naar zo'n trainingsstal toe als 'ie de trailer niet op wil? Verward
Leuke suggestie hoor, maar praktisch niet echt haalbaar lijkt me Haha!

Zulke mensen komen je als het goed is halen met hun trailer en proberen dan al met hun techniek het paard de trailer in te krijgen.

Mijn paard is ook moeilijk te laden, doet het alleen als ik een emmer met voer voor zijn neus houd. Als ik op stal oefen gaat het wel, als ik ergens heen ben geweest en ik moet terug dan gaat het een stuk moeilijker. Mijn vader is net ook weer een half uur bezig geweest. Met touwen oid heeft echt geen enkele zin bij mijn paard, gaat hij alleen maar tegen in en doet hij het juist niet.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:10

dit is wel een groot probleem.
ik zou het idee om hem te verkopen echt uit je hoofd te zetten!
Niet opgeven en het lukt vast een keer!
er zit hier heel goed advies tussen!
er is echt iets met je trailer aan de hand wat hij niet prettig vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:13

Kijk eens naar de rijstijl van de chauffeur

Heel vaak heeft er dat mee te maken.

Ook al lijkt het nog zo voorzichtig, ga maar eeens voor de fun in de trailer staan, het gaat al snel heel eng open neer op een drempel, je valt al snel in een bocht om.
En dat vinden sommige paarden heel erg eng, dus nog rustiger rijden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:16

ik had ook zo'n paard, als ie een trailer aangekoppeld aan een auto zag staan, stond ie al achterin de polder.

Samen met Margreet heb ik van de zomer de basis gelegd, met voer, in alle rust.
Een paar weken later had ik de gelegenheid om 2 weken lang iedere dag te oefenen, iedere dag in de trailer gevoerd, er weer uit, voor het werk na het werk voor een worteltje en later een paardennoepje de trailer in.
Maanden niet gedaan, had ik de trailer weer eens staan, *hup* erin, geen probleem meer.

Ik heb nu een ander probleem: hij is wagenziek....... hoe we dat gaan oplossen weet ik nog niet, maar de trailer loopt ie nu zo in

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:18

Ik ken het paard (en de chauffeur), het paard is echt heel extreem... Er is nooit wat vreemds gebeurt en er is altijd voorzichtig gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:18

primatour geven Tong uitsteken

Pff geen idee, wel erg lastig.
Hoe weet je trouwens dat hij wagenziek is?
Lijkt me niet groen aanlopen Tong uitsteken

Pony_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:38

smurf schreef:
Ik heb nu een ander probleem: hij is wagenziek....... hoe we dat gaan oplossen weet ik nog niet, maar de trailer loopt ie nu zo in

onze hond(iets heel anders Schijnheilig ) is ook wagenziek(zelfde als een paard wagenziek is) ze was eerst ook bang van de auto maar dat is nu over. En we deden het ook met snoepjes enz. Nu gaat ze zonder pardon de auto in en *kotst* ook al veel minder alleen op lange stukken kotst ze wel. Een paard zou dan denk ik ook wel een soort van kotsen doen ofzo.. We geven de hond ook reistableten(primatour ofzow weet niet zeker)