Te paard/ernaast lopen; hoe in het verkeer ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Te paard/ernaast lopen; hoe in het verkeer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 16:57

Ik liep vandaag lekker met maddox in de bernisse (recreatiegebied), werd ik door twee ontzettend arrogante mannen aangehouden van bosbeheer ofzo iets. Wat ik daar deed met m'n paard "duh, waar lijkt het op" .....Wat ik deed als m'n paard had gepoept "eh...doorlopen" nou blabla. Volgens hem moest ik perse op het ruiterpad lopen (let wel: ruiterpad is de gladde natte berm) dat doe ik dus niet Hele discussie gehad en ik werd steeds bozer, de manier waarop ze me aanspraken als een 10 jarig kind kom nou........... Boos!

toen ik terug op stal kwam zei iemand dat ik gewoon een voetganger was die op het fietspad/wandelpad (is hetzelfde daar) mocht lopen, want of ik nou een hond uitlaat of een paard......
Als ik erop zou zitten had ik inderdaad in de berm moeten lopen.

wie weet hoe het precies zit, dan heb ik wat kogels te schieten voor de volgende keer........... Haha!
("als je je ruiterbewijs had gehad had je geweten dat dit niet mag" , terwijl zij dus waarschijnlijk fout zitten, hoezo dom..............)

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:58

Als je naast je paard loopt ben je toch een bestuurder? Dus mag je toch op de weg?

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:03

Een poosje terug wandelde ik met mijn paard langs de weg. Toen is ze aangereden terwijl ze gewoon braaf achter mij liep. De bestuurder van de auto gaf mij de schuld maar de verzekering gaf de schuld aan de bestuurder van de auto. Ik was een voetganger. Ik had daar ook kunnen lopen met een hond. Als ik op mijn paard had gezeten was het anders geweest. (mijn paard heeft er niks aan overgehouden trouwens)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:51

Erop of er naast. Je bent bestuurder, dus gelden ook die regels. Dus op de weg of fietspad.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:10

zoals Marije al zegt, als je met je paard wandelt, rijdt of ment, je bent een bestuurder. Dat betekent dat je dezelfde rechten en plichten hebt als een automobilist. Je MAG volgens de wet niet eens in de berm rijden of lopen. Je bent verplicht op de weg te lopen. Je mag eigelijk ook niet op het fietspas, maar dat wordt gedoogt vanwege de veiligheid. Op de stoep mag je iig nooit. ook heb je dezelfde rechten als een automobilist: voorrang van rechts etc. Je bent dus echt geen voetganger. Helaas 'vergeten' mensen deze verkeersregels nog wel eens, zeker automobilisten vinden zo'n paard op de weg maar sloom en vervelend. Mocht je deze mensen nog eens tegenkomen dan kan je ze wijzen op de verkeersregels. het kan natuurlijk ook zijn dat er een speciaal ruiterpas is, wat aangeduidt wordt met een bordje. Dan wordt er van je verwacht dat je daar gebruik van maakt.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:27

Klopt in mijn autorijles boek staat dat een geleider van vee een bestuurder is.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:46

als er een ruiterpad is ben je inderdaad verplicht om daar te rijden/ gebruik van te maken met je paard volgens mij....
uiteindelijk moet een fietser die op de weg rijd ook gebruik maken van een fietsstrook als die aanwezig is maar of dit ook zo werkt weet ik niet precies (en ik heb nog wel mijn ruiterbewijs Bloos )

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:05

Fredt schreef:
Als je naast je paard loopt ben je toch een bestuurder? Dus mag je toch op de weg?

Je moet zelfs op de weg als bestuurder. Heb net 3 weken terug mijn ruiterbewijs gedaan, dus de theorie zit er nog goed in. vooral wat de verkeersregels betreft, want dat zijn er nogal wat!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:21

De weg loopt van tuinhekje naar tuinhekje, dus een aantal van jullie hebben het nog niet helemaal begrepen.
Je behoort dus met je paard op de rijbaan.

Als er een ruiterpad is, behoor je daar te rijden/wandelen. Je hebt toch echt pech als je het ruiterpad slecht vindt. En je mag inderdaad nooit op het voetpad.

Dus die mannetjes hadden toch gelijk. Ookal hadden ze het misschien iets anders kunnen brengen. Maar misschien krijgen ze wel 100 ruiters per dag die ze op hun fouten moeten wijzen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:58

zoals al eerder gezegd is, je bent een bestuurder, ik rijd altijd over de weg, omdat hier geen mogelijkheden zijn tot een ruiterpad..
en ik rijd zowel op de rijbaan als op het fietspad, net wat het beste uitkomt.. maar eigenlijk mag je met een paard volgens mij ook niet op een fietspad, omdat je een bestuurder bent, en dus op de rijbaan moet..

maar als er in jou recreatiegebied speciale ruiterpaden zijn, denk ik dat je toch wel verplicht bent om daar te rijden.. trouwens er staat anders toch ook van die bordjes? voor ruiters is het verboden buiten de ruiterpaden te rijden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:05

Wat jullie vergeten is dat een recreatiegebied geen openbare weg is maar een apart gebied waar andere regels voor gelden die staan aangegeven op de borden als je het gebied in komt.
Vaak zijn het van die groen bordjes met een rijtje regeltjes.
Waarschijnlijk staat hier ook op dat je met een paard op de ruiterpaden moet blijven.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:11

Ja maar ze loopt er toch naast? Ik loop ook altijd op het fietspad naast mijn paard ook als er een ruiterpad is.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 22:58

felicity schreef:
Ja maar ze loopt er toch naast? Ik loop ook altijd op het fietspad naast mijn paard ook als er een ruiterpad is.

Als er een ruiterpad is, waarom ga je dan niet op het ruiterpad?? Verward
Tsja, en regels zijn regels, het is heel erg poedersuiker. Maar ze hadden het zeker anders kunnen zeggen. Ik vind het wel altijd zo netjes dat ruiters te paard (en ik zelf dus ook) in de berm gaan lopen (zeker in verband met mest op de weg enzo), maar het schijnt dat dat dus helemaal niet mag. Stomme auto's altijd achter je te toeteren, Angel is altijd al zo druk buiten.. Boos!
Maar goed..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:16

Gelukkig dat 3VO en srr volgend jaar gaan samenwerken aan een campagne mbt paarden in het verkeer. Met deze campagne hopen ze op meer begrip van de automobilisten vooral en overige weggebruikers voor ruiters/menners in het verkeer. Nu maar hopen dat het gaat werken en dat de automobilisten niet meer als een daas voorbijscheuren (al dan niet claxonnerend).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:17

Volgens de wegenverkeerswet is een begeleider van een paard een bestuurder. Hup, op de rijbaan dus Haha!
Kun je ook eens je eigen file bouwen, leuk...
Voor een recreatiegebied is het belangrijk om te weten of het onder de gewone wegenverkeerswet valt of niet. Is dit niet het geval dan zul je je aan de daar geldende regels moeten houden, inclusief het glibberen in de berm.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:22

Simmie schreef:
Gelukkig dat 3VO en srr volgend jaar gaan samenwerken aan een campagne mbt paarden in het verkeer. Met deze campagne hopen ze op meer begrip van de automobilisten vooral en overige weggebruikers voor ruiters/menners in het verkeer. Nu maar hopen dat het gaat werken en dat de automobilisten niet meer als een daas voorbijscheuren (al dan niet claxonnerend).

Het is zeker waar dat een hoop automobilisten meer rekening kunnen/moeten houden met ruiters/menners.
Maar denk dat het van twee kanten moet komen, ook veel ruiters weten niet hoe zich te gedragen Scheve mond

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:38

Zelfs als je ernaast loopt mag je niet op een voet- of fietspad. Alleen op de weg dus.
Maar mooi dat ik niet op de weg ga rijden/lopen Scheve mond. Ze rijden hier 60 ofzo...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 01:09

Ilindra schreef:
Wat jullie vergeten is dat een recreatiegebied geen openbare weg is maar een apart gebied waar andere regels voor gelden die staan aangegeven op de borden als je het gebied in komt.

en die bordjes staan er dus niet. Het is "gewoon" een grote plas met een fietspad eromheen en een ruiterpad, vies drassig gras dus momenteel.
Geloof me nou dat niemand ervoor kiest om nu in die bermen te gaan lopen/rijden 2 stappen en je paard ligt op z'n plaat........

Het ging mij er puur om het verschil tussen dat ik met m'n paard wandel en als ik erop zou zitten. Ik zie het verschil niet of ik met m'n paard wandel of met een hond....

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 01:16

zover als mij bekend als er een ruiterpad is moet je daar gebruik van maken. Op de "openbare weg" zonder ruiterpad in principe in de berm, als deze niet aanwezig is de rechterzijde van de rijbaan aanhouden.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 01:36

IngridM schreef:
Het ging mij er puur om het verschil tussen dat ik met m'n paard wandel en als ik erop zou zitten. Ik zie het verschil niet of ik met m'n paard wandel of met een hond....

Ja, zo denk ik er ook over!
Als ik ernaast loop, dan vindt ik het heel anders dan als een bestuurder zijn.

Wanneer ik erop zit, dan ben ik een bestuurder. Maar wanneer ik ernaast loopt, dan voor mijn gevoel is het net of ik met een aangelijnde hond hebt.

Ik loop wanneer mogelijk wel in de berm, of op de fietspad, en soms ook op de smalle weggetjes. Lopen op de ruiterpad met een paard ernaast is een heel ander koek en ei....

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 02:26

tja... ik heb het dus ook weleens gehad
ik heb maar 1 park waar ik in ken rijden
en daar mag je dus niet rijden heel leuk als je niks anders hebt
ben nog nooit weggestuurd
en als ze me wegsturen
ga ik gelijk eens vragen waar ik dan moet rijden
er zijn immers nergen sruiterpaden in de buurt van mijn stal

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:16

Nou, het is ene recreatie gebied. Ik zou gewoon lekker blijven rondwandelen. Ik ben ook wel eens aangesproken dat ik niet mocht rijden ergens. Je hebt af en toe van die zeikerds. Laat ze maar lekker. Als je zorgt dat je de poep even de berm in schopt is er verder toch niets aan de hand lijkt mij!

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:43

Suusiej schreef:
Nou, het is ene recreatie gebied. Ik zou gewoon lekker blijven rondwandelen. Ik ben ook wel eens aangesproken dat ik niet mocht rijden ergens. Je hebt af en toe van die zeikerds. Laat ze maar lekker. Als je zorgt dat je de poep even de berm in schopt is er verder toch niets aan de hand lijkt mij!

Dat probleem is er bij ons ook. Er zijn ruiterpaden aanwezig, maar die liggen er zo belabberd bij dat ik er dus echt niet op ga met mijn paard. Je zakt een meter weg in de blubber en inderdaad voordat dat kan gebeuren lig je al met paard en al op je plaat. Ik rijd dus ook gewoon op de wandel en fietspaden.
ALTIJD zijn er wel mensen die wat te zeuren hebben hierover. Ik sta ook altijd open voor discussie hierover, want als ik het ze uit zou leggen waarom ik niet op de paden rijd dan zouden ze dat best wel begrijpen, maar helaas kunnen ze alleen maar schelden.....

Ik vind dat wanneer er ruiterpaden worden aangelegd deze ook goed onderhouden moeten worden. Misschien allemaal eb en vloed paden in de toekomst Haha!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:23

wat mij opvalt is dat je in de zomer precies het tegenovergestelde tegenkomt. Zodra de ruiterpaden goed begaanbaar zijn en de vogeltjes door de bomen fluiten, kan je iedere rit wel 3 gezinnetjes met kleine kinderen op het ruiterpad tegenkomen die 'gezellig' aan het wandelen zijn. Mijn grootste schrik was daarbij wel een klein jongetje (jaar of twee) die midden op het brede galoppad zandbak aan het spelen was met zijn schepje. Na heel hard op de noodrem te hebben gestaan een scheldpartij van de moeder over ons heen gehad dat we niet zo hard mogen rijden. En wat ik er nog het meest frappant aan vond is dat die moeder lekker op haar duintje bleef zitten en niet eens de moeite nam om op te staan en haar kind daar weg te halen. tja, en dan zeuren over die ene keer dat wij ruiters op het fietspad rijden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 07:26

Gracy schreef:
Ja, zo denk ik er ook over!
Als ik ernaast loop, dan vindt ik het heel anders dan als een bestuurder zijn.

Wanneer ik erop zit, dan ben ik een bestuurder. Maar wanneer ik ernaast loopt, dan voor mijn gevoel is het net of ik met een aangelijnde hond hebt.

Kan me voorstellen dat dat gevoelsmatig zo is, wettelijk alleen niet Knipoog